Gamescom Preview: InFamous 2

Oud en nieuw

De mannen van Sucker Punch Productions willen het niet met zoveel woorden zeggen tijdens hun presentatie van InFamous 2 op de Gamescom, maar de kritiek die ze na de E3 voor de kiezen kregen, heeft ze doen schrikken. Toen de ontwikkelaar tijdens de E3 het nieuwe uiterlijk van hoofdrolspeler Cole McGrath liet zien, klonk er gemor. Fans van het eerste deel wilden helemaal geen nieuwe Cole, ze wilden de oude Cole. Dat heeft Sucker Punch zich aangetrokken en besloot een nieuwe versie van de 'nieuwe' Cole te maken, die meer lijkt op de oude. Het bijgestelde personage werd tijdens Gamescom voor het eerst getoond, de 'nieuwe, oude Cole', zoals een woordvoerder van de ontwikkelaar het verwoorde.

Sucker Punch heeft meer veranderd in dit tweede deel. Zo speelt de nieuwe game zich af in een nieuwe omgeving, de stad New Marais en de omliggende moerassen. De makers geven ruiterlijk toe dat de stad is gemodelleerd naar New Orleans. Dat maakt ook dat Cole niet langer een jack draagt, maar slechts een shirt. Hij heeft ook een flink litteken over een wang lopen, gevolg van een confrontatie aan het begin van het spel. Hij neemt het daarin op tegen The Beast, maar ondanks de bovennatuurlijke krachten van Cole, delft hij het onderspit, met het litteken als blijvende herinnering.

* Nieuwe kansen

Dat is ook wat hen naar New Marais drijft, want de held van het verhaal realiseert zich dat hij nog meer krachten op zal moeten doen om The Beast te verslaan, en het mysterieuze New Marais is daarvoor de aangewezen plaats. Dat is ook in grote lijnen de opzet van het spel. Cole probeert in New Marais nieuwe mogelijkheden te verzamelen, om zich zo te kunnen revancheren op The Beast. Een beproefd recept om te verklaren waarom je gaandeweg steeds meer bijleert in een game.

Het betekent ook dat Cole niet met lege handen begint. Je hebt bij de start van het spel grofweg de mogelijkheden die je had in de eerste game, maar het spelfiguur zal gaandeweg bijleren. Veel laat Sucker Punch daar echter nog niet over los. Wel dat alle krachten die Cole heeft en bij zal leren, gebaseerd zijn op elektriciteit. Dus geen ijs, zoals sommigen uit de eerste video van het nieuwe spel meenden te kunnen concluderen. Wat de makers wel lieten zien, was dat de actie in InFamous 2 sneller is dan in het eerste deel. Zo begint Cole wat tegenstanders af te maken door om beurten met beide handen bolbliksems naar zijn tegenstanders te gooien.