Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Jurian Ubachs

Redacteur games

Shogun 2: Fall of the Samurai

Conclusie

Fall of the Samurai is Total War: Shogun 2 en een beetje extra. De diverse kleine en grotere wijzigingen die de stand-alone-uitbreiding doorvoert werken prima en maken het spel nog leuker, en daarmee nog verslavender. Wel zullen liefhebbers van de oude Japanse vechtstijl zich wellicht minder kunnen vinden in deze uitbreiding dan in Shogun 2, want moderne wapens domineren na verloop van tijd het slagveld volledig. Aan de ene kant is het goed dat er geen onbalans ontstaat tussen Shogunate- en Imperial-clans, maar het gebrek aan differentiatie in hun ontwikkeling zorgt er ook voor dat de keuze voor een van beide kanten weinig gewicht meer heeft. Toch geven we de voorkeur aan deze verdeling, want het maakt de eindfase van het spel een stuk leuker en speelbaarder. Het halve punt dat Fall of the Samurai boven Shogun 2 uitkomt dankt het spel echter ook aan de uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. Voor pakweg 25 euro heb je een spel dat het uitstekende Shogun 2 als basis neemt en er allerlei verbeteringen aan toevoegt, ongeacht of je het origineel wel of niet in bezit hebt. Tel uit je winst.

Ten slotte nog een kleine notitie voor mensen die zich afvragen hoe het nou precies werkt met Shogun 2 en Fall of the Samurai als je het origineel wel of niet hebt. Fall of the Samurai wordt in Shogun 2 geïntegreerd als je dat spel ook hebt. Je krijgt dan bij 'New Campaign' de keuzemogelijkheden 'Shogun 2' én 'Fall of the Samurai'. Heb je Shogun 2 niet, dan kun je die optie niet aanklikken en alleen Fall of the Samurai kiezen.

Pluspunten

+ Diverse goed werkende tweaks
+ Eindfase overzichtelijker dankzij Shogunate versus Imperial
+ Kanonnen zijn en klinken geweldig
+ Opnieuw mooier en gedetailleerder
+ Rol van schepen buiten zeeslagen om
+ Veel content, veel herspeelwaarde

Minpunten

- Keuze voor Shogun of Emperor maakt uiteindelijk weinig verschil
- Diplomatie lijkt minder dan in Shogun 2

Cijfer: 9,5

Titel Total War: Shogun 2 - Fall of the Samurai
(Shogun 2 niet vereist)
Platform PC
Ontwikkelaar The Creative Assembly
Uitgever Sega
Releasedatum 23 maart 2012

Reacties (44)

Wijzig sortering
Goede game maar zeker geen 9. Tweakers zou kritischer mogen zijn en wat meer verbeter punten mogen zien. Want die zijn er wel degelijk. Zoals loading times en intensivering van de map (vond hem vrij saai). Daarnaast meer verschillende units en duidelijkere verschillen tussen clans.
+ Kanonnen zijn en klinken geweldig
Zegt genoeg :p

Toch lijkt een 9.5 me erg hoog voor iets dat als ik de review lees ook weer niet bijzonder vernieuwend is. Er zijn spellen die met een flinke patch meer nieuwe functies toevoegen. Maar ja, dat is natuurlijk een groot verschil tussen waar mensen hun eindcijfer op bouwen. Waarschijnlijk zegt deze 9.5 dat het veel bang for the buck is.
Het lijkt misschien of de game niet veel toe voegt maar je merkt het dan ook pas op het moment dat je aan het spelen ben hoeveel irritaties er zijn verdwenen. Wat ik zelf een lichte irritatie vond was bijvoorbeeld je food stockpile. Is nu ook weg om maar een voorbeeldje te noemen. Ik heb hem nu zelf ook al een maandje en Fall Of The Samurai is echt geweldig.

"...iets dat als ik de review lees ook weer niet bijzonder vernieuwend is. Er zijn spellen die met een flinke patch meer nieuwe functies toevoegen."


