Door Jurian Ubachs

Redacteur

Need for Speed - Most Wanted

04-08-2012 • 08:00

80

Singlepage-opmaak

Voorlopige Conclusie

Solide, vermakelijk en bij vlagen zelfs indrukwekkend. Criterion weet te verrassen met Need for Speed: Most Wanted, en dat zullen niet veel mensen meer hebben gezocht achter de Need for Speed-serie. Het mag een stille getuigenis zijn van het feit dat EA een juiste keuze heeft gemaakt door de NFS-franchise toe te vertrouwen aan de studio uit Guildford. Het is nu aan Sullivan en de zijnen om de laatste oneffenheden in het spel glad te strijken en de laatste bugs te verwijderen. Daarmee zou Most Wanted zomaar een van de beste Need for Speed-games van de laatste jaren kunnen worden.

Titel Need for Speed: Most Wanted Need for Speed Most Wanted
Platform PC, Xbox 360, PlayStation 3
Ontwikkelaar Criterion
Uitgever Electronic Arts
Releasedatum 1 november 2012
Need for Speed Most WantedNeed for Speed Most WantedNeed for Speed Most WantedNeed for Speed Most WantedNeed for Speed Most WantedNeed for Speed Most WantedNeed for Speed Most WantedNeed for Speed Most WantedNeed for Speed Most WantedNeed for Speed Most WantedNeed for Speed Most WantedNeed for Speed Most WantedNeed for Speed Most WantedNeed for Speed Most WantedNeed for Speed Most WantedNeed for Speed Most WantedNeed for Speed Most WantedNeed for Speed Most Wanted

Reacties (80)

80
75
51
4
0
19
Wijzig sortering
Het is me wel duidelijk: laat Criterion een NFS deel maken en je hebt weer een top game!

Ik heb Hot Pursuit zelf ook gespeeld, en ben daar nog steeds heel blij mee! Het is geen hersenloos spel als de meeste andere race games, er is wel iets van tactiek nodig om een mooie tijd nee te zetten.
Serieus? NFS Hot Pursuit was echt de grootste tegenvaller van de hele serie, als je het mij vraagt. Alles ging mis, wat mis kon gaan, volgens mij...

Ten eerste de storyline, die er tevens niet is. NU maakt dat niet uit, want de persoonlijke topper voor mij (NFS4: High Stakes/Road Challenge) had dat ook niet. Maar de duur, en de wijze van de 'storyline' is echt drama. Want wat moest je doen? Races winnen, om meer races te unlocken, gewoon sequentieel alle events af. En van een game uit 2010 mag je toch wel iets meer dan 4 dagen 'storyline' verwachten. 2 dagen voor de politiemissies, en 2 dagen voor de races. Geen moeilijkheidsgraad, niks.

In HS/RC had je tenminste nog een leuke carrière. Je kreeg wat geld, daar kocht je een auto van, je had in totaal 10 groepen met 2 of meer race-events, zoals een toernooi of een knockout, of uiteraard de high-stakes, waarmee je met winst de auto van je tegenstander kreeg.

En dan de wijze waarop je auto's krijgt. In de vrije modus kon je alle auto's uitproberen in NFS:HS/RC, maar in de carrière moest je sparen. Ik kan me nog herinneren dat ik dagenlang High Stakes heb gereden om genoeg geld bij elkaar te schrapen om een auto te kopen waarmee ik in de volgende groep kon deelnemen. Racen, win de auto van je tegenstander, verkopen. Met $10.000 per auto die je won was je wel even bezig totdat je de $450.000 voor de Ferrari F50 bij elkaar had. In NFS HP krijg je de auto's wanneer je reputatie hoog genoeg is. En dan is het reaisme nog ver te zoeken; geen politiecounty die je een Lamborghini toevertrouwd als simpele patrouille-eenheid, en al helemaal niet om hem in de prak te rijden.

