Door Jelle Stuip

Redacteur

Honderd watt, maar voor hoelang?

Tien 100W-USB-C-laders getest - update

12-04-2026 • 06:00

235

Multipage-opmaak

Tien USB-C-laders van 100W getest

De kans is bijna honderd procent dat je, als je dit leest, minstens één USB-C-lader in huis hebt. De EU verplicht die aansluiting op bijna alle consumentenelektronica met een accu. Tegelijkertijd verplicht de EU fabrikanten om consumenten de keuze te geven om hun producten zonder oplader te kopen. De reactie van de meeste fabrikanten op die regel was om opladers volledig weg te laten. Laptops waren tot voor kort uitgezonderd van deze regel, maar dat verandert op 28 april.

'Alles' heeft ondertussen USB-C en daarom is het handig om een goede USB-C-lader in huis te hebben. Liefst eentje met een aardig vermogen, want voor krachtigere laptops is een 100W-lader geen overbodige luxe. We hebben tien populaire USB-C-laders van 100W (oké, eentje is 96W) geselecteerd en getest op rendement en belasting bij langdurig gebruik. Hieronder tref je de geteste modellen aan.

Apple USB‑C-lichtnetadapter van 96 W

Apples adapter heeft als enige maar één USB-C-aansluiting en een maximaal vermogen van 96W in plaats van 100W. Hij levert maximaal 20,5V en 4,7A. De adapter heeft een afneembare stekker, zodat je hem wereldwijd kunt gebruiken. Stekkers voor andere landen worden niet meegeleverd.

(0 reviews)
Anker Charger (100W, 3 Ports, Smart Display) Zwart

Deze Anker-lader heeft een schermpje waarop je kunt zien hoeveel vermogen de poorten leveren. De adapter heeft twee USB-C- en een USB-A-aansluiting. Anker levert een USB-C-kabel mee die anderhalve meter lang is en een vermogen van maximaal 240W kan leveren. De stekker van deze oplader is weg te klappen, waardoor hij compacter in je tas past. Hoewel het wegklappen soepel gaat, zijn we geen fan van dit soort systemen, omdat dit makkelijk kapot kan gaan.

(0 reviews)
Belkin BoostCharge Pro WCH016hqWH

Deze oplader van Belkin heeft drie USB-poorten en een wegklapbare Amerikaanse stekker. Daarop klik je de meegeleverde stekker die we in Nederland en België gebruiken. Een stekker voor het VK wordt ook bijgeleverd. Het pakket bevat ook een tasje waarin alles past.

(0 reviews)
Club 3D Travel Charger 100W (CAC-1912)

De oplader van Club3D heeft twee USB-C- en twee USB-A-poorten. De lader komt in een ongebleekt kartonnen doosje, waarin ook een knaloranje USB-C-kabel van een meter zit. Die kabel is geschikt voor een vermogen van maximaal 100W. Het nadeel van het ontwerp van de Club3D is dat hij in een stekkerblok de aansluitingen aan beide kanten blokkeert.

(0 reviews)
Re-load GaN 3-port Wall Charger 100W

Deze oplader is online lastig te vinden, maar offline kun je hem kopen in de winkels van Action, waar hij ongeveer twintig euro kost. Daarmee is het veruit de goedkoopste uit deze vergelijking. Voor dat geld zit er zelfs een USB-C-kabel van anderhalve meter bij, die vermogens tot 100W ondersteunt.

3.5 van 5 sterren
(2 reviews)
Sitecom 100W GaN Power Delivery Wall Charger Zwart

Deze oplader van Sitecom is een van de compactste laders die we getest hebben. Hij heeft twee USB-C-poorten en een USB-A-aansluiting. De lader is ook in het wit verkrijgbaar.

(0 reviews)
Ugreen Nexode Pro 100W (15203)

De Nexode Pro van Ugreen is een compacte lader met twee USB-C- en een USB-A-aansluiting. De versie die wij getest hebben is niet in een webshop in de Pricewatch te krijgen, maar de hieronder gelinkte versie is identiek en heeft ook een USB-C-kabel, die bij ons testexemplaar niet zat.

(0 reviews)
linkUgreen Nexode Pro 100W (incl. kabel)
Ugreen Nexode 100W GaN USB C Charger

Deze lader van Ugreen is relatief groot, maar heeft als voordeel dat er een USB-C-kabel opgerold in de behuizing zit. Die kabel kan maximaal honderd watt leveren. Je kunt ook een van de twee extra USB-C-poorten of de USB-A-poort gebruiken om je apparatuur op te laden.

(0 reviews)
Verbatim Mini GaN Charger with Display 100W

Deze lader van Verbatim heeft een schermpje waarop je kunt zien met welk vermogen je apparatuur oplaadt. De lader wordt geleverd met drie koppelstukjes, zodat je hem in stopcontacten in Europa, het VK en de VS kunt gebruiken.

(0 reviews)
Xtorm 100W GaN² Ultra Adapter

De Xtorm heeft, net als de meeste laders in deze vergelijking, twee USB-C-poorten en een USB-A-poort. Helaas is het ontwerp van de lader zo dat hij de twee naastgelegen stopcontacten blokkeert als je hem in een stekkerblok gebruikt.

(0 reviews)

Laadprotocollen: veel variatie, weinig voordeel

Als je een oplader aanschaft, staat het maximale vermogen meestal groot op de verpakking. Dat er '100W' op de doos staat, zegt niets over de manier waarop dat vermogen naar je apparaat wordt gestuurd. In sommige gevallen kun je sneller of op een andere manier opladen als de oplader een bepaald laadprotocol ondersteunt.

Power-z km003c

Met een Power-Z KM003C-adapter hebben we gekeken naar de laadprotocollen die de adapters ondersteunen. We onderscheiden er elf, dus rijst de vraag: heb je die allemaal nodig? En is meer beter? Nou, niet echt.

De laadprotocollen komen voort uit de wens om smartphones sneller via USB op te laden. Heel vroeger kwam er niet meer dan 5V uit een USB-stekkertje en mocht je blij zijn met een 0,5A aan stroomsterkte. Dat komt neer op 2,5W, genoeg om een hedendaagse Oppo Find X9 Pro met 7500mAh/28,3Wh-accu in ongeveer twaalf uur op te laden. Dat moest sneller, en daarom begonnen fabrikanten ieder voor zich laadprotocollen te ontwikkelen die een steeds hoger maximumvermogen konden leveren.

Ondertussen is het de vraag hoe nuttig die laadprotocollen nog zijn. In de EU moeten draagbare apparaten voor consumenten oplaadbaar zijn via USB-C en bovendien de USB Power Delivery-protocollen ondersteunen. Daarnaast kunnen apparaten ook andere laadprotocollen ondersteunen. Het kan dus voorkomen dat je telefoon snel oplaadt via Power Delivery en nog sneller als je de speciale lader en soms zelfs kabel van de telefoonfabrikant gebruikt. Heb je die speciale lader niet, dan gebruik je USB-PD.

PD PD-profielen BC 1.2 PPS Apple
5V/2,4A
UFCS QC 2.0 QC 3.0 FCP AFC SCP SFCP
Anker 100W 3.0 5V/3A
9V/3A
15V/3A
20V/5A

SAM 2A
4,5-21V/5A - 5/9/12V 3,6-12V - - - -
Apple 96W 2.0 5V/3A
9V/3A
15V/3A
20V/4,7A
- - - - - - - - -
Belkin 3.0 5V/3A
9V/3A
15V/3A
20V/5A
5-21V/5A 3,4-21V/3A 5/9/12V 3,6-12V Max. 18W Max. 24W Max. 20W -
Club3D 3.0 ? - - - - - - - -
Reload 100W

3.0

5V/3A
9V/3A
12V/3A
15V/3A
20V/5A

SAM 2A
3,3-21V/3A - 5/9/12/20V 3,6-20V Max. 24W Max. 24W Max. 40W
Sitecom 3.0 5V/3A
9V/3A
12V/3A
15V/3A
20V/5A

SAM 2A
3,3-21V/5A - 5/9/12V 3,6-12V Max. 18W Max. 24W Max. 22W -
Ugreen Nexode 3.0 5V/3A
9V/3A
12V/3A
15V/3A
20V/5A

SAM 2A
5-21V/5A 3,4-21V/3A 5/9/12V 3,6-12V Max. 18W Max. 24W Max. 25W -
Ugreen Nexode Pro 3.0 5V/3A
9V/3A
12V/3A
15V/3A
20V/5A

SAM 2A
5-21V/5A 3,4-11V/3A 5/9/12V 3,6-12V Max. 36W Max. 24W Max. 25W
Verbatim 3.0 5V/3A
9V/3A
15V/3A
20V/5A
5-21V/5A - 5/9/12/20V 3,6-20V Max. 24W Max. 24W Max. 22W -
Xtorm 3.0 5V/3A
9V/3A
12V/3A
15V/3A
20V/5A

SAM 2A
3,3-21V/5A - 5/9/12/20V 3.6-20V Max. 24W Max. 24W Max. 40W

De relevantste kolom is die van de PD-profielen. Sommige laders ondersteunen 12V, maar die spanning is inmiddels uit de PD-standaard geschrapt. Nieuwe hardware zal normaal gesproken niet meer op 12V opladen, maar voor oudere apparaten die dat wel gebruiken kan het nog relevant zijn.

