Redacteur audio en games

Majin and the Forsaken Kingdom

Gereedschapskist

Het spel doet daarmee een beetje denken aan de Zelda-games, waarbij de Majin de groeiende gereedschapskist is van Link. Je kunt de Majin met behulp van de rechter-trigger opdrachten geven als 'blijf' en 'volg.' De andere opdrachten die je kunt geven, hangen af van de situatie. Zo kan de Majin een enkele strategisch geplaatste muur omduwen en uiteraard aanvallen als er volgelingen van The Darkness in de buurt zijn. Net als in Zelda is het vaak zoeken naar de juiste route. Daarbij zijn er regelmatig secties waarbij je de Majin achter moet laten omdat de kolos niet verder kan en jij wel.

* Zoeken en vechten

De gameplay van Majin and the Forsaken Kingdom is daarmee niet verkeerd. De afwisseling tussen het zoeken naar een doorgang voor de Majin en het gebruikmaken van zijn mogelijkheden is goed. Als gezegd, het is enigszins afgekeken van de Zelda-serie, maar beter goed gejat dan slecht verzonnen. Helaas zijn de vondsten niet zo ingenieus als bij Zelda en zeker niet zo afwisselend. Onderhoudend is het gepuzzel wel, al vergt het dus hetzelfde geduld als bij de Zelda-games. Het vechten is minder geslaagd, vooral omdat het minder uitdaging biedt dan de puzzels. Het uiterlijk van de diverse tegenstanders is afwisselend genoeg, de uitdaging die ze bieden niet. Het is allemaal wat aan de makkelijke kant, wat nog verstrekt wordt doordat er weinig bossfights in het spel zitten, en de paar die je tegenkomt zijn vrij gemakkelijk te verslaan. Bovendien zijn de mogelijkheden van met name Tepeu beperkt en de opdrachten die je aan de Majin kunt geven eigenlijk ook. De kolos krijgt er wel wat opties bij gedurende het spel, maar veel zijn dat er niet.

* Stijlbreuk

Op de stijl van het spel valt eigenlijk vergelijkbare kritiek te leveren. Zo is er een wat vreemd verschil tussen het gedetailleerde uiterlijk van Tepeu en de bijna schetsmatig uitgewerkte Majin met zijn vierkante kaak. Vooral de animaties van het beest laten te wensen over. Voor het ontwerp van de omgeving geldt bijna hetzelfde. De losse onderdelen zijn best aardig, de levels die ermee gemaakt zijn, zijn wat rechthoekig. De puzzels zijn dus niet verkeerd, maar het uiterlijk van de omgeving is helaas wat minder fantasievol. Wel prijzenswaardig is dat uitgever Namco Bandai de moeite heeft genomen om het spel volledig in het Nederlands te vertalen. Alle tekst die in het spel gesproken wordt, en dat is best veel aangezien Tepeu met de dieren van het koninkrijk kan praten en zij hem van advies voorzien, is in het Nederlands ingesproken. Een goede zet, aangezien het spel is goedgekeurd voor 12 jaar en ouder. De taalkeuze is bovendien instelbaar, dus wie wil kan ook de Engelstalige versie spelen.

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite