Door , , 50 reacties

Nu de feestdagen dichterbij komen, neemt de frequentie van game-releases af. We hebben daardoor wat meer tijd voor de games die bleven liggen terwijl wij krakers als Battlefield 3, Call of Duty: Modern Warfare 3, The Elder Scrolls V: Skyrim en Assassin's Creed: Revelations bespraken. Een van die games is Might & Magic: Heroes VI, een game die niet snel zal opvallen bij het grote publiek maar wel een schare trouwe fans heeft.

Launch-trailer van Might & Magic: Heroes VI.

Eigenlijk schreeuwt elk onderdeel van Might & Magic: Heroes VI dat het niet bedoeld is voor het grote publiek, voor de massa's die zich dagelijks vermaken met games als Modern Warfare 3 of FIFA 12. Aan de Might & Magic-franchise kleeft een nerdy imago, en die status wordt door de makers gekoesterd. In diverse landen, waaronder Duitsland en diverse Oost-Europese landen, is de franchise immers behoorlijk populair. Het is dan ook niet vreemd dat het nieuwste deel is ontwikkeld door een Hongaarse studio: Black Hole Entertainment.

In Nederland is het spel op geen stukken na zo populair als bij onze oosterburen, dus het verhaal van Heroes VI zal weinig bekendheid krijgen. Wat ons betreft zou je er niet veel aan missen. Het spel gaat over de door onderlinge vetes verscheurde Griffin-familie. In de Tutorial Campaign wordt Slava, Duke of Griffin, vermoord; de campagnes in het spel behandelen elk de lotgevallen van een van zijn kinderen, steeds met een andere factie. Het verhaal heeft verder weinig om het lijf en wij sloegen na enige tijd de meeste gesprekken tussen de personages over, omdat ze ons simpelweg niet meer wisten te boeien.

*Matige voice-acting

De voice-acting in het spel is daar mede debet aan. Het is niet beschamend slecht, maar een bijspijkercursus zou voor een aantal stemacteurs uit Might & Magic: Heroes VI geen kwaad kunnen. Sommige stemmen halen de geloofwaardigheid van de personages wat onderuit, wat het toch al niet bijzondere verhaal de nekslag geeft. Daar komt nog bij dat Might & Magic: Heroes VI visueel geen topprestatie levert. De speelvelden ogen verzorgd en zijn vrij sfeervol, maar de paar animaties die je in de gevechten voorbij ziet komen, kunnen niet voorkomen dat het spel een nogal stoffig karakter heeft.