De tweede relevante kolom is die van PPS. PPS is een uitbreiding op de PD-standaard die een variabele spanning levert. Het idee daarachter is dat de conversie van de spanning in de lader gebeurt en niet in de telefoon zelf. Daardoor ontstaat er minder warmte in de telefoon.

Apple ondersteunt PPS niet en geeft iPhones en iPads geen ondersteuning voor dat protocol. De Apple-lader ondersteunt PPS daarom ook niet. De Club3D valt ook op doordat hij geen PPS ondersteunt.

Hoe verdelen de laders hun energie?

De focus ligt in dit artikel op de USB-C-poorten, die bij al deze laders maximaal 100W leveren. Maar wat gebeurt er als je twee apparaten aansluit? Het zou mooi zijn als de laders hun energie optimaal verdelen. Hang je een apparaat dat 20W nodig heeft aan de eerste poort, dan wil je eigenlijk dat er 80W uit de tweede poort komt als je daar bijvoorbeeld een laptop op aansluit. Zo werkt het helaas niet. Als je meer dan één apparaat aansluit, hebben de laders een vaste verdeling van het vermogen. Het is dus aan te raden om het apparaat dat de meeste energie nodig heeft op de eerste USB-C-poort aan te sluiten.

C1 C2 C3
Anker 70W 30W -
Belkin 70W 30W -
Club3D 65W 18W -
Reload 65W 30W -
Sitecom 65W 35W -
Ugreen Nexode Pro 65W 30W -
Ugreen Nexode 3x 45W 30W 20W
Verbatim 65W 30W -
Xtorm 65W 35W -

De verschillen tussen de laders zijn niet groot. In de meeste gevallen levert de eerste poort 65 of 70W en de tweede 30W. De Club3D is een uitzondering; daarbij levert de tweede poort maximaal 18W.

Een uur lang op 100W: gaat niet altijd goed

Mag je van een 100W-lader verwachten dat hij altijd 100W levert? In eerste instantie zou je 'ja' zeggen. Een lader moet gewoon doen wat erop staat. Maar als je je telefoon ermee oplaadt, is de kans al klein dat de 100W gehaald wordt. En zelfs als dat gebeurt, wordt dat vermogen niet langdurig geleverd. Met andere woorden: er is een piek van 100W die een paar minuten aanhoudt en daarna daalt het laadvermogen weer. Een telefoon die met 100W kan opladen, laadt dus maar korte tijd daadwerkelijk met dat vermogen.

Het bovenstaande geldt in mindere of meerdere mate voor veel andere apparaten, behalve laptops, want dat is een apart verhaal. Laptops worden vaak continu door de oplader gevoed in plaats van alleen maar opgeladen. Dat is helemaal het geval als je de laptop zwaar belast, bijvoorbeeld bij het spelen van games. In zo’n geval moet een adapter dus wél continu zijn vermogen kunnen leveren.

In de praktijk hangt het dus van je gebruik af of het erg is dat een oplader niet continu zijn maximale vermogen kan leveren. Aan de andere kant: als er 100W op staat, dan verwacht je dat er 100W uitkomt, ook na een half uur, en dat blijkt niet altijd het geval.

usb-c-laders testopstelling

Om te testen hoe de adapters presteren, hebben we een beetje aparte testopstelling gebouwd. Om te kijken of de laders een uur lang 100W kunnen leveren, kunnen we ze aan een dummyload hangen. Daarmee kunnen we instellen met hoeveel vermogen we de laders belasten.

Het probleem is dat laders die oververhitten, terugschakelen naar een lager vermogen. De load kan daar niet goed mee omgaan. Als die geen 100W meer aangeboden krijgt, schakelt hij zichzelf uit. Om de praktijk te kunnen simuleren moesten we dus iets anders verzinnen.

usb-c-laders testopstelling

Het resultaat is een wat ongebruikelijke testopstelling met een grote powerbank, die zich met maximaal 140W laat opladen. De 100W-laders kunnen de powerbank op vol vermogen opladen, wat we loggen via de eerdergenoemde KM003C van Power-Z. Wordt een lader te heet en schakelt hij terug naar een lager vermogen, dan wordt dat dus bijgehouden. Het enige probleem met het laden van een powerbank is dat hij op een gegeven moment vol raakt. Dan kunnen we de laders niet meer op vol vermogen laten werken.

Om dat te voorkomen ontladen we de powerbank tegelijk via de dummyload. Dat doen we via de USB-C-uitgang, waar een Power-Z SINK240-triggerboard aan hangt. Dat bordje kan een PD-spanning opvragen bij de powerbank. In dit geval vragen we 20V en stellen we de load in op 100W, zodat de powerbank niet te vol raakt. Het is de vraag hoe goed dat voor de accucellen is, maar voorlopig draait het nog en hebben we er onderstaande resultaten uit gehaald.

Als je continu 100W aan energie uit je oplader wilt halen, kun je maar beter niet een van beide Ugreen-laders kopen. Ook de Belkin en de Re-load van de Action houden er binnen het uur mee op. De overige zes kunnen wel een uur lang continu 100W leveren, al is het ook daar de vraag of dat wel zo verstandig is. De vier laders die terugschakelen naar een lager vermogen hebben immers een thermische beveiliging ingebouwd. Het alternatief is dat een oplader heel warm wordt. Aan het einde van de test hebben we daarom ook met een warmtebeeldcamera naar de maximale temperatuur gekeken.

Vermogen duurtest - 100W - temperatuur
Oplader Gemiddelde temperatuur in °C (lager is beter)
Apple 96W
55
Club 3D Travel Charger
60
Ugreen Nexode 100W
61
Ugreen Nexode Pro 100W
66
Verbatim Mini
71
Anker Charger
72
Belkin BoostCharge Pro
73
Re-load
74
Xtorm 100W GaN² Ultra
76
Sitecom 100W
80

De – vrij grote – Apple-lader blijft van alle adapters het koelst, maar ook de Club3D, die eveneens uit de kluiten gewassen is, wordt niet al te warm. Van de Ugreens kun je enerzijds zeggen dat het jammer is dat ze niet continu 100W leveren, maar anderzijds zorgt dat ervoor dat de temperatuur niet te hoog oploopt. De Sitecom kan weliswaar het uur op 100W volmaken, maar wordt zo extreem heet dat we die lader geen aanrader vinden.

De bovenstaande temperaturen kun je het beste interpreteren als onderlinge verhoudingen en niet als exacte getallen. Het zijn piektemperaturen die zijn gemeten met een warmtebeeldcamera, die niet echt geschikt is om de exacte temperatuur van plastic te meten. Daarnaast zijn de laders gemeten in een kantooromgeving waar het ongeveer 20 graden Celsius is. Tijdens een warme zomer kunnen de temperaturen hoger liggen, maar de onderlinge verhoudingen zullen ongeveer gelijk blijven.

Opladertest 100W USB-C XtormOpladertest 100W USB-C VerbatimOpladertest 100W USB-C SitecomOpladertest 100W USB-C AnkerOpladertest 100W USB-C Re-loadOpladertest 100W USB-C Ugreen retractable cableOpladertest 100W USB-C Club3DOpladertest 100W USB-C Apple 96WOpladertest 100W USB-C Belkin Boostcharge 100WOpladertest 100W USB-C Ugreen nexode pro 100W

Rendement: prijsverschil verdien je pas na drie jaar terug

In een ideale wereld haalt een oplader van 100W exact dat vermogen uit het stopcontact en komt er ook weer 100W aan de andere kant uit. Helaas is de wereld niet ideaal en komt er bij het omzetten van wissel- naar gelijkspanning warmte vrij. Dat werd eerder in dit artikel al duidelijk. In het rendement, of de efficiëntie, verschillen de opladers bovendien afhankelijk van de manier waarop je de lader belast. Ze zijn het efficiëntst als je ze ongeveer vijftig procent belast.

usb-c-laders testopstelling

Het vermogen dat uit het stopcontact wordt gehaald meten we met een Zimmer LMG95-poweranalyzer. We delen het vermogen dat de lader levert door het vermogen dat uit het stopcontact wordt gehaald en vermenigvuldigen dat met 100. Dat levert het rendement op.

Gemiddeld rendement
Oplader Gemiddelde procent in % (hoger is beter)
Apple 96W
91,2
Club 3D Travel Charger
90,1
Sitecom 100W
89,6
Verbatim Mini
89,3
Xtorm 100W GaN² Ultra
89,0
Ugreen Nexode Pro 100W
88,7
Anker Charger
88,3
Ugreen Nexode 100W
87,7
Belkin BoostCharge Pro
86,5
Re-load
86,0

Gemiddeld heeft de Apple-lader de hoogste efficiëntie en de Re-load de laagste, maar de verschillen zijn klein. Het verschil in aanschafprijs van de Re-load (20 euro) en de Apple (55 euro) haal je er bij een elektriciteitsprijs van 25 cent per kWh pas na 26.923 uur uit, oftewel 1121 dagen. Dat is iets meer dan drie jaar bij continu volledige belasting en in de praktijk verdien je dat dus niet terug.

