Test Drive Unlimited 2

Manusje-van-alles

Terwijl we de afgelopen weken Test Drive Unlimited 2 speelden, werden we door een alarmerende gedachte overvallen. Het spel, waar wij ons op dat moment al de nodige avonden prima mee hadden vermaakt, blinkt eigenlijk nergens echt in uit. Het is enorm veelzijdig, maar elk van de afzonderlijke onderdelen is ooit al eens beter uitgevoerd in een andere game. Niet getreurd: het is juist de mix van onderdelen die Test Drive Unlimited 2 zo apart en ook de moeite waard maakt.

Getest op: Xbox 360, PlayStation 3
Ook verkrijgbaar voor: pc

Test Drive Unlimited 2 is uiteraard de opvolger van Test Drive Unlimited, dat alweer vierenhalf jaar geleden op de Xbox 360 uitkwam en dat later ook verscheen voor de PlayStation 3 en de pc. Toch is er in die jaren niet al teveel aan het concept veranderd. Nog steeds heeft ontwikkelaar Eden Games een spel voor ogen waarin gamers kunnen racen op een echt bestaand en volledig toegankelijk eiland. Het racen zou daarbij hand in hand moeten gaan met sociale elementen. Spelers moeten zich verenigen in clubs en hun virtuele sociale status uitbouwen, terwijl ze in alle rust de ondergaande zon tegemoet rijden.

Technische beperkingen en een overdaad aan bugs zorgden ervoor dat de eerste TDU dat ideaalbeeld niet wist waar te maken. Het Hawaiiaanse eiland Oahu was weliswaar de open spelwereld die Eden had beloofd, maar samen racen werkte zeer moeizaam en het spel werd door gebrek aan variatie vrij snel saai. Er viel dus genoeg te verbeteren in TDU 2, temeer omdat het concept nog steeds aantrekkelijk klinkt. Verschillende racegames hebben in de tussentijd bewezen dat gamers graag samen rijden.

*Meer elementen

Het staat als een paal boven water dat Eden Games in vier jaar tijd zeker vooruitgang heeft geboekt. Waar Test Drive Unlimited nog louter om rondrijden, races winnen en auto's verzamelen draaide, bevat het tweede deel wat meer elementen. Het spel kent vier hoofdonderdelen die samen het level vormen dat je speelt. Buiten het winnen van races in Competition en het verzamelen in Collection spelen ook je sociale status - Social - en wat je al ontdekt hebt - Discovery - een rol. Het is aan de speler om te bepalen waar hij de voorkeur aan geeft.

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3