Door Arnoud Wokke

Nieuwsredacteur

Windows Phone 7 Serie: hands-on en Q&A

Hands-on

Interface

In vergelijking met de interface van Windows Mobile 6 straalt het scherm van het nieuwe OS rust uit, maar alle draaiende 'live tiles' en de met eyecandy overladen overgangseffecten doen die rust enigszins teniet.

Die overgangseffecten zijn echter zeker functioneel. Wie bijvoorbeeld bij de iPhone een scherm terug wil gaan, kan vaak op een knop met een pijl naar links klikken. Het schermbeeld verschuift dan zichtbaar naar rechts, wat logischer en intuïtiever aanvoelt dan software zonder overgangseffecten. Windows Phone 7 Serie gebruikt precies hetzelfde idee: wanneer je bijvoorbeeld op een agenda-item drukt, dat ergens vrij klein op het scherm staat, dan zie je het item groter worden totdat het fullscreen voor je staat.

Door dit soort overgangen overal in het besturingssysteem in te bouwen, doet het systeem veel intuïtiever aan dan Windows Mobile 6. Hoewel de meningen zullen verschillen, is Microsoft hiermee de iPhone voorbijgestreefd. Niet alleen ziet de nieuwe Windows Mobile er dankzij de Zune HD-look gelikter en moderner uit; ook zijn applicaties op een slimmere manier in het OS en de interface geïntegreerd.

Vraagtekens

Hoe fraai het besturingssysteem er ook uitziet, de vraag is hoe goed de gewone consument, waarop Microsoft met dit besturingssysteem mikt, het systeem zal begrijpen. Met de live tiles en de hubs introduceert Microsoft meerdere nieuwe en dus onbekende elementen, en bovendien zorgen de vele bewegende onderdelen al gauw voor een kermis op het scherm.

Verder moet nog blijken hoe gemakkelijk het nieuwe systeem in de omgang is. De 'live tiles' zijn bijvoorbeeld relatief groot en nemen daardoor veel schermruimte in beslag. Omdat de gebruiker zelf tiles kan toevoegen, kan de lijst met 'tiles' gemakkelijk onoverzichtelijk worden. Het is de vraag of dat niet handiger had gekund, bijvoorbeeld door de tiles kleiner te maken.

De Microsoft-mensen bleken goed voorbereid en wisten hun weg in de interface te vinden, maar voor minder ervaren gebruikers zou dat nog wel eens anders kunnen zijn. Een nieuwe interface is altijd wennen, zeker als een OS, zoals Windows Mobile, jarenlang hetzelfde in elkaar heeft gestoken. Het is de vraag hoe gebruikers dat zullen ervaren en dat weten we pas als toestellen met WP7S uitkomen.

Daarnaast zijn er nog de minder opvallende zaken die de gemiddelde consument zullen ontgaan, maar waar veel tweakers over kunnen vallen. Zo ontbreekt in Windows Phone 7 Serie echte multitasking. Waar de gebruiker in vorige Windows Mobile-versies naar hartelust kon schakelen tussen programma's, heeft Microsoft nu andere plannen. Volgens de geruchten worden applicaties niet afgesloten, maar gepauzeerd. Nieuwe informatie zou via een soort push-systeem worden verwerkt, wat multitasking zou moeten simuleren.

Ook is het de vraag hoe het verder moet met de ontwikkeling van custom roms, wat in de Windows Mobile-community nu nog gemeengoed is. Kunnen er alternatieve roms gemaakt worden en kunnen applicaties buiten de Marketplace om op Windows Mobile-telefoons gezet worden? Het zijn allemaal vragen die in de loop van dit jaar beantwoord zullen worden.

Windows Mobile 7 aka Windows Phone 7 Series Windows Mobile 7 aka Windows Phone 7 Series Windows Mobile 7 aka Windows Phone 7 Series Windows Mobile 7 aka Windows Phone 7 Series Windows Mobile 7 aka Windows Phone 7 Series Windows Mobile 7 aka Windows Phone 7 Series Windows Mobile 7 aka Windows Phone 7 Series Windows Mobile 7 aka Windows Phone 7 Series Windows Mobile 7 aka Windows Phone 7 Series Windows Mobile 7 aka Windows Phone 7 Series Windows Mobile 7 aka Windows Phone 7 Series

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite