Door Jurian Ubachs

Redacteur

F1 2010

23-09-2010 • 09:00

167

Multipage-opmaak

Terugkeer van een genre

Het lijkt wel een eeuw geleden dat we ons voor het laatst hebben kunnen uitleven met een degelijke Formule 1-game. Ooit vierde het genre hoogtij. Het team van de roemruchte perfectionist Geoff Crammond leverde met de Grand Prix-reeks keer op keer meesterwerkjes af, met Grand Prix 4 als absoluut hoogtepunt. Dat spel was dankzij updates vanuit de community, waarmee nieuwe skins voor elk nieuw seizoen werden toegevoegd, nog jaren houdbaar. Daarna werd de spoeling dun. Sony bracht voor zijn eigen consoles tot 2007 nog wel Formule 1-games uit, en op de pc was R-Factor populair onder hardcore-racers, maar daar hield het wel zo'n beetje mee op. Racegame-ontwikkelaar bij uitstek Codemasters pikte een paar jaar geleden de Formule 1-licentie op, en wekte zo weer hoop op voor een sterke F1-game.

Getest op:
Xbox 360
Ook verkrijgbaar voor: PlayStation 3, pc

Vorig jaar bracht Codemasters al F1 2009 uit. Met deze game was op zich weinig mis, maar met een titel die alleen voor de PSP en de Nintendo Wii verschijnt, win je de oorlog niet. De fans van het sub-genre zaten te wachten op een écht grote game, met de visuele hoogstandjes die horen bij een sport die het van glamour en spektakel moet hebben. Die game is nu verschenen voor de PlayStation 3, de Xbox 360 en de pc, en hij is voorzien van al die ingrediënten die de fans zo graag willen zien.

F1 2010

* Be the driver

Dat begint in eerste instantie met een concept dat is bedacht om vooral de Noord-Amerikaanse fans aan boord te krijgen. Wat wil het geval? Volgens Codemasters is de FIA-licentie zo vaak van eigenaar gewisseld, dat de vorige F1-game nauwelijks populariteit genoot in de Verenigde Staten. Simpelweg rondjes rijden met dure auto's, zonder al teveel aankleding eromheen, is volgens onderzoek van de ontwikkelstudio 'te droog' voor het Amerikaanse publiek. Daarom ontwikkelde Codemasters F1 2010 volgens het credo 'Be the driver, live the life', om het spel wat meer smoel te geven.

Zo kun je F1 2010 in twee stukken opdelen: het racen aan de ene kant en alles wat eromheen plaatsvindt aan de andere kant. Daarnaast is er natuurlijk nog een derde tak, namelijk de online spelmodus, maar die hebben we helaas nog niet kunnen testen. Het online gedeelte van de games die wij voor de release spelen werkt vaak nog niet helemaal, en als het wel functioneert vind je zelden iemand om tegen te spelen. Kortom: het antwoord op de vraag of F1 2010 online goed speelbaar is, moeten we je in deze review schuldig blijven.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Jij bent de coureur

Jij bent dus de coureur. Wat houdt dat in? Allereerst is het hele spel hier omheen gebouwd. Je start de game, voert je gegevens in en geeft je eerste persconferentie. Eerste reactie? "Oei!" De perszaal ziet er weliswaar best geloofwaardig uit, maar de beleving is uiterst droog. Eenmaal voorbij dit punt vormt je trailer het hoofdmenu, een beetje op de manier zoals we dat kennen van Dirt 2. In je trailer vind je alles over je carrièremodus, daarbuiten zijn de overige spelmodi te vinden. De omgeving is aangekleed als een Formule 1-paddock. Als je goed op de achtergrond let, zie je af en toe een coureur langslopen, in gesprek met een journalist of een engineer.

* Onderdelen bijstellen

In die overige spelmodi speelt het 'Be the driver'-idee niet echt mee, het komt vooral naar voren in de carrièremodus. Natuurlijk zit die beleving niet alleen in het geven van persconferenties. Hij komt bijvoorbeeld ook naar voren in de manier waarop je een raceweekend beleeft. Je thuisbasis tijdens zo'n weekend is je pitbox. Zittend in je auto, met een monitor voor je neus en engineers om je heen, navigeer je van sessie naar sessie. Hierbij kan je engineer je set-up bepalen, of je kiest ervoor om zelf tot in het kleinste detail elk onderdeel van je auto bij te stellen.

