Door Marc Rademaker

Redacteur

Metro 2033

31-03-2010 • 09:01

72

Multipage-opmaak

Inleiding

Metro 2033 wordt vaak vergeleken met spellen als Stalker of Fallout 3, maar een dergelijke vergelijking doet geen recht aan de drie games. Fallout 3 is voornamelijk een rpg en de Stalker-games zijn free-roaming shooters met een rpg-tintje. Metro 2033 is daarentegen een ouderwetse first person shooter met een flinke dosis horror, die ons nog het meest aan FEAR doet denken. De reden waarom Metro soms met Fallout 3 wordt vergeleken, ligt met name in de post-apocalyptische wereld waarin het spel zich afspeelt.

Moskou

Bij de post-apocalyptische overeenkomst houdt het echter op en met Stalker heeft Metro 2033 nog minder van doen, behalve als er naar de makers wordt gekeken. Een aantal leden van het team dat Stalker ontwikkelde, heeft de studio opgericht die de afgelopen tijd aan Metro 2033 heeft gewerkt. Er zijn ook enkele zaken in het spel opgenomen die we uit Stalker kennen, zoals de zogenaamde anomalies, maar die zouden net zo goed voort kunnen komen uit het boek waarop de game is gebaseerd.

Spookstad

Metro 2033 is gebaseerd op het gelijknamige boek, dat werd geschreven door Dmitry Glukhovsky. Dit boek vertelt over een wereld waarin Moskou een spookstad is geworden die enkel wordt bewoond door mutanten, terwijl een klein deel van de bevolking zijn toevlucht heeft gezocht in het metronetwerk. Het verhaal draait om Artyom, die van een personage genaamd Hunter de opdracht krijgt om een boodschap af te leveren in een andere enclave binnen dat stelsel.

Op weg

Exhibition, de enclave waar Artyom is opgegroeid, wordt bedreigd door mutanten met de koosnaam 'The Dark Ones'. Hunter onderkent het gevaar en stuurt Artyom op pad om een boodschap af te leveren. Zo begint je lange reis door de metrobuizen en de ruïnes van Moskou, met als doel huis en haard te redden.

Wazig

Artyom is niet helemaal normaal. Daarmee willen we niet zeggen dat er iets aan hem mankeert, maar dat hij anders is dan de anderen. Dat wordt tijdens het eerste deel van het spel al duidelijk, wanneer Artyom tijdens een ritje naar Riga als enige bij bewustzijn blijft, terwijl een bovennatuurlijk fenomeen zijn reisgenoten volledig in slaap brengt. Tijdens deze gebeurtenis ziet Artyom vreemde wezens en hoort hij fluisterende stemmen. Het zal vaker voorkomen dat je als speler in een andere wereld terecht lijkt te komen, maar de achtergrond daarvan wordt pas later in het spel duidelijk.

Psychisch gedoe

Een van de personages in het spel licht wel al een tipje van de sluier op: door de atoombommen die tijdens de oorlog zijn neergedaald, zou niet alleen het oppervlak van de Aarde in puin zijn veranderd, maar ook de hemel, de hel en het vagevuur zijn weggevaagd. Hierdoor zul je bijvoorbeeld spoken tegenkomen, omdat de zielen van overleden mensen nergens meer heen kunnen. Metro 2033 heeft duidelijk een mystiek trekje, dat zo nu en dan de kop opsteekt als Artyom een visioen krijgt.

Mentaal gevecht met The Dark Ones

Afgezien van de vreemd aandoende intervallen, leidt het verhaal je van tegenstander naar tegenstander, en ze zullen allemaal letterlijk moeten worden volgepompt met lood. In het begin gaat het daarbij om mutanten, maar later zul je ook medemensen onder vuur moeten nemen. In het metrostelsel zijn tal van nederzettingen te vinden, die onder controle staan van onafhankelijke groepen en van bandieten, communisten of zelfs fascisten. Niet elke groepering is je even vriendelijk gezind en ze zullen dan ook zonder pardon het vuur op je openen. Metro 2033 is daarmee voornamelijk een shooter en op dat vlak weet ontwikkelstudio 4A iets heel aardigs neer te zetten.

Kogels als betaalmiddel

Je kunt drie vuurwapens meenemen: een revolver, een machinegeweer/sniperrifle en een shotgun. Mocht dat nog niet genoeg zijn, dan kun je nog altijd beschikken over een mes, over enkele werpmessen en over twee verschillende soorten zelfgemaakte granaten. Uiteindelijk draag je een redelijk uitgebalanceerd arsenaal met je mee, maar het aantal verschillende wapens is vrij gelimiteerd. Elk wapen behoeft zijn eigen soort ammunitie en ondanks dat het spel je aanraadt zuinig met kogels om te springen, hadden wij altijd een overschot.

Ingezoomde revolver

Munitie kan grotendeels worden gevonden, maar hij kan ook worden aangeschaft in een van de vele stations. Behalve de gebruikelijke kogels, vind en verdien je ook zogenaamde 'Military Grade'-kogels. Deze zijn extra sterk en bovendien bruikbaar als betaalmiddel. Voor een enkele 'goede' kogel kun je meerdere normale kogels inslaan. Met de Military Grade-kogels kunnen ook nieuwe wapens worden gekocht, waarbij de verkoper aangeeft of een bepaald wapen beter, slechter of gewoonweg hetzelfde is als het wapen dat je al hebt. In het begin zijn de kogels nog wel van belang, maar op den duur heb je de beste wapens en verdwijnt de spanning van het upgraden.

Tijdens de vele vuurgevechten zal opvallen dat de gemuteerde gedrochten een flinke hoeveelheid lood kunnen weerstaan en dat ze vaak in golven op je af komen. Enkele goed gemikte schoten op het hoofd doen wonderen, maar vroeg of laat moet je de ellendelingen letterlijk van je afslaan met je shotgun. Je kunt zelf overigens ook een paar flinke klappen incasseren voordat je het loodje legt. De mutanten stormen domweg op je af om over je heen te walsen, maar menselijke tegenstanders zijn bij vlagen nog dommer. Ze lopen hersenloos tussen twee punten op en neer, waar ze dan trouwens nog wel dekking zoeken.

Handgranaat / Ontploffing

Daar staat tegenover dat ze soms feilloos weten waar je bent, ook al heb je er alles aan gedaan om je positie geheim te houden. Dat is met name een probleem wanneer je als een soort Sam Fisher probeert om ongemerkt een aantal tegenstanders uit te schakelen zonder de rest te alarmeren. Dat kan bijvoorbeeld met een goedgemikt werpmes. Gooi je echter mis, dan weten je tegenstanders precies waar je zit en breekt de hel los. Gelukkig komt dit soort situaties niet heel vaak voor, zodat ze niet echt afbreuk doen aan de gameplay. In veel gevallen is het overigens ook je eigen schuld als je in een dergelijke situatie terechtkomt, bijvoorbeeld als je tegen een stel blikjes loopt of dwars door een boobytrap dendert.

Sfeer

Behalve het vele schietwerk, waarbij je zo nu en dan ook achter een machinegeweer of vlammenwerper plaatsneemt, heeft Metro 2033 nog een ander sterk punt: de sfeer. Metro 2033 krijgt het voor elkaar om je op het puntje van je stoel te laten zitten, door je een mix voor te schotelen van graphics, geluiden, en mutanten die soms uit het niets opduiken en zich vaak onvoorspelbaar gedragen. Ook is een aantal gimmicks in het spel opgenomen dat een laagje realisme toevoegt.

Een Demon

Zo zul je zowel bovengronds als in sommige tunnels een gasmasker moeten dragen ter bescherming tegen de giftige lucht. Dat gasmasker zorgt voor een waas in de hoeken van het scherm. De filters van het masker moeten regelmatig worden vervangen en de levensduur van een filter wordt op een speciaal horloge weergegeven. Over het algemeen heb je voldoende filters bij je. Ook je zaklamp en je nightvision behoeven onderhoud. Om ze op volle sterkte te houden, moet je ze opladen met een mechanisme dat aan een knijpkat doet denken.

DirectX 11

De graphics zijn fenomenaal. Niet alleen de manier waarop alles wordt gerendered is schitterend, de omgevingen zijn ook erg goed ontworpen. De engine ondersteunt DirectX 11 met twee belangrijke functies, genaamd 'tesselation' en 'depth of field'. Tesselation voegt, wat kort door de bocht uitgelegd, extra detail toe, terwijl depth of field alles in de achtergrond onscherp maakt. Beide technieken vereisen een zeer krachtige videokaart, maar ook zonder de twee opties ziet het spel er prachtig uit.

Artyom

De graphics zorgen dus voor sfeer, maar ook de geluiden, zoals metalen buizen die lijken te zingen, monsters die in de verte huilen als wolven of gewoon het geratel van geweervuur om je heen, dragen er aan bij. Het verhaal is niet eens ijzersterk, maar wel mysterieus genoeg om het interessant te houden. Dat komt ook omdat je, nog voordat het spel echt begint, een kleine proloog moet spelen waarin wordt gerept over "grote beslissingen" en "het veranderen van de wereld", wat dat ook moge betekenen.

Conclusie

Ondanks dat Metro 2033 een plezierige speelervaring oplevert, kent het spel ook enkele minpunten. Zo is de voice-acting lang niet altijd even sterk. Artyom heeft zelfs zijn tong verloren en komt niet verder dan ja of nee knikken. Alleen tussen de levels door, tijdens het laden, vertelt Artyom over zijn reis, alsof hij een soort van dagboek voorleest, maar dan wel met grote tegenzin. De karakters zijn ook niet erg interessant, waardoor je nooit het gevoel hebt dat het echt erg is als er een komt te overlijden. Een van de meest interessante karakters is Kahn, die mysterieus overkomt en meer lijkt te weten dan hij vertelt. Overigens zit er weliswaar wat humor in het spel, maar erg veel zul je niet lachen, want echt goede grappen ontbreken.

