E3: Need for Speed: Hot Pursuit

Politie en boefjes!

De E3-persconferentie van Electronic Arts viel ons ergens wat tegen. Niet vanwege de gepresenteerde games, want die zijn stuk voor stuk beresterk. De teleurstelling betrof vooral het feit dat we alle games die voorbij kwamen al een keer eerder hadden gezien, terwijl je op de E3 toch op spannende aankondigingen hoopt. Één game was echter wel min of meer nieuw, alhoewel we al wisten dat Criterion aan een game voor de Need for Speed-franchise werkt. Tijdens de E3 debuteerde Need for Speed: Hot Pursuit echter officieel.

Gespeeld op: Xbox 360
Verschijnt ook voor: PlayStation 3, pc
Afwijkende versie: Nintendo Wii

Die naam doet natuurlijk een belletje rinkelen. In 2002 verscheen er voor het laatst een Need for Speed: Hot Pursuit. Het spel draaide om de strijd tussen snelheidsduivels en de politie. Deze strijd geldt nog steeds als het meest gevierde element in de serie en fans roepen al jaren om een nieuwe 'NFS' met politie-achtervolgingen. Ze krijgen nu dus hun zin. Need for Speed: Hot Pursuit is de moderne versie van het spel dat in 2002 - en daarvoor - zoveel mensen wist te bekoren. Op de E3 kregen we een presentatie van het spel van EA te zien. Vervolgens gingen we zelf aan de slag met een onverbiddelijke tweestrijd tussen een pijlsnelle Reventon in politie-uitvoering en een ontsnappende Murcielago.

De auto's zijn snel als vanouds en de game ademt herkenbaarheid, in meerdere opzichten. De spelmodus Interceptor is vrij simpel en biedt de basisactie die je in een Hot Pursuit-game verwacht: een achtervolging op zeer hoge snelheid. Hot Pursuit zal meerdere spelmodi bieden, maar vooralsnog liet EA alleen Interceptor zien. De race in deze modus vindt plaats op wegen die onderdeel uitmaken van een open spelmap, en daarin ligt nog meer herkenbaarheid: Criterion is onder meer dankzij Burnout Paradise natuurlijk bekend met het bouwen van een open spelwereld en Need for Speed: Hot Pursuit profiteert daarvan. Seacrest County is een aaneenschakeling van brede wegen met hier en daar een shortcut: heerlijk!

Driften

Het racen wekt al evenveel enthousiasme op als de wegen, al moet je er even voor op gang komen. We begonnen aanvankelijk vrij voorzichtig en probeerden de racemonsters op een 'realistische' manier aan te sturen. Dat bleek niet te werken, we lagen vaker in de vangrail dan dat we op het asfalt bleven. De truc is dat je vooral veel moet driften. Een tikje op de rem, bijsturen en glijden maar. Het zorgt ervoor dat Hot Pursuit nog vloeiender speelt en dat het plaatje helemaal klopt. Of je echt zo kunt driften met een Lambo? Geen idee, Tweakers.net beschikt immers niet over dergelijke bedrijfswagens. Maar maakt het wat uit of een Lambo in het echt kan driften of niet?

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite