Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Paul Hulsebosch

Redacteur audio en games

E3: Need for Speed - The Run

Digitale illusie

Black Box heeft voor The Run echter de beschikking over de Frostbite 2-engine van de collega's van Digital Illusions. Inderdaad, de indrukwekkende engine die wordt gebruikt voor Battlefield 3. Deze software is volgens Myhill in staat om de 79 bones in een gezicht moeiteloos weer te geven, wat voor een zeer expressieve uitdrukking moet zorgen. Het gaat nog verder, want tijdens de motion capture-sessie zijn niet alleen de bekende kleine bolletjes aangebracht op gezichten van acteurs, het systeem meet ook de elektrische pulsjes die door de huid lopen. Daarmee kan de beweging van het oog worden gevolgd en ook die is in de virtuele versie terug te zien. Als je Jack over het dak ziet rennen, zie je de bewegingen van de acteur, de expressie op zijn gezicht en het bewegen van zijn ogen, precies zoals de acteur het in de studio ooit heeft voorgedaan.

En dat allemaal veel vloeiender dan in L.A. Noire, denken ze bij Black Box. Het systeem is zelfs zo geavanceerd dat de normal maps, die worden gebruikt om kleine hoogteverschillen - zoals rimpels in een gezicht - zichtbaar te maken, kunnen worden gekoppeld aan de bewegingen van de nodes op het gezicht van de acteur. Je ziet de rimpels dus met de uitdrukking meebewegen. Het voordeel van de door Black Box gebruikte techniek is vooral dat alles door de engine kan worden afgehandeld. De cutscenes zijn dus geen filmpjes, maar worden ter plekke door de engine geserveerd, wat inhoudt dat de overgang van race naar actiescène naar cutscene volledig vloeiend kan zijn.

* In de vernieling

Toch is de keuze voor de Frostbite 2-engine opvallend. Dice maakt shooters en daar is de engine dus ook voor bedoeld. De engine is echter ook in staat om prachtige beelden op te roepen en dat trok Black Box over de streep. Bovendien kan de engine delen van de omgeving prachtig in elkaar laten storten, en ook daar wilde Black Box gebruik van maken. Toch kostte het wat moeite om een racegame te maken met de engine. Volgens Jason DeLong moest er wel wat worden verbouwd voordat de engine geschikt was voor The Run. Zo moest – en dat klinkt misschien gek voor wie de engine aan het werk heeft gezien - de rendering worden verbeterd. Een groezelige woestijn weergeven is iets heel anders dan een glimmende auto. Om een racegame te maken, moest bovendien de omgang met de physics worden verbeterd. Een auto reageert in een racegame veel nauwkeuriger op de verschillende natuurkrachten dan in Battlefield 3.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True