We zijn tijdens het spelen weinig bugs tegengekomen, op een enkele keer na, toen er geen wapen geselecteerd kon worden. We moesten terug naar het voorgaande checkpoint, waarna het spel verder geen fouten meer vertoonde. Onder de streep is Metro 2033 een aanrader. Enkele foutjes hier en daar worden ruimschoots goed gemaakt door de degelijke gameplay, en nog meer door de sfeer die het spel uitstraalt. Het verhaal lijkt niet ijzersterk, maar is zonder meer interessant genoeg om door te blijven spelen. Met name omdat de proloog het doet voorkomen alsof je voor grootse beslissingen zult komen te staan.

Pluspunten:

- Spannend
- Sfeer
- Wapensysteem
- Graphics

Minpunten:

- Weinig diepgang personages
- Slechte voice-acting
- Weinig replay-waarde
- Geen MP

Cijfer: 7,5

Titel Metro 2033
Metro 2033
Platform pc, Xbox 360
Ontwikkelaar 4A Games
Uitgever THQ
Releasedatum Reeds verschenen

Laagste prijzen voor: Metro 2033, Windows

Metro 2033 screenshots Metro 2033 screenshots Metro 2033 screenshots Metro 2033 screenshots Metro 2033 screenshots Metro 2033 screenshots Metro 2033 screenshots Metro 2033 screenshots Metro 2033 screenshots Metro 2033 screenshots Metro 2033 screenshots Metro 2033 screenshots Metro 2033 screenshots Metro 2033 screenshots Metro 2033 screenshots Metro 2033 screenshots

Reacties (72)

Sorteer op:

Weergave:

Ik snap niet waarom het altijd een nadeel moet zijn als een game geen multiplayer kent. STALKER heeft ook geen multiplayer nodig, simpelweg door de geweldige sfeer van de singleplayer. Als je daar een sfeerloze multiplayer bijgooit, want dat is het vrijwel altijd in vergelijking met een singleplayer met zeer veel ambiance en een goed verhaal, dan ga je alleen maar de boot in, en dat maakt de game niet beter. Liever een goede SP zonder MP dan een matige SP met een matige MP.
Eens, maar aan de andere kant kan je ook kijken naar het goede voorbeeld van BioShock. Deel 1 zonder MP, deel 2 mét MP. Beide delen hebben een super SP die je helemaal meesleurt in de wereld van Rapture. Menigeen vond een toevoeging van de MP in het tweede deel jammer, maar volgens mij is dat allemaal wel meegevallen, ik hoor er nu niemand meer over klagen.

Bottomline: het kán dus wel!
Maar het missen moet niet mee wegen in het eind oordeel.

Ik snap best dat het voor sommige mensen belangrijk kan zijn maar het over grote deel van de mensen kijkt niet eens naar de MP (Bron: leuk lezers onderzoek in de PU deze maand 69% van de mensen speelt een spel vooral/alleen voor de SP)

Ik zie het dus idd als een min punt maar voor mijn persoonlijk is het alleen een voordeel omdat ze zo al hun middelen op de SP kunnen focussen

Als je kijkt naar jou voorbeeld hadden ze het team wat de MP van Bioshock heeft gemaakt wat mij betreft wel op de singleplayer kunnen zetten want ik vind dat ze het veel langer/beter hadden kunnen doen (niet dat het nu geen super spel is hoor, heb me onwijs vermaakt)

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 23 juli 2024 13:29]

MP geeft aan veel spellen een immense replay-value. Co-op doet dat ook. Metro 2033 kent geen van beide. Het spel leunt immens op de sfeer, en doet dat ook erg goed. Dat betekent echter ook dat na een keer spelen, het niet echt de moeite loont om nog een keer te gaan spelen, je weet immers al wat er allemaal gaat gebeuren.
En is dat een probleem?
Ik heb helemaal geen zin of tijd om een spel nog een keer te spelen, laat staan multiplayer. Geef mij lekker een lineair singleplayer spel met intense gameplay en een strak verhaal. Liever 10 uur goed verhaal dan 80 uur langdradig gedoe.
Voor veel mensen is het een probleem ja. Jij projecteert jouw persoonlijke voorkeur op anderen. Dus als we er van uit gaan dat iemand dat langdradige gedoe wel leuk vind, dan is 10 uur voor het bedrag een stuk duurder dan 80 uur voor het zelfde bedrag.
Daar gaat het juist om, vermeld het wel in de tekst maar niet in het eind oordeel
Dan heb je een goed eind oordeel en kan iedereen zelf bepalen of dit een deal breaker is of juist helemaal niet
Waarom niet? Het niet mee nemen in het eind cijfer geeft een vertekend beeld voor de mensen die het WEL leuk vinden. Er moet voor iedereen een deel in het cijfer zitten. Dus ook dit.
Die mensen kunnen ook de hele review lezen. Dan weten ze ook precies of er wel of geen mplayer inzit.

Persoonlijk mis ik multiplayer features niet. Ik speel meestal singleplayer, soms coop. Competitive multiplayer is niet mijn ding en ik zie ook liever een goed uitgewerkt singleplayer-gedeelte dan een korte campaign en een uitgebreid multiplayer-gebeuren. Dat betekent dat ik sommige spellen dus niet koop.

Of eht mee moet wegen in de becijfering.. ik denk het niet. Het moet duidelijk genoemd worden maar een singleplayer spel kan op zichzelf geniaal zijn, ook zonder multiplayer. Andersom kan ook: TF2 is een erg gewaardeerd multiplayer-spel, punten aftrekken omdat het geen singleplayer gedeelte heeft zou ik voor TF2 niet nodig vinden. Het is duidelijk gemarket als multiplayer-only. Dan moet singleplayer-only ook kunnen :)

edit: ik kan zweren dat ik op Reinman's reactie aan het reageren was... dat was in ieder geval wel de bedoeling.

[Reactie gewijzigd door Bundin op 23 juli 2024 13:29]

Die mensen kunnen ook de hele review lezen. Dan weten ze ook precies of er wel of geen mplayer inzit.
Doet niets af aan het feit dat het niet mee nemen in de becijfering voor die mensen dan een vertekend beeld geeft. Dan kan je net zo goed nog meer dingen gaan schrappen uit de becijfering voor andere groepen. Als je dan toch bezig bent, als mensen de review lezen, heb je helemaal geen cijfer nodig. Nee zo objectief alles mee nemen in de cijfer anders heeft het geen nut. Waar het persoonlijk gaat worden is hoe zwaar het mee weegt. Maar als je alles optelt: Weinig replay waarde(dus geen alternative endings, andere speel manieren), korte gameplay(10 uur), geen multiplayer(added speel duur), dan vind ik het een terecht cijfer.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 13:29]

Maar het betreft hier een singleplayer shooter. En dan moet je de game ook als zodanig beoordelen. Zo zit er in de game ook geen vliegsimulator of karaoke modus, (overtrokken voorbeelden) maar dit vind ik ook niet terug bij de minpunten.

Korte spelduur en weinig replay-waarde zijn dan ook prima minpunten mbt een singleplayer game, maar het ontbreken van multiplayer imo niet.

Betekent overigens niet perse dat het cijfer niet terecht is, of dat de review niet goed is.
Even voor de duidelijkheid ik vind het ook een terecht cijfer

Ik ben het totaal niet met je eens, mensen zoals ik vinden het leuk om een game nog een keer te spelen als die exact hetzelfde is. Alternatieve einden en andere speel manieren zullen daar totaal niks aan veranderen. Ook vind ik 10 uur gameplay het zeker waard mits het een overweldige ervaring is! Ook speel en wil ik geen multiplayer. Dus als jij deze dingen mee had genomen in het eindoordeel komt dit totaal niet overeen met de werkelijkheid omdat de game hier ook niet voor is gemaakt (dus had het cijfer 1punt hoger moeten liggen)

Wanneer dit niet mee was genomen in het eindoordeel kon ik gewoon naar het cijfer kijken en dat accepteren voor wat het is. Mensen zoals jij zullen dan in de tekst zien dat de onderdelen die jij leuk vind niet opgenomen zijn in de game waardoor jij automatisch al een punt van het eind oordeel aftrekt

Maar ja dit is natuurlijk mijn mening en dies niet gelijk aan de andere en ook niet aan de reviewer

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 23 juli 2024 13:29]

Waarom niet? Laten we een andere meeslepende verhaal shooter nemen: Half LIfe 2. Heeft die een multiplayer? Ja. I rest my case. Je kan een game best afrekenen omdat de 'concurrentie' het wel heeft.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 13:29]

Oorspronkelijk had Half Life 2 helemaal geen multiplayer, maar werd het gebundeld met Counterstrike: Source. HL2:DM is pas later met een update gekomen. Je 'case' is dus niet zo sterk. Alleen maar multiplayer toevoegen omdat dat in andere games ook zit, maakt een spel niet beter. Met alle extra werk (en daardoor kosten) die het oplevert, is het juist een risico.
Maar als je alles optelt: Weinig replay waarde(dus geen alternative endings, andere speel manieren), korte gameplay(10 uur), geen multiplayer(added speel duur), dan vind ik het een terecht cijfer.
Ach komaan, dan kan je evengoed COD afrekenen op het feit dat er geen RPG elementen inzitten 8)7

[Reactie gewijzigd door T-CM11 op 23 juli 2024 13:29]