We blijven even hangen op dit punt, want voor hardcore-racefans is datgene dat je voor de race aan je auto kunt versleutelen minstens zo belangrijk als wat er uiteindelijk op het asfalt gebeurt. F1 2010 gaat daarbij 'aanvaardbaar diep'. Er is aardig wat te verstellen aan de auto, maar of het de hardcore-racers tevreden kan stellen, durven we niet te zeggen. Deze groep zal bijvoorbeeld kunnen vallen over het gebrek aan telemetrie. Door dat laatste is het effect van veranderingen aan je set-up eigenlijk alleen aan de gedragingen van de auto en je ronde- en sectortijden af te lezen, en dat is niet hoe de échte coureur aan zijn set-up werkt.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Wat dan weer wel klopt, is de manier waarop je team de doelen stelt. Je stapt in je eerste seizoen altijd in bij een wat minder sterk team. Afhankelijk van het aantal seizoenen en van je prestaties, komen de grote teams na twee of net wat meer seizoenen beschikbaar. Hoewel je op Intermediate-niveau ook in een BMW Sauber nog wel kunt winnen, zul je merken dat dat niet nodig is. Sauber vraagt een veertiende plaats in het kampioenschap van je en mikt, afhankelijk van je kwalificatie, soms op een plaatsje binnen de top tien. Naarmate je prestaties de verwachtingen overstijgen worden de doelen lichtjes bijgesteld, maar het blijft altijd geloofwaardig. Belangrijk? Ja, want zo kun je ook de meer uitdagende moeilijkheidsgraden uitproberen, zonder direct kansloos te zijn.

F1 2010

*Eerste rijder

Daarnaast kijkt je team naar hoe je het doet ten opzichte van je teamgenoot. Je begint per definitie als tweede rijder en wordt door je team gemotiveerd om je teamgenoot te verslaan in de kwalificaties en de races. Lukt dit, dan zul je uiteindelijk invloed krijgen op de ontwikkeling van de auto. Regelmatig zul je tijdens de trainingssessies een bepaalde opdracht meekrijgen. Haal je die, dan voegt het team een nieuw en verbeterd onderdeel aan de auto toe. Als jij de eerste rijder bent, bepaal jij wat dat onderdeel doet voor de auto, en dat is weer afhankelijk van je eigen voorkeur. Houd je meer van een agressieve auto, of kies je voor een meer gebalanceerde set-up? Het is aan jou om dit nu te bepalen.

De relatie die je met je team hebt wordt niet alleen bepaald door je prestaties, maar ook door wat je zoal uitkraamt in de eerder aangehaalde persconferenties. Iedereen die ooit een F1-race tot aan het einde heeft gezien, kent het plaatje: drie coureurs zitten aan een tafel en beantwoorden vragen van het aanwezige journaille. In F1 2010 komt dit onderdeel helaas volstrekt niet uit de verf. Het idee is leuk, maar de vragen zijn voorspelbaar, ze worden te vaak herhaald en de antwoorden zijn doorzichtig. Je kunt vaak per antwoord al zien wat voor effect het zal hebben op het team, wat de spanning er vanaf haalt. Bovendien is de presentatie nogal droog en zie je de coureurs nooit in beeld, wat ook niet bijdraagt aan de ervaring. Het 'Be the driver, live the life'-onderdeel houdt daarmee op, en het gevolg is dat dat onderdeel van de game een beetje tegenvalt.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Racen

Daarmee is slechts één deel van het spel besproken. In tegenstelling tot de Noord-Amerikanen kochten 'wij Europeanen' de F1-games in het verleden blijkbaar wel. Kennelijk was voor 'ons' een droge racer zonder al teveel poespas wel genoeg. En inderdaad, ook wij kunnen ons urenlange sessies herinneren waarbij we, zittend op de bank, om en om elkaars rondetijden probeerden te verbeteren. Daarnaast vonden we het een uitdaging om de GP van Monaco in zijn geheel foutloos te rijden, en dan het liefst met zo min mogelijk rijhulpen. Echte racers zullen deze uitdagingen herkennen en smachten naar dergelijke sessies in een degelijke Formule 1-game. 'Live the life' mag dan niet zo heel veel voorstellen, deze groep fanaten zal in F1 2010 wel degelijk aan zijn trekken komen.

Allereerst het belangrijkste aspect: hoe speelt het? Hoe moeilijk is het? Wie ooit aan een stuur van een Formule 1-wagen heeft mogen trekken, of gewoon goed bekend is met de auto's, zal beamen dat het voor een leek onbegonnen werk is een dergelijk voertuig te besturen, laat staan op de baan te houden op hoge snelheid. Is F1 2010 net zo moeilijk? Nee, uiteraard niet. Toch durven we te stellen dat je het spel niet met een controller kunt spelen als je alle rijhulpen uitzet. Met een controller kun je niet rustig genoeg insturen en eindigt vrijwel elke bocht in tranen. 'Onvergeeflijk' is dan niet eens meer het goede woord, het heeft meer iets weg van sadisme.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

* Anthony Davidson

De cracks die per se zonder hulp willen rijden, doen er goed aan een stuurtje of, in het ideale geval, een complete playseat aan te schaffen. Dat kost een aardige hoeveelheid knaken, maar dan heb je ook wat. Getuige het feit dat coureur Anthony Davidson alle gamers tegen wie hij reed op de Gamescom ver achter zich liet, moet F1 2010 een vrij aardige simulatie zijn. Wij zijn er in dergelijke set-ups nauwelijks in geslaagd een behoorlijke race te rijden. Toen we voor de zoveelste keer negentiende werden met Alonso's Ferrari zochten we braaf het menu met Traction Control en ABS maar weer op.

En ja, met rijhulpen aan is F1 2010 ineens een tamelijk arcade-achtige racegame. Wij vonden dit zelf de leukere manier om het spel te spelen, al is dit uiteraard een kwestie van smaak. Wie geen zin heeft om enorm veel moeite te doen om lekker rondjes te kunnen racen, gebruikt de rijhulpen en heeft dan inderdaad een lekkere F1-racegame voor zijn neus. Daarbij vormt ultiem laat remmen en al remmend alvast de bocht aansnijden geen enkel probleem meer, en ook even te vroeg een dot gas geven betekent niet meer per definitie dat je achterstevoren komt te staan - iets wat zonder rijhulpen wel keer op keer zal gebeuren.

F1 2010

* Uitdagend

Belangrijk is dat F1 2010 de groep die voor de arcadebeleving en dus voor rijhulpen kiest, ook uitdaging biedt. Het racen wordt wat gemakkelijker als je rijhulpen gebruikt en daardoor zul je vast wat sneller zijn dan simulatieracers, maar daarmee heb je nog niet gewonnen. Vanaf het Intermediate-niveau weten de AI-coureurs zich namelijk prima te weren. Meerdere keren werden we keurig geblokt doordat een rijder voor ons zijn positie verdedigde door de binnenkant dicht te houden. Een paar keer schoten we er aan de binnenkant wel voorbij, maar werden we vervolgens gecounterd omdat we een wijdere lijn bij het uitkomen van de bocht moesten houden. Op die manier gingen we meerdere bochten achter elkaar de strijd met een concurrent aan, waarbij het soms echt stuivertje wisselen was. Precies wat we willen zien in een racegame!

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Regen

Toch is een race met al teveel aantrekkelijke gevechten eigenlijk niet representatief voor de hedendaagse F1-seizoenen, waarin saaie optochten eerder regel dan uitzondering lijken. Races worden dan pas echt leuk als de weergoden meewerken en de hemel zich opent, liefst tijdens de race. Wie kent niet de hilarische beelden uit Maleisië, waar een zonnige middag in luttele minuten kan omslaan in een moessonregen waarmee je een bescheiden meertje vol krijgt? Je raadt het al: dit soort veranderende weersomstandigheden kom je ook tegen in F1 2010.

In feite is dat het spannendst wat er is, hoewel het meer met gokken dan met racen te maken heeft. We reden bijvoorbeeld in een regenachtig Australië rond, waar een bui dreigde terwijl onze pitstop naderde. Wat doe je dan? Maak je je reguliere stop en pas je je wagen aan met de Option- dan wel Prime-banden? Of gok je dat er water komt en rijd je verder op Intermediates, in de hoop dat het inderdaad gaat regenen voordat je je regenrubber helemaal hebt opgerookt? Andersom werkt het natuurlijk ook zo: wanneer schakel je op een opdrogende baan over op droogweerbanden? Codemasters heeft dankzij Dirt 2 ervaring met een ondergrond die per ronde verandert, en doet daar duidelijk zijn voordeel mee in dit spel.

F1 2010

* Watereffecten

De regenraces zijn waarschijnlijk het spectaculairst, maar niet per se het leukst om te rijden. Dat is eigenlijk een pluspunt, want het maakt het wel wel zo realistisch. Rijdend achter een andere Formule 1-auto zie je immers vrij weinig. Door de watermist heen is vaag een knipperend achterlicht te zien, en voor de rest moet je je vooral oriënteren aan de hand van objecten langs de baan. De regeneffecten zien er overigens fantastisch uit. Je ziet de plassen liggen en de wereld reflecteert keurig in het water. Wij kregen bovendien het idee dat de digitale versie van Sebastian Vettel goed uit de voeten kan in de regen, wat bij de echte coureur ook vaak het geval is.

Zo behoren de regenraces tot de grafische hoogtepunten in F1 2010. Ook een absoluut hoogtepunt is de Grand Prix van Singapore, die bij nacht verreden wordt. Hier zie je de lampen langs het circuit reflecteren in het bodywork van de auto's, wat een prachtig effect geeft. Tijdens het racen heb je het waarschijnlijk te druk om er op te letten, maar het loont de moeite om eens een spannende race terug te kijken in de replay. Vooral de inhaalacties zien dan mooi om te zien. Minpuntje is wel de aankleding rond de circuits - een vaak terugkerend kritiekpunt in racegames. De omgevingen heeft Codemasters ingeladen met behulp van Google Maps, maar het publiek blijft beperkt tot vrij vage textures. Hoewel het geen hoofdzaak is in een racegame, mogen de toeschouwers er anno 2010 wel een tikje beter uitzien.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Conclusie

Als Formule 1-games uit het verleden je niet over de streep trokken, dan doet F1 2010 dat ook niet. De poging van Codemasters om het spel als geheel aantrekkelijker te maken met 'Be te driver, live the life' is aardig, maar veel te beknopt en te droog om echt te boeien. Vooral de persconferenties vallen daarbij tegen. Dat neemt niet weg dat F1 2010 het belangrijkste onderdeel van een racegame, namelijk het racen zelf, prima voor elkaar heeft. Natuurlijk mag het voor veel die-hard racefans altijd meer hardcore zijn, maar F1 2010 biedt deze groep een aardige simulatie. Wat minder fanatieke fans kunnen zich door rijhulpen in te schakelen prima op een wat meer arcade-achtige manier vermaken met het spel. Het speelt lekker en de races verlopen op een realistische manier, waarbij de AI prima partij biedt terwijl je op een geloofwaardige manier door je carrière wandelt. We hebben het hier niet over een klassieker, maar wel over een game waar F1-fans weer een tijdje mee vooruit kunnen.

Pluspunten

+ Echt racen
+ Goede AI
+ Regen is prachtig
+ Zo moeilijk of gemakkelijk als je zelf wilt
+ Carrièremodus met geloofwaardige doelstellingen

Minpunten

- 'Live the life' stelt weinig voor
- Doodse tribunes
- Sommige details ontbreken

Cijfer: 8,0

Titel F1 2010

F1 2010

Platform PC, Xbox 360, PlayStation 3
Ontwikkelaar Codemasters
Uitgever Codemasters
Releasedatum 24 september 2010



Reacties (167)

167
165
80
3
0
44
Wijzig sortering
Absoluut topspel. Voor het eerst weer een F1 spel voor de PC dat je weer echt laat vechten voor die laatste tienden van seconden. AI blijft natuurlijk AI maar ook dit is de beste AI die ik tot nog toe heb gezien in een racesim.

Voor alle teleurgestelden. Realiseer je dat dit niet een racespel is waarmee je direct kan "knallen". Credo is eerst oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Je zal dan na een x-aantal ronden voelen dat je de auto meer en meer gaat "begrijpen" en zal je het spel des te meer gaan waarderen.

Ik had zelf in eerste instantie met name moeite met remmen. Net zoals in een echte F1 auto moet je eerst vol in de remmen om vervolgens de remmen steeds langzaam te laten vieren op grens dat eea net niet blokkeert en je niet meer remt voordat je de bocht instuurt.

Heb voornamelijk nog Monza time trial gedaan en beste tijd voor nu is 1:23.7xx met alle assists off behalve gearchange. Mijn logitech xbox 360 chillstream heb ik custom ingesteld. Linker pookje is sturen, rechter pookje is gas en remmen. Vind persoonlijk dat je dan meer gevoel heb bij het remmen en gas geven tov de linker en rechter triggers achterop de gamepad; de slag is langer en dus preciezer. Dit voorkomt wielspin in de 1e 2 versnellingen en je kan gedoseerder remmen.

Minpunt van F1 2010 vind ik de menustructuur, de beperkte autoinstellingen en het ontbreken van telemetrie.
Alsof een f1 spel alleen maar een keuze is tussen onbespeelbaar realistisch of bespeelbaar arcade. Als je ooit live for speed in een playseat met stuurtje heb gespeeld weet je dat een auto in een racegame wel realistisch aan kan voelen. Zolang ze in mainstream racegames niet de moeite nemen dit realisme na te streven ben niet geinteresseerd, ook al heb ik een playseat met fanatec stuur, clubsport pedals, een xbox360, geld zat, dixons aan de overkant van de straat en hou ik van f1. Dus ik ben zeer benieuwd hoe de rijervaring van dit spel zich verhoud tot live for speed.

[Reactie gewijzigd door HanslH op 28 juli 2024 14:55]

ben het er helemaal mee eens. heb LFS helemaal grijsgespeeld (eerst met keyb, daarna met muis(!) en daarna natuurlijk een stuurtje gekocht :))

qua F1 ben ik blijven hangen bij EA F1 challenge 99-02 (oid), rijdt imho erg lekker, dat wil zeggen, enigzins realistisch maar met traction control prima te doen. hoop dat deze game iets soortgelijks biedt, anders blijf ik toch bij die oude!

wat me vertrouwen geeft is dirt 2, dat vind ik ook erg lekker rijden. misschien niet ultiem realistisch (weet niet zeker; heb nou eenmaal geen rally-auto voor de deur) maar volgens mij toch behoorlijk in de buurt daarvan. en dit spel gebruikt dezelfde engine, dus tja.. het is mogelijk. nog een dagje geduld en dan zal ik het weten!
Koop een auto, neem een racelicentie of ga een keer naar de Nurnburgring. Echter dan dat krijg je het niet en geld moet geen probleem zijn voor je :Y)
F1 2010 speelt imho beter dan LFS. En ik ben hardcore-lfs'er. ;)
Mooi, dan weet ik dat het wel snor zit.

*is ook LFS'er*
Oh wat ben je cool zeg.... ;( Opscheppen over wat je hebt, damn....

Voor jou is een realistisch spel misschien heel normaal, maar voor velen is dat totaal onaantrekkelijk. Gamers willen lol hebben en worden niet geil van alle knopjes en instellingen die ze kunnen invoeren.

Codemasters weet precies wat mensen willen en het laatste waar ze naar luisteren zijn verwende simmers.Grappig dat simmers vaak van het type zijn dat denkt te weten wat realisme is zonder ooit in een race-wagen te hebben gezeten. En zeker geen f1-wagen.

Ik heb ooit eens Live For Speed gestart. Na 3 minuten meteen al verwijderd. Jezus ik wil een spel spelen, geen werkelijkheid nabootsen.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 28 juli 2024 14:55]

Tja, een racespel wat je met je keyboard/muis niet kan spelen vind ik een gemiste kans. Veel mensen hebben helemaal geen zin om een racekuip aan te schaffen of een stuurtje met pedalen te monteren. Maar zelfs met stuur is het soms droevig gesteld met de bestuurbaarheid. Een racewagen die bij de minste beweging al begint te zwabberen bijv, is totaal niet realistisch. Een drama om te besturen en de fun faktor daalt dan snel onder nul.

Dat vond ik nu juist zo heerlijk aan GP1 t/m 4; de auto's waren goed te besturen, ook zonder stuur.

Wat hij bedoelt begrijp ik denk ik heel goed; zo speelde ik altijd met alleen remhulp en throttehulp aan; omdat dat met toetsen niet te doseren is. De rest liet ik uit. In GP ging dat perfect.

Als je bijv F1 kijkt, zie je dat heel weinig aan het stuur trekken; zeker op het rechte stuk. Als je in je game nerveus moet gaan sturen om die bolide op de weg te houden, is er waarschijnlijk iets mis met de bestuurbaarheid in het spel zelf. Kan even niet op de naam komen, maar ik kende zo'n F1 spel. Dat heeft niets met arcade/sim te maken, gewoon met slechte arcade en frusterende bediening.
Anoniem: 196662 @Madrox23 september 2010 23:37
Of je stelt een 5% deadzone in zodat je niet constant naar links en rechts moet sleuren.