In NFS:HS/RC had je 6 gelockte auto's: 3 bonus racewagens en 3 politieauto's. En het leuke was, die raceauto's kwamen niet in het spel voor totdat je ze zelf geunlocked had. Dus je was echt benieuwd wat die auto's precies waren. En dan was de eerste bonuswagen een Camaro met racing decals, maar als laatste kreeg je een La Niña, en dat was toch een brute wagen. Ook de politiecamaro was een beetje jammer, maar uiteindelijk kreeg je ook de politieuitvoering van de La Niña, en daarmee kon je zelfs de McLarens F1 van de weg rijden.

En dan hoe je rijdt, en de scaling van de auto's. Die is namelijk drastisch verslechtert na NFS:HS/RC. In Hot Pursuit 2 (uit 2000 volgens mij) was het iets minder, maar nog best redelijk, maar in Most Wanted kon je Razor, de laatste van de blacklist, nog verslaan met de auto waarmee je het spel begonnen was. Zolang je maar goed upgrade. Een Fiat Punto kan zich echt niet meten met een Murcielago, hoeveel geld je ook in de motor en andere onderdelen steekt, lukt niet. Ook daar was het realisme ver te zoeken. Dat je met een Corwn Victoria nog een Porsche 911 bijhoudt in HP (2010), is helemaal uit den boze. In HS/RC kon je het wel vergeten om met een SLK230 van een Jaguar XJR te winnen, laat staan een BMW M5 of een Ferrari 550 Maranello.

Dus dan is de scaling slecht, maar ook hoe je rijdt; daar is toch niks aan? Het begint steeds meer Arcade te worden, Mario Kart style. Gewoon gas ingedrukt houden en sturen, dan win je het wel. Je kunt niet eens omdraaien en tegen de richting in rijden, gaan we terug naar de A2 Racer rijdstijl? Dat was toen prima, maar nu toch echt niet meer geoorloofd. Need For Speed is vanaf HS/RC toch echt het plakkertje 'racesimulator' kwijtgeraakt.

En dan nog de wapens, die het helemaal verpest hebben. Wat is er mis met een auto P.I.T.en? Die EMP, Spike-strips, helicopters zijn even leuk, maar uiteindelijk verpesten ze alleen maar de game.

Samenvatting van mijn verhaal; In NFS4 had je geen Multiplayer nodig, want ik heb na die jaren tijd die ik in de game heb gestoken (ik heb de game in totaal meer dan twee maanden TIJD gespeeld, dus 2 maanden in uren) NFS4 nog niet uitgespeeld, in tegenstelling tot de 4 dagen die ik voor NFS Hot Pursuit (2010) nodig had. Je kon je offline al prima vermaken, en multiplayer bestond alleen in de vorm van een LAN-game. was je de carrière even zat? Ging je racertjes achterna zitten in Hot Pursuit-mode of ging je auto's unlocken in een toernooi of knock-out. Het verst dat ik ben gekomen in NFS4 is 5 trophies, waarvan 4 goud en 1 zilver, daar ben je echt al wel even zoet mee. NFS4 heb ik binnen 4 dagen de perfecte score, en de multiplayer viel ongelofelijk tegen.

Dit klinkt als een leuke game, maar hopelijk doen ze ook wat aan de manier van rijden. Als ik weer 400km/h kan rijden met een Fiat Punto, dan zegt deze trouwe fan helaas vaarwel.

[Reactie gewijzigd door naarden 4ever op 26 juli 2024 15:23]

Of het een top game is valt over te discussiëren, maar het is in ieder geval geen NFS... Hot Pursuit kon mij dan ook niet lang boeien, ik iriteerde me veel te erg aan ongein als het feit dat racen niet het belangrijkste was (je hebt allemaal die stomme wapens) en het feit dat je zo ongeveer na elke race wel weer een aantal unskippable filmjes had (en als die nou nog interessant waren, maar nee).
Wat ik erg jammer vind aan deze handson is dat er totaal niet ingegaan wordt op of de aspecten uit de originele most wanted die het zo goed maakte terug komen? Hoe zit het met de politie chases? Ja ze zitten er in, dat zie ik in het filmpje, maar verder? Hoe kun je andere auto's uitschakelen? Laat dat alsjeblieft weer zijn door goed tegen andere auto's aan te knallen en niet door je EMP af te vuren of er een toren op te gooien of zo (ja dat kon in MW ook wel maar was niet de meest effectieve methode, in tegenstelling tot in Carbon).
Verder hoop ik dat de auto's weer een beetje zullen handlen als in NFS gebruikelijk en níet zoals Burnout, maar ik hoop niet te hard want ik ben er bang voor. Dat was ook een probleem van Hot Pursuit, het voelde gewoon meer als Burnout dan NFS. Als het dan ook Burnout wás dan was er niks aan de hand geweest, met uitzondering van Paradise heb ik erg genoten van de burnout titels. Maar wat Burnout zo goed maakte was er dan juist weer niet, het was een flauw gemiddelde van de twee series waarbij de goede punten van beiden verloren leken te gaan.
Het klinkt alsof het best een goede game zou kunnen worden, maar ik ga deze in ieder geval niet blind kopen, ik wil het eerst een keer zien/spelen om te zien wat ze er van gebakken hebben (en ga zeker niet af op reviews, die hebben me bij HP ook flink laten zakken, wat ook te zien is in het grote verschil in professional en user review scores op metacritic).

edit@ nero355: Inderdaad. Ik weet ook dat veel mensen paradise wel leuk vinden, maar ik vond er zelf geen klap aan. Volgens Steam heb ik er drie uur aan besteed en in die drie uur had ik al het idee dat ik aan het zoeken was naar dingen om te doen die niet alleen maar "rij hier heen" "rij nu hierheen" "en nu daarheen" waren zonder dat de AI ook maar enige vorm van uitdaging kon bieden...

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 26 juli 2024 15:23]

Je kan toch gewoon racen en rammen in NFS HP? De nieuwe HP deed me terug denken aan de goeie oude tijd van NFS3. Heerlijke multiplayer ook. Nu kan je tenminste winnen ook al heb je niet de snelste wagen geselecteerd.
Grappig om te zien hoeveel meningen/smaken kunnen verschillen : Ik vind/vond Burnout : Paradise City juist helemaal geweldig, omdat het TOTAAL NIET op de delen ervoor leek :D

En deze NFS lijkt een hele goede vervanger/opvolger ervan te worden dus ik ben heel erg benieuwd naar het resultaat straks !!

Hopelijk maken ze ook zo'n super handige DEMO ervan zoals bij Burnout : Paradise City => Maximaal iets van 30 of 60 minuten spelen, maar als je de game koopt hoef je alleen maar de serial erin te gooien en meteen aan de slag : Als je de DEMO downloadt dan heb je namelijk de hele game al _O_ I-DE-AAL _O_

Waren echt de beste 40-50 € die ik ooit heb uitgegeven !!
Het klinkt alsof het best een goede game zou kunnen worden, maar ik ga deze in ieder geval niet blind kopen
Dat heb ik met de laatste NFS wel geleerd. Ooit in een wilde bui NFS the Run aangeschaft. Pfoe, iets met koud en kermis.
Dat zou op zich waar moeten zijn, maar het moderatiesysteem van tweakers ontmoedigt later posten dan een paar uur na het verschijnen van het artikel omdat je reactie dan meestal niet meer gemodereerd wordt, waardoor je gemiddelde reactiescore omlaag gehaald wordt. Zou eigenlijk niet uit moeten maken natuurlijk, maar ja.
Dat bovenaan blijven staan slaat natuurlijk nergens op, het feit dat ik nu op jou reageer verandert niks aan het feit dat mijn vorige post vrij bovenaan staat.
Verder ben jij geen moderator of zo, dus waarom je mij precies wil komen vertellen hoe je je op t.net hoort te gedragen is mij onduidelijk, vooral gezien je (gebrek aan) activiteit op t.net, aan je profiel te zien.
Ik vond Hot pursuit juist de slechtste NFS allertijden. De oudere NFS waren altijd leuk maar nu is het véélste veel arcade geworden waardoor het gedrag van de auto etc. erg onnatuurlijk wordt. Jammer. Hoop dat deze weer wat realistischer is.
Huh wat? NFS is altijd al veelste arcade geweest. Kom op laten we niet doen alsof NFS ook maar enige realisme had.
Veelste arcade is een waarde-oordeel, jij wil blijkbaar liever realistischere racegames. Dat verandert echter niks aan het feit dat NFS wel degelijk veel realistischer geweest is altijd dan Burnout wat meer op een doorontwikkeling van oude outrun games lijkt.
Het is natuurlijk geen Forza of zo, maar dat betekent niet dat er helemaal geen realisme in zat. Met mijn driving force pro kon ik bv heel goed voelen wanneer de auto grip begon te verliezen en dat kwam behoorlijk overeen met hoe dat in het echt voelt.
Het is zelfs zo dat ik in de tijd dat ik veel NFS speelde bijna bij een ongeluk betrokken was (dit gebeurde zelfs op weg naar het EA kantoor voor een demo van de aankomende NFS :)) maar door snelle reacties dat heb kunnen voorkomen. Voor mij op een drukke snelweg zaten een paar auto's tegen elkaar en enkele seconden later stond ik stil met voor achter en naast mij auto's met schade, en ik had niks. Het is moeilijk te bewijzen natuurlijk, maar ik ben er van overtuigd dat mijn ervaring met NFS me daar geholpen heeft. Wel is het daarbij van belang op te merken dat ik dus met stuur speelde, met een gamepad werkt dat niet natuurlijk.

edit: typo

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 26 juli 2024 15:23]

lol, wat een onzin. NFS is GEEN simulator en is gewoon een arcade game. Het feit dat je aangeeft dat je denkt dat het verliezen van grip in NFS het zelfde voelt als in het echt zegt al dat je nog nooit op de limiet van je auto gereden hebt.

Echte simulators zoals o.a. Iracing, netkarpro etc. zijn de simulators die het dichts in de buurt komen bij het echt en zelfs bij deze zijn er behoorlijke aantoonbare gebreken met betrekking tot physics.

Je verhaal over het ongeluk en dat NFS je daar bij geholpen zou hebben is zoals je zelf ongeveer aangeeft, niet te bewijzen en dus redelijk uit de lucht gegrepen. Wat je wel geholpen zou kunnen hebben is je hogere concentratie vermogen tijdens het rijden wat je getrained kan hebben met NFS waardoor je sneller reageert etc. Maargoed dit had je ook kunnen trainen met pacman, tetris en spaceinvaders en heeft dus niks te maken met de physics in NFS.
Ooit NFS: Porsche Unleashed gespeeld?
Anoniem: 120193 4 augustus 2012 14:22
ik ga voor GRID 2. Ik installeer wel de versie uit 2005. Zie totaal niks nieuws aan deze titel.
Hiermee ga ik akkoord de Laatste NFS waar ik me nog het beste wist te vermaken was de orginele Most wanted zelfde als de orginele Hot Pursuit, Underground had ook wel wat maar beschouwde ik toch als een ander spel.

Prostreet was nog te doen maar valt in het niets in vergelijking met Grid.

Nadeel met de huidige Arcade racers is dat men de games te breedt focust teveel race genrés bij mekaar!? (Grid is de uitzondering die de regel bevestigd als ware)

Als je kijkt naar hoe goed Dirt het doet die zich op één race type concentreerd zegt al weer heel wat.

Gran Turismo, Forza en Shift vind ik allemaal veels te breedt en dan kun je veel minder op één bepaald type race concentreren of je bent binnen die games teveel met één type genre bezig wat weer in houdt dat je de rest van de content niet benut okay voor elk wat wils maar aan de andere kant is het ook lichtelijk zonde.