  • Rendement 5V
  • Rendement 9V
  • Rendement 15V
  • Rendement 20V

In de bovenste grafiek zag je het gemiddelde, maar we hebben het rendement op vier spanningen getest: 5, 9, 15 en 20V. Bij iedere spanning hebben we vervolgens gekeken naar het rendement bij 1, 2 en 3A. Bij 20V hebben we ook gekeken naar 4 en 5A. De PD-standaard ondersteunt die stroomsterktes namelijk niet bij lagere spanningen.

Standby-vermogen (update 14 april)

Als je klaar bent met opladen is het het netst om de oplader uit het stopcontact te halen. Als je hem erin laat zitten, dan verbruiken de laders immers nog iets aan stand-byenergie. In de reacties onder dit artikel werd ons verzocht om daarnaar te kijken. Dat hebben we ondertussen gedaan. We hebben de opladers in het stopcontact gestoken en ze even de tijd gegeven om op een stabiel stand-byverbruik uit te komen. Dat vermogen hebben we vervolgens een minuut lang bijgehouden en daar nemen we het gemiddelde van. Als meetapparaat gebruiken we dezelfde Zimmer LMG95 als in de rendementstest.

Verbruik onbelast
Oplader Gemiddelde vermogen in mW (lager is beter)
Apple 96W
105
Ugreen Nexode 100W
214
Ugreen Nexode Pro 100W
222
Sitecom 100W
223
Verbatim Mini
251
Club 3D Travel Charger
255
Xtorm 100W GaN² Ultra
260
Belkin BoostCharge Pro
299
Re-load
304
Anker Charger
586

De uitslag laat aardige verschillen zien en de Apple komt als winnaar uit de bus. Die lader zit het beste in elkaar voor een laag stand-byverbruik. De acht daaropvolgende laders, van Ugreen tot Re-load, verschillen niet zo gek veel; alleen de Anker is een uitschieter. Dat komt doordat het schermpje van de Anker altijd aan blijft staan. De enige andere oplader met een schermpje, de Verbatim, schakelt het display uit als er niets opgeladen wordt.

Conclusie

Op alle tien de laders staat '100W' (oké 96W op de Apple), maar toch zijn er flinke verschillen. Dat zit om te beginnen in het ontwerp. Niet alleen in het aantal aansluitingen, maar ook in de ondersteunde protocollen, waarvan USB Power Delivery de belangrijkste is. Dat protocol is binnen de EU verplicht voor vrijwel alle apparatuur met een accu en alle geteste laders ondersteunen dan ook Power Delivery bij spanningen van 5, 9, 15 en 20V. Toch zie je hier al verschillen, want de Apple en Club3D hebben geen ondersteuning voor PPS. Dat is geen protocol van een enkele smartphonemaker, maar een uitbreiding van de officiële USB Power Delivery 3.0-standaard. Apple gelooft er niet in en Club3D ondersteunt het ook niet. Omdat de Club3D bovendien een onhandig ontwerp heeft dat stopcontacten aan weerszijden blokkeert en met 85 euro flink aan de prijs is, is dat de eerste afvaller.

De volgende afvallers zijn de twee laders van Ugreen, de Belkin en de Re-load. Deze vier laders kunnen niet een uur lang 100W leveren, maar schakelen binnen het uur terug naar een lager vermogen om niet te oververhitten.

Zal je dat snel merken? Dat ligt eraan: als je alleen je smartphone oplaadt, zullen deze adapters niet oververhitten. Maar stel dat je een nieuwe laptop koopt die tijdens gamen wel 100W continu nodig heeft, dan heb je weinig aan deze adapters.

De Sitecom voegen we ook aan dit rijtje toe, want hoewel die adapter wel een uur lang 100W kon leveren, was het beter geweest als hij ook had teruggeschakeld naar een lager vermogen. De adapter werd zo warm dat het na een uur pijnlijk was om hem uit het stopcontact te trekken.

De Xtorm werd ook redelijk warm, maar bleef wel koeler dan de Sitecom. Deze lader doorstond de duurtest, heeft een redelijk rendement, maar een wat onhandige bouw waardoor hij, net als de Club3D, naastgelegen stopcontacten kan blokkeren. Hij is niet slecht, maar er zijn simpelweg twee laders die beter zijn.

Voordat we naar de twee testwinnaars gaan, besteden we nog kort aandacht aan de Apple-lader. Die is namelijk het efficiëntst, blijft het koelst en levert zonder problemen zijn maximale vermogen een uur lang. Het is geen testwinnaar omdat hij, zoals gezegd, geen ondersteuning heeft voor PPS. Dat maakt hem minder veelzijdig dan de andere laders en niet voor iedereen de juiste keuze. Heb je echter alleen Apple-apparatuur in huis, dan is deze lader een prima optie.

De twee beste laders zijn wat ons betreft de Anker en de Verbatim. Ze worden niet te warm en kunnen een uur lang op maximaal vermogen werken. Leuk is dat ze allebei van een beeldschermpje zijn voorzien, zodat je per poort kunt zien hoeveel vermogen geleverd wordt. De Anker heeft een wegklapbare stekker, wat een mogelijk zwak punt kan zijn, maar er ook voor zorgt dat hij compact is om mee te nemen. Bovendien wordt deze lader geleverd met een USB-C-kabel die ook compatibel is met 240W-laders. Bij de Verbatim zit geen USB-C-kabel, maar hij is wel van koppelstukjes voorzien zodat je hem ook in de VS en het VK kunt gebruiken. Beide laders zijn bovendien vriendelijk geprijsd en dat is genoeg om beide laders een Excellent-award te geven.

Update, 14 april 17:51 uur – Op verzoek van enkelen in de reacties onder het artikel hebben we een pagina met het gemeten standby-vermogen toegevoegd.

Redactie: Jelle Stuip, Willem de Moor Video: Mark van der Kruit • Eindredactie: Monique van den Boomen

Reacties (235)

235
230
118
4
0
86

Sorteer op:

Weergave:

Goed artikel! Van zulke uitgebreide tests zie ik er graag meer op Tweakers! Een paar kanttekeningen:

Protocollen: De fabrikanten hebben door de jaren heen een hoop eigen laadprotocollen gemaakt, en het is voor laadfabrikanten heel aantrekkelijk om er mee te pronken, maar ik mis in het artikel de details over de relevantie. Er is nogal een verschil tussen "één flagship phone uit 2017 kan met dit protocol 10% sneller laden" en "je iPhone 17 kan 3x zo snel laden": PPS is best wel een must-have, maar wat is de impact als we de rest negeren?

Stroomverdeling: Optimaal verdelen wás onderdeel van de USB-C specificatie, en in theorie weten ze nog steeds waar een apparaat om vraagt en dus hoeveel vermogen er nog over zou moeten zijn voor een tweede poort. Het grootste probleem is dat de makers van de lader-chips lui zijn en het protocol maar deels implementeren. De mogelijkheid om een apparaat te vragen om gereserveerd vermogen terug te geven is daarom zelfs helemaal uit de specificatie gehaald! Hoe gaan de geteste laders hier mee om? Schakelen ze (zoals sommige goedkope laders) alle poorten uit en weer aan als je iets nieuws aansluit, of kunnen ze het "live" verdelen?

Kabels: 100W kabels zijn eigenlijk niet meer toegestaan volgens het USB IF, want een 240W kabel is in de praktijk niet veel meer dan een 100W kabel met een software-update. Het mag best benoemd worden dat het leveren van een 100W kabel in 2026 vooral een kwestie van luiheid is.

Certificering: Mensen lopen vaak te klagen dat USB-C complex en onbegrijpelijk is. In de praktijk komt dit vaak doordat makers van apparatuur er voor kiezen om delen van de standaard te negeren - zoals de regels voor kabelmarkering en idem voor vermogensverdeling. Het zou nuttig zijn om te weten welke fabrikanten zich daadwerkelijk aan de standaarden houden, en welke er genoeg vertrouwen in hebben dat ze het hebben laten certificeren door het USB IF en dus gegarandeerd op orde hebben. Welke merken proberen daadwerkelijk goede producten te maken, en welke plakken gewoon een labeltje op de goedkoopste OEM lader in China zonder d'r verder naar om te kijken?

Laadinfo schermpjes: Kort gezegd: hoe accuraat zijn deze eigenlijk? Leuk dat het d'r op zit, maar zijn ze de moeite waard of is het een nutteloze gimmick die slechts een wilde gok doet?
Ik zou hier ook graag een standby test aan willen toevoegen, hoeveel trekt de lader als er niets aan hangt? Of als het aangesloten apparaat vol is?

Hier zijn EU regels voor, maar voldoen ze daar ook allemaal aan?
Ja, dat is een belangrijke afweging inderdaad bij de aanschaf
Heb overal contactdozen met schakelaars tussen zitten, voor ik ga slapen gaat alles af, probleem opgelost....
Ik gebruik 5W IKEA lader, en mijn mobiel leg ik in een ovenschaaltje op mijn nachtkasje om op te laden.

De IKEA-laders, verbruikt een paar mW in stand-by, en ze gebruiken een schoolvoorbeeld voor veilige ontwerpen, en 5W is meer dan voldoende om mijn telefoon van leeg tot vol te laden in een nacht.
En zelfs dit is niet afschakelen is altijd uit.

