Door , , 34 reacties

Met toppers als Heavy Rain en God of War III mogen PlayStation 3-bezitters zich oprecht gelukkig prijzen. Met Heavy Rain hebben ze een cinematografische, bijna avant-gardistische videogame in handen die de grenzen tussen film en game op innovatieve wijze probeert te vervagen, en God of War III brengt  de crème de la crème van interactief actiespektakel op het scherm. Het enige echte nadeel van deze twee titels is dat ze zó imposant zijn, dat andere PS3-games die rond dezelfde tijd zijn uitgekomen er door lijken te zijn ondergesneeuwd. Dat geldt ook voor Yakuza 3 en dat is zonde, want deze titel is behoorlijk imponerend.

Getest op: PlayStation 3 (exclusieve titel)

Yakuza 3

De releasedatum van Yakuza 3 lijkt niet de meest handige te zijn geweest, mede omdat deze game behoorlijk ontoegankelijk is voor de massa en best wat extra media-aandacht en impulsaankopen kan gebruiken. Helaas ziet het er naar uit dat de meeste mensen toch eerder God of War III uit de rekken zullen vissen dan een nichegame als deze. Ergens is dat begrijpelijk, want om nu te zeggen dat dit de meest drempelloze game ooit is... nee. Alles aan de game schreeuwt 'Japan', tot op het punt dat het zelfs niet onredelijk is om te zeggen dat Japanofielen, kenners van de Japanse cultuur en natuurlijk Japanners zelf meer plezier en waarde uit dit product zullen halen dan de gemiddelde Westerse gamer.

*Complex plot

Een ander element dat ook niet helpt bij het aanspreken van de massa, is het erg uitgebreide en ingewikkelde verhaal, dat essentieel is voor de spelervaring. Net als bijvoorbeeld Grand Theft Auto IV is Yakuza 3 een 'open-wereld-game' waarin je in principe kunt gaan en staan waar je wilt. Maar waar het verhaal in GTA IV relatief simpel blijft en enkel als motivatie dient om de speler op allerlei missies in een virtuele stad te sturen, is het verhaal in Yakuza 3 een stuk complexer en diepgaander. Het heeft veel meer zijsporen en er spelen meer belangrijke personages een rol in.

Dat de game een direct vervolg is op de eerste twee Yakuza-titels is niet eens de voornaamste reden waarom het verhaal relatief moeilijk is te volgen. Je kunt namelijk behoorlijk uitgebreide samenvattingen zien van het plot van de twee voorgangers, zodat zelfs de nieuwkomer zonder voorkennis in het spel kan stappen. Nee, de reden waarom de complexiteit van het verhaal bijna Metal Gear Solid-achtige proporties aanneemt, is louter dat de speler enorme hoeveelheden informatie krijgt te verwerken. Zowel de dialogen met de NPC's als de grootse tussenfilmpjes doen een plot uit de doeken dat niet onderdoet voor de betere yakuzafilm.