Splinter Cell: Conviction

Wraak

Sam Fisher is terug! We hebben er lang op moeten wachten, maar Ubisoft heeft eindelijk de game afgeleverd die het voor ogen had. De uitgever heeft een aanpak gehanteerd die wij wel kunnen waarderen. Toen de eerste preview van het spel door journalisten werd afgebrand, stuurden de Fransen de ontwerpers terug naar de tekentafel. Ubisoft gaf de makers meer tijd en die keuze betaalt zich uit. Splinter Cell: Conviction is waarschijnlijk het beste spel in de serie en een van de vermakelijkste actiegames die we ooit hebben gespeeld.

Gespeeld op: Xbox 360
Ook verkrijgbaar voor: pc

Conviction gaat verder waar Double Agent ophield. Het spel gaat via een aantal cutscenes en in-game filmpjes in op de kernpunten die je moet weten om het verhaal te begrijpen, en het is dus niet nodig om de vorige games te hebben gespeeld. Fisher, niet langer verbonden aan geheim agentschap Third Echelon maar nog altijd een keiharde, goed getrainde spion, komt in actie als hij een tip krijgt over Sarah, zijn dood gewaande dochter. Fisher gaat achter de mensen aan die meer lijken te weten over haar dood, en niets lijkt hem daarbij in de weg te kunnen staan. De ene na de andere crimineel of omstreden politicus wordt achterhaald door Fisher, tijdens zijn zoektocht naar de waarheid.

*Afmaken

Daarmee kunnen we het verhaal verder vergeten. Hoewel een verhaal een verplicht element is in een goede actiegame, draait Splinter Cell: Conviction om de gameplay. Het spel betekent een evolutie, of misschien zelfs wel revolutie, binnen de franchise. De breuk met Third Echelon lijkt vooral belangrijk voor het verhaal, maar het heeft ook veel gevolgen voor de gameplay. Waar Fisher voorheen een spion was die vooral niet ontdekt mocht worden, is hij nu eigen baas en zint hij op wraak. Vijanden hoeven dus niet meer te worden gemeden of in alle stilte te worden uitgeschakeld. Sam maakt af wie hij wil, en hoe hij daarbij te werk gaat bepaalt hij zelf.