Er zijn te veel stroomdozen met schakelaar in omloop die nog steeds verbruiken als de schakelaar uit staat. Dan bestaat er door een te lage spanning dat het printje in de lader niet gebouwd is op z’n lage spanning en brand door.

of er moet een fase nul aarde schakelaar in zitten die deze alle 3 fysiek afsnijden dan pas word het afgeschakeld. Maar dat is in 7/10 stroomdozen met schakelaar niet het geval.
Hoezo alle 3? Alleen N of L is voldoende.
Over de nul loopt altijd een spanning van een paar volt. Als deze terug loopt via de aarde of een condensator vol laad terwijl dat niet behoord te mogen dan is er kans op brand
Als de kring onderbroken wordt dan kan er toch geen spanning lopen?
Nee, alleen maar de fase vaak. Een schakelaar die fysiek scheiding maakt tussen alle 3 de polen geeft je meer zekerheid
Ja, is dat echt een belangrijke afweging? Deze apparaten gebruiken ongeveer 0.25 watt in standby, dat is ~11kWh over 5 jaar, oftewel 3-4 euro, afhankelijk van de elektriciteitsprijs. Dat is dan als je de lader echt 24/7 in het stopcontact laat zitten.
De verschillen tussen de apparaten zijn daar dan weer een fractie van.
@PiweD, net als @laurxp ben ik benieuwd of ook de nauwkeurigheid van die schermpjes is bijgehouden.
Laadinfo schermpjes: Kort gezegd: hoe accuraat zijn deze eigenlijk? Leuk dat het d'r op zit, maar zijn ze de moeite waard of is het een nutteloze gimmick die slechts een wilde gok doet?
Ik heb kabels met een dergelijke laadstroom info. Ik vind het een eye opener hoe variabel en soms hoe slecht apparaten laden: meten=weten. Ik weet niet hoe nauwkeurig het is maar verwacht dat het zeker meer is dan een wilde gok, zo moeilijk is het niet zulke dingen te meten…

[Reactie gewijzigd door batteries4ever op 12 april 2026 12:14]

Goed artikel! Van zulke uitgebreide tests zie ik er graag meer op Tweakers! Een paar kanttekeningen:
Mee eens, maar ik heb zelf ook een kanttekening over wat de conclusies.

Het zou informatief zijn als er een tabel toevoegd zou zijn, met wat de + en de - scores zijn van de belangrijkste punten en de prijzen van de eerder geteste producten.
[...]
Laadinfo schermpjes: Kort gezegd: hoe accuraat zijn deze eigenlijk? Leuk dat het d'r op zit, maar zijn ze de moeite waard of is het een nutteloze gimmick die slechts een wilde gok doet?
Ik denk dat het mogelijk is om goedkoop een goede vermogensmeting te doen op dc. De vraag is of fabrikanten daadwerkelijk een goede implementatie maken en wat je verwacht. Ik heb even voor je gerekend, wat wel lastig kan worden is als je meter een resolutie moet hebben van 0,1W en ook nog tot 240W moet gaan. Die 0,1W kan je nodig hebben als je meet aan iets met laag vermogen.

Goed, ik ben even uitgegaan van een meting met een shuntweerstand, er zijn andere mogelijkheden zoals een hall-sensor,k maar daar ken ik de eigenschappen niet zo goed van.

Het beste is natuurlijk een goede test.
Eens, zeer informatief artikel!

Wat ik nog zou willen opmerken is de keuze om vrijwel volledig te focussen op USB-C, maar dan wel te kiezen voor varianten die meerdere poorten (inclusief USB-A) te hebben. Is dat, met de Apple lader erbij, niet een beetje appels met peren vergelijken? De meeste fabrikanten bieden ook laders aan met één USB-C poort volgens mij, die dan weer goedkoper zijn.
Op zich denk ik wel dat deze laders met meerdere poorten vaak de interessantere optie zijn voor de meeste kopers, ook gezien de meerprijs vaak gering is, maar in dat geval had er misschien iets meer aandacht voor de andere poorten mogen zijn. Bijvoorbeeld in de conclusie over de Apple lader; het afwezig zijn van PPS wordt wel genoemd maar het afwezig zijn van extra poorten niet. Ook voor mensen met Apple apparatuur is het meestal een betere keuze om een lader met twee of meer poorten te hebben denk ik.
Dat Apple geen PPS ondersteunt klopt, maar heeft een reden.

Apple ondersteunt SPR AVS als onderdeel van de nieuwere standaard USB-PD 3.2, wat een verbetering is van PPS onder USB-PD 3.0. Voordelen van het nieuwere SPR AVS is dat de spanningswisselingen veel geleidelijker gaan met meer efficiency en minder warmteontwikkeling dan met PPS.

PPS (Programmable Power Supply)

SPR AVS (Standard Power Range Adjustable Voltage Supply)
Ja, en dan gelijkertijd ook SPR AVS (Spatial Relay Audio-Visual Sync) introduceren vanuit Apple :?

Twee standaarden met exact dezelfde afkorting, maar totaal andere dingen. Verwarrend.

Maar met de SPR AVS in dit artikel loopt Apple weer redelijk voorop met het implementeren van de laatste open standaarden vwb het laden van je Tablet/Phone/Laptop.
Ja, en dan gelijkertijd ook SPR AVS (Spatial Relay Audio-Visual Sync) introduceren vanuit Apple :?
Die afkorting is onderdeel van de USB PD specificatie, dus niet door Apple geïntroduceerd. Waarschijnlijk stom toeval dat die 6 letters hetzelfde zijn, maar ook niet compleet onwaarschijnlijk. Daarnaast is de context waarin je die gebruikt nou niet bepaald verwarringsgevoelig, voor eindgebruikers is het sowieso irrelevant.
'Weer redelijk voorop'? Apple staat er niet om bekend voorop te lopen met laadstandaarden...
'Dat Apple geen PPS ondersteunt klopt, maar heeft een reden.'

Nee, dat heeft geen reden. PPS wordt al vanaf 2019 in Samsung en Xiaomi telefoons gebruikt. SPR AVS is pas eind 2024 aangekondigd als onderdeel van USB-PD 3.2 en in 2025 in de iPhone 17 geleverd. Het was veel beter voor iPhone 16 en lagere modellen als ze net zoals Android mee gingen met de tijd en vanaf 2019 PPS hadden ondersteund. Nu slijten die iPhone accu's onnodig snel.

Apple had zelfs een eigen systeem kunnen bedenken zoals Oppo in 2014 met VOOC. Dat past ook de spanning en stroom aan in de lader om de accu koel te houden.

Maar goed, na ruim 10 jaar volgt Apple de Androids en krijgen Apple gebruikers geen hete accu's meer.

[Reactie gewijzigd door lordawesome op 12 april 2026 11:43]

Dat heeft dus een reden want Apple gebruikt daarvoor al heel lang een eigen protocol voor Fast Charge. Apple accu's slijten niet onnodig.

Apple en Google ondersteunen nu het nieuwste AVS fast charge protocol. Wat ongetwijfeld de nieuwe standaard gaat worden ook voor Android.

Vreemd dat tweakers bij de Apple lader het gemis van PPS als minpunt noemt, terwijl de Apple lader juist het nieuwste protocol wel ondersteunt. En AVS wordt jammer genoeg niet eens genoemd in de review.

Voor een nieuwe lader zou ik altijd kijken of die wel AVS ondersteund. Zoek maar eens op AVS vs. PPS.
Vreemd dat tweakers bij de Apple lader het gemis van PPS als minpunt noemt, terwijl de Apple lader juist het nieuwste protocol wel ondersteunt. En AVS wordt jammer genoeg niet eens genoemd in de review.

Voor een nieuwe lader zou ik altijd kijken of die wel AVS ondersteund. Zoek maar eens op AVS vs. PPS.
Het is niet vreemd, want de geteste laders ondersteunen geen AVS. De eerste lader van Apple die dit ondersteunt is de Apple 40W Dynamic Power Adapter with 60W Max, maar zover ik weet is deze nog niet in Nederlandse webshops te koop.
Fijn dat je dit vermeld, maar het is echter niet van toepassing op dit model. Enkel op het eerder gereviewde exemplaar: nieuws: 'Snellaadfunctie iPhone 17 werkt nu alleen maximaal met 40W‑adapter van Apple'
Het bevestigd mijn vermoeden: Heel veel USB hardware is slecht ontworpen. Eigenlijk is hier ook weer de conclusie dat al die laders niet best zijn. Alleen Apple, Anker en Verbatim blijven over. Anker valt ook meteen af, want Chinees. Apple is alleen fatsoenlijk compatible met zichzelf. Houd je alleen Verbatim over.
De voorlichting aan het publiek kan beter, maar afgezien daarvan doen de meeste laders meer dan prima waar ze voor gebruikt zullen worden: Het opladen van telefoons. Zelfs een wat zwaardere laptop zal prima blijven werken met ‘maar’ 85W continue voeding, want er zit ook nog een accu tussen.

Een wat zwaardere telefoon is met een 20 Watt lader in een half uur met 50% opgeladen, laat staan als hij echt met 100W laadt. De tweede helft met hetzelfde vermogen laden kan geen enkel apparaat. Het heeft voor telefoonladers dus ook weinig zin om dat te kunnen.