Heb bijna nog liever een nieuwe Stunts of StreetRod.
Ps2 waren de Touge en Drift games heel populair Touge mag wel weer terug komen gezien dat heel spannend kan zijn één tegen één.

En ik vergeet nog.... van mij mogen ze wel een reboot van Motor City maken, naja komt ook redelijk in de buurt van Streetrod.

Op Dirt III was Grid het laaste race game die ik heb gekocht, Forza en GT5 heb ik ook maar doen me veel minder.

Race Genre heeft wat een dip op moment :( Meeste arcade racers zijn meer op botsen en chaos gefocust, en dan heb ik zoiets van maak dan liever een nieuwe Wacky Wheels en of ga Mario kart spelen (Kijkt uit naar Little Big Planet Karting)
"Prostreet was nog te doen maar valt in het niets in vergelijking met Grid."

het zijn dan ook 2 verschillende spellen die je elk een ander soort vermaak willen bieden.

prostreet was naar mijn mening toch meer simulatie met een vleugje arcade.
waar grid meer gericht is op arcade met misschien een vleugje simulatie er in.

voor mij is dat net third person shooters met first person shooters verglijken, het zijn bijde shooters maar ze geven bijde een heel ander gevoel als je ze speelt.

persoonlijk houd ik wel van de oude need for speed en de NFS prostreet/shift serie.
normale arcade racing of simulatie die je een beetje helpt .

[Reactie gewijzigd door anub1s17 op 26 juli 2024 15:23]

Zijn ze nu weer afgestapt van de frostbite2 engine?
Deze word gemaakt door een andere studio, Black Box gebruikte frostbite 2, alleen Criterion gebruikt liever hun Chameleon engine, net zoals in Hot Pursuit.(Hij is deze keer wel aangepast natuurlijk om het graphics niveau 2 jaar verder te schroeven.)
Ik weet niet wat ik van deze NFS moet denken: Graphics prima, gameplay en campaign nog weinig over te zeggen, zolang je niet zelf aan de knoppen hebt gezeten.

De delen één, twee en drie (Hot Pusuit) hebben me erg geboeid. Burnout Paradise op de PS3 ook. In 2010 dacht ik toen Criterion NFS: Hot Pursuit ging maken met een topper te maken zou hebben, helaas viel dit tegen. Grootste irritatiepunt: Zodra jij voorop lag in de race, leek de CPU harder te kunnen, zodra jij achterop leek de CPU zachter te rijden. De groep racers bleef zo competitief aan elkaar, maar voor de moeilijk missies was dit zeer frustrerend. Je kon nog zo je best doen, dan werdt je net op het einde tweede door dit fenomeen.

Ik verlang naar een NFS (3): Hot Pursuit, met next gen physics en graphics, niet meer en niet minder. Is dit nu zo moeilijk te maken?

[Reactie gewijzigd door Jumpman op 26 juli 2024 15:23]

Daar heeft elke need for speed last van, inderdaad irritant als je beter bent dan de computer, het komt eigenlijk altijd op het laatste halve rondje aan.

Burnout 3 Takedown had dit zowaar nog erger, daar had je vaker een melding in het scherm dat je 10 seconden voorligt, om 2 seconden later een melding te krijgen dat de tegenstander op je tail zit 8)7 En die had ook het nadeel dat als je te ver achter lag (meestal vanaf 10 seconden), je totaal niet meer kon terugrijden. Hoe goed je ook reed, je zag je achterstand gewoon oplopen met makkelijk 5 secondes per halve minuut ofzo.
Helemaal mee eens! Ik vind NFS3 hot pursuit nog steeds de meest toffe uit de serie. Deze heb ik dan ook heel wat uurtjes op de pc gespeeld. Die in HD remake zou briljant zijn. Verder heb ik me met Burnout: Paradise ook enorm vermaakt. NFS games als Most Wanted, Shift, Underground en ProStreet vond ik (erg) tegenvallen.
Ik hoop echt dat je je auto's kan tunen.. Dat was echt het leuke aan MW uit 2005, 5 jaar later speelde ik het nog.
Daar hoopte ik inderdaad ook iets over te lezen in deze handson, helaas :( Juiste het uniek maken van je eigen wagen door bijna elk klein dingetje te kunen tunen was zo ontzettend tof in MW.
Wat ik ff niet snap, ik heb al een NFS Most Wanted op de plank staan. Krijgen we nu een remake van die titel ??
Ja net als Hot Pursuit, 2 jaar geleden, maakt Criterion een remake van een oude NFS titel.
Dat is hip, dat is een trend.

Ze doen het ook al met total recall. Zelfde film, alleen wat meer bling.
Heeft deze nieuwe ook een split-screen multiplayer?
Die zijn ze wel vaker vergeten.
Het is echt triest... Ik heb nog geen enkel NFS/Burnout game gekocht sinds de release van de ps3 omdat ze te lui zijn om een split screen te coderen!
Als Motorstorm en Blur het wel kunnen.. hun "frame drop/ image quality" excuus is echt zwak. Ze ontwijken steeds door te zeggen dat de huidige gen te zwak is. Maar crash kart op de ps1 en praktisch alle titels op de ps2 waren split screen. En de pc ports, waar je wel de luxe van veel ram/rekenkracht hebt is steeds een zwakke met drm vernielde port. (serieus, ik kon shift niet draaien door die drm => retour)

Criterion games staat zelf in mijn mailingadressen omdat ik elke release opnieuw moet klagen over een split screen. Ze geven zelfs geen antwoord...
Het is een vreselijke ontwikkeling die zo snel mogelijk moet stoppen.
Anoniem: 407865 @u-two4 augustus 2012 19:41
motorstorm en dirt 3 zien er in splitscreen mode een stuk minder goed uit: een pak minder polygonen en dergelijke. vooral bij dirt 3 lijkt het alsof je een ps2 game aan het spelen bent. maar splitscreen is en blijft leuk hoe crap gfx ook zijn.
Hoewel het geen NFS meer zal zijn zoals de eerste zes, lijkt dit toch een best aardige game te gaan worden. De indruk bij mij is positief!

Vergeet niet dat games evolueren. Ook NFS; de meeste gamers hebben nog nooit van de Need for Speeds uit de pre underground tijd gehoord. Die waarderen dan ook andere dingen aan een game veel oudere gamers. Zolang het maken van een game een commerciële bezigheid is, zal deze met name op het gros van de (potentiële) spelers gericht zijn, niet op de fans van het eerste uur.

Ik vind zelf NFS 3/4 ook de beste uit de serie, mede vanwege de geweldige ervaringen die ik met die spellen heb (ik was 11 jaar oud toen NFS 3 uitkwam). Maar elke keer als ik het speel ben ik er toch vrij rap op uitgekeken (al kan dat ook komen omdat ik niet meer samen met een vriend zit te vechten op één toetsenbord).

Wat me wel leuk lijkt is dat ze in de knockout - laprace de laatste speler in een bulldozer/vrachtwagen zetten, zodat deze lekker stennis kan schoppen onder de overige racers. Met de nieuwe opzet van de game lijkt mij dit prima te kunnen. Dit zou ook de oude NFS Hot Pursuit eer aandoen. Als je daar namelijk met twee personen een knock-out zat te doen en de één valt meerdere rondes voor de andere speler uit, dan werd de 'loser' zolang de race duurde in een unimog gezet.
Die nieuwe manier van een race starten die wordt beschreven. Sorry hoor, maar wat een onzin. Aftellen en dan vanaf een afstandje al kunnen aan komen crossen etc.
De starts van een race worden een grote chaos zie ik nu al aankomen.

Geef mij maar gewoon NFS 2. Dat is de beste ooit.
Regelrechte remake maken met deze graphics en ik ben 100% tevreden :)
Nou Hot Pursiut had een sterk begin maar naarmate je verder dan "20% van het spel kwam" was het meer van hetzelfde en het werd enorm saai.

Burnout Paradise was wel top, vooral de multiplayer. :D

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.