Anno 1404

Zelfde recept

Volgens het klassieke scheppingsverhaal had God zes dagen nodig om de wereld te scheppen. Toch heeft ook een flinke groep gamers het verlangen om zelf vanaf de grond af aan een hele wereld op te bouwen. Spellen als Sim City, Civilization en meer daarmee vergelijkbare Godsims kennen dan ook al jaren succes na succes. Ook Anno is inmiddels een gerenommeerde naam in het genre. De serie kent wereldwijd een flink aantal fans, die met smart hebben gewacht op Anno 1404.

Getest op: pc (exclusieve titel)

De ontwikkelaar van Anno 1404 houdt vast aan de sleutelelementen van de serie, en juist daaraan dankt de serie een groot deel van zijn succes. Waar de makers van andere grote strategiespellen vaak een mix zoeken die een zo groot mogelijk publiek kan aanspreken, blijft de formule van Anno - met alle respect uiteraard - gortdroog. Wil je Anno 1404 kunnen waarderen, dan moet je je lol kunnen halen uit het opbouwen van een goedlopende economie, zonder veel te geven om tempo in de gameplay of om afwisseling in de vorm van gevechten. Snelheid en actie spelen in Anno nu eenmaal een ondergeschikte rol.

*Geen uitzondering

Het is jammer dat de meer actiegerichte gamers waarschijnlijk nooit in aanraking zullen komen met het spel, en er dus nooit zullen achterkomen hoe sterk Anno in elkaar zit. De spelserie maakt al jaren naam met complexe economische systemen, waarbij spelers hun zaakjes goed voor elkaar moeten hebben, willen ze hun grote steden succesvol laten groeien. In de beginfase is dat allemaal nog niet zo'n probleem, maar als later grotere uitdagingen en invloeden van buitenaf een rol gaan spelen, blijkt elke Anno-game uitdagend, en ook daarop vormt Anno 1404 geen uitzondering.