Jurian Ubachs

Need for Speed - Most Wanted

Door , 80 reacties

Criterion: verantwoordelijk voor Need for Speed

Als hij had gezegd dat hij professioneel skateboarder was, had je het ook geloofd. Of filmster. Of presentator. Of schilder. Binnen de game-industrie lopen, zeker aan de kant van de ontwikkelaars, genoeg creatieve 'hippe kippen' rond, maar kleurrijker dan Craig Sullivan van Criterion zul je ze zelden treffen. De "bloody game" werkt eventjes niet op de "f-ing pc" die meteen wordt gedegradeerd tot een "piece of junk" dat door de IT-medewerkers beter had moeten worden geprepareerd. "Maar die zitten tegenwoordig alleen maar Need for Speed: Most Wanted te spelen".

Nee, het is geen dertien-in-een-dozijn-bedrijf waar Craig Sullivan en Doug Webber de dagelijkse leiding van in handen hebben. Criterion is het domein van een kleine honderd ontwikkelaars, die er sinds jaar en dag werken aan racegames. De studio maakte naam met de shooter Black, maar verwierf zijn voornaamste bestaansrecht met de Burnout-franchise. Inmiddels staat de in het Engelse Guildford gevestigde studio garant voor de wereldberoemde Need for Speed-serie.

De beslissing van EA om 'NFS' aan Criterion toe te vertrouwen wierp twee jaar geleden zijn vruchten al af. Sullivan en de zijnen introduceerden destijds Autolog, een in-game sociaal netwerk dat gamers aan elkaar koppelt. Het succes daarvan blijkt al uit het feit dat Electronic Arts soortgelijke netwerken heeft toegevoegd aan andere grote games, zoals Football Clubs voor FIFA en RiderNet in SSX. Daarnaast blijkt uit cijfers van Criterion zelf dat gamers die Need for Speed: Hot Pursuit al langer hebben gespeeld, dankzij Autlog ook meer vrienden hebben waarmee ze samenspelen. Daarmee is de meerwaarde van het netwerk voor wat Criterion betreft bewezen.

Meteen in snelle auto's

Het is dan ook niet vreemd dat de studio voor Need for Speed: Most Wanted uit hetzelfde vaatje tapt. Nog meer dan zijn voorganger - en dat is dus niet de vorige Most Wanted-game, want die heeft met Criterion en met deze game helemaal niets te maken - is Most Wanted gericht op competitie. Ook biedt de game meer vrijheid dan je ooit hebt gezien in een Need for Speed-game. Zo kun je in Most Wanted alle wegen en auto's al direct aan het begin van het spel bereiken. Als je weet waar je de auto kunt vinden, kun je zelfs al binnen vijf minuten in de snelste auto van het spel rondscheuren, stelt Criterion.

Apple iPhone X Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

*