Door , , 70 reacties

Herkent u op de camping een homo sapiens met een rood aangelopen neus, riekend naar knoflook en wijn en kijkend alsof de wereld hem toebehoort? Gefeliciteerd, u heeft een Fransman gespot! Dat deze Fransman zich zo gedraagt, is echter niet zijn fout. Het zit waarschijnlijk ingebakken in zijn dna, met dank aan de invloedrijkste veldheer die de Fransen ooit hebben gehad: Napoleon Bonaparte, de generaal die van Frankrijk het 'Tweede Rijk' maakte en wiens invloed nog steeds merkbaar is.

Getest op: pc (exclusieve titel)

Napoleon: Total War

Sega's Napoleon: Total War is weliswaar niet de eerste game waarin de Franse strateeg een rol speelt, maar toen tijdens de Gamescom in Keulen bekend werd dat er een Total War-game zou komen op basis van de historische campagne van Napoleon, zorgde dat toch voor opwinding. The Creative Assembly is al jaren een van de topspelers in het rts-segment, en het tijdperk 'Napoleon' biedt een interessant kader om een Total War-game in te plaatsen. De wereld zat immers midden in de industrialisatie, met alle tactische gevolgen van dien. Bovendien beloofde Sega in de maanden na de aankondiging een aantal interessante nieuwe features, met vooral de mogelijkheid om een campagne in de multiplayer-modus te spelen als blikvanger.

*Te groot voor dlc

Toch volgt Napoleon: Total War snel op Empire: Total War, wat het enthousiasme voor het spel enigszins zou kunnen temperen. De uitleg hierachter is simpel. De game begon als belangrijke kandidaat voor downloadable content voor Empire: Total War, maar al snel bleek dat er zoveel te vertellen en te beleven viel in en om de Napoleon-campagnes, dat er voor zomaar een dlc veel te veel content zou zijn. De plannen werden derhalve omgegooid, en vijf maanden na de release van Empire: Total War werd Napoleon: Total War aangekondigd.

Net als elke andere Total War-game is Napoleon in drie stukken gehakt. De belangrijkste spelmodus is die waarin je de carrière van Napoleon naspeelt. Die campagne is opgedeeld in drie delen, te beginnen met de campagne om Italië in te nemen. Daarna is Egypte aan de beurt, waarna er een lastige campagne in Europa volgt, met als climax de slag bij Waterloo. Behalve deze hoofdmodus is het ook mogelijk om een aantal klassieke gevechten na te spelen, waarbij ook op volgorde gewerkt moet worden; je zult dus eerst de oudere veldslagen moeten winnen om uiteindelijk de slag bij Waterloo te kunnen spelen. Voor de traditionele Total War-speler is er ten slotte nog de algemene campagne, waarin je de controle over een van de andere naties om Frankrijk heen kunt nemen, in een poging de Fransen te stoppen en de geschiedenis te herschrijven.

Populaire gebruikersreview

Alle gebruikersreviews over: