Door Arthur Geraerts

InFamous 2

Koerier met krachten

Twee jaar geleden verscheen InFamous, een zeer geslaagd action adventure in een open wereld waarbij je als speler een grote mate van vrijheid had in de wijze waarop je het spel kon (uit)spelen. InFamous 2 is, zoals de naam al doet vermoeden, het regelrechte vervolg op deze game en het verhaal gaat verder waar deel 1 ophield. De makers hebben gelukkig niet al teveel lopen rommelen met de formule en hebben er hier en daar nog een schepje bovenop gedaan. Een leuke bijkomstigheid als je deel 1 al had uitgespeeld; je savegame is te gebruiken in InFamous 2 en levert een aantal kleine doch leuke extra’s op waardoor je gewoon verder kunt spelen waar je opgehouden was.

Getest op: PlayStation 3 (exclusieve titel

In InFamous 2 is de hoofdrol wederom weggelegd voor Cole, een koerier die van het ene op het andere moment wordt geconfronteerd met superkrachten. Cole kan elektriciteit geleiden en naar zijn hand zetten en deze krachten zowel in offensief als defensief opzicht gebruiken. Het spel begint bij Cole die zich realiseert dat hij niet genoeg krachten heeft om een allesvernietigend wezen genaamd The Beast te verslaan, en trekt daarom naar de stad New Marais in de hoop daar een oplossing te vinden. Helaas is The Beast niet Cole’s enige probleem, daar New Marais een soort New Orleans is na de Katrina-ramp. Woonwijken staan onder water, het stikt er van de beestjes in het moeras en er loopt ook nog een soort huurlingenleger rond dat niet zo gesteld is op je aanwezigheid.

* Moraal

InFamous 2 maakt net als zijn voorganger gebruik van een soort moraal-systeem. Dat wil zeggen dat je als speler kunt kiezen hoe je je krachten gebruikt. De wereld zal hoe dan ook gered moeten worden, maar jij als speler beslist of je je krachten alleen voor het goede doel gebruikt en bijvoorbeeld rekening houdt met onschuldige burgers die je her en der in de weg lopen. Of wil je een onhoudbare sloopmachine spelen die alles op zijn pad met de grond gelijk maakt? Moraal-elementen zijn niet helemaal nieuw in games, alleen waar het bij de meeste games zo is dat het ‘goede pad’ meestal toch de meeste voldoening oplevert, is er bij InFamous 2 toch ook veel voor te zeggen om het slechte pad op het gaan. De krachten die je op elk pad tegenkomt zijn anders en ook een aantal andere spelelementen passen zich aan jouw gedrag aan. InFamous 2 is daardoor een van de weinige games die met een tweede keer spelen echt een nieuwe spelervaring kan opleveren als je een ander pad kiest.