Door Joost Schellevis

Split/Second

Explosies

Eigenlijk is de gedachte achter de racegame Split/Second verbazingwekkend simpel. Mensen houden van explosies, zo redeneren de ontwikkelaars van Black Rock Studio, dus dan krijgen ze die. Dat Split/Second ook nog een racespel is, lijkt tijdens ons bezoek aan de ontwikkelstudio haast van secundair belang.

Getest op: Xbox 360
Verschijnt ook voor: PlayStation 3, pc

Ontwikkelaar Black Rock Studio, dat in de Zuid-Engelse kustplaats Brighton is gevestigd, heeft zich gespecialiseerd in racegames. Pure, het laatste spel dat de studio ontwikkelde, was een racer met quads die veel lof kreeg maar geen verkoopsucces werd. Split/Second moet het beter gaan doen, denkt Nick Baynes, game director van Split/Second: "Er zijn nu eenmaal meer mensen die van explosies houden dan van quads".

* Een ontploffend tankstation

Het verhaal van Split/Second draait om een tv-show waarin de speler deelneemt aan een racecompetitie - in een stad die speciaal voor de show is gebouwd, en die bedoeld is om compleet te worden vernietigd. Je kunt als speler namelijk tactisch gebruik maken van de omgeving met de zogeheten 'powerplays', om je tegenspelers dwars te zitten, shortcuts vrij te spelen of zelfs de route van een track te verleggen.

Op jouw commando wordt bijvoorbeeld een brandend autowrak op een tegenspelers gedropt, of er ontploft een tankstation. Nog grootser zijn de super powerplays, die een deel van de route compleet veranderen. Er landt dan bijvoorbeeld een vliegtuig op het circuit, waardoor je snel een andere route zult moeten vinden. En uiteraard gaat een en ander gepaard met de nodige explosies.