Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 50 reacties

In een serie die al twintig jaar loopt, wil je af en toe iets nieuws proberen. Dat deed uitgever Ubisoft in 2008 dan ook, met de game die simpelweg de naam 'Prince of Persia' kreeg om duidelijk te maken dat het een nieuw begin betrof. Het werd geen succes. De pers was nog wel redelijk tevreden, maar het publiek liet het afweten. Vandaar dat Ubisoft in recordtempo - binnen anderhalf jaar - alweer met een nieuwe PoP op de proppen komt, waarin het teruggrijpt op de games die voor 2008 verschenen: Prince of Persia: The Sands of Time uit 2003 en Prince of Persia: Warrior Within uit 2004. Het nieuwe Prince of Persia: The Forgotten Sands vormt officieel zelfs een trilogie met de games uit 2003 en 2004. Het is een midquel, wat wil zeggen dat het verhaal zich in chronologisch opzicht tussen de beide voorgangers in afspeelt.

Getest op: PlayStation 3
Ook verkrijgbaar voor: Xbox 360, pc, Wii, PSP, DS

Er is nog een heel andere reden om terug te grijpen op The Sands of Time. Die game vormt namelijk de basis voor de speelfilm die vrijwel tegelijk met The Forgotten Sands uitkomt. De film, met Jake Gyllenhaal in de titelrol, heeft officieel niets te maken met de nieuwe game, en de verhaallijnen van de twee hebben dan ook weinig met elkaar gemeen. Maar het is logisch dat Ubisoft van het verschijnen van de film wil profiteren door een game uit te brengen die aansluit op de sfeer van de film, en dus kiest voor een game die lijkt op The Sands of Time.

* Spelen met tijd

Vandaar ook dat, net als in beide voorgaande delen van de trilogie, het spelen met tijd weer een grote rol speelt in het spel. Dat wil zeggen dat je ook in The Forgotten Sands het spel kunt onderbreken, de tijd een klein stukje terug kunt spoelen en zo een passage opnieuw kunt spelen. Ook grafisch lijkt The Forgotten Sands nog het meest op de game uit 2003. De tekenfilm-achtige stijl van de game uit 2008 is volledig overboord gegooid, net als het vrijelijk rond kunnen lopen. In The Forgotten Sands ligt de route door het spel volledig vast, in de vaste opeenvolging van gevecht en platformpuzzel. De gevechten worden uiteraard moeilijker in de loop van het spel, en dat geldt ook voor de puzzels, maar het vaste stramien van puzzel na gevecht na puzzel na gevecht blijft van begin tot einde in stand.


Door Paul Hulsebosch

- Redacteur games

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Volg Paul op TwitterVolg Paul op Google+


Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True