Een lader zodanig bouwen die dat wél kan, kost net iets meer. Maar dan gaan men meteen over die € 5 verschil piepen, zelfs de reviewer van Tweakers… Geen wonder dat usb-laders maximaal uitgekleed worden, want voor 10% prijsverschil lopen mensen massaal weg naar de concurrent. Dan verkoop je die betere lader niet meer. Zo houdt de massa zichzelf met de ‘lekker goedkoop’ logica in een bepaalde greep. Blijkbaar kopen mensen liever wat vaker een nieuwe dan één keer een goede, terwijl dat laatste duurzamer én goedkoper is.
sommige laptops werken niet op volle snelheid als ze enkel op accu of een zwakke lader hangen.

dat is weliswaar vaak een verborgen gebrek. mijn dochter heeft bv een lenovo legion slim 7i van 2 jaar terug. die heeft een zware lader (geen usb, 240w blok) dat je het lieftst thuis laat als je naar bv uni gaat.

deze laptop heeft 3 profielen , maar het zwaarste profiel kan je niet kiezen als die enkel op accu draait.

we hebben speciaal een 1 poorts anker 100W gan charger gekocht , die niet heel veel weegt, om via usb-c te laden. zodat je op uni ook vol gebruik kunt maken van de aanwezige rekenkracht in deze laptop. met een zwakkere usb-c lader gaat dat niet.
sommige laptops werken niet op volle snelheid als ze enkel op accu of een zwakke lader hangen.
Dat klopt dus. Had een Ugreen 200W lader gekocht die 100W op één uitgang kan leveren. Als ik daarmee mijn laptop (die 280w voeding heeft) voedt dan wordt de batterij op peil gehouden. Maar de prestaties zijn lager dan wanneer enkel de batterij gebruikt wordt. Indien ik via de USB-C voedt, dan wordt geen extra stroom door de batterij geleverd. Eenvoudige taken lukt, maar encoden of games kan dan niet. USB-C voeding volstaat voor een chromebook, maar meer ook niet.
Jammer dat de lader van Xiaomi er niet bij staat, ik heb een originelr lader van Xiaomi gekocht; Output stroom 6A / 6000mAh en 5V-20V voor € 29,99.

Deze laad mijn 14T Pro in 22 minuten volledig op in tegenstelling wat Xiaomi zelf beweerd van 19 minuten. Of hij met iets anders eraan en langer zou laden de zelfde resultaat zou leveren weet ik niet maar heb deze nu aan een draadloze oplader standaard gekoppelt die mijn mobiel met 50Watt oplaad tot 80% dan schakel de mobiel zichzelf uit. Xiaomi USB lader fast charger 120W

Nog een website die deze goedkoper aanbied en op voorraad heeft Xiaomi lader 120 watt.

[Reactie gewijzigd door djfox741 op 13 april 2026 16:26]

Sommige mensen gaan vast voor de prijs, de vraag is natuurlijk ook wie snapt het nog wat kwaliteit is. Voor veel wat Tweakers hier test is geen duidelijk keurlabel. En zelfs Tweakers test dan niet de nieuwste variable voltage AVS standaard lees je elders in de comments hier. Een consument valt dan al snel terug op prijs, kleur, praktisch verhaal in de tas en zo meer, logisch ook.
Voor thuis hebben wij nu een zwaardere lader zelfs waar een laptop en nog wat meer apparaten prima aan kunnen hangen, powerbank zelfs ondertussen nog met (bijna) 100W opgeladen kan worden. Relatief zwaar ding om mee te nemen, maar verder ideaal en door het gewicht en anti-slip kun je er gewoon nog eens iets inpluggen op het bureau. Een uitkomst als je vrijwel leeg binnenkomt en eens snel weer weg moet.
uitvoering: Anker Prime 6-in-1 Snellader 200W Zwart

[Reactie gewijzigd door OruBLMsFrl op 12 april 2026 21:01]

Ik vind dit soort zaken interessant, wil begrijpen hoe het werkt en wat de voor- en nadelen zijn, maar zie voor mijn eigen situatie niet zo veel voordelen in snelladen / zware laders. Ik laad mijn telefoon met een 1A 5 Volt kadertje op. Boeit me niets als het wat langer duurt. Hij ligt toch heel de nacht naast m’n bed.
Een voordeel van deze lader vind ik, dat deze via 220V snoer aansluit. Dat geeft meer flexibiliteit, zowel in de contactdoos (veel minder ruimte) als plaatsing en afstand tot (wand)contactdoos.

Zeker op reis kan dat het verschil zijn tussen wel/niet kunnen gebruiken.
Dus jij laadt nog met 5V1A omdat je een hele robuuste lader hebt gekocht die nog niet stuk is? ;)
Goede opmerking! Dat is ook zoiets: Wil je langzaam laden, dan zit daar geen knopje voor op je telefoon, iPhone-instellingen of lader.

Eigenlijk wil ik een super-degelijke 5W lader, maar a) zeker die laders van klein vermogen worden zo licht mogelijk gebouwd, ook weer omdat iedereen een goedkope wil en b) je weet niet wat je koopt, want je kunt aan de verpakking/omschrijving op de website niet zien hoe degelijk de hardware in elkaar zit etc.

Wat wel kan: Bewust methodes kiezen die het snelladen frustreren, zoals een draadloos ladertje wat alleen de tragere methodes ondersteund.
Je zal hier grotendeels gelijk in hebben. Helaas.

Zelf ben ik van het soort dat het gewoon goed wil hebben ook als het wat extra kost. Geeft meer voldoening, minder gezeik, minder kans op problemen, en niet het gevoel een armzalige knakenloper te zijn ondanks dat ik het niet breed heb. Je kan dan oprecht zeggen dat je goede spullen hebt die lang mee gaan. Natuurlijk zoek ik met mijn budget het goedkoopste, maar kwaliteit heeft toch dat beetje meer prioriteit. Dus wat ik heb is meestal na lang zoeken een compromis van de prijs/kwaliteitverhouding.

Wat meer ontopic: Zeer goede test, heb met aandacht gelezen! Met Anker heb ik qua kabels en een auto-sigarettenaansteker USB lader al vele jaren goede ervaringen, van alles uit deze test vind ik die dan ook wel interessant voor de toekomst (heb nu niets dat meer dan een 25W Samsung lader nodig heeft).

[Reactie gewijzigd door Knightwolf op 13 april 2026 17:34]

Waarom valt Anker af omdat het Chinees is? Voor een oplader lijkt mij dat geen probleem.
Heb je op zich gelijk in. Kan voor een lader niet veel kwaad. Hij zal via de USB heus geen data gaan kunnen doorzetten.

Toch koop ik eigenlijk helemaal geen Chinese producten. Probeer alles gewoon westers te kopen. En ja ik controleer of het echt een westers bedrijf is (inc. japan en korea), en niet in eigendom is van een Chinees bedrijf is (zoals Philips home appliances of Volvo). Dat dat westerse bedrijf dan een Chinese fabriek heeft, of wat Chinese onderdelen gebruikt vind ik niet erg.
Persoonlijk krijg ik altijd de kriebels hiervan, 'gewoon westers'. Wat is gewoon westers? Iets wat uit Afrika en Azie komt, is kennelijk besmet. Dan zou ik Amerika tegenwoordig ook maar links laten liggen, ook niet helemaal schoon meer...
Klopt, Amerika begint nu ook langzaam op de blacklist te komen. Ik krijg er persoonlijk de kriebels van dat onze hele welvaart naar de donder gaat, dus ik steun graag onze eigen bedrijven
Man, dan vraag ik me af hoe je woning er van binnen uit ziet als je niets Chinees in huis wenst te hebben.

Want niet Chinese merken laten ook massaal in China produceren, vaak in dezelfde fabrieken en met dezelfde toelveranciers als waar de Chinese merken mee samenwerken.
Producten die in China zijn geproduceerd zijn niet zozeer een probleem. Het maakt mij niet uit waar iets is gemaakt. Wat veel belangrijker is, is onder welke invloed een product tot stand is gekomen. Wie beheert de processen en in wiens belang? Daar let ik op. Bij elk product.

Bij mij in huis vind je dus wel Samsung, maar ook Asus, of Siemens of Bosch. Hoe duurder het product is, hoe meer ik er op let. De auto's bijvoorbeeld, die zijn dus zeker goed doorgelicht.
Maar vaak heeft de fabrikant zelf geen fabriek in China, maar is het een onderaannemer die het maakt in China, en dan het label van het Westerse bedrijf er op kleeft. Telt dan het Westerse logo op het product, of toch het feit dat het in the end door een Chinees bedrijf gemaakt is?
Dat hangt er van af hoe de geldstromen lopen. Je moet eigenlijk kijken naar het grotere plaatje. De Chinese overheid heeft een groter plan, en alle Chinese bedrijven zijn er om het belang van China te dienen. Zij streven actief na om meer invloed in de wereld te vergaren op de lange termijn om meer zaken in eigen voordeel te kunnen beslechten. Dit is heel slim, en logisch dat zij dit doen.

Wij (Europa) speelden dit spelletje de afgelopen decennia bijzonder slecht en hebben ons het kaas van het brood laten eten. In de jaren 80 en 90 stonden we er op alle technologische gebieden enorm goed voor, en veel van die voorsprong is verdampt. Dit beginnen we nu te merken in onze welvaart. Ik erger mij hier al zeker 25 jaar aan en probeer er in ieder geval zelf zo min mogelijk schuldig aan te zijn.