Of je wiel recht houden werkt ook, dat leren ze meestal op de rijschool...
Oja, laat ik even duidelijk maken dat ik al 20jr racespellen speel; het redelijk goed deed met GP3/4 (tot in den treuren gespeelt) met en zonder stuur/pedalen. Mijn laatste is GTR2, die redelijk met de keys zijn te doen; maar niet zo lekker als GP3/4.

Heb het niet specifiek over wiel of keys, heb het over overgevoelig reageren op de controls waar je in sommige race spellen NIKS (of te weinig) aan kan verbeteren. Het weggedrag is gewoon knudde van de auto, dat haal je er met de control-opties niet uit. Het is gewoon slap programmeer werk, of een foute uitwerking van realistisch weggedrag. Mij lijkt het nml. dat sommige gamedevelopers het express lastiger maken, dan is het "spannender".

Wel, eerder irritanter zeg ik dan. Ben het trouwesn niet helemaal eens met de opmerking "hoe moeilijk het wel niet is om die bolide op de baan te houden". Coureurs zelf zeggen nml. dat het steeds simpeler word. Je moet alleen niet op de verkeerde knoppen drukken. Je ziet het ook met de onboards, ze beroeren het stuur amper. Zo zou het in je game ook moeten zijn, wat vaak niet zo is en daar doel ik op.
Sommige mensen willen echter wel een simulatie. Arcade racers ben ik meteen beu omdat er geen uitdaging aan is, het gaat allemaal veel te makkelijk.

Zo was ik NFS Shift bijvoorbeeld erg snel beu. Al een geluk dat er modders bestaan die ervoor zorgen dat zulke games toch realistische eigenschappen krijgen.
Is dit een verkapte; kijk mij eens geld hebben post? Sorry maar al die simmers zijn hetzelfde. Als je toch al een geweldige game hebt (in dit geval voor jou Live for Speed) waarom klagen jullie dan allemaal als er een game uitkomt die geen hardcore sim is, maar ook nooit zo bedoeld is.

Het is hetzelfde als dat ik ga klagen dat StreetFighter IV geen realistisch schademodel heeft.
Super graphics en een weather system is natuurlijk totaal onrealistisch :+
Wie heeft er gezegd dat dit geen hardcore sim is?

En de reden waarom velen minder geinteresseerd zijn is natuurlijk omdat de meesten geen race stuur hebben... dat haalt de fun natuurlijk weg als je met die pijltjes of PS3,... controllers moet racen.
Ik moet zeggen dat ik aan race met een controller veel meer plezier beleef, ookal zou ik ook een stuurtje kunnen gebruiken. Daarom game ik ook op m'n console en niet op de pc.
Ik zit al 7 jaar te wachten op een nieuwe F1 game. Ik heb F1 Challenge helemaal kapot gespeeld (letterlijk en figuurlijk). Daarna 5 jaar lang nog league's gereden met mods van F1 mania en RH (tot aan de 2010 mod). En nog wat jaartjes RFactor.

Ik ben in iedergeval erg benieuwd :)
same here, maar dan alleen met F1 Challenge :) (en daarvoor natuurlijk grand prix 1 (world ciruit))

ja, F1 games zijn dun gezaaid op de PC :P deze MOET goed zijn, anders wordt het ondraaglijk :P
Dankzij de spellen GP1 tm GP4 ben ik veel F1 gaan kijken. Sinds ik het niet meer speel merk ik dat ik de formule 1 totaal niet meer interessant vind. Al kan dat ook met de leeftijd te maken hebben,.

Ik ben nu het spel aan het installeren, dus ik ben erg nieuwsgierig naar het spel. Ik heb tot een jaar of 5-6 geleden nog GP4 gespeeld en sindsdien me zitten behelpen met Race Driver, Need for Speed en dergelijke. Dit is natuurlijk niet te vergelijken met F1...
Vooral ook omdat ik die spellen na uitspelen niet meer zo interessant vond. F1-spellen waren interessant omdat je eerst op makkelijk niveau kon spelen en daarna kon je gaan proberen om op steeds moeilijker niveau te spelen met steeds minder hulpmiddelen.
Anoniem: 262143 23 september 2010 15:19
Ik speel het spel met een controller ik vind het alleen jammer dat het bijna onspeelbaar is zonder de remhulp.en met remhulp geef je gwn de hele race door vol gas zonder je voet van de pedaal te halen
en hoewel ik een vrij goede controller heb(op pc),voelt de besturing vrij blokkerig aan
ik moet constant links en rechts bijsturen om ook maar een beetje recht te blijven rijden
de auto bijregelen is ook te ingewikkeld,massas instellingen maar je ziet nergens of het echt beter is behalve aan je tijden dan

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 262143 op 28 juli 2024 14:55]

In verband met die instellingen, waar wou je dan verbeteringen zien nadat je andere instellingen aangebracht hebt? Het is toch logisch dat je het resultaat van je instellingen zelf moet aanvoelen tijdens je testen en hierdoor betere rondetijden bekomt.
Ooit van telemetrie gehoord?

Als je goed nadenkt, is het toch wel vrij ziekelijk te noemen hoe een game als GP4 misschien niet qua graphics maar toch zeker bijna in elk punt sterker is dan deze game.
In de regen was GP4 echt geweldig, het kon zelfs nog op alleen bepaalde stukken van het circuit regenen, geweldige ervaringen waren dit. GP4 had ook echt de uitstraling van dit is F1, en niet al die DIRT2/GRID toeters wat deze titel heeft.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 28 juli 2024 14:55]

dyno's rollentesten en dergelijke.
gwn met rondjes maken kan je moeilijk uitmaken of de auto echt beter/sneller is,je kan gwn zelf iets beter aan het sturen zijn of net omgekeerd
achja dat word voor f1 2011 hopelijk
Met een dyno kan je enkel PK's testen. Geen aerodynamica, wegligging, downforce, ...
Die factoren die ik aanhaal verschillen sterk naargelang het circuit, het aantal PK's niet.

Die factoren komen ook enkel tot uiting bij het rijden van rondjes op het betreffende circuit, en dat kan je wel degelijk uitmaken. In principe zou je zelf al aan je eigen limiet van rijvaardigheid moeten zitten eerst.
Kan je hiermee op de PS3 wel multiplayer doen? niet online maar gewoon VS mode?
Nee geen splitscreen. Geen enkele game met de EGO engine ondersteunt splitscreen.


WTF? Ik geef hier aan dat er geen splitscreen inzit, wat niet eens in de review wordt genoemd, en dan is dat offtopic? Echt, wanneer gaat er eens iets gebeuren aan dit diep, dieptrieste mod systeem.

[Reactie gewijzigd door Phusebox op 28 juli 2024 14:55]

het is niet het modsysteem dat zuigt, het zijn de mensen die het misbruiken die zuigen

wel jammer dat er tegenwoordig zo weinig splitscreen spellen zijn.
* Anoniem: 24417 denkt met weemoed aan het bomberman tijdperk..
immers, niet iedereen heeft 2 propere computers in zijn kamer staan!
Lijkt me een zeer interressant spel, alleen er lijkt mij nog een nadeel aan te kleven en dat is Windows Live wat bij de pc versie zit.
Ik heb nu enkele spellen gespeeld met Live (gta 4, blacklight tango down) en ik vind het systeem maar irritant, de interface voelt niet fijn aan, helemaal als je het vergelijkt met steam's optie.
..als je er zo min mogelijk mee te maken wil hebben:

Bij het opstarten van het spel vraagt het spel om een Live ID in te vullen. Doe dit gewoon niet, scroll naar beneden en kies 'use local profile'. Daarmee hoef je niet te registreren, heb je niets met Windows Live te maken en kun je toch gewoon saven enzo.
Daarmee hoef je niet te registreren, heb je niets met Windows Live te maken en kun je toch gewoon saven enzo.
F1 2010 geeft gewoon keihard aan dat je zonder in-te-signen op Windows Live geen save-game kan maken.

Of hiermee dan ook meteen de mogelijkheid voor een "offline" save-game meteen teniet wordt gedaan, is me niet geheel duidelijk.
http://filenetworks.blogs...w-to-fix-save-issues.html

Hier word duidelijk uitgelegd hoe je een offline account kunt maken voor F1 2010
Het zou nogal onzin zijn als je zonder internet geen save-games mag aanmaken. Valt je internet uit, kan je niet inloggen op Live en kan je ook niets saven. Op je offline(local) profile kan altijd gesaved worden, en heb je geen gezeur what-so-ever.
Dank u voor deze tip. Ik werd idd ook helemaal simpel van de installatie van GTA4. Wat een drama, dat MS dat z'n klanten aan durft te doen.
Maar als je online wil of achievements, ontkom je er toch niet aan ;)
Ik hoor volop slechte reacties op dit spel, zo zou het geluid ook enorm tegenvallen en grotendeels gewoon ontbreken waardoor het spel een erg slechte sfeer weet neer te zetten. Jammer had hier erg veel van verwacht tbh.
Ik heb het idee dat alle slechte reacties van de die-hard' simmers komen, voor wie dit spel niet zo speelt als hun favoriete sim.
Ik heb niets vreemds opgemerkt aan het geluid, persoonlijk vond ik de wagens juist erg tof klinken..
Ik heb het spel ook eens geprobeert en ik moet zeggen dat ik toch wel teleurgesteld ben want ik had hoge verwachtingen.

