Door Jurian Ubachs

Redacteur

E3: Far Cry 3

21-06-2011 • 09:00

110

Multipage-opmaak

Grootste probleem verholpen

Schrijven over games blijft altijd gebaseerd op een mix van gevoel en feiten. De waardering voor een game ontstaat vaak vanuit een gevoel en is vervolgens te verklaren vanuit feiten. Die feitelijke onderbouwing is echter niet altijd mogelijk na een eerste kennismaking en een korte presentatie, dus houden we het wat Far Cry 3 op de E3 betreft maar bij de constatering dat we een verdraaid goed gevoel overhouden aan deze shooter.


Far Cry 3 speelt zich net als het eerste deel van de serie af op een tropisch eiland, en voor gamers met goede herinneringen aan Far Cry is dat al een overwinning op zich. Niet dat Far Cry 2 een slechte game was - verre van zelfs - maar de game voelde beslist anders aan dan het origineel. Het eiland werd ingeruild voor de Afrikaanse savanne, waar niet iedereen even blij mee was. Wat je ook van de setting vond, over één ding was iedereen het na de release roerend eens: er klopte geen fluit van het checkpoint-systeem. Spelers die op vrije verkenning gingen zonder een huisje op te zoeken om hun game op te slaan, waren soms plotseling drie uur speeltijd kwijt als het spel er een keer mee ophield.

*Minpuntjes weggewerkt

Dat probleem zal in Far Cry 3 in elk geval niet de kop opsteken. Ubisoft wil nog niet bevestigen hoe het systeem met opslaan er in Far Cry 3 uit zal zien, maar je hoeft in elk geval niet meer op zoek naar hutjes om daar je voortgang op te slaan. Andere minpuntjes van Far Cry 2 vonden wij destijds de laadtijden en het feit dat er in de spelwereld bar weinig kapot kon. Dat laatste item lijkt ook te worden verholpen in de nieuwe game, zo kwam naar voren tijdens de presentatie die we op de E3 zagen.

Krankzinnig

Far Cry 3 draait rond Jason Brody. Brody is op een tropisch eiland beland en is zijn boot en zijn vriendin kwijt. Al snel ontdekt hij dat het eiland niet verlaten is, maar wordt bewoond door gestoorde maniakken met bar weinig respect voor menselijk leven. Zo zien we in de openingscène hoe een groepje soldaten een vrouw treitert, om haar vervolgens door het hoofd te schieten. Verwacht van Far Cry 3 dus geen subtiliteit en tact; de game is keihard en gaat confronterende beelden niet uit de weg.

Far Cry 3

Die beelden dragen bij aan de 'what the fuck'-sfeer die centraal staat in de game. De omgeving mag dan Idyllisch voorkomen, de rest van de situatie is dat verre van. Brody wordt geconfronteerd met Vash, ogenschijnlijk de leider van de losgeslagen idioten. Het kost je ongeveer anderhalve seconde om door te krijgen dat Vash ook niet helemaal spoort. "Heb ik je wel eens verteld wat de definitie van krankzinnigheid is?", vraagt Vash aan Brody. "Krankzinnigheid is steeds hetzelfde doen met de verwachting dat er iets verandert."

*Vash Durden?

Klinkt nog niet gek genoeg? In de volgende zinnen maakt Vash zijn positie als leider der debielen waar. Toch kunnen we niet helpen dat we zijn geïntrigeerd door dit personage. Vash doet ons een beetje denken aan Brad Pitt's vertolking van Tyler Durden uit de film Fight Club; een karakter dat in alles is losgeslagen van wat sociaal gezien wenselijk is, maar wel met een dermate eigen stijl dat je niet anders kunt dan aandachtig luisteren naar wat hij allemaal zegt. Als Vash' personage even sterk voor de dag komt in de uiteindelijke game, maken we ons over het verhaal nu al weinig zorgen.

Far Cry 3

Brody moet aan de bak als Vash hem met een zware steen aan zijn handen gebonden in een ravijn dondert, waarna hij in een ondergronds meer valt. Brody weet zich te bevrijden - iets dat, getuige de vele lijken in het water, vrijwel nooit iemand lukt - en hij overmeestert eenmaal buiten een bewaker met een gun. Vanaf dat moment wordt Far Cry 3 een open game. Je bent vrij om te ontdekken wat je wilt. Er is geen nutteloze eye-candy in de game; je kunt naar alle bergtoppen en vergezichten die je ziet. De prachtige jungle ligt voor de speler klaar om te worden ontdekt, ook al ligt overal gevaar op de loer, zo lijkt het.

*Vrijheid

Voor dat gevaar kun je zelf ook zorgen, want Far Cry 3 zou geen Far Cry-game zijn als er niet een stevig potje geschoten kan worden. Hoe dat voelt en werkt, kunnen we eigenlijk pas zeggen als we de game hebben kunnen spelen. Leuk is echter wel dat je vrij veel vrijheid lijkt te hebben in hoe je situaties aanpakt. De shoot-out die Ubisoft tijdens een live-demonstratie op de persconferentie liet zien, werd tijdens een presentatie achter gesloten deuren nogmaals gespeeld, maar nu op een heel andere manier. In plaats van stealthy te werk te gaan om zo wat vijanden uit te schakelen, pakte Brody nu een sniper rifle en begon hij ze één voor één af te knallen. Uiteindelijk kwam Brody echter wel bij dezelfde helikopter terecht, om na dezelfde helikoptercrash weer gevangengenomen te worden door Vash. "Heb ik je wel eens verteld wat de definitie van krankzinnigheid is...?"