Wat een onzin voorbeeld. CoD is een shooter. Hell, er zouden zelfs RPG elementen in verwerkt kunnen worden. Dat is heel wat anders dan wel of geen multiplayer hebben.
Dat is niet iets anders.
Het is niet omdat jij multiplayer belangrijk vindt, dat iedereen dat vindt of zou moeten vinden.
Als jij die multiplayer zo belangrijk vindt, wat doe je dan hier? Er zijn toch meer dan genoeg andere games die wel multiplayer zijn?
Het is niet omdat jij multiplayer belangrijk vindt, dat iedereen dat vindt of zou moeten vinden.
En dus omdat jij het niet belangrijk vind moet het maar weg gelaten worden. Tuurlijk, jouw mening boven alles. Misschien moet je bedenken dat er dus meer meningen zijn dan de jouwe.
Maar het wordt niet weg gelaten. Het is er nooit geweest!!
Een singleplayer shooter is een singleplayer shooter, dat jij nu graag multiplayer speelt daar hebben de makers die hun concept hebben opgesteld toch niks mee te maken?
Weg laten uit de becijfering. Er zijn genoeg single player shooters die wel een multiplayer hebben. De concurrentie doet dat gewoon beter.
En toch is het absurd.
Als dit over WOW/TF2 ging, en ik kom hier leukweg vertellen dat het ontbreken van een offline singleplayer gedeelte een serieus minpunt is... iedereen zou me maar als een idioot bekijken.
Maar omgekeerd is dat maar normaal. Leg eens uit? (en nee, niet vergelijken met de concurrentie - niet iedereen hoeft zomaar te conformeren)
Er zijn genoeg single player shooters die wel een multiplayer hebben.
Deze zin moest ik toch wel een paar keer doorlezen :D

Een singleplayer game heeft per definitie geen multiplayer. Ik denk dat je in de war bent met games die beide doen en de nadruk op het singleplayer gedeelte leggen..
Waarom niet? Het niet mee nemen in het eind cijfer geeft een vertekend beeld voor de mensen die het WEL leuk vinden. Er moet voor iedereen een deel in het cijfer zitten. Dus ook dit.
Er moet helemaal NIET voor iedereen een deel in het cijfer zitten
Heb jij al eens multiplayergames/mmo's zien beoordeeld worden alsof er een offline singleplayer gedeelte bij zou moeten zitten? Nee! Waarom zou dat dan omgekeerd wel moeten zijn??

[Reactie gewijzigd door T-CM11 op 23 juli 2024 13:29]

Omdat deze game zich er per uit stek voor leent om ook gewoon een multiplayer te hebben(Co-op zou bijv leuk zijn)? Net als al die andere shoot em ups? Kijk naar Bioshock 2, die heeft nu ook een multiplayer gekregen. Daarbij is de gameplay maar 10 uur en er niets is wat dat opvijzelt. En ja van mij zou dat mogen, ik heb ook een gruwlijke hekel aan MMO's, zeker als het RPGS zijn.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 13:29]

De FPS logica en gameplay in deze game is lang niet zo goed als die van dedicated FPS games. Daardoor zou multiplayer in deze game een stille dood sterven. Vergelijk het met Prey, ook volstrekt lineair en een heel goede singleplayer campaign, maar de multiplayer bleeft volstrekt leeg doordat het gewoon niet op kon tegen de concurrentie.
Daarom geef ik ook aan, het is een min punt maar het mag zeker niet mee wegen in het eind oordeel.
Dit omdat er gewoon te weinig mensen gebruik maken van deze functies waardoor het niet representatief is voor het eind oordeel

Zodra het niet meegenomen wordt in het eind oordeel maar wel wordt vermeld in de tekst kan iedereen dit opvatten hoe het voor jou zal zijn. Ben je een iets (laat maar zeggen) fanatiekere gamer dan is het een erg groot min punt
Ben je zo iemand zoals mij die het miss 1x per week leuk vind om ff lekker te gamen dan boeit het totaal niet en zal je het nooit missen omdat je het nooit gebruikt

Enige game waar ik coop zou missen is de halo reeks maar dat komt omdat ik die alleen met vrienden speel haha
Ik vind eigenlijk dat het meewegen wel mag. Wat ik anders zou doen, is gewoon "- Geen multiplayer" en "- Weinig replaywaarde" samen voegen naar die tweede. Het is namelijk inderdaad niet direct een minpunt dat er geen multiplayer in zit, daar heb je volkomen gelijk in, maar doordát er geen multiplayer in dit spel zit, heeft het spel volgens de review niet veel replaywaarde, en dát vind ik een heel zwaar wegend minpunt. Ik vind sommige games gewoon enorm leuk omdat ze zo lang duren, zoals Assassin's Creed II, als die dat aantal uren niet zou hebben zou ik er ook niet zo enthousiast over geweest zijn.

Kort samengevat: gebrek aan multiplayer is inderdaad geen nadeel, maar dat gebrek zorgt ervoor dat het spel niet zo lang leuk is en dát is zeker een nadeel.

[Reactie gewijzigd door GekooktEi op 23 juli 2024 13:29]

Moet je dan niet als minpunt "Weinig replay-waarde" invullen in plaats van geen MP? ;)

Niks mis met een singleplayer game, lijkt mij zeker geen minpunt. En dat is wat er nu eigenlijk staat, minpunt: "SP game".
Daar wilde ik ook nog op reageren!

Ik zie regelmatig in reviews non-argumenten langskomen terwijl ik het liefst eengame gereviewed zie op basis van criteria die de gameplay aan gaan. Hoe speelt het? Hoe ziet het eruit? Hoe is het verhaal? Hoe voelt het overall?

Het lijkt nu alsof de game en 7,5 krijgt omdat er geen MP bij zit. Betekent dit dat de game eigenlijk een 9 scoort? of dat het een te dure game is? of wat?
Ik ben het niet helemaal eens met de review. Ik denk dat de replay waarde sowieso niet mee dient te tellen. Het is immers voor iedereen anders. Zolang de game opzich maar goed is. Verder is het hebben van geen MP niet echt een minpunt als je weet dat bij 90% van de games waar SP het belangrijkste is de MP hard zuigt.

Verder zou ik de stemmen eens naar russisch zetten en dan met ondertiteling spelen. Eens kijken of de voice acting dan nog zo slecht is ;)

Kortom, ik vind die 7.5 veel te laag voor dit spel!!
Die 7.5 is idd niet erg hoog.

De SP is zonder meer in orde, zoals ook in de review gezegd. Echter, qua replayability, stelt het weinig voor. Je kan niks extra bereiken als je 't nog een keer speelt, en het verhaal zal identiek hetzelfde zijn, want je hebt nergens keuzes kunnen maken. Sidemissies zijn er ook niet...

Met dat gegeven is de speeltijd erg kort. De tijd die je eraan speelt is heerlijk, maar zo kort. Als je dan de prijs van €50 erbij rekent, kan ik begrijpen dat de score niet zo hoog uitvalt...
Russische stemmen: Heb dit geprobeerd maar men kennis van de Russische taal is belabberd en subtitles lezen brak visuele sfeer / actie een te veel zodat ik toch maar weer op Nederl... eu Engels ben overgeschakeld.
Ik heb wat opmerkingen over het plus/minpunten lijstje. hoe kan het nou dat bij een review van een spel waar de graphics ijzersterk zijn (heb er zelf net doorheen gelopen), wat ook in de review erkend wordt, dit niet als pluspunt genoemd wordt? Zeker panorama's en rookeffecten zijn erg goed. Als pluspunt zou ik ook het wapensysteem schrappen, kogels als geld vond ik nogal verwarrend, en verder zijn er niet zo bar veel verschillende wapens. Ook gek dat geen MP maar tussen de minpunten terecht blijft komen, waarom moet elk spel vandaag de dag een MP hebben? Een stevige MP is gewoon een spel apart en ik heb liever dat ze die energie in een betere SP steken. Verder eens met de rest, voice acting is redelijk waardeloos en is vergelijkbaar met Stalker.

Ik vind een 7.5 te laag, het is ook geen 9 maar een 8 / 8.5 zeker wel. Heb er met plezier doorheen gewandeld en ga dat zeker nog wel een keer doen.
Graphics toegevoegd. Weet niet waarom die er niet (meer) bijstond :) MP redenering reeds uitgelegd. Cijfer geven was moeilijk. Ik vind de ervaring TOP, echt waar, spel bijna in een ruk uitgespeeld. Echter heb ik een heel zwaar systeem, graphics zullen bij andere mensen al snel lager staan. Lage replay-value speelde ook een rol bij de 7,5 ipv 8 of 8,5.
Blijkbaar ziet Garma wel een replay-waarde erin. Het is maar net afhankelijk van je eigen ervaring.

Zaken als replay-waarde zouden eigenlijk niet eens in een review moeten terugkomen, omdat dit voor elke persoon anders is.
Maar een review is toch ook een beoordeling van wat de schrijver van de game vind?

Correct me if i'm wrong!

Lijkt me overigens een erg vette game die ik zeker even uit ga proberen. Hoorde ook al goede verhalen van vrienden dus toch de moeite waard blijkbaar. Nog één dingetje, hoelang doe je ongeveer over de SP?
Ik hoorde iets van 10 uur ongeveer (zal korter zijn wanneer je veel shooters speelt)
Zelf ben ik pas 20 minuten bezig geweest dus kan dat nog lang niet zeggen...

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 23 juli 2024 13:29]

Zo kort!? Dit is voor mij dus en reden deze game niet te kopen. Dit is ook zeker een eigenschap welke ik bij het maken van een review graag terug zou zien (mits het mogelijk is hier een redelijk gemiddelde van te nemen). Ik kan me zo voorstellen dat je met RPG's vaak niet kunt aangeven hoe lang iemand ermee bezig zal zijn.

Een game als dit valt voor mij wat speeltijd betreft dan helemaal in het niet bij een game als Fallout 3 waar je al snel meer den 100 uur in steekt. Dit kan natuurlijk ook als nadeel gezien worden. ;)

De game trekt me verder wel enorm wat sfeer betreft dus het wordt nog even afwachten wat ik zal doen. Misschien over een poosje als de prijs wat gezakt is toch aanschaffen. Alhoewel €35 ook niet enorm veel geld is voor een best wel goede game.

Verder nette review.

[Reactie gewijzigd door Tupel op 23 juli 2024 13:29]

Niet geheel, je kan best objectief kijken naar de replay value. Om als voorbeeld te nemen: Mass Effect. Zo lineair als maar kan. Toch heeft die een hoge(re) replay waarde doordat je zo veel andere keuzes kan maken. Kan dit bij metro 2033 niet en zit je vast aan precies het zelfde, dan kan je toch duidelijk zeggen dat Mass Effect een hogere replay value heeft.
Ik vind "replay-value" een eigenschap, niet een plus- of minpunt.
Ik geef er persoonlijk weinig om; en ik vind ander genres zelfs geschikter om te herspelen (bvb. TBS/Civilization).
Misschien is het iets waar multi-player-mensen meer belang aan hechten? (en dus: irrelevant in dit geval)
Zeker niet zomaar irrelevant als je het mij vraagt. Ik vind het een duidelijke meerwaarde als een spel niet 100% hetzelfde is als ik het nog een keer speel. Dat is makkelijker bij Civilization-achtige spellen maar ook zeker mogelijk bij shooters. Er zijn verschillende manieren om dat te bereiken, zoals verschillende classes met andere wapens/mogelijkheden, of duidelijke keuzemomenten (sluit ik me aan bij clubje A of clubje B, ga ik linksom door het moeras of rechtsom door de stad, schiet ik Henkie dood of doe ik wat ie zegt en gaat Kees eraan, enzovoort).

Ik denk dat het aantal uren unieke gameplay mee moet wegen in de score. Een korte campaign is een stuk beter te pruimen als je 'm drie keer kan doorlopen met duidelijke verschillen. Als ie de tweede keer 100% hetzelfde is moet ie een stuk langer zijn om dezelfde score te behalen. Doet ie beide, dus lang en veel verschillen als je 'm nog eens speelt (Dragon Age bijvoorbeeld) dan levert dat wat mij betreft een hoop bonuspunten op. En als een spel een korte lineaire campaign heeft waar je met een paar uur doorheen rent dan is dat minpunten waard. Ook al is het verhaal geniaal, de graphics fantastisch en zit je te janken aan het einde, als het einde in 10 uur bereikt is en de tweede keer precies hetzelfde is dan laat maar.

[Reactie gewijzigd door Bundin op 23 juli 2024 13:29]

Waarom zit jij een tomaat te bekritiseren dat het geen courgette is?

Het uitgangspunt van Metro = Lineaire shooter met sterk verhaal (dat 10u duurt om uit te spelen)

- Is het niet jouw soort spel? > Speel dan iets anders
- Is het te kort voor de prijs? > Wacht dan tot het in budget staat
Ik zou games (en eender wat eigenlijk) trouwens beoordelen op wat ze zijn en niet op wat ze niet zijn. Maar goed, het is mijn review niet (die op vele vlakken dik in orde is); gewoon mijn gedacht...
Ik vind het ook een topper, het cijfer is voor mij aan de lage kant. een 8,5 is meer op zijn plek. Ja er mist multiplayer, maar inhoudelijk leent het spel zich daar ook niet voor. En de voiceovers zijn wat matig maarja voor de rest is het echt een top game.

Die hunter gast zegt op een gegeven moment:

"Some people call these creatures demons, i call them bitches!"

Dus de nodige droge humor is ook wel aanwezig :)
Of in d-6, zo'n dude die meegaat zegt dan: "SHIT!", reageert die andere dude: "What youre scared?", die eerste weer: "No I just stepped in shit, literally, that means there lives something here." _/-\o_ Heerlijk!
Over de minpunten: personages en diepgang?
Het is de vraag of je daar op zit te wachten als gamer :)

Ik wil geen soapserie, ik wil knallen!!!!
Dit klinkt dus als een spel waar ik me ontzettend mee zal gaan vermaken!
Sommige mensen willen inderdaad meer dan alleen knallen...
Je zult hier prima je gram headshots en monsters afknallen maar ook het verhaal is wel interessant, alhoewel het niet echt diepgang heeft zoals andere games hebben.
Ik dacht dat tesselation juist HET grote pluspunt was van direct11, spellen zouden veel meer detail kunnen tonen zonder performance in te leveren :O hahaha. Takke verkoop praatjes, direct11 is een hype die waarschijnlijk nog meer teleurstelt als dat directx10 deed. Dit spel is met tesselation aan niet speelbaar, op geen 1 systeem als je de benchmarks van de nieuwe nvidia kaart mag geloven.

En het spel komt ook nog eens uit voor de xbox, wil je het net zo vloeient spelen dan heb je 2 gfx kaarten nodig die per stuk net zo veel kosten als een xbox360 :P. Ja ja op de pc heb je andere instellingen, maar dan nog, de xbox heeft een kaart erin zitten die net zo snel is als een geforce 7900 en dan is het niet mogelijk om dit spel te spelen op een hoge resolutie met 2x kaarten die op zich zelf al 2x zo snel zijn.

Ze zeggen dat de consument de pc markt vernietigt, als ze zo doorgaan dan kan geen persoon dit spel spelen op een gemiddeld pc, waarom dan kopen ??
Ik kreeg op een 4GHZ Core 2 Duo met 3GB ram, een X-Fi en een 8800Gt maar liefst 1 FPS op very high, met uitschieters naar 18 fps :p (resolutie: 1280x1024). Een stap lager op high was het niet veel beter...

Gelukkig is het op normal wel vloeiend speelbaar. Alleen jammer dat het er dan nauwelijks beter uitziet dan pakweg FEAR.
Doe maar eens even fear aanzetten en dan gelijk erna metro spelen, je zult wel even wat verschil zien in detail, vooral van de personen en als je even in het achterhoofd houdt dat er ongeveer 50-60 personen gerenderd worden in elk metrostation...

Een duo core is dan ook vreselijk beperkt in deze tijd maar zelfs op low of normal is het al behoorlijk mooi.
Het is wel zo dat de hardware de software bij lange na niet bij kan houden. Tesselation zou meer detail met minder vraag naar grafische kracht moeten leveren maar het blijkt nogal omgekeerde wereld als je naar metro kijkt.
Maar zonder vernieuwing geen vooruitgang uiteraard dus hoe meer er gemaakt wordt met dx11 hoe beter de implementatie ervan zal worden.
lijpe game. het jammer is je kogels raken erg snel op :/. ik zit nu bij de frontline bij de nazi's en russen. ik heb maar 7 ak-47 kogels. de rest is op. ik ben net boven de tunnel xD.
Een 8,5 naar mijn mening.
meer headshots maken, beter aimen, alle wapens gebruiken en dan houd je meer dan genoeg kogels over. Ook liggen er genoeg kogels verspreid over de maps.
Als er een MP was toegevoegd aan het spel dan had het echt meerwaarde. Nu is 10 a 15 uur speel plezier voor €50 te veel!

Verder is het spel heel goed en is alles goed uitgewerkt.
En hier zelfs nog met gratis 'Red Faction: Guerilla' erbij:

http://www.play.com/Games...8/Metro-2033/Product.html
EUR 32.49 (je betaald daar geen verzendkosten)

[Reactie gewijzigd door dartbord op 23 juli 2024 13:29]

Ik ben het spel nu een tijdje aan het spelen, en ik moet inderdaad zeggen dat de score die dit spel krijgt heel individueel gaat zijn. Het concept is gelijk aan dat van STALKER, maar door de lineariteit en snelheid van het spel heeft de gameplay soms meer weg van een CoD-spel. Verder is de voice acting in het engels inderdaad mat, maar de Russische stemmen zijn werkelijk subliem! Ik versta er geen hol van, maar er zit genoeg emotie in om toch de boodschap over te brengen.

Er is eigenlijk maar 1 ding dat ik echt vreemd vind aan dit spel: dat is dat shotguns hun werking verliezen als vijanden vlakbij je staan. Als ze op 1 a 2 meter van je af zijn, is een enkel schot genoeg om zo'n beetje alles in dit spel onderuit te halen, maar als de vijanden (en dan vooral het "standaard" monster) echt bezig zijn om een stukje uit je te kauwen, schiet je met een shotgun door ze heen zonder dat het schade doet. Vaag, omdat je dan moet switchen naar je machinegeweer, pistool of zelfs mes. En nu is mijn kennis van wapens niet heel uitgebreid, maar shotguns zijn volgens mij toch echt het close-combat wapen bij uitstek :)

Zelf vind ik het spel een dikke acht waard, but, your mileage may vary.

[Reactie gewijzigd door TheGreatAtuin op 23 juli 2024 13:29]

Ook boeiend:

Dit spel draait ruk als je alles very high hebt staan en in "directx11 options" zowel tesselation als advanced DoF aan hebt staan. Ik draai 2 5850s in xFire en zou dit spel prima aan moeten kunnen op 1920x1200. Ik heb soortgelijke klachten gelezen van mensen met ook een 5970 of zelfs 2x 5870.

Het uitzetten echter van Advanced DoF (waar je naar mijn mening toch niks aan hebt, gezien het nogal overdreven is en weinig toevoegt) maakte voor mij het verschil tussen onspeelbaar en the-occasional-hickup, wat dus uitstekend speelbaar is.

Ik vond het spel verder erg leuk om te spelen. De sfeer is bijzonder, maar toch anders dan STALKER. Ik voelde in veel mindere mate de drang te overleven, mede omdat het natuurlijk een lineaire game is. Maar mystiek en fascinerend is de omgeving waarin je leeft weldegelijk.

Ik had zelf het toch leuker gevonden als er nog een incentive in had gezeten om het spel nog een keer te spelen, maar dat zit er niet. Ik heb het iig na 1 keer gezien, en het heeft me idd maar rond de 10 uur gekost.
Er ís wel een ander einde. Alleen wordt die beinvloed door erg kleine handelingen, maar het einde van het verhaal is wel anders.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.