Door Jurian Ubachs

Redacteur

Colin McRae Dirt 2

06-08-2009 • 09:44

55

Multipage-opmaak

Eerbetoon aan Colin

Het leek eerst een flauwe grap, maar dat bleek het helaas allerminst te zijn. In de week van de release van de PlayStation 3-versie van Colin McRae Dirt bereikte ons en ieder ander het bericht dat Colin McRae bij een helikoptercrash om het leven was gekomen. Eerst was er ongeloof, toen verslagenheid en inmiddels berusting, en besef van de enorme bijdrage die McRae aan de wereldwijde populariteit van de rallysport heeft geleverd. Codemasters, dat jarenlang nauw samenwerkte met de rallylegende, zag dat ook in. Het is daarom niet verwonderlijk dat het eerste deel in de franchise sinds de dood van McRae als een groot eerbetoon aan de overleden coureur wordt neergezet.

Colin McRae Dirt 2

Dat laatste wordt al snel duidelijk. Je krijgt als beginnend coureur al direct een auto die van Colin McRae is geweest, waarbij coureur Travis Pastrana je erop wijst dat je 'behoorlijk grote schoenen te vullen hebt'. Pastrana en Ken Block zijn overigens de belangrijkste coureurs in Dirt 2 als het gaat om grote namen. Je zult ze beiden veelvuldig tegenkomen in de diverse wedstrijden, waarbij Ken Block waar mogelijk in zijn van DC Shoes-sponsoring voorziene eigen rallywagen start.

*Dirt Tour

In de vroege versie van Dirt 2 die we hebben kunnen spelen, waren nog niet alle onderdelen van het spel speelbaar. Wel konden er een aantal rallydisciplines uitgeprobeerd worden die een rol in Dirt 2 gaan spelen. Deze verschillende rallyvormen zijn verzameld in de Dirt Tour, oftewel de carrièremodus van dit spel. Hierin staat je trailer centraal. Na elke race keer je terug naar je trailer, loop je rustig naar binnen en kies je een nieuwe race uit. Het lijkt saai om dat steeds te herhalen, maar het is in werkelijkheid een manier om het gebruik van laadschermen te omzeilen.

Racen

Bij de eerste race, waarbij je dus direct in de wagen van Colin McRae stapt, vallen twee zaken direct op. Het belangrijkste is dat het spel weer heerlijk speelt. Als je de eerste Dirt-game hebt gespeeld, zul je geen moeite hebben met de besturing. Dat maakt Dirt 2 nog geen eenvoudige game: ondanks verwoede pogingen daartoe lukte het ons niet de Battersea-race in Londen te winnen. De moeilijkheidsgraad verschilt overigens wel per evenement, zo lijkt het; in een traditionele rally-stage reden we de concurrentie al snel op meerdere seconden.

Colin McRae Dirt 2 Daarmee is de wat ons betreft nog steeds leukste modus al genoemd. Hoeveel nieuwe rally-varianten Codemasters ook in Dirt 2 stopt, wij halen nog steeds de meeste lol uit het rijden van de traditionele rally's en dan met name uit de onderlinge concurrentiestrijd tussen verschillende spelers. Tijdens het testen van onze vroege versie ontstond er spontaan een strijd met het Codemasters-hoofdkantoor, waar ook de ontwikkelaars van het spel werken, over wie de snelste tijd kon rijden op het parcours in Kroatië. Het mag vanzelf spreken dat de Codies zich nog steeds stukbijten op onze 1'47"98... zonder flashbacks!

*Flashbacks

Flashbacks? Wie Race Driver Grid heeft gespeeld, weet wat dat inhoudt: mocht je op enig moment met je auto de fout ingaan, dan kun je de actie even terugspoelen en weer instappen net voor het punt waar je een fout maakte. Op die manier hoef je niet steeds de hele race opnieuw te spelen. Serieuze racers zullen het gebruik van deze flashbacks echter verafschuwen; een fout is einde race, en einde race is nul punten. Klaar. Dirt 2 geeft de speler zelf de keuze de flashback-feature al dan niet te gebruiken.