Wat zeur je nou, dit is tenminste een echte waardige expansion i.p.v. een crappy DLC. Een nieuwe campaign, nieuwe units, nieuwe tactieken (naval units doen ook mee aan land), andere diplomacy etc. Dit is de kant die de game-industrie op moet gaan en niet van die onzin van download DLC om de Ikko Ikki te kunnen spelen DIE AL IN HET SPEL ZIT.
Grappig, Shogun 2 was goed, alleen in de eindfase onspeelbaar... durrr Dat maakt een spel toch juist niet goed? Een duidelijk The Creative Assembly trekje om het bijna helemaal goed te doen, maar het op een aantal belangrijke punten te laten liggen waardoor het geheel uiteindelijk toch niet zo lekker is. Altijd flinke bugs in hun spellen die lang duren voordat ze geplet worden, een aantal gameplay missers, dat soort dingen. Zeker geen 9 of 9.5 waard, als je uiteindelijk vast loopt en ik hoop zeker dat dat nu beter gaat, maar tegen beter weten in..
Wat is onspeelbaar? Ik noem het eindspel eerder een uitdaging, want het was zeker wel mogelijk om het eindspel ook te winnen. Daarnaast werkte Shogun 2 out of the box op de release date prima. Voor mij is het spel dus zeker wel een 9 waard.

Ik denk dat je met de bugs op Empire doelt? Dat heeft inderdaad een maand of vier geduurd voordat het spel enigzins bugvrij was.
Er staat in de review zelf dat het onspeelbaar werd. Er was inderdaad wel te winnen, maar toch vond ik het een enorm zwaktebod en het deed eigenlijk al het werk dat je daarvoor gedaan had, zeker mbt diplomatie geheel teniet. En daardoor is het in ieder geval voor mij niet echt meer leuk om door te spelen.

Er zitten geen bugs in shogun 2 die zorgen dat je niet kunt spelen, maar de AI gedraagt zich wel heel raar af en toe. Zo gebeurt het zo nu en dan dat ik een battle bij heb waarbij ik verdediger ben, bijna alle vijanden verslagen heb, maar nog een minimaal leger over heb en de aanvaller gewoon niet meer aanvalt. De enige oplossing is dan zelf aan te vallen, vaak met verlies tot gevolg. Ook legers van tegenstanders met veel meer legendary units dan jij kunt maken zou ik een serieuze bug willen noemen.
De pathfinding is niet altijd geweldig, maar wordt wel per Total War game behoorlijk verbeterd. Siege Battles waarbij de AI allemaal cavalry heeft zijn inderdaad nogal irritant. De enige manier om die vaak nog te winnen is de snelheid op 3x zetten en even lekker de Donald Duck te gaan lezen. Hier geef ik je zeker wel gelijk in. Over de rest van de AI heb ik niet te klagen. Bij mijn eerste playthrough van Shogun had ik ook het probleem dat ik compleet werd weggevaagd op het moment dat de Shogunate zich tegen mij keerde. Bij mijn tweede playthrough wist ik precies waar ik op moest letten en dat maakte het juist zoveel uitdagender. Waar je in andere Total War games vrolijk door kon steamrollen (Éénmaal op dreef en alle uitdaging verdween compleet, met als enige uitzondering Barbarian Invasion), is dat in Shogun 2 totaal niet het geval. In één keer moet je zorgen dat je niet volledig afhankelijk bent van trade, omdat je na een tijdje al je trade partners kwijt raakt.. Je moet er om denken dat er geen troepen gedropt kunnen worden door vijandige schepen. Je moet er om denken dat je niet een vriendelijke clan zomaar vrije toegang geeft tot je economische hart. Dat maakte alles heel veel leuker voor mij.

Overigens wordt ik wel heel blij van die toevoeging dat je nu 40 units kan gebruiken. In de singleplayer van voorgaande Total War games deed ik altijd maar autoresolve, omdat anders die gevechten van drie volle legers tegen over elkaar niet te doen waren. Ik heb hem in ieder geval vandaag nog even gepreorderd op Steam.
Ik noem het eindspel eerder een uitdaging, want het was zeker wel mogelijk om het eindspel ook te winnen
Natuurlijk was het mogelijk om te winnen. Het was zelfs niet eens buitengewoon moeilijk, al helemaal niet voor een beetje doorgewinterde TW speler.
Het punt is meer dat de overige gameplay zoals handel, diplomacy, agents, etc in de eindfase compleet overbodig werden. Zonder mods / tweaken was de enige mogelijkheid om te winnen elke andere factie te lijf gaan. (Ze gingen jou immers ook te lijf, zelfs je beste allies na verloop van tijd.) Elke manier van spelen draaide uiteindelijk onverbiddelijk uit op verplichte totale conquest. Oftewel: elke game draaide uiteindelijk uit op steamrollen, en daarmee was de vanilla game enorm repetitief.

In deze uitbreiding heb je in ieder geval de mogelijkheid allianties op te bouwen (en handelsnetwerken), en die gewoon te behouden. Dat maakt het op z'n minst véél minder repetitief in de eindfase.
Ik denk dat je met de bugs op Empire doelt? Dat heeft inderdaad een maand of vier geduurd voordat het spel enigzins bugvrij was.
Veel meer dan 4 maanden.

En sommige uitermate storende bugs zijn nooit gefixed. Zoals bijvoorbeeld dat de wallen van forten niet gerepareerd kunnen worden als ze eenmaal beschadigd/neergehaald zijn. Beschadigde forten blijven altijd beschadigd op de battle map. En aangezien je forten niet kunt slopen, heb je na een aantal sieges een hoop nutteloze forten op je map.

Afgezien van een zeldzame crash tijdens de turn wissel zitten er relatief weinig bugs in Shogun 2 ja. Net zoals Napoleon relatief weinig bugs had. Dat is ook niet gek. CA beseft heus wel dat ze zich voorlopig niet nog een bug-fest zoals Empire kunnen veroorloven.

[Reactie gewijzigd door houseparty op 21 maart 2012 22:48]

Dat je deze spel voor minder dan ¤25 kan kopen is echt ongelofelijk. Dit is iets wat andere games van kunnen leren.
Shogun 2 is een hele leuke spel en deze lijkt zelfs leuker. Deze ga ik sowieso spelen.
Eigenlijk is dit spel gewoon een uitbreiding, met het grote verschil dat je hem ook los kunt spelen. Dat is mooi meegenomen, al denk ik dat de meeste fans Shogun 2 al hebben. Voor wat betreft de score ben ik het wel met svenk91 eens, ik vind dit spel te weinig vernieuwend voor een 9,5.
Wat ik mij afvraag:
Bij Empire total ware was het zo dat als je een leger zag lopen in de verte dat die veranderen in moving gifs achtige plaatjes. Wat ik erg jammer vond aangezien ik graag alles in 3d modellen zie. Het verziekte een beetje de "Epicness" van de game.

Hoe zit het met deze game?
Sowieso bij Shogun 2 speelde dit al praktisch niet meer. E.e.a. heeft natuurlijk ook te maken met je grafische instellingen, maar dat het van die egaal grijze figuurtjes werden op afstand, heb ik sinds Shogun 2 niety meer gezien.
Dat is al sinds Rome: TW zo maar volgens mij als je de unit detail op highest zet heb je geen LOD meer en wordt alles in 3d weergegeven ongeacht de afstand van de camera. Hou wel rekening met lage framerate. :z
toegegeven, het is een stand alone, maar toch propvol content voor iets wat een uitbreiding moet voorstellen. ik kan in elk geval niet wachten tot ik mn vrienden om de oren kan slaan met arti.
het stukje in de review waarin verteld word over de barrage klinkt me heel bekend in de oren. heerlijk inderdaad.
Ik kijk ook erg uit naar deze game. Zeker omdat die 'slechts' 25 euro kost, hebben mijn broertje en ik hem direct besteld. Dan kunnen we direct multi-layer spelen :)
hebben ze die multiplaer desync bug nou al eens gefixed dan?
3 maanden geleden zat die er nog steeds in, heb nog steeds geen multiplayer campaign afgemaakt helaas.

ben dus ook niet van plan om de volle mep te betalen voor deze uitbreiding, hoe goed ik het spel ook vind.
Laat ze eerst maar het vorige spel fixen vind ik.
Wacht wel op een steam sale.
Ik heb een keer de melding gehad dat de game out of sync was, maar dat kwam omdat ik de game pauseerde of mijn troepen groepeerde... Ik weet niet precies wat het was. Als ik 'gewoon' speel heb ik nergens last van.
Klinkt als een goede uitbreiding/vernieuwing op Shogun 2 waar ik me uren mee zoet heb gehouden. Het is compleet de tegengestelde richting van de "Rise of the Samurai" dus ik ben benieuwd hoe anders dit speelt.

Het enige wat ik vreemd vind is dat het verschil in moraal/training niet meer genoemd word tussen Emperials/Shogun troepen? In de preview werd dat als groot verschil genoemd. De Emperials hebben betere wapens, maar slechter moraal/training.

Ik had verwacht dat dit in de gevechten wel terug zou komen. Als Shogun de Emperial troepen vast pinnen met geweer troepen en dan in man tot man gevechten winnen. Andersom moet je dit uiteraard voorkomen...
Volgens mij valt dat gedeelte inderdaad tegen. Mijn eigen battles tegen shogunates bestaat vooral uit line infantry en niet uit echte samurai's. Ik denk echter wel dat dit mogelijk moet zijn als je echt voor de oudheid gaat. Maar de computer volgt deze tactiek niet voor zover ik nu heb kunnen beoordelen, toch wel jammer.
Ik ben het eens met de review op het punt dat de prijs-kwaliteitverhouding daadwerkelijk uitmuntend is. Voor 25 euro een compleet spel dat je onafhankelijk van Shogun 2 kan spelen.

Toch zet ik mijn vraagtekens bij de balans, bij Medieval 2 kon ik met een paar kanonnen complete legers wegvagen. Zo te lezen kan dat hier ook met nog meer geschut (boten). Zeker leuk, behalve als jij het slachtoffer bent :+

Het wordt weer genieten :*)
Sla deze serie over, daar ik het niet zo boeiend vind om lijntjes inf en guns op te stellen, zoals bijv. in Napoleanen Empire:Tw. Fort assaults waren ook al vrij saai en stupide.

Wanneer komt er een nieuw Rome:Tw ?
same here, shogun 2 heb ik gelijk gehaald maar die kannonen en line infantry hoeft van mij niet.
Ik heb liever ook epische zwaardgevechten in de bossen van Frankrijk en Duitsland zoals in Rome: TW. :)

Maar om lijn gevechten en artillerie saai te noemen... explosieve kanonsballen waren echt mooi om te zien. En daarbij ook nog fire by rank _/-\o_ . Prachtig om te zien als je vijand die technologie nog niet heeft en compleet van de kaart geveegd word. :P
Precies, het is mooi om te zien. Het word algauw saai als je speelt, dat is mijn punt.

Als ze het willen verbeteren en vernieuwen, zou ik liever meer en meer van die speciale tactieken willen zien zoals in brand gestoken boomstammen of grote ballen die van een heuvel afrollen en de vijandelijke linies breken, een brug die gesabeert is en onder een bepaald gewicht instort. Valstrikken voor de cavalerie. Dat soort zaken.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 24 maart 2012 13:17]

Geweldig spel, nu hopen dat de verbeteringen van deze uitbreiding ook terug te zien zijn in de main campaign van default shogun 2.

Op het moment dat je start in de Sengoku Jidai verander je history, mijn shogunate zal dan ook nooit vallen door invloeden van buiten en dus trekt de periode waarin deze uitbreiding zich afspeelt mij minder, maar interface, gameplay en graphical tweaks zijn natuurlijk altijd welkom! :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True