Door Paul Hulsebosch

Redacteur

Dungeon Siege III

Animositeit

Als de demo iets duidelijk maakte, is het wel dat het verhaal goed geïntroduceerd wordt in de eerste missies van het spel. De animositeit tussen de 10th Legion en de troepen van Jeyne Kassynder wordt goed duidelijk, inclusief het opgejaagde gevoel door de druk van de laatstgenoemde groep en de zoektocht naar je lotgenoten. Uiteraard zijn er ook bossfights in het spel opgenomen. Zo eindigde de demo in een dungeon. In dit geval een grot waar de eerste metgezel op je wacht. Dat is een Anjali, die niet geheel menselijk is, maar desondanks wel op de volledige steun van Odo kan rekenen. Als je de bossfight in de grot weet te winnen, zal Anjali zich bij je aansluiten. Doordat ze niet geheel menselijk is, beschikt ze over magische krachten, die in haar geval allemaal met vuur hebben te maken.

* Voorlopige conclusie

Daarmee zijn de belangrijkste ingrediënten voor een lekkere rpg aanwezig. Het verhaal lijkt in orde en borduurt bovendien voort op dat van de voorgaande delen. Quests, sidequests, wapens, uitrusting, metgezellen, een talent tree, dungeons, bosses, het is allemaal aanwezig. De game is overduidelijk nog lang niet af, wat al bleek uit de niet functionerende talent tree. Ook grafisch gezien moet Obsidian nog wel wat poetswerk verrichten, maar daar heeft het nog een paar maanden de tijd voor. Er zijn meer kleine oneffenheden. Zo zijn personen die een quest voor je hebben, herkenbaar aan een uitroepteken boven hun hoofd. Als je de quest hebt afgerond, is dezelfde persoon echter niet meer herkenbaar en kan het lastig zijn om te bepalen bij wie je ook weer moet zijn om het resultaat te melden. Ook dat kan de komende maanden nog gemakkelijk worden rechtgezet. Alle reden dus om naar Dungeon Siege III uit te kijken, al zal de game het misschien wat lastig krijgen tussen de overige rpg's. Dungeon Siege III wordt eind mei verwacht. Dragon Age II ligt dan ruim twee maanden in de winkel en The Witcher II verschijnt een week eerder dan Dungeon Siege.

Titel Dungeon Siege III

Platform PC, Xbox 360, PlayStation3
Ontwikkelaar Obsidian Entertainment
Uitgever Square Enix
Releasedatum 27 mei 2011


Reacties (31)

Wijzig sortering
Zo te lezen weer een RPG serie waar al hetgeen het zo leuk maakt uitgesloopt is zodat het speelbaar is op de consoles...zucht.
Knap, jij hebt het spel al gespeeld en basseert deze opmerking uit je eigen spelervaringen?

Dat iets geport word, is lang niet per defenitie slecht, de controls zullen voor de XboX/PS3 versie aangepast worden, aangezien het ontbreekt aan een muis en tobo.

Maar ik meen dat bijv. een Sacred 2, niet echt afbreuk had gedaan aan deeltje 1? Even als Divine Divinity.

Ik vrees achteraf dat ik misschien in trollbait gehapt heb, maar dit soort ongefundamenteerde uitspraken zijn echt kul.
Zo te LEZEN schrijf ik, natuurlijk heb ik het spel nog niet gespeeld en ik hoop van harte dat ik ongelijk krijg.

Het is naar mijn mening de laatste tijd echter meer regel dan uitzondering dat games versimpeld worden om ze consoles speelbaar te krijgen en dat is een ontwikkeling die me tegenstaat.

Wat betreft Sacred kan ik je niet anders dan gelijk geven, Divine Divinty is wat mij betreft iets wat er niet op vooruit is gegaan.
Hier vind ik mij ook wel in.

Teveel spellen wordt in gerommeld omdat het anders niet op een console speelt.

Ik mag bijvoorbeeld hopen dat deze graphics nog verbeterd worden, want de manier waarop diepte in de rotsen gebracht wordt (of deze afwezig is) is wel erg 2009. Net als de textures van deze oppervlakten.

Gameplay elementen veranderen is prima, maar simpeler omdat het anders niet met een gamepad te spelen is is erg jammer.

Afwachten maar dus, maar ik vrees dat ik deze titel voor het eerst in de serie in het schap laat liggen als het niet op kan boxen tegen voorgaande delen.
Ik ben het anders wel eens met Vizzie, ze hebben de gameplay compleet veranderd (dit had Square Enix ook al laten zien op Gamescom vorig jaar) en ondanks dat het verhaal verder gaat zal deze game voor mij nooit gaan aanvoelen als een Dungeon Siege game, iets wat ik enorm jammer vind.

Ik had overigens gehoopt dat DS3 meer als DS1 zou gaan worden aangezien ik die simpelweg nog steeds het leukste vind om te spelen. :P

[Reactie gewijzigd door SECURITEH op 12 maart 2011 17:44]

Anoniem: 14038
@Vizzie12 maart 2011 17:15
Ben het volledig met Vizzie eens. Je hebt een goede reeks titels en dan moet het weer eens anders en moet het console vriendelijk gemaakt worden. Als je dat soort games wilt dan haal je een console. Voor de PC wil je PC games spelen. Of maak er anders gewoon twee versies van en dan koop ik die PC versie wel. Maar ik ga geen console versie kopen om op en PC te spelen.
Anoniem: 343588
13 maart 2011 00:17
ik vond DS2 dus totaal niet speelbaar. Binnen 2 minuten spel afgesloten, blij dat ik het gedownload had, DS1+expansion was gewoon gekocht en vele uren gespeeld met me mama. DA1 voelde steeds meer gerushed als je verder kwam, vooral op het einde...
Fable is meer mijn spel, veel meer invloed op je wereld, meer keuzes, en het playen van vrouwtjes vond ik leuk.
Als dit weer linear word als DS1 dan ga ik het niet spelen.
Je gebruikt 2 afkortingen door elkaar.
Geen idee of dat de bedoeling was, maar daardoor word het voor mij een beetje onduidelijk wat je bedoeld.

Dungeon Siege2 heeft hier altijd zonder problemen gedraait, dus totaal niet speelbaar kan ik mij niet vinden.
Ik heb deel1 nooit gespeeld en vond het eigenlijk wel verfrissend.
Ik heb de game echter nooit uitgespeeld, blijkbaar kon mij het op een gegeven moment niet meer boeien.
Als je Fable vet vindt zijn games als DA of DS idd niet voor jou...
Ziet er goed uit! Ik was een groot fan van de vorige delen. Grafisch ziet het er al veel beter uit. Nu nog de echte gameplay afwachten
Wauw, ziet er waanzinnig uit!
De vorige delen konden me qua gameplay wel bekoren, maar dit is wel echt een mooie grafische sprong.

Ben erg benieuwd naar de werkelijke gameplay, can't wait! :)
Hopelijk doen ze het 'verstoppen' van kistjes, uit deel 2 (en in mindere mate, deel 1) ook in dit deel. Soms moest je wel naar 8 verschillende levers (vermomd als beeldjes, fakkels, e.d) zoeken, waarbij het overhalen van een lever, er steeds weer een nieuw gedeelte van de kamer openklapt, wil je een kist vinden, die bovendien nog begint te bijten ook O+ .

De loot die je uit die kisten kreeg was ook geweldig, ik herriner me nog dat ik er een emmer (als headpiece) uithaalde, met de stats "+10% looking like a fool". _/-\o_

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 12 maart 2011 10:44]

Haha dat is ook precies wat mij is bij gebleven van Dungeon Siege 2!

En de epic eind battle uiteraard :)
Zozo, ziet er goed uit. Ik heb me vroeger erg vermaakt met Dungeon Siege II en ik hoop dat zijn opvolger minstens zo cool wordt.

Ben ook erg benieuwd naar de console versie. Wat je de laatste tijd wel vaker ziet (zoals bij Mass Effect en Dragon Age) is dat ze de gameplay steeds toegankelijker maken voor de massa en het verhaal ook boeiender. Echte hardcore gamers hebben hier vaak kritiek op, maar de groep hardcore gamers is gewoon een stuk kleiner dan de groep casual gamers. Helemaal niet gek dat uitgevers daar op inspelen. Ben het daarom ook niet eens met reacties zoals die van Vizzie. Ik vind namelijk dat RPGs op consoles heel goed werken.
Ik vind het er zeer goed uit zien en gezien dat voor mijn gevoel Dragon age 2 toch tegen valt heeft deze game zeker meer kans om het goed te gaan doen al is the witcher 2 natuurlijk een hele sterke tegenstander wat mij betreft.
Deze game is hoe dan ook zeker een game die ik kan gaan spelen, hopelijk dat er ook een demo van uit komt.

[Reactie gewijzigd door pino85 op 12 maart 2011 12:04]

Hoewel ik DS1 en DS2 geweldig vond (DS2 speel ik nu af en toe nog even tussendoor) klinkt dit mij toch iets minder in de oren. Geen vrije keuze van wapens/magie direct vanaf het begin? Gedwongen party members (heb je geen keuze na die bossfight)? Vijanden die respawnen als je even terug gaat naar een dorpje?

Ik hoop dat dit punten zijn die enkel voor de testversie zo werken. De lol aan Dungeon Siege vond ik altijd dat je zelf kon uitzoeken hoe je het wilde spelen, direct vanaf het begin. Of je nu in je eentje als Combat Mage alle vijanden wilde opblazen, of een gebalanceerde party wilde beheren en alles daartussen in...

(En een verhaal in een hack 'n slash game? Bah :P Geef me een quest en stuur me onderweg om monsters en skeletten in de pan te hakken. I don't care about the stinking 10th legion ;))
Ik heb meerdere malen gehoord dat Chris Taylor vond dat party-based games (zoals Dungeon Siege I en II) teveel waren om te managen en dat Dungeon Siege III dus een solo-based game zou worden. Nu zie ik dat je nog een andere partymember erbij krijgt, krijg je ook nog meer mensen? Het leukste aan Dungeon Siege I en II vond ik het goed balanceren van je party en echt als een onverwoestbare groep met goede synergy iedereen op je pad verslaan. Als dit niet in Dungeon Siege III zit, zal ik het waarschijnlijk ook niet aanschaffen.
De manier waarop dungeon siege 1 begon vond ik echt super relaxed!
Een mooie achtergrond muziekje, jij alleen in een bos... huis zowat afgebrand...en dan begin je.. Alles liep vloeiend aan 1 stuk door, dus geen loading screens.
De transities van boven / naar beneden (en vice versa) waren ook heel vloeiend.

Ik dacht toen ik begon (was rond een uur of 19:00), "ik speel hem even en de rest doe ik een andere keer"....en toen was het "in eens" 02:00 :/

Het werd DS ook niet altijd in dank afgenomen dat je het bijna op "automatische piloot" kon spelen. Persoonlijk vond ik dat wel relaxed, ik bepaalde zelf wel wanneer ik wil ingrijpen. De mod-community was (is?) ook heel uitgebreid, na het uitspelen was er genoeg te doen (myros-mod).

Ik hoop dat DS zijn charme behoud en niet teveel wilt lijken op wat anderen doen.

(ik hoop dat de loot-systeem wel totaal anders is dan deel 1 en 2)

Laat maar komen deel 3 :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers is samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer onderdeel van DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee