GTA: Chinatown Wars voor PSP

Van DS naar PSP

Een beetje verrassend was het wel, toen Rockstar besloot om Chinatown Wars enkel op de Nintendo DS uit te geven. De serie deed het, met GTA Liberty City Stories en GTA Vice City Stories, prima op de PlayStation Portable. Een bundel van deze twee oudjes staat nu zelfs bovenaan de verkooplijst voor de PSP in de Benelux. Het is dus niet meer dan logisch dat Rockstar ook Chinatown Wars naar de PSP haalt.

De nieuwe versie wordt gemaakt door Rockstar Leeds, dat ook de oorspronkelijke DS-versie op zijn naam heeft staan. Het vergde uiteraard wat werk om de DS-versie te verbouwen en geschikt te maken voor de PSP, al kon men de engine van het spel intact laten. Volgens Rockstar moest de engine een tandje teruggeschroefd worden om met de minder krachtige hardware van de DS overweg te kunnen. Op de PSP is dat niet nodig en komt de engine volledig tot zijn recht, volgens de makers.

*Minder dikke lijnen

Wat direct opvalt als het spel opstart, is dat de cell shading in de nieuwe versie minder heftig is. De zwarte randen om voorwerpen en personages zijn dunner dan bij de versie voor DS. De belichting is beter, vooral de schaduwen zien er beter uit. Wat ook opvalt is dat Rockstar de tussenfilmpjes onder handen heeft genomen. De scènes zijn hetzelfde maar bij de meeste filmpjes is de uitsnijding iets anders, met als voornaamste resultaat dat de camera meer inzoomt op de gezichten van de hoofdrolspelers. Het voornaamste voordeel van de nieuwe versie is echter het geluid. Waar de versie voor DS het met midi-muziek moet doen, zijn op de PSP echte songs te horen. Niet zo absurd veel als op de Xbox 360 en de PlayStation 3, maar er zijn desalniettemin zeven radiostations in het spel opgenomen, die samen meer dan 100 minuten muziek door de virtuele ether sturen. Daarmee was er op de umd echter geen ruimte meer voor stemmen, dus net als bij het origineel zul je het bij de diverse gesprekken in het spel met enkel ondertitels moeten doen.