Uiteraard hoort een burger niet zo ver te hoeven denken en hadden we onszelf middels een ander niveau hiervoor moeten behoeden.
Gelukkig lijkt het er op dat er nu veel mensen in Europa, op allerlei niveau's, eindelijk een beetje wakker worden. Hopelijk volgt er nu ook meer adequate actie.

Terugkomend op je vraag: als het westerse bedrijf veel geld, kennis en ervaring onder eigen gelederen kan brengen m.b.v. van wat onderdelen geproduceerd door een Chinese onderaannemer, dan is dat prima.
Wordt echter het hele product in China ontwikkeld en geproduceerd en ligt er meer marge bij de onderaannemer dan bij het westerse bedrijf, dan brengt (de vervaardiging van) dit product onze maatschappij te weinig waarde, en valt het product voor mij af.

[Reactie gewijzigd door demartijn op 13 april 2026 17:52]

Maar dan stelt hetzelfde probleem, de kennis en ervaring, de expertise, zich toch ook over de fabricage-kunst? Vergelijk het met ASML: Europese kennis, maar om uit die toestellen effectief performante chips te krijgen, zit de kennis opnieuw in het verre oosten.
De kennis om een product te designen is één, om het effectief geproduceerd te krijgen wordt in een steeds complexere wereld ook steeds complexer. En die maak-industrie hebben we in Europa ook verloren aan het oosten, gaande van Oost-Europa tot het verre oosten.
Correct, maar je moet 'perfect' nooit in de weg laten staan van 'goed'.

Bij voorkeur zie ik de kunst van het maken hier weer volledig terugkomen. Hoe meer Chinese producten ik zie, hoe meer gas ik geef om de goede kant uit te sturen. In plaats van opgeven.
Kun je toelichten waarom je Anker laat afvallen omdat het Chinees is? Kans dat de laders van Apple en Verbatim ook in China gemaakt worden trouwens. Laat je die dan ook links liggen?
Yep, ter voorbeeld een oplader van Apple, de 35W met twee poorten:
[35W] USB-C Power Adapter

Designed by Apple in California Assembled in China Model A2676

35.0W 27.0W 15.0W Input: 100-240V~1.0A (1,0A) 50-60Hz (USB PD) Output 1 or 2:
20.0V⎓1.75A or 15.0V⎓2.33A or 9.0V⎓3.0A or 5.0V⎓3.0A Total Max. Power: 35W
Zoals altijd heeft Chargerlab hier een prachtig gedetailleerde teardown over gepubliceerd, ook in video-vorm (ook een voor de compacte versie).
Heb de Gan laders en twee powerbanks van Anker, deze zijn de Mercedes van de chinezen, als er een probleem wordt vastgesteld doen ze ook direct een terug roep actie.
Eigenlijk hou je toch helemaal niets over als je op de stekker van Verbatim kijkt: Made in .... Natuurlijk onzin als je doet alsof alles wat in China gemaakt wordt troep is.
Het is vaak helemaal geen troep. Sterker nog het is zelfs wel eens een stuk beter. Maar dan nog heb je natuurlijk liever dat die goede producten uit eigen gelederen komen. Dat is goed voor je eigen maatschappij.
Mooie uitgebreide test, erg leerzaam.

Ik gebruik zelf een mix van Anker en Ugreen. Ik heb er 1 in de keuken liggen waarmee we onze mobiele apparaten gedurende de dag opladen. Dit zijn meestal een iPad en MacBook, maar een telefoon, Eufy camera en nog wat andere spullen gaan ook regelmatig aan de lader.

Voor vakantie heb ik een grote 200w lader met veel aansluidingen. Dit ligt dan in de kamer en daarmee laden we alles s'nachts op. De iPads, Macbook en camera's.

Ik zou graag nog een test willen zien van 200-250w laders.
Dit ligt dan in de kamer en daarmee laden we alles s'nachts op.
https://www.brandweer.nl/onderwerpen/opladers-batterijen-en-accus/

Gezien bijvoorbeeld de lader in deze test die op de behuizing 85 graden is, en dus behoorlijk dichtbij ontbrandingstemperatuur, vind ik het advies van de brandweer om niet 's nachts te laden niet onverstandig. Zeker in een vakantiehuis met mogelijk minder goede brandmelders.

Als je alles voor het ontbijt (of in de avond) aan de lader hangt is alles ook vol.
Gezien bijvoorbeeld de lader in deze test die op de behuizing 85 graden is, en dus behoorlijk dichtbij ontbrandingstemperatuur,
Ik zou inderdaad niet 's nachts laden, maar hoewel het veel te heet is zit 85 graden zit niet erg dichtbij de ontbrandingstemperatuur. Daar moet nog zo'n 65 graden bij om schade te veroorzaken, en zelfs dan ontbranden de meeste stoffen nog niet.
Kijk eens bij AllThingsOnePlace op YouTube. Zeer uitgebreide reviews, in mei hebben ze 240W laders getest.
Zelfde hier, zelf gebruik ik ook een ugreen hub, juist omdat het zoveel poorten heeft om alles op aan te sluiten. Vroeger hadden we een grote kabel bende om alles op te laden en dat is hiermee soort van opgelost. Zelf heb ik een nog wat oudere van 140w totaal die dacht ik op poort 1 ook maar 65w kan doen wat prima is voor een macbook, maar vooral de 4 usb c poorten en 2 usb a poorten was voor mij de unique selling point.[/b]

[b]Vooral de efficiëntie is intressant bij die desktop laders, ben wel benieuwd naar een test met de wat grotere 200w laders met veel poorten. Waarop je een laptop (snel) kan opladen maar ook telefoons, tablets en smart watches wat langzamer.

[Reactie gewijzigd door Bor op 13 april 2026 12:04]

Ik ken Clud3D alleen nog van videokaarten van jaren geleden, ik wist niet dat ze nog bestonden. Of heeft een partij de naam overgenomen?
Nope doen al tijden ook laders ik heb ruim een jaar 2 de Club3D CAC-1918 in gebruik.

Die is echt perfect en kostte me nog geen 6 tientjes. Na de eerste heel snel een 2de gekocht. 4 poorten usb C op vol vermogen.

Snap niet helemaal waarom deze niet in de test is meegenomen.
Best wel een verborgen schat als je het mij vraagt.
Omdat het een 100 watt lader test is, en het model dat je noemt is een 240watt lader.
Fair enough voordeel echter van deze
Lader is dat hij vol continu op alle 4 zijn poorten met 2 vingers in zijn neus tot wel 140W kan leveren voor hetzelfde budget.

Dus idd goeie test maar het geeft niet een volledig beeld en maakt dat je wellicht een onhandige keuze maakt gezien er budgettaire betere laders zijn die goedkoper zijn en beter presteren.

No offense naar het artikel overigens hoor alles meenemen is ook niet mogelijk
Ik heb ook de CAC-1918 maar gebruik hem een stuk minder sinds ik achter het volgende kwam: lage uitgangsspanning. Als ik er 20v 5A uit vraag zakt het voltage in tot 19.2V, waardoor hij niet eens 100W kan halen. Volgens mij valt dit buiten de officiële toleranties. Al mijn andere laders die 100W kunnen doen blijven netjes boven 19.5V. Misschien heb ik net een slecht exemplaar... Misschien ook goed om mee te nemen in testen: Uitgangsspanning en ripple.
Ow dank voor de tip, hoe test je dit overigens? Ik heb nog een oude usb tester rondslingeren die is hier niet geschikt voor dus wellicht heb jij een aanbeveling voor een goede tester.
Ik heb de Fnirsi FNB58 en kan ik aanbevelen. Als je nauwkeurig wilt meten moet je een externe voeding gebruiken. Hij werkt ook zonder maar dan gebruikt hij wel een beetje van de stroom die je juist probeert te meten. Is een leuk en leerzaam dingetje maar nog steeds maar een speelgoedje vergeleken met echt professioneel spul.

Nog over de CAC-1918, de 20V modus lijkt in het algemeen laag te zijn, ook zonder belasting. Hij begint bij 0W met 19.7V terwijl andere laders rond 20.1V zitten. Ik heb een powerbank met schermpje en als ik die met 100W laat laden op de club3d geeft hij aan 96W op 19V. Is wel afgerond maar met andere laders zegt hij wel gewoon 100W op 20V, soms 99W 20V en soms 101W 20V.

Het maakt ook heel veel uit welke kabel je gebruikt want je verlies ook vermogen in de kabel. Met een slechte kabel zou het kunnen dat de club3d onder de toegelaten spanning uitkomt voor sommige apparaten. Heb het zelf één keer meegemaakt en heb daarna al mijn kabels getest (ook met de fnirsi) en de slechte weggegooit.
Die heb ik ook :) Werkt perfect, nul spijt van de aankoop. Club3d maakt erg goed spul.

Gok dat hij niet is meegenomen omdat het meer een bureau oplader is en niet echt een oplader is die je meeneemt.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 12 april 2026 09:35]

Hij wordt wel verkocht onder de noemer reislader.
En tja zoals wij allebei al weten is dit echt een perfecte lader. Voor echt een hele scherpe prijs (hij is nu 87 maar ik kocht hem dus voor 56 euro vorig jaar. Na 1 dag direct een 2de gekocht )

[Reactie gewijzigd door cyclone op 12 april 2026 12:08]

Snap niet helemaal waarom deze niet in de test is meegenomen.
Enkele mogelijke redenen waarom jouw lader niet is getest:
- Er zijn honderden of zelfs duizenden USB-C laders op de markt.
- Tweakers.net test hier 100 Watt laders (zie titel "Honderd watt, maar voor hoelang?" en subtitel van dit artikel "Tien 100W-USB-C-laders getest") en de Club3D CAC-1918 betreft een 240 Watt lader.
- Bij de Club3D CAC-1918 gaat het om een model met losse kabel voor het lichtnet, waardoor je toch weer een extra kabel moet meenemen, terwijl het in deze test allemaal laders met ingebouwde stekker gaat.
- Bij de Club3D CAC-1918 gaat het om een model van 12,2x8,8x3,5cm, terwijl het bij de geteste Club3D CAC-1912 (excl. stekkerdeel voor eerlijke vergelijking) om 8x8x2,95cm gaat, en deze wordt al als "uit de kluiten gewassen" beschreven in deze review.
- Leuk dat Club3D de CAC-1918 een "Travel charger" noemt, maar er zitten noppen aan de onderkant voor horizontale plaatsing en een aparte stand die je erin vast kan klikken voor verticale plaatsen. Samen met het formaat (en waarschijnlijk gewicht), lijkt dit toch primair een model voor het bureau. Daarmee zeg ik niet dat het een slecht idee is om deze mee te nemen indien je op andere locaties dit laadvermorgen en 4 laadmogelijkheden nodig hebt...

Maar alles samen genomen, zou de Club3D CAC-1918 eerder een buitenbeetje of onlogische keuze zijn in deze 100 Watt lader test, dan een logische keuze.
Nee, dit is nog altijd hetzelfde Nederlandse bedrijf uit 1997, en ze zitten nog altijd in Hoofddorp: https://www.club-3d.com/

Tegenwoordig maken ze vooral peripherals. Naast de opladers (zoals in dit artikel benoemd), ook allerlei (USB-)kabels, switches, docking stations, hubs, splitters etc.
Ze zijn tegenwoordig absoluut een goed adres voor kabels. Een van de weinigen die netjes hun HDMI of VESA certificering op de kabels zetten, waardoor je weet dat je kabel bijvoorbeeld volledig aan de HDMI 2.1 spec voldoet.
Vroeger de AMD / ATi kaarten ja.
Mooie test! Voor onderweg zijn deze grote blokken soms ook onhandig. Als je op plekken komt waar uitgelubberde stopcontacten in de muur zitten heb je soms gedoe met een blok; kan eruit vallen. Altijd een verlengsnoer van 1,5 meter bij me om zo'n blok op de vloer te kunnen leggen.

Ook vast een kandidaat voor de 'komende 200W' test: Anker Prime 6-In-1 Snellader 200W.
Geweldige lader voor een redelijke prijs maar niet als meeneem lader bedoeld.
Deze heb ik achter de bank aan de binnenkant van een side-table poot gemonteerd. Er hangen twee stuks 2 meter USB C kabels aan '100W' waarmee we de laptops/tablets/telefoons tegelijk opladen. Gaat helemaal prima, voor het gevoel minstens net zo snel als de originele (65W) laptop laders.

Verder nog een USB voor draadloos plankje op de side-table en een USB kabel die micro, lightning en USB C heeft voor de paar non-USB C apparaten in huis. Bezoek weet deze laadstraat te vinden inmiddels.

De vrije poorten gereserveerd om straks Home Assistant met Voice te bedienen (toestemming directie nog in de maak).
Verder nog een USB voor draadloos plankje op de side-table en een USB kabel die micro, lightning en USB C heeft voor de paar non-USB C apparaten in huis. Bezoek weet deze laadstraat te vinden inmiddels.
Dit soort kabels zijn niet standaard. Leg aan je bezoek goed uit dat op de multi-kabel er slechts één apparaat tegelijkertijd aangesloten mag zijn. Een USB-PD apparaat kan de voeding 20V uit laten spugen, waar 5V-only apparaten op andere aansluitingen van dezelfde bron niet blij mee zijn.

Wat je beter kan doen is een voeding met meerdere USB-A aansluitingen en individuele "legacy" kabels gebruiken.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 12 april 2026 07:23]

Vaak hebben die 'multisplit' kabels geen datadraden, waardoor standaard terug gevallen wordt op 5V (pas na een handshake tussen apparaten wordt het voltage verhoogd). Met wat geluk zelfs 5V op 0.5A. Ideaal als je geen haast hebt met laden en je batterij wilt ontzien.
Vaak
Dat is voor mij geen acceptabel woord als het om energiebeheer gaat.

Keep calm and follow the standards.
Het is standaard gedrag om naar het originele usb voltage en amperage terug te vallen als er geen dataverbinding is. Als een oplader dan toch een hoger voltage levert dan zit het (zeer serieuze) probleem bij de oplader, niet de kabel.

Het is ook zeer gebruikelijk om iets als een PortaPow adapter te gebruiken als je oplaad buiten een vertrouwde omgeving. Die werken ook door het ontkoppelen van de data verbinding.
Het is standaard gedrag om naar het originele usb voltage en amperage terug te vallen als er geen dataverbinding is.
Een kabel met meerdere uiteindes kan bijvoorbeeld dataverbindingen op alle of enkel op de USB-C aansluiting hebben. Sluit op de USB-C aansluiting een apparaat aan dat via USB-PD 20V aanvraagt. De voeding kan dat leveren. Sluit een ander apparaat aan op een andere aansluiting om passief op te laden (bij gebrek aan (ondersteuning voor) een dataverbinding) die 5V verwacht terwijl er 20V op staat en je kan magische blauwe rook verwachten.
Het is ook zeer gebruikelijk om iets als een PortaPow adapter te gebruiken als je oplaad buiten een vertrouwde omgeving.
Dat biedt geen bescherming tegen een te hoog voltage dat een ander aangesloten apparaat (zonder doorbroken datalijnen) onderhandelt met de voeding.

Je kan wel de dataverbinding tussen multi-kabel en voeding doorbreken. Dan is enkel +5V beschikbaar op alle aansluitingen. Dan moet je weer aan je bezoek uitleggen dat bijvoorbeeld smartphones niet of niet snel kunnen opladen via die kabel en dat notebooks helemaal niet er gebruik van kunnen maken.

Erg veel moeite, maaren en mitsen voor iets dat helemaal niet complex hoeft te zijn en veel beter, veiliger en gebruiksvriendelijker kan werken.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 13 april 2026 12:13]

"Dit soort kabels zijn niet standaard. Leg aan je bezoek goed uit dat op de multi-kabel er slechts één apparaat tegelijkertijd aangesloten mag zijn. Een USB-PD apparaat kan de voeding 20V uit laten spugen, waar 5V-only apparaten op andere aansluitingen van dezelfde bron niet blij mee zijn."

Helemaal eens, daarom ook een kabel met 3 connectors op één kop zodat er altijd maar één apparaat tegelijk aangesloten kan worden. De multi-kabels met meerdere kabeluiteindes zijn inderdaad nu steeds gevaarlijker. Ooit handig, nu niet meer.
Ja, helemaal mee eens. Ik zou sowieso wel meer tests willen zien van laders, maar ook van die hubs die jij stuurde. Ik heb er daar op de zaak ook een paar van, vaak van die goede, wat duurdere exemplaren.

Wat mij betreft breiden we dit flink uit:

1. Meer +-200 watt laders usb-c etc
Wat ik nog mis is hoe ze om gaan met opladen van meerdere apparaten. En dan vooral bijvoorbeeld telefoon, powerbank - en een (Apple) watch.

Door verschillende behoefte van deze apparaten gaat dat niet altijd goed.
Goed punt! En neem dan gelijk kabels mee in die test, want het overkomt mij ook regelmatig dat apparaten niet met elke willekeurige usb-c willen kabel opladen.
Vaak is dit een ontwerpdefect in het apparaat. Luie apparaat-ontwerpers vervangen alleen maar de Micro-B connector met een C connector, en nemen niet de moeite om twee weerstanden van €0.001 toe te voegen.

Met een A-naar-C kabel staat er altijd stroom op, maar een lader met een C-aansluiting zet (vanwege de omkeerbaarheid) alleen stroom op een C-naar-C kabel als het die weerstanden in het apparaat ziet. Hierdoor werkt zo'n verkeerd ontworpen apparaat alleen met een A-naar-C kabel...
review: Tien 100W-USB-C-laders getest - Honderd watt, maar voor hoelang?

Daar is het toch beschreven? Ze hebben een vaste verdeling van hoeveel vermogen ze kunnen leveren als je een tweede apparaat eraan koppelt.
Maar niet een minimale ;-)
Jammer dat in de test over verschillende hersteller specifieke laadprotocollen van Apple, Huawei of Samsung maar geen woord over Turbopower van Motorola. Tot nu heb ik behalve Motorola lader alleen bij een 2-port Sitecom 30W lader (van Action) deze ondersteuning kunnen ontdekken. Ondersteunen de hier getest Sitecom of Re-Load TurboPower?
De re-load staat niet eens op de site van de action dus lastig zoeken.
Volgens mij is die vervangen door het 140 watt exemplaar van sitecom. Dus kan dus mogelijk wel 100 watt leveren langer dan een uur. Alleen geen 140 watt 😉.

https://www.action.com/nl-nl/p/3221194/sitecom-usb-wandoplader/

Kan zelfs zijn dat reload een rebrand is van sitecom.