Voorlopige conclusie

Hoewel we pas een klein voorproefje hebben gezien van Far Cry 3, hebben we nu al zin in onze volgende ontmoeting met Jason Brody en Vash. We vragen ons af hoe de wisselwerking tussen open gameplay en scripted events uitpakt, en zijn ook benieuwd of Far Cry 3 dezelfde afwisseling biedt op het eiland als de eerste Far Cry-game deed. De eerste indrukken zijn echter goed. Far Cry 3 verschijnt in 2012 en wordt ontwikkeld voor de Xbox 360, PlayStation 3 en pc.

Titel Far Cry 3
Far Cry 3
Platform PC, Xbox 360, PlayStation 3
Ontwikkelaar Ubisoft
Uitgever Ubisoft
Releasedatum 2012
Far Cry 3Far Cry 3Far Cry 3Far Cry 3Far Cry 3

Reacties (110)

110
108
54
8
0
25
Wijzig sortering
De screenshots en de korte review doen mij weer interesse krijgen in Far Cry :)

FC 1 was erg cool, maar de mutanten waren wat minder. FC 2 was echt k met peren, ik snap niet dat mensen daar positief over zijn.

FC 3 ziet er tot nu te een fijne open shooter uit (misschien zelfs met een lichte rpg touche?), het kleurenpalet spreekt mij ook erg aan :D

[Reactie gewijzigd door pieterdebie op 22 juli 2024 16:52]

De screenshots en de korte review doen mij weer interesse krijgen in Far Cry :)

FC 1 was erg cool, maar de mutanten waren wat minder. FC 2 was echt k met peren, ik snap niet dat mensen daar positief over zijn.
Ik vond Far Cry 1 echt briljant, en ik snap niet echt goed waar de discussie hier in de comments ineens vandaan komt over dat mutanten lame zijn. Dat mogen jullie met een paar mensen vinden, maar FarCry kreeg echt allom lovende kritieken en volgens mij vond bijna iedereen het een vet spel. Niet dat mutanten of aliens persé erg origineel zijn, maar in FarCry 1 was het wel zeldzaam goed gedaan. De spanningsopbouw was heel goed gedaan, en de combinatie van brute freaks met de lieflijke tropische setting had ook wel iets beklemmends. Een soort Jurassic Park idee, maar dan met mutanten. :P

Ik vind juist dat een "niet realistische" setting een welkome afwisseling is ten opzichte van alle oorlogs-shooters. Een goed science fiction of horror-achtig verhaal is nooit weg. Vroeger waren die er legio, of bijna alleen maar: Doom, Wolfenstein, Quake 1 tm 4, de Unreal serie, de Half-Life serie, Prey, Duke Nukem 3D; bijna elke grote of opzienbarende shooter heeft wel "onrealistische" of scifi/horror elementen en zo zie ik ze juist graag. Tegenwoordig lijkt het in verhouding wat minder populair te zijn met grote series zoals Battlefield en Call of Duty, dus ik ben blij dat er af en toe nog eens iets als FarCry, Crysis 1 en 2, Left4Dead, etc. uit komt.

Wat FarCry2 betreft ben ik het overigens volledig met je eens, ook ik vond het echt een irritante game en ben er halverwege gewoon mee opgehouden. En ook ik snap niet echt dat mensen er nog zo gematigd of zelfs positief over zijn. Grote wereld met veel te veel "lege ruimte", veel te veel loos rondcrossen, irritante respawnende bad guys (dat is dan weer on-realisme waar ik wél een hekel aan heb), steeds dezelfde repetitieve missies gecopy-en-paste. Het positieve wat ik over die game kan verzinnen weegt echt niet op tegen de minpunten...

[Reactie gewijzigd door RagingR2 op 22 juli 2024 16:52]

Ik snap de kritiek op de mutanten in FC1 ook niet helemaal. Als het de hele tijd die huurlingen waren werd het wat saai en was het verhaal nooit zo goed geweest als dat het nu het geval was. De afwisseling van tropisch strand en in die gebouwen was super. Enige nadeel wat ik hierboven ook al een keer aangaf was dat vooral die grootste mutanten (met die raket launcher) net iets te sterk waren en je daar echt een paar magazijnen op moest lossen om ze dood te krijgen. Die balans had iets beter gekund. Maar buiten dat; top!

Over FC2 zijn er volgens mij niet zoveel mensen te vinden die positief erover zijn hoor. ;)
Je kan idd een hele waslijst opnoemen aan dingen die echt slecht waren en de positieve dingen kon je op één hand tellen. Een ding dat ik hier nog niet ben tegengekomen is de belachelijk snelle slijtage van de gweren in FC2. Dat sloeg echt helemaal nergens op! En elk geweer dat je van de vijand oppakte was na 4 keer schieten alweer gejammed. Zwaar irritant. Oja, maar als we het dan toch over 'realisme' hebben, er was wel een 'golden AK47', tja.... En verder dezelfde shit;
- Missies waren allemaal hetzelfde
- Veel te lang rijden of met de 'bus'.
- Controlleposten na een paar minuten weer vol bezet
- Die idiote koffers met diamanten die 'zomaar' overal en nergens verstopt lagen
- Verhaallijn sloeg uberhaupt nergens op
- Die malariapillen die je moest halen (sloeg helemaal nergens op!)
- Je buddies die irritant waren
- Je bleef soms haken achter een takje van 5cm dik.
- enz.

Lichtpuntje is dat de Dunia engine goed lijkt te zijn en dat biedt veel hoop op FC3!

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 16:52]

Did I ever tell you the definition of insanity? Geniaal!

[Reactie gewijzigd door serphilith op 22 juli 2024 16:52]

Wat misschien wel leuk is om te weten, is dat het antwoord op deze quote (die later in het filmpje verteld wordt) van Albert Einstein afkomt:
Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results.
Dat zegt hij niet zo exact. Je vertelt iemand niet over de definitie, maar geeft of vertelt de definitie. Dus dat "about" hoort daar niet bij anders is hij niet enkel gestoord maar tevens een analfabeet.
aangepast, maar blijft nog steeds een geweldige quote :)
FarCry 1 is een ronduit geniaal spel, al zie ik dat sommigen die mutanten maar niets vinden. Echter is het wel zo dat, wilde Ubisoft variatie in tegenstanders wilde aanbieden, wel met iets aan moest komen als mutanten. Bij gewone mensjes die je neer moet knallen, al zijn ze gepantserd, is het immers niet meer dan hop, rocket launcher op z'n bakkes en klaar. Zo ontstond meer uitdaging en variatie in de aanpak van gevechten.

FarCry 2 vond ik wel een grappig spel, echter niet meer dan 2x uitgespeeld. Die savanne in belachelijk groot, en je kunt helaas niet echt racen met een jeep, maar veeleer een beetje doorrijden. De combataanpak was wel weer goed, vanwege de variëteit aan wapens (dart rifle + mp5sd versus RPG + MGL 140 bijvoorbeeld). Maar de speltrant is ook niet alles, want, zoals velen ook al aangaven, is dat niet meer dan: malaria, pilletje, wapenkonvooi opblazen, safe house zoeken, controlepost uitmoorden, etc.

Crysis was natuurlijk een goed spel vanwege vrijheid, en de nanosuit is ook geweldig vanwege de variëteit aan aanpakken van elke willekeurige situatie. Dat je alles kunt slopen in Crysis is natuurlijk ook zeer de moeite waard. De aliens waren niet echt over om naar huis te schrijven, die voegden ook qua uitdaging niet bar veel toe aan het spel. In Crysis Warhead hebben ze dat weer een beetje goedgemaakt door weer meer menselijke vijanden te geven en de damage output van wapens te verhogen.

Al met al hoop en verwacht ik een erg goed spel. Jammer dat we nog minstens een half jaar moeten wachten... :|
FarCry 1 vond ik een geweldige game, in die tijd een echte aha erlebnis, vanwege de mooie graphics en een leuk verhaaltje.Je kon ook meteen alle wapens unlocken. Ik zeg niet dat ik dat deed hoor.....,ehm ehm ehm........
FarCry 2 sloeg de plank helemaal mis imho. Die checkposts was echt een ramp.Dat ze dat niet beter hadden kunnen programmeren is voor mij een raadsel. De gameplay was op zich al repetitief,maar dat gaf voor mij de nekslag.Heb FarCry 2 ook niet uitgespeeld en letterlijk in de vuilnisbak gegooid.
Ik hoop op betere gameplay in FC3,maar wil wel eerst de nodige reviews lezen,voordat ik weer een game koop die zo teleurstelde als FC2 voor mij.
Crysis,Crysis Warhead heb ik nog steeds op m,n pc staan.Ik speel af en toe nog wel een saved game.Nu Crysis 2 weer opnieuw aan het gamen, en vind de Crysis serie dan ook mijn absolute favo.Crysis 2 heeft wel ingeboet aan "vrijheid,maar de engine is echt een beauty.Daar kun je veel gamers mee bedienen, zonder een uberpc nodig te hebben. Veel gamers hebben namelijk Crysis en Warhead links laten liggen vanwege de sysspecs.
En stealthjong,Ik vind 2 keer FC2 uitspelen al een hele kunst moet ik je zeggen :).
als er geen aliens op dit eiland komen, word dit mijn topgame van 2012 :)
Inderdaad, dat was echt het punt waarbij ik bij Far Cry 1 geen zin meer had om het verder te spelen.

Edit: Inderdaad het waren mutanten in FC1 en geen aliens, tomato tomato imo :)

[Reactie gewijzigd door pieterdebie op 22 juli 2024 16:52]

Inderdaad, dat was echt het punt waarbij ik bij Far Cry 1 geen zin meer had om het verder te spelen.
Far Cry 1 heeft geen aliens, maar mutanten. Crysis heeft aliens. En gek genoeg was, net als in Far Cry 1, het introduceren van niet-menselijke vijanden ook het punt in Crysis 1 vanaf waar het bergafwaarts ging met het spel.

Overigens was Far Cry 1 wel een cool spel met betrekking tot de vrijheid die je had in bepaalde missies: kies zelf welk deel van de missie je het eerste aanpakt en hoe je dat gaat doen. Hetzelfde voor Crysis 1. :)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juli 2024 16:52]

Ubisoft heeft mischien de rechten op de naam Far Cry maar Far Cry 1 en Crysis hebben totaal maar dan ook totaal niets met Far Cry 2 en 3 te maken Het is heel simpel
Far Cry 1 en Crysis zijn ontwikeld door Crytek en Far cry 2 en 3 door Ubisoft
http://nl.wikipedia.org/wiki/Far_Cry_2
En mischien kan het het mij leggen maar ik ben dan een van die weinigen die het spel pas leuk begint te vinden als de mutanten en aliens opdagen. Je krijgt dan tenminste een beetje variatie in het spel andere vijanden omgevingen wapens en game play
Ik vond Far Cry 2 een mooi spel maar zo saai als het maar kan verschrikkelijk repetitief
En ik houw ook van een lekker eindgevecht met een leuke eindbaas. Wat is het met die spelletjes van tegenwoordig 3 vijandjes overhoopknallen een filmpje en je spel is in een keer afgelopen. Sinds Nihilanth is het alleen maar een aflopende zaak

[Reactie gewijzigd door Ryuukami op 22 juli 2024 16:52]

Dat miste ik ook al een beetje in het artikel, al zal t.net er nu nog weinig over kunnen zeggen, maar hoe is het gevoel? Als het gevoel meer bij FC2 blijft dan hoef ik deze game echt niet hoor, wat een afgrijselijk spel was dat. Vooral dat beginnen met malaria vond ik zo'n blunder, hoe weet je zeker dat je een groot deel van je spelers weg gaat trijteren nog voordat de game goed en wel op gang komt? Dat was een erg goede poging...
Wat die mutanten betreft, die vond ik in FC1 minder erg dan in Crysis. In crysis is het verschil heel duidelijk waarbij je als je dat leuk vindt (en dat vind ik) heel stealthy kan spelen met alleen even verschijnen om met één welgemikt schot iemand uit te schakelen en dan weer te verdwijnen terwijl je zijn collega's in paniek rond ziet rennen, even vanuit cover je pak weer opladen en de volgende te grazen nemen. Zodra de aliens komen heeft dat geen zin meer want geen enkel welgemikt schot haalt die aliens neer, ze zijn gewoon te durable en te snel waardoor je gedwongen wordt om meer een soort deathmatch stijl van vechten te gebruiken.
In FC1 bleef je overigens ook de mix houden tussen mutants en reguliere soldaten, en je moest weliswaar die mutants wel wat vaker beschieten, maar voor mijn gevoel maakte het daar toch meer uit waar je ze raakte (headshots bleven waardevol) dan bij de aliens in crysis en in tegenstelling tot crysis kon je in FC1 wel nog lekker vanaf een bergje 2 km verderop wat mutants neerhalen met je sniper terwijl zij geen flauw idee hebben wat er gebeurt. En tussendoor had je dus ook nog de soldaten terwijl die in crysis (bijna?) volledig verdwenen waren voorbij 'dat punt' zeg maar.

Ik wacht in ieder geval voor farcry 3 de reviews van users af, professionele reviewers hebben het bij deel 2 echt enorm af laten weten. Dat zie je wel aan de metacritic scores:
http://www.metacritic.com/game/pc/far-cry-2
Een 8,5 van professionals terwijl users er een 5,5 van maken kan toch eigenlijk niet. De professionals leken vooral onder de indruk te zijn van de open wereld en zo, maar vergaten wellicht dat een spel vooral leuk moet zijn.
Iedereen heeft over Farcry 1 en 2 z'n eigen mening, ik vond de mutanten killing, ze wilden maar niet neer (de grote dikke vetzakken), Farcry 2 heb ik 4 keer met veel plezier uitgespeeld, lkkr rondrijden, knallen en stealht (als het lukte, dart rifle niet echt betrouwbaar). Deze voeg ik dan ook zeker aan mijn verzameling toe.
gebruik je cloack, loop naar een alien toe, grijp bij de strot, smijt neer, dood. volgende.
Die omslag naar aliens en mutanten vind ik niks. Maar als dat goed uitgevoerd wordt. Valt dat toch wel te slikken. Crysis heb ik vaker herspeeld totdat de aliens op duiken.
iig heb ik farcry en crysis wel uitgespeeld.
En het is niet zozeer aliens en mutanten maar de wapens worden opeens speelgoed.
Variatie is voldoende. totdat je nanosuit vijanden tegen komt.

Opzich klinkt farcry 3 anders dan farcry 2 maar meer zoals crysis zonder aliens omslag.
haha, had ik ook. Dit had ik trouwens ook bij return to castle wolfenstyn... om nog maar ff wat uit de oude doos te halen :D. Toen daar de zombies in kwamen haakte ik snel af :D
Dat vind ik wel naïef. Wolfenstein 3D was al met mutanten. Hoe kan je dan verwachten geen occulte dingen tegen te komen in RtCW?
Ik had nochtans net hetzelfde. Ik heb de eerste Wolfenstein 3D niet gespeeld (toen was ik nog een peuter), en in RtCW heb ik vooral de multiplayer gespeeld. Nazi's neerknallen stond me gewoon meer aan dan zombies. Heb voor de rest ook veel meer Medal of Honor singleplayer gespeeld toen dan RtCW.
Los van of naïef de juiste benaming is voor wat je bedoeld, had ik hetzelfde bij Far cry, Crysis en RtCW. Ja het ´occulte´ hoort een beetje bij wolfenstein maar het gaat mij voornamelijk om de veranderingen in de gameplay.

Bij wolf3d maakte het niet zoveel uit wat voor tegenstanders je tegenover je had, de gameplay bleef praktisch hetzelfde. Bij bovenstaande shooters veranderde voor mijn gevoel de halve game.. Qua gameplay, feeling enz. en niet ten goede naar mijn nederige mening :)

Ik hoop dat FC3 gewoon bij mensen blijft!

[Reactie gewijzigd door Jaapoes op 22 juli 2024 16:52]

Het hangt een beetje van de scripted events af... als ik net een heel dorpje stealthy heb uitgemoord en dan via en scripted event weer in dat dorpje terecht kom om daar te vinden dat alle zelfde posten door de zelfde personages met de zelfde wapens etc weer "bewaakt" word dan ben ik er nog niet zo zeker van.

Maar inderdaad als we de aliens, mutants en al die andere meuk eens achterwegen kunnen laten en gewoon een goede game kunnen spelen met alleen mensen dan kon dit nog wel eens een hele goede game worden.
Vanaf het begin (tot de wereld open gaat) is het zo suf.
En maar op "A" drukken. Maakt geen zak uit of je dat doet of niet doet. En zolang je niets doet, veranderd er niets.

Doet me denken aan de Single Player van Black Ops waarbij je die vent dat glas in zijn bek moet rammen. Ik heb een uur met mijn vuist klaar gestaan, maar er veranderde niet.
(ben ondertussen gewoon gaan eten hoor).

Maar goed, als dat gescript hoeft van mij niet.
En stealth was/is zeker een leuk iets.

Uren met SplinterCell doorgebracht!
over het algemeen mee eens, maar als het verhaal helemaal goed is dan mag het van mij (maar dat gebeurd bijna nooit, heb het eigenlijk alleen nog maar goed gevonden in Half-Life 1)
Hopelijk doen ze ook iets aan het respawnen van de vijanden. Ik vond het zo vervelend dat een outpost die je volledig opgekuist hebt, twee minuten later alweer volledig bemand was. Dat drukte bij mij vooral de pret bij Far Cry 2. De Afrikaanse setting kon mij wel bekoren, maar de "nieuwe" setting ziet er ook weer heel sfeervol uit.
Dat vond ik het meest irritante aan Far Cry 2. Ik vond die Afrikaanse setting prachtig maar ik heb de game niet eens uitgespeeld omdat ik elke keer als ik een opdracht had uitgevoerd, ik weer al die gasten bij die checkpoints moest afmaken terwijl ik dat op de heenweg ook al had gedaan.
Ja precies! Plus het feit dat je iedere keer van die belachelijk grote afstanden moest afleggen in je jeep...

Verder hoop ik ook niet dat er aliens, of mutanten in zitten, dat kon bij Halflife, maar bij Farcry was dat gewoon not-done..
Ik ben het totaal met je eens! Ik heb Far Cry 1 een paar levels na de eerste mutanten er af gedonderd, wat een gekloot... Bah!

Far Cry 2 heb ik nog geen 4 uur gegeven. Inderdaad respawn en de afstanden, maar vooral de malaria.... En de verslijtende wapens. Ze verslijten wel, maar als je één keer een wapen koopt, kun je die overal terug vinden in een soort armory? Zo goed als nieuw? Tot in de oneindigheid? Iets met tegenstellingen? Laat die wapens dan gewoon lekker niet slijten...

En bovendien begon elk persoon in het spel met een wapen direct met schieten zodra ze je jeep konden horen.... Ik zie het voor me: "Oh shit man, dat was Johnnie! Nou ja, moet ie maar niet hier heen komen, want wij schieten altijd meteen, voordat we hebben kunnen zien wie het was!"

Een spel hoeft niet makkelijk te zijn, een uitdaging moet er ook wel in zitten, maar continu terugkerende vijanden + lange afstanden + malaria + brakke wapens + onlogische AI = Kansloos....
De malaria was inderdaad een overbodig gameplay element. Echter, veel last had ik er in de praktijk niet van: je hebt een oneindig aantal pillen tot een zeker moment in het verhaal, waarna je een enkele missie voor het verzet moet doen. Je krijgt daarna automatisch weer een oneindige voorraad pillen.

Wat ik veel erger vond in het spel was inderdaad de allesziende A.I.: stealth was praktisch niet mogelijk in het spel. En inderdaad dat elk checkpoint binnen een minuut volledig bemand is en op je begint te schieten. Het wordt eigenlijk niet eens echt goed uitgelegd waarom iedereen het op de speler voorzien heeft.
Dat maakte het juist spannend.

Farcry was niet voor niks een grote hit. Zonder mutanten was het gewoon 1 van de vele shooters geweest waarin je levels met poppetjes moet schoonvegen. De mix van mensen en mutanten maakte het onvoorspelbaar.

De hele aanloop naar het moment dat de eerste mutanten opdoken was geniaal uitgewerkt.

[Reactie gewijzigd door Fornoo op 22 juli 2024 16:52]

Want populaire schietspellen met mutanten of aliens bestonden nog niet :?

Ik denk meer dat Far Cry zo populair was omdat het in tegenstelling tot Crysis niet alleen uitstekende graphics had, maar ook gameplay die niet binnen 10 minuten al repetitief en saai werd. Jammer dat de xbox versie zo matig was in vergelijking met de PC versie alleen...
Het probleem vond ik niet zo zeer de mutanten, maar het feit dat je wapens te weinig effect hadden op de grootsten. Drie magazijnen leegpompen en je kreeg nog een granaad om je oren! (beetje overdreven natuurlijk, maar het lag gewoon wat uit balans) Verder natuurlijk niks dan lof over Far Cry 1!

Het zou mooi zijn als Far Cry 3 weer een beetje wat terug krijgt van het gevoel van Far Cry 1. En je dus niet van hot naar her moet crossen om wat diamantjes te scoren en elke keer dezelfde gasten bij een checkpoint moet afmaken.
Ben erg benieuwd iig! Nu al een game om naar uit te kijken in 2012...
Ik vond farcry 1 ook erg vet. Die monsters waren goed uitgewerkt en het spel bestond niet alleen maar uit monsters. Maar vooral de setting was toen nog uniek en het spel zag er voor die tijd erg goed uit. Farcry 2 daarentegen zag er nog beter uit, maar de gameplay was voor mij saai. Geen goede verhaallijn. Ik zie dat de verhaallijn in farcry 3 iets beloofd.

"Did i tell u the definition of insanity?" Ik kan niet wachten om die gek mijn insanity te laten zien ;)
true true true, wanneer een spel mutanten of aliens heeft ben ik er persoonlijk eigenlijk direct al op uitgekeken. Maarja, wie ben ik :) for the record ik vond farcry2 echt een fantastische game.
Jep.
En je wapen sleet sneller dan je banden.
En alle Afrikanen gingen even makkelijk en op dezelfde manier dood.
En weer was die auto kapot (maar na 300x repareren was hij weer als nieuw...)
En weer moet je dat takke-eind rijden naar het dorp (waar niets gebeurde).
En weer....


Ja, een spel met herhaling was 2 wel.
Hopenlijk is 3 beter, want ik wil hem wel hebben eigenlijk.
+1, dat irriteerde mij eigenlijk ook het meest, was ook zeer verbaasd dat dit niet bij de problemen stond die verholpen zijn in deze preview.
Die hutjes om in te saven vond ik eigenlijk helemaal geen probleem en games als GTA hebben dat ook, meestal had je er na 5 minuten wel een gevonden. Verder kon je er wel lekker gras in de fik steken en een beetje door de rimboe crossen in de jeep heeft ook wel wat.
Je hoefde ook helemaal niet nar die hutjes om op te slaan, je kon waar je ook was in FarCry2 op elk moment gewon op F5 drukken (quicksave)..
Inderdaad, die outposts + de grote afstanden die vaak naar hetzelfde punt leiden vond ik een nadeel. Je moest zo ver weg je missie ophalen.

Die Afrikaanse Savanne maakt het dat ik nu denk ik toch maar nog een poging ga ondernemen om het verder te spelen, wat was die prachtig. Ik vond het alleen een beetje jammer dat ze niet meer woestijn gedeelte hebben gebruikt.

Verder, Malaria tja, wat zal ik daar over zeggen, een element wat zeer realistisch is maar wel voor spelbederf zorgt.
Waar is die gast met zijn rode shirt Jack Carver van de eerste game? het heeft steeds minder niets meer met het originele verhaal te maken (hoewel ik zie dat niet veel mensen dat verhaal waardeerden).

[Reactie gewijzigd door Blue_Entharion op 22 juli 2024 16:52]

Het lijkt mij inmiddels wel duidelijk dat de games niet uit een bepaald personage bestaan maar dat het voornamelijk gaat om de setting op een prachtige tropische locatie.

Maar wie weet, misschien weten ze de verhaallijnen uit de eerste drie games in een vierde far cry wel op een hele geniale manier aan elkaar te knopen :-)
Dat zou wel mooi zijn, want ze zitten nu gewoon de naam FarCry uit te melken, het enige wat overeen komt is de grafische kwaliteit, maar daar is Crytek gewoon goed in :)

Er was ook een film met dezelfde naam http://www.imdb.com/title/tt0400426/
Die ging wel over het personage Jack Carver, en met de eerste game hebben ze ook een toon gezet die redelijk sterk staat als zijnde een verhaallijn met hoofdpersonage.

Ook waren er een paar Xbox exclusive titels genaamd FarCry Instincts: Evolution en FarCry Instincts: Predator, en een Wii titel genaamd FarCry Vengeance, allemaal met in de hoofdrol Jack Carver.

Dus met een film en zeker 4 games met één verhaallijn snap ik niet waarom ze de 2 vervolg games een compleet andere lijn geven, de enige reden die ik kan bedenken is de naam gebruiken om een ander verhaal, of een andere kant van het verhaal aan het licht te brengen, maar in FarCry 2 wordt er geen enkele keer gerefereerd naar de verhaallijn uit de eerste games of film.

Vind dat wel jammer, maar misschien worden de losse eindjes inderdaad nog aangeknoopt met een vierde deel.

[Reactie gewijzigd door Blue_Entharion op 22 juli 2024 16:52]

Je hebt dan ook niet goed opgelet een paar jaar geleden. Crytek heeft de eerste Far Cry gemaakt en daarna heeft Ubisoft ook 'ports' naar de verschillende consoles gemaakt. Ubisoft was in eerste instantie de distrubiteur voor Crytek.

Na Far Cry 1 zijn Crytek en Ubisoft gescheiden. Crytek ging naar EA en ging verder met de Crysis serie. Crysis 1 werkt daarom ook op CryEngine 2. Crysis 2 werkt op CryEngine 3 ...

Ubisoft hield de merknaam Far Cry over na de scheiding en begon met het maken van Far Cry 2. De nieuwe ontwikkelstudio had voor Far Cry 2 niet de beschikking over de CryEngine van Crytek die natuurlijk in die jaren voor de mooiste graphics kon zorgen. Dat Far Cry 2 er nog steeds erg goed uitzag vindt ik daarom best knap. Qua gameplay en verhaal is alles wel veranderd, omdat er dus een compleet nieuw team bezig ging met Far Cry 2.

Kort gezegd wordt er naar mijn mening dus niks uitgemolken. Daarnaast snap je nu waarschijnlijk wel waarom Far Cry 2 niet refereert aan de games en de film die je opnoemt.

Als laatste is het ook helemaal niet nodig om steeds Jack Carver te gebruiken voor deze serie, omdat het in Far Cry gaat om de tropische setting en een sfeer waarin iemand per ongeluk moet overleven en vluchten.
Dat een ander team het spel maakt zou voor het verhaal of de setting toch niets uit hoeven maken? Ubisoft heeft de volledige rechten op Far Cry en een team dat daar in opdracht van Ubisoft aan werkt kan dan ook gewoon prima het verhaal voortzetten en de setting gebruiken.
Qua gameplay en verhaal is alles wel veranderd, omdat er dus een compleet nieuw team bezig ging met Far Cry 2.
Dit stukje is dan dus ook tegen te spreken.

Far Cry 2 heeft gewoon erg weinig met Far Cry 1 te maken. ALLES is op de schop gegaan en het is gewoon een compleet andere game geworden.

Dat laatste wat je noemt kan ik me wel weer in vinden. Desalniettemin blijft het vanuit Ubisoft gezien wel een goedkope truc om een populaire naam te gebruiken om maar veel spellen te verkopen. Ik hoop toch dat Far Cry 3 net zo goed in elkaar zit als de eerste Far Cry. Deel 2 kan me gestolen worden..
Far cry is een game dat zijn oorsprong verleend aan tech demo voor nvidia.
Crytech->Far Cry. Hoe verzinnen ze het.
Deels studio naam verwerken in game naam.
Daarnaast heefd crytech studio dev een obsessie van soort van game omslag.
Er is genoeg feedback die formule afbrand maar hun houden vast eraan.
De IP is leeg de kern was die mutanten.
Omdat Crytech niet de IP meer heefd is Crysis een remake van die zelfde formule, maar dan op zich zelf staan en dus nieuwe IP.

De publisher zet een andere studio in om die IP van farcry te benutten.
Maar andere studio frisse kijk. En blijkbar luisteren ze wel naar gamer feedback. Of vinden crytech omslag formule maar niks. Gezien de game eerder een tech show case is.
Verhaal nihil. Konden ze net zo goed met een verse verhaaltje komen.

Het is dus puur de naam wat herbruikt wordt. Om de marketing engine als katalist aan te zwengelen.
ik volg je verhaal totaal niet. 07:39 is ook wel vroeg ;)

wat bedoel je met crytek studios heeft een obsessie van soort van game omslag?
en welke formule, en wie fikt dat af?
wat/wie is de IP ( intellectual property? )
zou je alles iets kunnen verduidelijken?
Dat zou wel mooi zijn, want ze zitten nu gewoon de naam FarCry uit te melken, het enige wat overeen komt is de grafische kwaliteit, maar daar is Crytek gewoon goed in :)
Ik vind losstaande games binnen een bepaalde "setting" nochthans veel beter dan een hoop sequels met retcons en reboots waar niemand nog een snars van begrijpt, en waar je je als nieuwe speler niet in thuis voelt.

Zelda en Final Fantasy reeksen zijn geen directe sequels, je kan willekeurig eentje uit de reeks spelen. Het verhaal in Assassins Creed Brotherhood is dan weer minder te begrijpen als je 2 niet gespeeld hebt. (Terwijl 1 en 2 wel los van elkaar redelijk te spelen zijn maar je mist als nieuwe speler toch wel wat verhaal).

En dan spreken we nog niet van de idiote bochten waar de schrijvers van Mass Effect 2 zich in draaiden om een continuu verhaal volledig los van de eerste te laten staan.
Ik vond FC2 een schitterend spel ,maar ergerde me dood (net zoals zovele anderen hier) aan de checkposts. Dat heeft echt het spel geheel voor mij verpest. Het zag er prachtig uit, leuk met die weersveranderingen, etc, prachtige zonsondergangen over zeer reeel afrikaans landschap. Meerdere keren van genoten. Maar die posts .. shit, dat was zooo irritant. Verder de missies voor de wapenhandelaren waren ook precies hetzelfde iedere keer, wat ik ook weer jammer vond, maar nog geen ramp. Verder had ik iets meer wildlife willen zien, dat was nu echt te karig. Maakt het spel zeer waarschijnlijk wel weer zwaarder, maar kom op, 2 zebras ? paar antilopes and thats it ? Nee had meer gemogen. Erg jammer, want het spel had zeker potentie, maar werd totaal vern..t door de checkpoints. Over de afstanden ? .. uuhmm .. ik als absolute stalker in hart en nieren liep gewoon vrijwel alles en kleine stukjes met de bootjes. Auto pakte ik zelden. Dan zie je veel meer (en vindt meer diamonds) en geniet langer van het spel. Anyway, FC3 ziet er interessant uit, ware het niet dat ik de laatste keer dat ik de e# gameplay movie zag, XP points zag bij het killen van tegenstanders ?? WTF ? Dat gaan ze echt niet doen toch ? Ik kan het nu niet meer zien, maar ik zit nu op een 10" scherm te kijken op mun notebook in thailand. Laatste keer keek ik het op groot scherm op 1080p, en toen zag ik xp points .. NOWAY ! Dat wil ik echt niet hoor ... Maar goed we zullen zien hoe of wat !
2 keer aan FC2 begonnen, eerste keer in de gedachte FC1 en was ik er al gauw klaar mee, daarna gelezen dat je het moet spelen van missie naar missie en genieten van de omgeving...toen heb ik het vol gehouden tot een paar missies in de 2e map...en begon ik het spel echt klote te vinden...hadden ze er maar een helikopter in gedaan }>
Inderdaad deze van Einstein geleende quote herinnert mij er alvast aan FarCry 3 links te laten liggen.
-constant tot vervelens toe respawnen van reeds opgekuiste vijanden en checkpoints
-je kon nog geen golfplaten barakje omver schieten in Far Cry 2. (ondanks de beloofde interactiviteit)..
-oninteressant gespuis van vrienden "buddies" genaamd, wat een viezerikken
-je bent zelf contact aan de malariapillen of zijn het aidsremmers

Far Cry 2 was echt zo een spel waarvan je zou geloven het een teenager uiteindelijk aanzet tot het afslachten zijner campus omdat "ze" in real life tenminste neer gaan.
waar ik me nog het meest over heb verbaasd bij FC2 was dat de engine (een aangepaste versie van de CryEngine 1) een stuk minder mooie beelden op het scherm wist te toveren dan de CryEngine 2 maar wel slechter liep 8)7
Was geen aangepaste Cryengine 1 maar de Dunia -Engine van Ubisoft zelf (voor onder andere DIRT gebruikt)
Dat is niet waar.

Crysis loopt op CryEngine 2 en dat spel is volgens de meeste mensen erg slecht geoptimaliseerd. Far Cry 2 loopt op Dunia en die engine is door Ubisoft Montreal zelf gemaakt. In Dunia zit 3% van de CryEngine en dat is dus niet een 'aangepaste versie van de CryEngine 1'.

In mijn ogen is CryEngine 2 gewoon te zwaar en loopt het zeker niet soepel. De Far Cry 2 engine ziet er mooi uit, maar minder mooi dan Crysis. Daarentegen loopt Far Cry 2 veel soepeler.

[Reactie gewijzigd door Playa del C. op 22 juli 2024 16:52]

Dan ligt dat aan de drivers en niet aan de engine... Het is algemeen bekend dat de Dunia enige van FC2 een stuk 'lichter' is dan de CryEngine 2 van Crysis.

Dunia haalt het grafisch niet bij de CryEngine 2, maar had wel andere goede effecten zoals wind en verspreiding van vuur e.d.

FC3 zal vanzelfsprekend voortborduren op de Dunia engine en verder verbeterd zijn, vooral grafisch zoals het filmpje laat zien. En als ze hun woord dus houden is de omgeving dus straks ook makkelijker te mollen, want dat was erg jammer van FC2...
En waarom baseer je je aankoop voor Far Cry 3 op jouw mening over Far Cry 2 en een quote van Einstein?
Wat een onzin man, wacht gewoon de reviews van Far Cry 3 af.
Omdat ik me vorige keer laten leiden heb door de pre-release propaganda van Ubisoft en hun hands-on reviewer vrienden misschien? Resultaat: pre-order en misselijkmakende teleurstelling.
Dat gebeurt geen 2 keer. Dank u Einstein voor de definitie want het gebeurt voor je er erg in hebt.
Ten 2de : het nog verder te verwerken gevoel van bestolen te zijn bij aankoop van FarCry 2 geeft me de mening dat Far Cry 3 geen kans verdient.

Is het nu duidelijk genoeg?

Edit:
als ik iemand een plezier kan doen met een Far Cry 2 code , plz PM maar ga later niet klagen dat uw gezondheid er onder geleden heeft.

[Reactie gewijzigd door Vetsmelter op 22 juli 2024 16:52]

Gelukkig! Terug naar wat het begon... op mooie eilanden met fel blauwe oceanen. Alleen al het ontbreken van die mooie blauwe oceaan in FC2 vond ik zo'n enorme domper... plus de grote minpunten zoals ook al in de conclusie genoemd maakte deze game voor mij toch wel een fail. Dat iig als vervent speler van het eerste deel, ik herkende er in deel 2 echt totaal niets in terug. Neemt niet weg nadat ik het mentale plaatje van farcry had verdrongen en gewoon met een open mind ben gaan spelen mij toch nog aardig heb vermaakt... maar het had zoveel beter kunnen zijn. Het was nu meer een goede safari game, op het niet hoeven neerschieten van wildlife na dan.

Maar als ik nu de sshots zie en zo deze preview lees, dan wordt ik weer helemaal blij! Dat herken ik weer, zo hoort een farcry game eruit te zien; blauwe oceaan, tropisch groene jungles en foute hawaii-shirts. De beelden zien er echt enorm goed uit, Drake's Fortune niveau goed!
Ik vond FC2 helemaal niet tegenvallen de afrikaanse settings bevielen me wel alleen was het wel erg jammer dat je zolang in je jeep moest rond rijden.
FC3 word zoals het er naar uit ziet ook een topper ga hem zekker kopen!!!!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.