Door Danny van Smaalen

Dark Void

Bermuda

Iedere gamer kent ze wel: irritante sprongen in games en deurtjes die net buiten je bereik liggen. Op zulke momenten zou je willen dat je een jetpack had. En dat is precies de wens waar Dark Void gehoor aan geeft.

Getest op: PlayStation 3
Ook verkrijgbaar voor: pc, Xbox 360

Al enkele eeuwen doen de wildste verhalen over de Bermudadriehoek de ronde. Vaar- en vliegtuigen zouden spontaan verdwijnen zodra ze het gebied binnengaan. Hun passagiers worden veelal niet meer teruggevonden. Maar hoe dat komt? Wat voor vreemde krachten beheersen dit gebied? Diverse auteurs beweren dat er UFO’s rondvliegen. Menig wetenschapper houdt het op storingen in het aardmagnetische veld, of onvoorspelbare golfstromen. Allemaal fout volgens ontwikkelaar Airtight Games. De Bermudadriehoek is namelijk een poort naar een andere dimensie, genaamd The Void.

Zo begint althans Dark Void, een nieuwe third-person shooter voor de PlayStation 3, Xbox 360 en de pc. In de game stappen spelers in de schoenen van ene Will Grey, een luchtkoerier en ex-gevechtspiloot die de Bermudadriehoek moet doorkruisen. Niet geheel verrassend valt zijn vliegtuig uit de lucht zodra Will het vervloekte gebied binnenvliegt. Om onverklaarbare reden komen Will en zijn copilote Ava daarna in een andere dimensie terecht, waar ze moeten vechten voor hun leven. The Void wordt namelijk beheerst door The Watchers, een buitenaards ras dat geen ongenode gasten duldt.

*Karig

Dat is het verhaal achter Dark Void in een notendop en mocht deze samenvatting nou karig lijken, de complete versie is niet veel beter. Will en Ava, allebei iets te stoere types van het soort 'altijd een woordje klaar', verkennen hun nieuwe omgeving en groeien langzaam naar elkaar toe. De rest van het verhaal is al even clichématig. Om terug te keren naar de aarde moeten Will en Ava de mensen redden die door The Watchers worden onderdrukt. En redden betekent hier simpelweg iedereen afknallen die ze tegenkomen.