Specificaties 46" Full HD 3D LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Samsung UE46ES6800 Review

freakandel 25 februari 2013, laatste update op 25 februari 2013, 2.439 views

Samsung UE46ES6800

Pluspunten

• 46" (!!!)
  • Eenvoudige installatie, nederlandstalig en rekening houdend met NL kabelboeren w.o. Ziggo, UPC etc.
  • Erg scherp beeld. Echte HD zenders of andere bronnen geven subliem beeld. Mindere kwaliteit bronnen vallen direct door de mand.
  • Na wat calibratie natuurlijk beeld. Goede kleuren, ook in zonlicht goed beeld, inkijkhoek prima (ook bij 3D).
  • Eenvoudige bediening met de meegeleverde AB. Nette menu's en de smart-tv functie is daadwerkelijk te gebruiken.
  • snelle bediening van het menu en smart-tv. Weinig lag tussen bediening en uitvoering
  • TV kan ook gebruikt worden als PVR, na aansluiting van externe HDD of geschikte USB.

Minpunten

• beeld bij veel zwart niet uniform belicht, in mijn geval een lichtere vlek links in beeld en onderin wat lichtere vlekken. (Update: opgelost na omruiling TV)
  • de Samsung app als alternatief voor de afstandsbediening heeft zeer beperkte meerwaarde omdat de app's deze mogelijkheid niet gebruiken. alleen zinvol bij gebruik van de smart-tv home-screen.
  • geluid erg matig, aansluiten op externe versterker is dan ook aanbevolen
  • aansluiting van stroomkabel niet aan dezelfde kant als de rest van de aansluitingen.
  • Alleen HDMI2 geschikt voor Audio Return Channel.
  • aktieve 3D is erg mooi, maar wanneer je andere lichtbronnen in beeld hebt als je naar de TV kijken (lamp, daglicht) valt het hoog frequent schakelen wel op. Ook het display van de receiver lijkt een lichtkrant.

Update 11-03-2013:
1) ik heb de TV om laten ruilen voor een zelfde exemplaar vanwege de niet-uniforme verlichting. Het nieuwe toestel heeft hier duidelijk merkbaar minder last van. Dit fenomeen is dus toestel-afhankelijk. Hulde overigens aan de prima service van Wehkamp.
2) de TV kan gekoppeld worden met een bluetooth toetsenbord. Ik heb een logitech toetsenbord kunnen koppelen en deze werkt prima in de smart-omgeving. Ook hierbij weer het vreemde fenomeen dat 'in-App' geen gebruik gemaakt wordt van dit toetsenbord! Ik hoop dat dit in de toekomst nog aangepast gaat worden.
3) Gamen in combinatie met 3D is toch wel erg gaaf. Heb nu wat meer 3D games en imo voegt het echt veel toe aan de gamebeleving. Het omzetten van 2 naar 3D gaat overigens bij gamen minder vaak goed dan bij normale tv.

Sinds afgelopen donderdag deze TV in bezit. Bestelling en levering keurig verzorgd, zowel de Mede8er MED600X3D als de TV gelijktijdig besteld op woensdag en donderdag (in 2 leveringen) ontvangen.
Review van MED600X3D zal ik afzonderlijk plaatsen.

De TV is goed verpakt in een enorme doos (46" + verpakking = heul groot). De voet zit er los bij en is dmv 8 schroeven aan de tv te bevestigen. Wel even met 2 personen doen! Het was even mikken met zo'n groot ding in je handen, de voet past in 2 uitsparingen in de TV en moet 'geklikt' worden. Daarna schroeven erin en aansluiten.
De TV is netjes met plastic beschermd tegen krassen (met name het zilveren gedeelte), dus na uitpakken even alle plastic strips verwijderd.
Het aanlsuiten is een fluitje van een cent, HDMI kabel erin (vanuit de Onkyo set), antennekabel en stroomkabel. Wel jammer dat de stroomkabel aan de andere kant dan alle andere aansluitingen zit, maakt het wegwerken ervan iets lastiger. Ook de CI+ module gemakkelijk aan te sluiten, al moet je hiervoor wel een extra accessoire (verloopstekkertje + houder) gebruiken. Niet vervelend maar wel even zoeken tussen alle meegeleverde spullen). En je wilt toch ook weer zo snel mogelijk de TV aan zetten.... :9
Let wel op: er is maar 1 HDMI aansluiting geschikt voor ARC (audio return channel). Als je net als ik gebruik maakt van een externe versterker, ook voor je TV signaal, moet je aansluiting HDMI2 gebruiken, niet HDMI1. Dit heeft mij 15 minuten gekost voordat ik hier achter was (rftm).

Dan nu eindelijk aan. Mooi startlogo. Eerste tekenen van leven. Daarna een aantal vragen om de TV automatisch in te stellen. Verbinding maken met wifi. Ingewikkelde key, daarom nogal lastig in te voeren met een afstandsbediening, WPS kan ook maar heb ik uit staan op de router. Dan de vragen over kabelprovider (in mijn geval Ziggo) en of het analoog of digitaal is. Digitaal it is!
Erg snel alle zenders incl. radiozenders gevonden.

Eerste indruk
Direct na installatie vooral gekeken naar de HD zenders (o.a. discovery HD, Ned 1,2,3 etc). Beeld is zeer scherp te noemen, een verbetering t.o.v. mijn Sony LCD tv. Zoals ook in eerdere reviews genoemd zijn de standaard instellingen niet mooi (persoonlijk!) en na wat geklooi in het menu veel natuurlijker weten te krijgen. Onder andere aangepast:
- Verlichting (stond op 20, naar 8 gezet)
- Digitale ruisonderdrukker uit (kijk alleen maar digitale content)
- Contrast van 80 naar 60 *(later weer iets verhoogd naar 70)
- Helderheid van 40 naar 50
- soort beeld van Standaard naar Film
- Motionplus op Vloeiend gezet

2D/3D beeld
Het beeld is na persoonlijke calibratie erg goed. Een aantal verschillende bronnen geprobeerd (TV, Mede8er div formaten). Het verschil tussen de diverse resoluties bij films is wel direct te zien. Wat eerst mooi beeld leek is nu pijnlijk onscherp of bevat artifacten. Dan maar meer BD iso's gebruiken. Bij TV beelden met de ingebouwde CI+ module valt ook de goede scherpte van het beeld op, zeker bij HD beeld. De meeste HD zenders geven ook echt HD beeld door, sommige zenders gebruiken nog oud beeldmateriaal wat dan ook meteen een wereld van verschil is. Het beeld is na de tuning strak, kleurrijk en levendig, scherp en helder. De zwartwaarden zijn beter dan ik had, maar minder goed dan een plasma. Wat direct opvalt is dat de edge-lit achtergrondverlichting niet consistent is. Mijn linkerbeeld geeft bij donker beeld een wat lichte waas, en inderin bij de voet lijkt er een overdreven V te staan. Ik weet nog niet of ik mijn TV hierom terug stuur, dit blijkt vaker voor te komen en is niet bij elke tv even aanwezig. Ik stoor me er wel wat aan in elk geval.
Het 3D beeld is werkelijk fenomenaal. Met de Mede8er een aantal 3D films bekeken en het is geweldig om te zien. Ook de game Ghost Recon: Future Soldier (op de XBOX360) gespeeld in 3D, een hele andere beleving dan 2D. Deze game herkent een 3D tv wat het omschakelen van 2 naar 3D mogelijk maakt. Alternatief is de mogelijkheid van de TV gebruiken om het beeld in 3D om te zetten maar dit geeft een mindere ervaring.
De brilletjes is altijd een discussie tussen actief/passief kamp en sommige zeggen dit helemaal niets te vinden. Mijn ervaring is dat actieve brillen beter beeld geven (echt HD, niet 720). Wel is eventueel omgevingslicht van invloed op de beleving: lampen gaan hoogfrequent trillen en het display van de Onkyo lijkt wel een ticker te worden. Niet heel storend in mijn beleving, maar als je hier gevoelig voor bent is dit erg vervelend. De 3D ervaring maakt bij mij veel goed. De kwaliteit van de brilletjes vind ik wel wat laag, ze lijken erg op de brilletjes die je weer inleverd bij de bioscoop aan het eind van de film. Buiten de knoopcel batterij dan.
Omzetten van 2D naar 3D gaat verrassend goed bij reguliere TV uitzendingen of films. Minder goed (maar voor mij niet onoverkomelijk ;-)) bij wat oudere series en tekenfilms (Dora bijv. voor de kinderen). Het journaal in 3D is erg vermakelijk en werkt prima. De dieptewerking is wel minder dan 'echte' 3D content.

Geluid
Het geluid gaat standaard via mijn Onkyo. Toch even de TV zelf geprobeerd maar dat valt wel tegen. Nu is het ook niet te verwachten van zo'n platte TV (6 mm) dat deze ook fatsoenlijke speakers heeft. Voor filmliefhebbers is het geluid geen unique selling point, maar deze doelgroep heeft over het algemeen ook wel een fatsoenlijke set staan en gebruiken de ingebouwde speakers nooit. Het geluid kan wel relatief hard zonder al te veel vervorming, maar er zit geen laag in, klinkt niet echt ruimtelijk/stereo en het hoog is plat en ongedefinieerd.

Bediening en smart TV
Ik heb niet eerder een smart-TV bediend maar kon al erg snel overweg met de afstandsbediening en de mogelijkheden van smart-TV. Als je een smartphone of tablet gewend bent dan is het appeltje-eitje, het principe is vrijwel het zelfde. Mooie vormgeving, duidelijke pictogrammen, standaard al wat (enkele onnodige) apps ge´nstalleerd. De app-store heeft wel wat leuke apps voor Nederland: Nu.nl, SBS6, RTL, etc. Daarnaast Youtube, facebook, twitter, CNN etc. Ook verrassend: Spotify.De apps zijn gemakkelijk te installeren, al leek het downloaden en installeren 2 afzonderlijke handelingen te zijn, dat is niet het geval maar je ziet geen voortgang. Even verwarrend. De apps zijn gelukkig klein van omvang, het intern geheugen is beperkt tot 740 MB en een deel is al in gebruik. De meeste apps zijn echter maar zo'n 100 tot 500 kb.
Enkele apps waar ik het nut niet van zie is met name de fitness zooi en de kiddies sectie. Beide kansloos. Weinig content, en als er al iets is dan moet het apart gedownload worden en blijkt het rommel te zijn. En als ik wil fitnessen ga ik niet op de bank naar een 46" tv kijken. |:(
Verder valt op dat het menu, evenals het smart-tv deel vlot aanvoelt. Ook de EPG is beduidend sneller dat mijn 'oude' Sony TV (2 jaar oud). De bediening via de afstandsbediening is ook prima te doen, maar wanneer je een URL wilt invoeren kost dit veel te veel tijd. Praktisch niet te doen. Daarvoor heb ik de app uit de Google Playstore van Samsung gedownload, dan kun je via smartphone of tablet (in mijn geval Samsung Note 10.1) verbinding maken met de TV en op die manier bedienen, inclusief toetsenbord! Hoe handig (zoals later in mijn review blijkt met nog wat haken en ogen).

Bedieningsgemak
Naast de mogelijkheden van de smart-tv wil je wellicht ook TV kijken... ook dat heeft Samsung goed voor elkaar: het bedienen van de TV is prima, ook zenders in de goede volgorde of als favoriet toevoegen is gemakkelijk en snel te doen. Ik luister daarnaast ook regelmatig naar digitale radio, wat op mijn vorige TV een verschikking was. Radiozenders als favoriet toegevoegd (aparte lijst gemaakt) en voila!
De afstandsbediening is even wennen, want deze heeft geen 'knoppen' zoals de meeste AB's deze hebben. Het zijn gladde drukknoppen, wat in mijn situatie wel handig is ivm vieze kinderhandjes. De indeling van de knoppen zit logisch in elkaar en na even wennen prima blind te bedienen. De toetsen worden overigens verlicht bij gebruik.

Diversen
Ik maak gebruik van de ARC mogelijkheid om het geluid via de Onkyo te laten verlopen. Hiervoor heeft Samsung Anynet als oplossing, wat op zich prima werkt. Wanneer ik de TV aanzet gaat onmiddelijk ook de audioset aan en kan ik met de afstandsbediening van de TV het volume regelen (ook met het audiokastje dicht ;-)). Nadeel is wel dat ik de bron kies aan de Onkyo versterker en niet de TV. De TV staat bij mij op TV of HDMI2. Andere bronnen gebruik ik niet. De XBOX360 en Mede8er regel ik via de Onkyo. Vervelend is het dan ook dat de Onkyo altijd op ingang TV springt als ik de TV aanzet. Ik moet dan nog handmatig de versterker op bijv. XBOX of Mede8er zetten en de TV op HDMI2. Ik had liever gezien dat de TV onthoud welke bron het laatst gebruikt is, en dat de TV de Onkyo met rust laat.

Apps en input
Ik heb hierboven al even gemeld dat het invoeren van veel tekst (zoals een URL) niet 'heel handig' is met de standaard AB. Nu heeft Samsung een app om met een smartphone of tablet toch relatief eenvoudig tekst in te voeren. Dit werkt prima, BEHALVE bij apps. In het smart-tv deel werkt dit, maar in Youtube of Spotify wordt gewoon het eenvoudig toetsenbordje getoond. Erg jammer, hierdoor is het bestaansrecht van de app meteen gereduceerd tot 0.
Ook de 'touchpad' functie van de app werkt ronduit slecht. Overige functies werken prima en dankzij wifi geen direct zich met de TV nodig.

Heb jij ook een Samsung UE46ES6800?

Reviews door de redactie

allereerst: Een heldere review, netjes geschreven, mooi uitgebreide voors en tegens. +2

een vraagje, heb je je iets kunnen doen aan de aansturing van de tv naar je versterker? Ik heb een zelfde opzet; ps3 ->pc -> versterker -> tv, en zit te denken om voor deze tv te gaan, alleen als het echt gedoe is met dat geluid, dan wacht ik misschien nog even.

alvast bedankt!

[Reactie gewijzigd door Damervi op 7 april 2013 11:31]