Colin McRae Dirt 2 Uiteraard kunnen we, door het nog beperkte aanbod aan races in onze versie, niet al te veel conclusies trekken wat betreft de inhoud van de game. Wat we wél met zekerheid kunnen stellen is dat Dirt 2 er schitterend uitziet. Alle auto's en de omgevingen zijn haarscherp, maar nog indrukwekkender is hoe realistisch alles in de omgeving reageert. Knal je bijvoorbeeld vol op een stenen muurtje, dan heb je kans dat dat muurtje instort, en uiteraard is dan ook je auto zwaar gehavend. Nieuw in Dirt 2 is 'terrain deformation', zoals dat ook in Sega Rally zat. Dat is geen toeval; Codemasters heeft vorig jaar de Britse Sega Racing-studio overgenomen, en een deel van de expertise van die studio is verwerkt in Dirt 2.

Voorlopige conclusie

Onze vroege versie van Dirt 2 speelde weliswaar als een zonnetje, maar bood ons een erg beperkt aanbod wat betreft het aantal speelbare races. Desondanks hebben we ons prima weten te vermaken met de paar wedstrijden die we alvast konden uitproberen. Daarin zal iedereen zijn eigen favoriete onderdelen hebben, maar het belangrijkste is dat Dirt 2 als geheel overtuigend overkomt. Bovendien brengt het spel een sterke sfeer van extreme sports met zich mee. Daarbij komt dat ook de grafische uitvoering dik in orde is, zodat we nu al durven te stellen dat Dirt 2 een topper gaat worden.

Titel Colin McRae Dirt 2
Dirt 2 packshot
Platform PC, Xbox 360, PS3, PSP, DS, Wii
Ontwikkelaar Codemasters
Uitgever Codemasters
Releasedatum 25 September 2009
Colin McRae Dirt 2 Colin McRae Dirt 2 Colin McRae Dirt 2 Colin McRae Dirt 2 Colin McRae Dirt 2 Colin McRae Dirt 2 Colin McRae Dirt 2

Reacties (55)

55
55
37
0
0
8
Wijzig sortering
Anoniem: 218213 6 augustus 2009 09:57
als je deel 1 gespeeld hebt zal je geen moeite hebben met de besturing :? ?

heb je deel 1 wel gespeeld ? want die besturing was behoorlijk bagger , als ze dezelfde besturing aanhouden als deel 1 gaat deze mooie terug na de winkel , want dat was toch wel 1 van de grootste minpunten aan deel 1 de besturing
Het verschil zit hem in het feit dat DIRT minder arcade is dan GRID denk ik. Ik persoonlijk vindt de besturing van DIRT veel beter dan die van GRID. Bij GRID reageren de wagens vrij onrealistisch, driften met een LMP??

Anyway ik kijk erg uit naar dit spel.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 256269 op 24 juli 2024 02:55]

Helemaal mee eens. Mensen die lopen te miepen over de slechte besturing zijn zeker geen simulaties gewend maar recht toe recht aan races als NFS en GRID.
Simulatie is niet makkelijk nee, maar is 200% meer realistischer dan welke arcade game dan ook!

Ennuh ik speel gewoon met toetsenbord en speel zonder problemen, dus ook in die zin ben ik het compleet niet eens met mensen dat spelen met toetsenbord niet te doen is :) Ik heb eenmaal geen controller dus kan ook niet anders helaas.

Dirt 2 ga ik halen en lekker met toetsenbord spelen en helaas zonder DX11... :(
ik vindt zowel arcade als simulatie erg mooi. Ik heb veel verschil gevoelt tussen beide games en vindt de besturing beide keren (voor mij gelukkig) prima. Ik voel echter wel dondersgoed het verschil tussen beide games.

Ik vond het alleen wel erg jammer dat grid er minder mooi uitzag als dirt qua bomen natuur in de verte, ik hoop dat dit nu beter is (ook al gaat de performance dan achteruit qua fps)

Echter wel een opmerking over dirt: speel dat spel met minstens 35 fps. Vooral wanneer je niet veeleisend bent normaal, lager dan dit geeft wel een nadelig speel effect vond ik.

[Reactie gewijzigd door pc_pulsar op 24 juli 2024 02:55]

Ik speel redelijk wat simulaties (GTR evo/race7 etc), en mijn mening is dat de besturing met toetsenbord van Dirt echt niet zo realistisch is hoor. Ik vond 04/05 veel realistischer besturen.
Mwah, dan denk ik dat naast het feit dat het misschien minder realistisch is het puur wennen is hoe de besturing werkt. Na een tijdje spelen (en dat geld in principe voor elk spel ongeacht of het wel of niet realistisch is) raak je aan de besturing gewent.

Om zon game (ref naar DIRT 1) nu compleet onbestuurbaar te noemen vind ik erg ver gaan, want dat zegt dan genoeg van de individu imho. Want als een ander het wel kan dan kan iedereen het toch :)? Hoe onlogisch een besturing ook mag zijn, alles is bestuurbaar. ..

Daarnaast was het ook erg van belang dat je de juiste config voor je auto nam voor het parcour ;) Foute instelling kan inderdaad gevolgens hebben voor de besturing...
Agreed, ik kreeg het ook niet voor elkaar om fatsoenlijk te racen. Met GRID heb ik 0 problemen, geweldig spel, geweldige besturing.
Graphics zullen inderdaad wel goed zijn van Dirt2, net als in GRID trouwens.
En dan speel je met het toetsenbord of zo? Kan me voorstellen dat dat niet te doen is inderdaad, je kunt nooit goed op alle bumps reageren met een toetsenbord... met mijn driving force pro stuur speelt het als een droom :).
heb hetzelfde, Grid speelt super, driften gaat ook fijnloos. MAar deel 1 van Dirt was gewoon zwaar bagger qua besturing.
Ik heb juist het tegenovergestelde. Speel Dirt en Grid op de PC met een Xbox360 controller. Dirt ging reed echt heerlijk, vooral het doseren van het gaspendaal ging top. Bij Grid was dat echter een groot drama, ik vond de auto's daar veel te overdreven reageren.
Ik heb juist precies andersom, bij GRID zat ik om de drie tellen tegen de wand aan na een bocht omdat je met je tobo gewoon niet normaal een lange bocht door kan komen zonder te corrigeren.
Bij de rally games is dat voor mij geen probleem omdat je dan toch vooral moet sturen met het gas. De besturing is voor mij iig prima bij Dirt en zal dan ook bij 2 prima zijn. GRID is gewoon geen racegame voor de pc zonder stuurtje vind ik.
Het is ook maar waar je beter in bent. Ik houd persoonlijk veel meer van de rally games dan de race games (f1 enzo)
Hmm.. ik ben het daar niet mee eens, speelde prima wat mij betreft. Ik kan mij herinneren dat de game super lekker wegspeelde.

Deeltje 2 komt er zeker weten :D:D
Heb ondertussen ook redelijk wat delen uit de serie gespeeld (04 -> Dirt) en moet het met je eens zijn.
@racer13: Volledig met je eens!

imho hebben ze nooit meer dezelfde besturing-kwaliteit gehaald van colin 2...
Voor mijn part brengen ze gewoon diezelfde colin 2 met verbeterde graphics uit voor op de ps3.

Daar heb ik zekers 70€+ voor over :9~
Helemaal met racer13 eens!

De besturing in deel 1 was gewoon extreem bagger, het draaipunt van de auto klopte niet en de wielen leken wel de zweven boven de grond.

Daarnaast was de besturing vertraagd en niet erg precies wat het bijna onspeelbaar maakte.

Ik hoop echt dat de besturing 1000x beter is anders is dit echt een spel wat je beter kunt laten liggen.
ik ben het ook helemaal met je eens, wat een ongelooflijk slechte besturing had dat, auto's waren echt onbestuurbaar.

Wanneer komt de demo uit trouwens? Is die al te downloaden?
Stiekem blijf ik hopen op een opvolger van Rally Championship 2000. Stages van ruim 20 min. Lekker knallen door bossen in de UK. Iets soortgelijks is er sindsdien nooit meer geweest :'(
Die was inderdaad ubercool. Zelfs de graphics waren toen al best aardig.
Daar heb ik heel wat kilometertjes in weggereden. Ook cool was dat je je je verlichting kon inschakelen. Die je op sommige stukken ook echt nodig had.
Dat was idd een goud spel! ... zat ik dan met m'n trust rally master stuurtje :P

Best goed schademodel voor de auto's toen ook al.
Hier nog een aanhanger van Rally Championship 2000. Wat een game was dat. Z'n tijd ver vooruit als je het mij vraagt. Dat was eigenlijk het laatste rally spel dat leuk speelde. Bij alle Colin racers vlieg ik continu van de ene kant van de weg naar de andere. Kan ook gewoon zijn dat ik niet kan rijden uiteraard...
Jammer dat er geen enkele incar screenshot bijzit.

Verder kijk ik erg uit naar dit spel. Deel 1 was heerlijk om te spelen (soms een tikje frustrerend, omdat het zo hard gaat en dus vaak mis)
Anoniem: 283778 @kreator6 augustus 2009 13:38
Inderdaad frustrerend.
Daarom ben ik blij dat er nu een flashback mode in zit.

Dirt 1 vond ik eigenlijk een beetje te moeilijk omdat ik bijna nooit een racegame speel en zeker geen rally games.
Daardoor vond ik het erg moeilijk om vooruit te komen in het spel.

Door de flashback functie hoop ik dat beginners minder gefrustreerd raken en het spel ook nog kunnen uitrijden.
We hebben al in-game beelden vrijgegeven deze kun je bekijken op www.dirt2game.com.

Uiteraard kun je de moeilijkheidsgraad zelf instellen en gaat deze van rookie tot aan hardcore. Voor "beginners" bestaat er de mogelijkheid om een functie aan te zetten waarbij de schade alleen tot visuele schade beperkt blijft. Dit heeft dan verder geen invloed op het rijgedrag van de auto.

Of je dit wilt gebruiken ligt aan je persoonlijke voorkeur. Het aantal flashbacks wat je kunt gebruiken is afhankelijk van de moeilijkheidsgraad.

Voor echte pro's is er natuurlijk maar een flashback, restart race. ;)

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 311176 op 24 juli 2024 02:55]

Rally Championship 2000 - fantastisch spel! Erg leuk om te zien dat er hier meer mensen zijn die die lange stages mooi vonden. Het was vooral indrukwekkend om zo'n lange stage te doen in de stromende regen in een donkere kamer. Je voelde je dan echt op jezelf aangewezen.

Wat dat betreft vond ik de proeven in de eerdere Colin McRae delen gewoon te kort.

Een Colin McRae met de besturing van CM2, de graphics van Dirt en de stages van Rally Championship 2000: dat zou m'n droom rallysim zijn! :)
+1
Ik denk dat wat jij nu beschrijft wel de über-rally game zou zijn voor velen...

Misschien kunnen we es een online petitie starten en codemasters een duwtje in de goede richting geven :+

[Reactie gewijzigd door Weumel op 24 juli 2024 02:55]

Waar moet ik tekenen :)
Dat is inderdaad hetgeen wat je wil, niet zo'n proefje van 3-4 minuten en dan klaar... nee gewoon 20 minuten lang raggen, en dan net in de laatste bocht een stuurfout maken... aaarggghh :)
Met kloppend hart en trillende handen de laatste meter over het parcours raggen... heerlijk...

Het beste zou zijn wat ze bij de Formule 1 games ook doen: Echte tracks nabouwen.
De info over de tracks in zeker weten beschikbaar. Als je kijkt naar de wrc uitzendingen zie je vaak genoeg sims van een stuk track. Gecombineerd met de gps data lijkt me het niet zo moeilijk. Kwa omgeving boeit het me een stuk minder of het realistisch is, als de track maar realistisch is (sommige bekende stukken waar altijd veel mensen staan daargelaten natuurlijk)
Uhm een aantal tracks zijn ook wel in de game opgenomen. Wellicht dat je door de niet officiele tracks het niet ziet. Echter er zijn ook veel niet opgenomen idd. Er zou weer eens een met de dirt engine gebouwde WRC moeten komen waarbij je gewoon de auto's van dat jaar kapot kan jagen op de stukken die gereden kunnen worden. En met voornoemde van rally championship 2000 ben ik het ook mee eens. :)
De weg die Dirt in slaat is een nieuwe en voor velen een leuke en afwisselende stap maar ik ben meer van de hardcore wrc tracks afraggen. En dan natuurlijk met de bekende auto's en geen 2,5 ton wegende amerikaanse pickups 8)7
Ik heb heel erg veel Colin McRae 2 gespeeld. Wat een fantastisch spel was dat. Later nog eens CMR 2005 uit de grabbelschappen gevist, maar die heb ik na 20 minuten aan de kant gelegd en ik heb er nooit meer aangezeten. De besturing daarvan vond ik écht belabberd vergeleken met CMR 2.

Hoe is de besturing van Dirt in vergelijking met CMR 2? Iemand die hier iets over kan zeggen, want als de besturing goed aanvoelt, dan zou ik het wel weer eens willen proberen.
Wat mag je verwachten kwa besturing? Keiharde simulatie of eerder arcade achtig?
Hmm je kan het zelf een beetje instellen. Je hebt veel driver aids die het heel arcade kunnen maken als die allemaal aanstaan, maar wanneer je al deze aids uitzet wordt het meer simulatie. Er zal vast een demo uitkomen dus dan kun je het zelf even proberen ;)

Wat ik erg jammer vind zijn al die andere vehicles naast rally-wagens. Zoals buggy's en trucks enzo. Ik vind dat echt totaal niet bij het spel passen. Opzich niet zo erg als het erbij zit, maar om verder te komen in je campaign ben je verplicht met deze vehicles te spelen.
Rally championship.... pfff da's lang geleden... Heerlijk spel, daar heb ik menige nachten mee doorgehaald. En er dan om 6:30 achter komen dat je om 8:00 op je werk moet zijn... whoeps.

<ontopic>
Helaas is Colin te vroeg overleden, maar gelukkig gaat Codemasters gewoon door met deze geweldige serie. Als deze zo goed is als dirt 1 dan staat ie al op mijn verlanglijst.
Ik heb mij al een hele tijd niet meer bezig gehouden met rally games, heb de eerste delen van Colin McRea op de PS1 helemaal kapot gespeeld, maar daarna eigenlijk nooit meer een nieuwe/andere versie geprobeerd. Mijn racekriebels beginnen toch wel weer te jeuken na het lezen van deze preview, het wordt weer tijd om een goede racegame aan te schaffen... deze gaat het worden :)
Fijn dat ze zoveel gameplay video's hebben. ziet er mooi uit !

http://www.gametrailers.com/game/dirt-2/10918
Deze wil ik zeker hebben. En als je de graphics nu al fantastisch vind dan zit t straks helemaal goed want dan heb je DX11 op je pc en rollen de ogen echt uit de kassen volgens mij.

Ik ben erg benieuwd. Veel kunnen ze ook nog niet vrijgeven want t duurt nog wel even voor t uit is, zeker op de pc. Maar voor mij staat t al sinds de bekendmaking vast dat alles dik in orde gaat zijn. Zeker als CM aan het roer staat die toch een uitstekende reputatie heeft als het gaat om race games....
Voor deze game ga ik toch een DX11 videokaart aanschaffen.
Dirt was kwa besturing met het toetsenbord niet te spelen. Met een x360 controller uitstekend te spelen. Grid speelt met zowel toetsenbord als x360 controller perfect.

Grid en Dirt vind ik zelf een van de allebeste race games die ik de afgelopen jaren ben tegengekomen. Ik denk dat ik sinds Colin Mcrae Rally 2/3 geen betere meer ben tegengekomen. Op Grid en Dirt na.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.