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 12 april 2026 08:53]

Deze is in aanbieding, dus vandaag ga ik hem scoren. Voor 18€ kan men niet vals maken.
Ja, helaas kan dat wel als de boel affikt. Daarom is het van belang om te kijken naar de efficiëntie, warmte, en of men aan fatsoenlijk terugschakelen doet. Die van Apple doet dat conservatief.

Wil je het zeker weten, zul je open moeten maken en moeten bestuderen hoe ze zijn gebouwd. Daar kan ik me zo'n 10 jaar terug nog een write-up over herinneren. Dat betrof een Apple lader en een fake Apple lader. Die laatste bleek om meerdere redenen brandgevaarlijk.
Dat waren volgens mij ook laders bij de Hema en Chinese import.

Daarom altijd laders kopen die CE gekeurd zijn. Dat moet in principe alles zijn in Nederland. Sommige zijn zelfs tuv gekeurd, die gaan nog wat verder. Dat zijn die van de Action ook vaak.

Qua veiligheid zit het dus wel goed bij de laders van de action. Ik heb ook idee dat ze bij de action ondertussen meer ervaring hebben met Electronic dan bij de Hema of kruidvat. Dat is vaak gewoon Chinese rebrand spul, wat minder degelijk aanvoelt.
Ik heb altijd goede ervaringen gehad met laders van Kruidvat en Action. Er heeft ooit een overzicht online gestaan van telefoonopladers, merk en merkloos. Ik kan het het nergens meer vinden, maar die van Kruidvate\ en Ikea kwamen er goed uit (goed geïsoleerd vanbinnen, niet warm worden). Bij de 140 Watt lader zit een USB-C-kabel van 250 Watt die los een tientje kost.
Ja, helaas kan dat wel als de boel affikt. Daarom is het van belang om te kijken naar de efficiëntie, warmte, en of men aan fatsoenlijk terugschakelen doet. Die van Apple doet dat conservatief.

Wil je het zeker weten, zul je open moeten maken en moeten bestuderen hoe ze zijn gebouwd. Daar kan ik me zo'n 10 jaar terug nog een write-up over herinneren. Dat betrof een Apple lader en een fake Apple lader. Die laatste bleek om meerdere redenen brandgevaarlijk.
Ik wilde hem net linken: https://www.righto.com/2016/03/counterfeit-macbook-charger-teardown.html

Hierna nooit meer non-branded chargers gekocht zonder relevante keurmerken 😅
Ja, en ik vind het vreemd om bij terugschakelende adapters te verklaren dat die het niet goed doen en ze terzijde te schuiven. Ze doen het juist wel goed, want dat fenomeen is een beveiligingsmechanisme, zowel voor de adapter als de batterijen. Als een adapter dat niet heeft is het gevaarlijk.

Het zogenaamde derating bij adapters kan al plaatsvinden bij 35 graden. Adapters worden niet actief gekoeld.

Overigens geen woord over GaN in de test. En het zou wel leuker geweest zijn om alle adapters te ontleden en te zien wat er binnenin gebruikt wordt. Chinees namaakmateriaal of merkcomponenten?
Same. Ga m ook halen. Ik heb altijd de laders van de Action, nooit problemen mee gehad. Heb zelfs mijn MacBook Pro M4 magsafe kabel erin zitten op mijn bureau zonder problemen. (De 65W GaN lader nog van Action)

Kreeg best negatieve reacties eerder dat ik Action laders gebruik, maar behalve het rendament (wat me echt geen reet uitmaakt eerlijk gezegd) zijn het prima laders. Voor 18 euro (en de 65W 10 euro ofzo) en er zit een flink lange stevige kabel bij.
Volgens "deskundige" kennissen van mijn dochter zou bij thirdparty-opladers de accu sneller slijten dan bij een officiële Apple oplader. Iemand die hier verstand van heeft?
Onzin. De apparaat in kwestie bepaald zelf hoeveel vermogen deze wil hebben, en welk voltage.

Of de ene adapter 100W en een Apple adapter dit doet, zit verder geen verschil in wat eruit komt.
Het is een samenspel.

Een meegeleverde adapter kan op een veiliger wijze laden dan een gekochte adapter, of verder laden dan de bedoeling was. De laadcurve kan anders zijn.
Third-party anonieme resellers proberen het gewoon en dan is het wat de gek er voor geeft..
Als je het vergelijkt met de andere merken is de prijs van de redellers alsnog concurrerend.
Als je het vergelijkt met exact hetzelfde produkt bij Action ben je een dief van je eigen portemonnee.
😂 Jazeker. Tenzij je niet naar de wilt of kan gaan.

Ik denk ook niet dat het komt door kwaliteitsverschil. Eerder doordat action de middel man schrapt en alles in batches laat maken. Zelfde als de Decathlon, Ikea en Lidl. Zelfs Amazon is vaak duurder dan de Action.
Vergeet niet dat Action ruim 3300 filialen heeft in Europa. Daar kan een handelaar op Bol of Amazon nooit tegen concurreren.
Heb zo’n 140w sitecom lader van de Action ter vervanging van mijn laptop lader*

Werkt prima en wordt niet heel warm. Nou zal m’n laptop niet veel meer dan 50watt vragen en de Nintendo switch die er soms tegelijk aanhangt nog minder, maar sowieso prima voor ~70-80w belasting dus. Ben benieuwd hoe deze zich verhoud ten opzichte van de geteste laders op 100w. Op 70% belasting zou hij het toch makkelijk vol moeten houden en met een relatief lage temperatuur.

Hij is wel redelijk zwaar en groot. Prima voor thuis, maar ik zou niet al mijn laders ermee vervangen.
offtopic:
*waarom hebben die altijd een onhandig korte kabel tussen stopcontact en laad blok? Ze moeten daarom bij mij vaak aan het stopcontact hangen…
Ik heb hem gekocht. Deze ondersteunt idd Motorola laadprotocol Turbopower op 2 USB-C porten. Logisch, omdat USB-A kan maximaal 18W opladen. Ieder USB-C port kan alleen 140W opladen of tegelijk 2x65W. Alle 3 porten tegelijk dan beetje minder 65W+65W+10W
Ik heb de 140W een tijdje terug gekocht en getest met mijn Anker 737 powerbank die ook op 140W kan laden. De Sitecom laadt 'm van leeg naar vol in ongeveer 45 minuten met een constante 132W volgens het schermpje van de Anker.

Met de warmtebeeldcamera wordt het warmste punt op de lader in deze tijd wel 75 graden, dus ik weet niet of hij dit vermogen meer dan een uur zou volhouden. Maar aan de andere kant is dit meer dan voldoende voor mijn gebruik als hij de volledige 70Wh in één keer op maximale snelheid kan laden.

Voor 20 euro zeker een aanrader.

[Reactie gewijzigd door JJ White op 13 april 2026 07:44]

Super mooi en uitgebreid onderzoek! Gaaf om te lezen hoe jullie testen

Jammer dat IKEA nog geen 100W laders heeft hun SJÖSS lijn is ook mega goed.
Klopt alleen de kabels zijn slecht. Al mijn apparaten hebben moeite met die kabels van ikea. Of het nu lightning is of usb c.
Mijn telefoon (Xiaomi 13T) en de telefoon van mijn vrouw (Pixel 6A) werken allebei niet met de Sjöss 65W lader.
Ook niet met andere kabels?
Niet getest, de ikea kabel is usb c naar usb c, ik heb alleen usb a naar usb c.
Volgens mij werken alleen de Xiaomi-laders met de turbo charge van Xiaomi/Redmi, wegens een eigen protocol. Ik heb verschillende laders 30 tot 100 watt geprobeerd met de originele kabel, maar dan gaan ze gewoon op snelladen. Die Xiaomi-laders zijn ook best wel goedkoop, zeker bij Ali, heb een originele 100 watt voor nog geen tientje en die doet het perfect.
Al mijn apparaten hebben moeite met die kabels van ikea.
Op welke manier?
Is het zelf in elkaar zetten van de kabels te lastig?
Dat ze geen connectie maken.
Andere kabels werken meteen.

Net of de toleranties niet kloppen.
En mag je hier nu zomaar elke kabel op aansluiten ?
Het "mag" wel. Gaat niks kapot. Maar als je met 100W wil laden moet je wel een kabel die 100W aan kan erop aansluiten.
Ok dus thuis even uitpluizen wat we hebben. Bedankt!

Zo een blokje is toch wel handiger dan de standaard laptop laders.
Tegenwoordig hebben we vaak 60W, 100W en 240W kabels. Dat is er dan vaak wel ergens bij aangegeven. Een stuk onduidelijker vind ik altijd of en in welke mate dataoverdracht mogelijk is (soms niet, soms USB 2.0) en, als dat wel zo is, of het ook video ondersteunt (compatibel voor gebruik met een USB-C monitor).

[Reactie gewijzigd door Blizz op 12 april 2026 17:28]


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn