Door , , 82 reacties

Doe je ogen dicht en noem binnen drie seconden drie racegames. Grote kans dat je zojuist in ieder geval 'Gran Turismo 5', 'Forza Motorsport' en 'Need for Speed' hebt opgedreund, mede afhankelijk van het platform waar je op speelt. Oudere gamers zullen het met ons eens zijn als we stellen dat ook Test Drive thuishoort in zo'n rijtje. Ondanks de haast klassieke status van de franchise werd Test Drive Unlimited, waarin de focus op online racing lag, niet de knaller die Atari erin zag. En toch... noem je de naam 'Test Drive' in een willekeurige sociale omgeving, of het nu bij de verjaardag van je broertje of aan de biertafel van een voetbal/hockey/anders-club is, dan blijkt er altijd wel een fervent online racer aanwezig.

Getest op: PlayStation 3
Verschijnt ook voor: Xbox 360, pc

Test Drive Unlimited 2

Van zijn massale populariteit moet 'TDU' het niet hebben, maar het spel raakt opvallend veel verschillende lagen. Je vader speelt het, maar je buurjongen ook. Misschien je vriendin zelfs wel. Een verklaring daarvoor blijft speculatief, maar we kunnen ons goed voorstellen dat TDU vooral scoorde door de diversiteit in de gameplay. Wie wilde racen, kon op het virtuele Hawaii andere coureurs opzoeken en los gaan, maar ongedwongen over het idyllisch uitziende eiland toeren kon ook. Juist die ongedwongen 'doe waar je zelf zin in hebt'-invalshoek lijkt bij uitstek geschikt om een breed publiek aan te spreken.

Dat wiel hoeven wij echter niet uit te vinden, want Atari en ontwikkelaar Eden Games hadden dit zelf ook wel door. Resultaat hiervan is dat Test Drive Unlimited 2, dat in februari verschijnt, de speler nog vrijer laat. Voorop blijft staan dat Test Drive Unlimited 2 een racegame is, maar wie het niet zo op hardrijders heeft, kan een heel eind komen door zich te richten op andere aspecten van het spel. Verzamelen, een sociaal leven opbouwen en het eiland ontdekken zijn namelijk ook activiteiten die ervaringspunten opleveren.

*Centjes

De kanttekening bij dat rustieke beeld van een zen-gamer, cruisend in een klassieke Mercedes over het eiland Ibiza, is dat je wel centjes nodig hebt. Voor zover wij hebben kunnen achterhalen in de vroege versie die wij speelden, komt je geldstroom voornamelijk op gang door veel te racen. Af en toe een autootje wegbrengen, waarbij tijd geen rol speelt maar je ervoor moet zorgen dat het vehikel schadevrij wordt afgeleverd, levert ook duiten op, maar bij het gros van de opdrachten is het flink doortrappen geblazen.