De menu structuur was even wennen, ik vond eerst niet hoe ik mijn controller moest instellen. Keuze tussen Keyboard & Custom, en ik zocht naar een optie: "Controller". Als ze die "Keyboard" settings nu eens "Default" hadden genoemd was dat niet gebeurd.

Het opslaan is uitgeschakeld in het begin, het was mij een raadsel waarom!
Na wat zoeken op google moet je dus een "local live account" maken. Zielig gewoon heel die Games for Windows Live. (Daardoor heb ik dus 3x de eerste GP mogen rijden )

De moeilijkheidsgraad is goed in te stellen, al is het zonder stuur (en met controller) bijna onmogelijk op iets anders dan "Easy" te spelen, tenzij je graag 24ste finisht. Dat stoort mij, want ik heb helemaal geen stuur en op Easy is het té gemakkelijk.

De pitstop bug, is in mijn ogen ONAANVAARDBAAR! Het kost je bloed en tranen om van positie 12 naar 5 te gaan. Dan moet je binnen in de pits en aangezien je helemaal eerste staat mag je wachten tot iedereen buiten is (iedereen komt dus binnen op hetzelfde moment) om weer te vertrekken, resultaat; Ik heb GP1 3x gereden, 3x als 24ste buiten gekomen. Hoe ze daar over hebben kunnen kijken is en blijft mij een raadsel.

Het snelheidsgevoel zit er bij mij niet bepaald in. Als je aan 300 Km/h over spa rijd, ervaar je dat volgens mij toch wel iets anders dan alsof je 120 rijd?

[Reactie gewijzigd door shadowfox op 28 juli 2024 14:55]

Mbt games for windows live, dit is niet de eerste game met dat systeem... In geval van codemasters zat dit ook al in dirt2. Het is de bedoeling dat je de game koopt en daarna inlogged op windows live en je serienummer koppelt aan je online account. Heb je geen internet dan is het alternatief een offline account, die overigens automatisch geselecteerd wordt mocht je andere games met GFWL hebben.

Mijn eerste grandprix (medium) reed ik met BMW Sauber en werd ik eerste in de qualify en race, dus je doet iets verkeerd :+ .

Mbt pitspots; Je kunt zelf bepalen wanneer je binnen komt, je kunt ook een rondje langer doorrijden, en je kan ook op een toets drukken om een pitstop aan te vragen.

Mbt sneleheid; wellicht staan je details te laag of is je framerate te laag...

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 28 juli 2024 14:55]

Er waren nog al wat verschillende release data te vinden op het internet... Ik heb berichten gezien dat mensen de XBOX versie de 22ste en zelfs de 21ste al in huis hadden.

Zijn er hier mensen die dit kunnen bevestigen?
Klopt, elders (Engeland bijvoorbeeld) zijn er al mensen die het spel al minstens een dag in huis hebben voor de XBOX. Zelf hoop ik 'm gewoon morgen in de bus te hebben maar werken tot 19:00 dus sowieso pas vrijdag laat en anders gewoon zaterdag spelen.

Release NL is 24 sept.

[Reactie gewijzigd door MAX3400 op 28 juli 2024 14:55]

Codemasters hebben nog nooit teleurgesteld met een racegame _/-\o_
Fuel niet gespeeld zeker? :P
Codemasters is op een erg goede weg beland, maar het gemis van handrem werk in dirt 1, het overdreven weinig grip hebben in Grid, het gemis van de echte (vooral japanse) rally-tracks in Dirt 2 en de mega-flop Fuel heeft zich eindelijkn geuit in een spel die tot in de puntjes verzorgt is en alle aspecten bevat die je mag verwachten van zo'n game. Ook Dirt 3 lijkt deze goede weg te vervolgen. Dus de komende jaren Codemasters zeker in de gaten houden!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.