Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Pieter Molenaar

Samsung ES6800: onopvallend goed

Beeldeigenschappen

Paneel

Samsung maakt bij de ES6800 gebruik van een s-pva-paneel van eigen makelij. Dat is niet alleen te zien aan het label achterop de lcd, maar ook aan de subpixels, zoals onderstaande macrofoto toont. De langwerpige subpixels bestaan uit twee segmenten, die weer onderverdeeld zijn in acht diagonale cellen. Aan de blauwe subpixels is duidelijk te zien hoe cellen afzonderlijk kunnen worden aangestuurd.

De rechterfoto is genomen met de focus vlak voor de subpixels op de glossy filmlaag voor het paneel. Daarin zijn wat oneffenheden te zien, die waarschijnlijk moeten zorgen dat de ergste reflecties worden weggenomen. Toch blijf je met de ES6800 flink wat reflecties zien, dus invallend licht van bijvoorbeeld een raam kan voor problemen zorgen.

Samsung ES6800 subpixels gr Samsung ES6800 filmlaag voor subpixels gr
Focus op ES6800-subpixels en op de filmlaag ervoor

De D6000-modellen van vorig jaar bevatten andere panelen; zo was de D6570 voorzien van een s-mva-paneel van het Taiwanese Chi Lin Technology. Overigens staat Samsung erom bekend dat het panelen van verschillende fabrikanten in tv's uit dezelfde serie verwerkt.

Samsung ES6800 subpixels gr Samsung D6750 subpixels
Subpixels ES6800 versus D6570

Kijkhoeken

Panelen met vertical alignment-technologie hebben ten opzichte van ips-panelen over het algemeen meer last van kleurverschuivingen als onder een hoek naar het scherm gekeken wordt. Dat is ook bij deze s-pva-lcd van Samsung te zien. Bij kijkhoeken van 30 graden of meer worden de kleuren wat fletser. De kleurverschuiving valt nog wel mee, maar is zeker waarneembaar.

Ook bij een vertikale kijkhoek is een dergelijke vermindering van de kleurintensiteit te zien. Het is dus zaak om het scherm op ooghoogte te plaatsen en niet bijvoorbeeld op een laag tv-meubel. Het scherm van de ES6800 kan ook niet naar achteren kantelen, zoals bijvoorbeeld bij sommige Sony-tv's.

Samsung ES6800 kijkhoek recht van voren Samsung ES6800 kijkhoek 15 graden Samsung ES6800 kijkhoek 30 graden Samsung ES6800 kijkhoek 45 graden Samsung ES6800 kijkhoek 60 graden Samsung ES6800 kijkhoek 75 graden

Uniformiteit

Door gebruik te maken van een zwart-wit-schaakbordpatroon en de helderheid van de witte en zwarte vlakken te meten, kunnen we het contrast meten. Door de aanwezigheid van de witte vlakken kan het scherm geen trucjes met de led-backlight uithalen om een diepere zwartwaarde te verkrijgen. Ook is aan de hand van de metingen wat te zeggen over de uniforme verdeling van het licht en over de backlight bleeding.

0,0482118,40,0451121,7
123,8 0,0438 127,8 0,0406
0,0483 132,8 0,0462 140,1
119,7 0,0609 123,5 0,0352

De witte vlakjes geven bij elkaar een gemiddelde helderheid van 126cd/m², waarbij de helderheid vooral net onder het midden wat hoger is. Over het algemeen is de wituniformiteit goed. De gemiddelde waarde voor zwart bedraagt ongeveer 0,046cd/m², waardoor de contrastverhouding uitkomt op 2739:1. Dat is voor een lcd-tv een uitstekende score.

Hoewel bovenstaande metingen een redelijk uniforme lichtverdeling laten zien, brengt een visuele controle aan het licht dat er wat onregelmatige backlight bleeding is. Aan de randen zijn hier en daar wat lichtere plekken te zien, terwijl in de onderste helft van het beeld een paar grote vlekken te zien zijn. Onderstaande foto is wat overbelicht om de backlight bleeding beter te laten zien.

Samsung ES6800 zwartuniformiteit

Inputlag

De input lag, de vertraging die de beeldwerking introduceert, meten we met behulp van de SMTT 2.0-software, een snelle pc en een nagenoeg lag-vrije crt-monitor. Op de pc wordt ook de ES6800 aangesloten, en door foto's van de twee beeldschermen te maken en het verschil tussen de timestamps te berekenen, verkrijgen we een waarde voor de input lag.

De Game-stand geeft een gemiddelde input lag van ongeveer 50ms en dat is aan de hoge kant. Als we een hdmi-poort als 'pc'-ingang configureren, wordt er kennelijk nog wat extra beeldverwerking uitgeschakeld en zakt de vertraging naar ongeveer 31ms. Dat is al meer in overeenstemming met soortgelijke tv's.

De game-modus is niet in het Picture- maar in het System-menu ondergebracht en daardoor niet echt makkelijk te vinden, en het configureren van een hdmi-ingang kost nog meer handelingen. Als je de gameconsole ook gebruikt als mediaspeler voor films en video, is het wisselen tussen de verschillende modussen knap lastig en dat raden we dus ook af.

HQV 2.0

Bij de HQV 2.0-tests ligt de nadruk op broadcastsignalen en dat is belangrijk door het toegenomen gebruik van het ingebouwde CI+-slot bij tv's. Dit onderdeel blijkt Samsung goed op orde te hebben.

Bij de Video Resolution Loss-test, die het diagonaalfilter op de proef stelt, zijn bij de ronddraaiende balk zelfs rond de horizontaal geen storende kartelingen zichtbaar. Ook de test met de draaiende grijswaardenwaaier wordt met goed gevolg afgelegd, met alleen een lichte karteling bij waaierbladen met een wat hoger contrast.

We testen ook hoe goed de Samsung-tv in staat is om het oorspronkelijke 1080/24p-filmmateriaal uit een 1080i-broadcastsignaal te reconstrueren. Gebeurt dit niet goed, dan wordt een beeld met halve resolutie weergegeven.

Alle cadansen op de HQV 2.0-disc, waaronder de gebruikelijke 2:2 en 3:2, maar ook dv-cam-materiaal, de 5:5-cadans en exotischer formaten als 6:4 en 8:7, worden door de ES6800 herkend. We merkten alleen op dat cadanswisselingen soms wat te traag gaan. De overgang van 2:2 naar 3:2 zit al in het rode gebied, maar voor de overstap van 3:2 naar 2:2 heeft de tv domweg te veel tijd nodig.

Het bewegingscompensatiesysteem, door Samsung Motion Plus genoemd, heeft vijf standen: Off, Clear, Standard, Smooth en Auto. De Clear-stand biedt een marginale verscherping van  bewegend beeld, maar met Standard en vooral Smooth is het beeld pas echt scherp te noemen. Dit komt doordat bij die twee standen interpolatie wordt gebruikt om 'tussenbeelden' te berekenen.

Vervelend is wel dat er bij het berekenen van de tussenbeelden beeldfouten kunnen optreden. Bij gebruik van de Standard- of de Smooth-stand wordt de horizontaal en vertikaal bewegende tekstoverlay op filmcontent bijvoorbeeld met haperingen vertoond.

Het ruisreductiessyteem kan ingesteld worden op Off, Low, Medium en High. Vooral het verschil tussen Off en Low is zeer goed zichtbaar. De meeste storende ruis wordt met Low al verwijderd; Medium en High voegen daar nauwelijks iets aan toe. Met compressieruis kan de ES6800, ondanks de MPEG Noise Reduction-optie in het menu, niet veel beginnen: de blokkerige compressieartefacten blijven zichtbaar.

4:4:4

Bij gebruik van de tv als beeldscherm voor de pc of een hedendaagse spelletjesconsole is het van belang dat het tv-toestel de mogelijkheid heeft om het beeld ongecomprimeerd door te sturen. Bij het afspelen van films van onder meer blu-ray-spelers wordt namelijk alleen het groene kleursignaal met de volle resolutie verzonden, terwijl voor het rode en blauwe signaal een lagere resolutie gebruikt wordt. Dit heet chroma subsampling. Alle filmcontent op blu-ray-schijfjes is met 4:2:0-compressie opgeslagen.

Voor de weergave van tekst in een Windows-venster of een browser is deze compressie van het beeldsignaal echter niet wenselijk. Tekst kan er door vervagen, en sommige beeldelementen kunnen zelfs helemaal verdwijnen. In de 4:4:4 Chroma Subsampling-thread op AVS Forum wordt meer over dit fenomeen uitgelegd.

Bij de ES6800 wordt een 4:4:4-signaal in geen enkele modus juist weergegeven, maar indien de betreffende hdmi-poort in de 'pc'-modus wordt geconfigureerd, wordt er geen chroma subsampling toegepast en krijg je de volledige resolutie in alle kleurkanalen. Je hebt daarna echter alleen de keuze uit een 'Standard'- en een 'Entertain'-beeldmodus.

3D met volledige resolutie

De gehele D6000-tv-lijn van vorig jaar bleek niet in staat om bij 3d-materiaal voor elk oog de volledige full-hd-resolutie weer te geven. Samsung erkende het probleem aanvankelijk niet, maar na veel druk werd in een aantal landen bakzeil gehaald. Een publieke en algemene erkenning was chiquer geweest.

Gelukkig kunnen de nieuwe ES6000-modellen, inclusief ons testexemplaar, 3d wel degelijk in full hd weergeven. De tv heeft niet al te veel last van crosstalk, oftewel het 'doorsijpelen' van beeldinformatie voor het ene oog naar het andere. Dergelijke 'schaduwen' kunnen ervoor zorgen dat kijkers sneller vermoeid raken.

De LED Motion Plus-optie, zoals Samsung het gebruik van een scanning backlight voor scherpere bewegende beelden noemt, is bij 3d-weergave niet te gebruiken.

Samsung ES6800 3d-weergave zonder bril Samsung ES6800 3d-weergave door linker glas Samsung ES6800 3d-weergave door rechter glas

Energieverbruik

De geteste 40"-uitvoering van de ES6800 is minder zuinig dan we gedacht hadden. Het 2d-verbruik van 76,7W ligt flink hoger dan bijvoorbeeld de 50,7W die we gemeten hebben bij de LM670S van LG, een 42"-hdtv met een ips-paneel. De randen van onze Samsung worden links en rechts dan ook behoorlijk heet.

De ES6800 verbruikt ongeveer evenveel energie als de D6500-toestellen van vorig jaar, en dat terwijl de 46"-uitvoering van de Samsung D5000 veel zuiniger met energie omgaat. Ook de 42"-uitvoering van Panasonics Viera WT50 verbruikt met 60,4W beduidend minder dan de Samsung-tv.

BeeldmodusAvatar 2d*Avatar 3d*
Movie, gekalibreerd (Backlight: 20) 76,7W  112W 
*) Avatar: Title 5, Chapter: 13, 00:49:26

In de 3d-stand noteren we bij de ES6800 bijna vijftig procent meer energieverbruik: vanwege het actieve 3d-systeem moet de backlight een stuk harder werken.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True