Door , , 66 reacties

De Prins is terug! Nee, niet Hollywood-'pretty boy' Jake Gyllenhaal, maar het gamepersonage dat al jaren meegaat. Nadat Prince of Persia niet werd wat Ubisoft er van had gehoopt, keert de serie weer terug naar de Sands of Time-verhaallijn. Prince of Persia: The Forgotten Sands is de sequel van The Sands of Time en de prequel van PoP: Warrior Within. De nieuwe titel kan dus worden bestempeld als zijnde een 'midquel' in de serie. Ubisoft liet Tweakers.net alvast kennismaken met het nieuwste avontuur van onze favoriete prins. Bovendien werd Animation Director Jan Eric ingevlogen vanuit het Canadese Montreal, om ons daarbij te begeleiden.

Getest op: Xbox 360
Verschijnt ook op: PS3, pc, Wii, NDS, PSP

Prince of Persia The Forgotten Sands

Als een profeet die zijn boodschap verkondigt, zo geeft Eric zijn toehoorders mee dat The Forgotten Sands niets te maken heeft met de film, maar een volledig losstaande productie is. Feitelijk klopt dat. De film die nu wordt gemaakt, gebruikt PoP: The Sands of Time als inspiratiebron en dit spel is een vervolg daarop, waardoor de ontwikkelaar inderdaad de vrije hand heeft. Iets wat in de regel een game ten goede komt. Gezien het gemiddeld lage niveau van 'filmgames' is het begrijpelijk dat Ubisoft er op hamert dat The Forgotten Sands geen filmgame is, maar de uitgever maakt uiteraard wel dankbaar gebruik van de film en brengt de game ongeveer gelijktijdig uit. Dan stellen wij ons al snel voor dat iemand die niet veel van games weet en in de winkel de naam 'Prince of Persia' ziet, dat toch snel zal associëren met de film...

*Terugspoelen

Voor wie het al was vergeten: in 'The Sands of Time' beschikte de prins over een aantal magische krachten dat voortkwam uit The Sands of Time. Meest in het oog springend was de optie om de tijd terug te spoelen. Deze kracht werd gebruikt bij verschillende puzzels en hij kon ook worden ingezet als de speler een foutje maakte; het spel kon dan 'on-the-fly' worden teruggespoeld. In The Forgotten Sands beschikt onze prins ook over deze gaven, al is hij niet de ultieme krijger die we nog kennen uit Warrior Within. Het hangt er een beetje tussenin, en daarmee past de game goed in de serie.

Datzelfde kan gezegd worden over het verhaal. Prince of Persia-games kenmerken zich vaak door veel platform-elementen, gevechten en puzzels, en wat minder door een ijzersterk plot. Hoewel we in onze korte speelsessie uiteraard niet al teveel meekregen van het verhaal, lijkt het niet voor veel opschudding te gaan zorgen. De prins toogt naar het Koninkrijk van zijn broer, dat wordt aangevallen. Het nietsvermoedende - of toch? - broertje laat het Zandleger vrij, maar dat blijkt een fout. De uit de kluiten gewassen zandmannetjes laten zich niet controleren en doen voornamelijk waar ze zelf zin in hebben. Tijd voor de Perzische prins om in te grijpen en het zandleger weer op te sluiten.