Specificaties 4" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Apple iPhone 5 16GB Zwart Review

runelaenen 6 augustus 2014, 874 views

Apple iPhone 5 16GB Zwart

Heb 'm nu een jaar, dus tijd voor een review van deze prachtige telefoon!

Pluspunten

• Hoge kwaliteit
  • Zeer robuust gebouwd
  • Goede batterijduur
  • Mooi design
  • Heel licht en dun
  • Goede wifi

Minpunten

• Scherm krast snel
  • Vuil hoopt op in connectors
  • Prijzig

De iPhone 5: ik heb 'm nu een jaar in mijn bezit en hij verveelt me nog steeds niet! Sinds kort draait ie op iOs 8 (beta 5 ondertussen al). Samen met mijn iPad 2 (eveneens iOs 8b5) zit hij in mijn Apple collectie.
Het begon allemaal enkele jaren geleden toen ik mijn ipad kocht. Ik was meteen verkocht. Ja, Ok, die dingen kosten wel wat, maar ze zijn het waard! Duizenden kwaliteitsvolle apps, zeer goed besturingssysteem, werkt nooit traag (althans niet voor zover ik gemerkt heb), is mooi gedesign etc etc etc.
Ik durf het zeggen, en ik ben er trots op: ik ben een Apple fanaat!
Tegenwoordig lijkt het een slecht ding te zijn om van Apple toestellen te houden, en is het populair om tegen Apple, iPhones of iOs (meestal dat laatste zie ik in de nieuwsberichten) te haten. Maar soit, ik ben blij dat ik er fan van ben en ik weet ook dat zelfs de haters het mooie toestellen vinden! Of dat denk ik toch :p

De doos
Apple kennende komt alles in een mooie doos. Of doosje in dit geval.
Het doosje is niet veel groter dan de iPhone zelf, echter wel wat hoger. In de doos vind je de iPhone, een oplader, een kabeltje, wat boekjes, een pinnetje om je simkaart in de telefoon te kunnen steken en EarPods.

Eerste start
Nadat ik 'm inplugde in de muur kon ik beginnen.
Een iPhone instellen (in het voorbije jaar heel vaak gedaan - iOs betas enzo) is heel makkelijk. Ik had al wat ervaring van met m'n iPad dus het was echt meteen gebeurd.
Je beantwoord wat vragen en op basis daarvan maakt je iPhone een standaardconfiguratie. Way to go apple!
De eerste keer typen was wel magisch, ik kwam van een goedkoop (~100¤) android toestel dus ik was een heel slechte, 'hakkelige' en haperende typervaring gewend. Op de iPhone kwamen de letters echt wél op het scherm wanneer ik dat wilde (en dat is dus net nadat ik het toetsje aanraak, niet 2 seconden later...)

Design
Het uiterlijk van de iPhone 5 is ondertussen al wel welgekend denk ik.
De iPhone 5 is de eerste iPhone met een andere schermgrootte en aspect ratio dan de voorgaande iPhones. Deze is namelijk enkele centimeters langer. Het scherm blijft echter wel heel gebruiksvriendelijk met 1 vinger te bedienen, iets waar Apple op hamerde met de launch.
Na een jaar intensief gebruik heb ik echter 1 krasje opgelopen op m'n scherm, en talloze op m'n backplate. De achterkant van de iPhone 5 lijkt echt heel gevoelig te zijn...

Camera
In 1 woord: Wauw!
De camera van de iPhone 5 maakt prachtige foto's! Ik heb een systeemcamera waarmee ik mooie foto's kan maken, maar als ik die niet bij de hand heb neem ik liever foto's met m'n telefoon dan met de camera van... m'n ouders zeg maar. De foto's zijn van goede kwaliteit - mits ze in een lichte omgeving gemaakt worden. Met flits (die een beetje tegenvalt voor foto's) werkt niet goed en donker al helemaal niet.

Heb jij ook een Apple iPhone 5 16GB Zwart?

Meer advertenties

Ik durf het zeggen, en ik ben er trots op: ik ben een Apple fanaat!
Dat blijkt, aangezien je ondanks de krasgevoeligheid de bouwkwaliteit 5 sterren geeft, ondanks de hoge prijs de prijs 5 sterren geeft... enzovoorts. Daarmee bevestig je precies het beeld over iFans die je zelf omschrijft, en de reden waarom men hen niet serieus neemt...
Bouwkwaliteit en prijs kan prima gewaardeerd worden met 5 sterren ondanks dat het scherm snel krast en de prijs hoog is. Prijs en bouwkwaliteit is meer dan de som der delen.
Ja, ik kan alle slechte producten met 5 sterren waarderen en top producten met 1 ster. Het gaat er om dat het aantal sterren niet strookte met zijn bevindingen en minpunten. Je zegt niet: "ik vind de telefoon prijzig, 5 sterren voor de prijs". Het mag en kan wel, maar het doet af aan de kwaliteit/geloofwaardigheid van de review(er). Dat was meer mijn punt.
Waar ik mij aan stoor in jouw oorspronkelijk reactie is:
"Daarmee bevestig je precies het beeld over iFans die je zelf omschrijft, en de reden waarom men hen niet serieus neemt..."
Jij neemt hen wellicht (on)terecht niet serieus, maar 'men'? Waarop baseer je de groep 'men'?
Wees voorzichtig met generieke conclusies op basis van een persoonlijk oordeel/mening. Ik vind dat je hiermee deze review niet gepast bejegend.

"Je zegt niet: "ik vind de telefoon prijzig, 5 sterren voor de prijs"
Volgens mij kan je dat prima zeggen. Dat iets prijzig is wil niet zeggen dat de prijs geen 5 sterren kan krijgen. Je moet iets de prijs waard vinden, daarmee kan je prima 5 sterren geven, ondanks dat het prijzig is. En daar komt hij weer(in een Apple discussie), de analogie met auto's: Een BMW is ook prijzig maar kan prima 5 sterren krijgen voor prijs. Zie maar eens een vergelijkbare auto te kopen voor beduidend minder geld.
Kia Optima? Maar goed, ik zie al dat wij hier waarschijnlijk niet uit gaan komen. Je begrijpt me totaal verkeerd omdat iets je blijkbaar heeft 'getriggerd'. Lees nog even wat de reviewer zélf hier over schreef, en mijn reactie daar op. Didn't change your mind? Then let's agree to disagree.
Nee maar er is wel degelijk iets fouts gegaan aan de kant van Tweakers, ik heb niet alles 5 sterren gegeven...
Edit: In de backend staan er ook andere gegevens... http://i.imgur.com/e8cWJfO.png

[Reactie gewijzigd door runelaenen op 6 augustus 2014 12:05]

D'r was iets mis met de reviews bewerken. Ik pas het meteen aan.
Vandaar, ik begrijp het. Niet dat het mij persoonlijk veel uitmaakt hoor, maar vond het een beetje tegenstrijdig :-)