Anno 1404, PC Review

Gamebuster 23 juli 2009, 4.442 views

Anno 1404, PC

Pluspunten

• oriënt verplicht je uit te breiden naar meerdere eilanden.
  • erg mooie maar niet te zware graphics
  • goed geluid
  • goede managment opties en veel mogelijkheden
  • nieuwe mogelijkheid tot bouwen van haven

Minpunten

• geen multiplayer
  • overdreven beveiliging (max 3 activaties)

Gameplay Score: 4
Beeld Score: 5
Geluid Score: 4
Besturing Score: 4
Replaywaarde Score: 3
Stabiliteit Score: 4
Tijdje geleden zag ik iemand anno 1701 spelen. Het zag er geinig uit en het spel kostte maar een 10tje in de winkel, dus ik gaf het een poging. Al snel had ik de smaak te pakken en kon ik zo uuuuren lang dat spel spelen. Na een relatief korte periode dat spel uren achter elkaar gespeeld te hebben was ik het al snel zat omdat het op ten duur teveel was om controle over te hebben. Later hoorde ik van de komst van anno 1404 dus ik had dat spel als pre-release gekocht. Enkele dagen na de release had ik het spel binnen en kon ik aan de slag.

Installatie
De installatie van anno 1404 was niets bijzonders. Het spel installeert hier lekker simpel zonder gekloot en werkt met een online activatie die hier in 1x werktte. Het schijnt wel dat je het spel maar 3x kan activeren en dat het spel beveiligd is met "tages" o.i.d..

Niet dat het mij echt wat uitmaakt... als de activatie tegenwerkt pakken we gewoon een crackertje.

1e indruk
Ik had hoge verwachtingen van het spel, ook met het nieuwe zogenaamde orient. Het spel is op 1e indruk vrijwel precies hetzelfde als anno 1701; de besturing, overzicht, menu's, indelingen etc... als je anno 1701 kent ben je zo gewent aan de aanpassingen van 1404.

De graphics zijn bijzonder mooi op mijn 9800GT 1024mb met een dual core E6600 2.4GHz. Muziek is ook goed. Het spel speelt prettig en er is een goede feedback van die lord nogwat die je regelmatig goede tips geeft wanneer je een fout maakt. Soms heb je in spellen dat je 100x dezelfde tip krijgt terwijl je nog bezig bent er wat aan te doen; in anno 1404 stoorde ik me niet aan de tips die af-en-toe gegeven worden: ze komen precies wanneer je ze nodig hebt.

De Oriënt
Na een tijdje gespeeld te hebben kreeg ik de tip om het zuiden van het gebied te verkennen en de "orient" te ontmoeten. Ik wist niet precies wat het inhield maar na wat puzzelen kwam ik erachter dat je bouwplannen van een of andere gast in het zuiden kan krijgen waarmee je kan bouwen op de zuidelijke eilanden.

Ook moet je dan een stad bouwen in het zuiden, zodat je 2 steden heb.

Trading Routes
De goederen tussen noord en zuid zal je op ten duur steeds vaker moeten uitwisselen en kosten daarom een hoop regelwerk. Gelukkig kan je zogeheten trading routes instellen waarmee je een boot de opdracht kan geven telkens een bepaalde route te varen en bepaalde goederen in en uit te laden.

Wanneer de grootte van je stad toeneemt zal de bevolking steeds meer soorten goederen eisen. Op ten duur heb je dus steeds meer trading-routes nodig en ook meer eilanden, omdat bepaalde goederen alleen op sommige eilanden gemaakt kunnen worden.

Haven
Ook nieuw in anno 1404 is dat je zelf een haven kan maken. In anno 1701 konden er makkelijk paar boten tegelijk bij 1 pier staan waardoor ze vrolijk door elkaar heen varen. Bij anno 1404 kan er maar 1 boot tegelijk bij een pier staan en zal je dus een complete haven moeten maken om meerdere boten af te handelen.

Een boot in een trading route doet er nu ook langer over om zijn goederen af te geven of op te laden.

Anno 1404 vergeleken met 1701
Het 1e wat me opviel bij anno 1404 is dat je minder gebouwen per soort nodig hebt. Echt precies gemeten heb ik het niet en ben ook niet echt een die-hard speler van 1 van de 2 spellen geweest, maar het lijkt wel zo te zijn. Ook heb je minder huizen nodig maar moeten al deze huizen wel verbonden zijn aan een weg.
Het stadscentrum is nu niet meer 9x9 blokken groot maar 6x5 blokken.

Ook is er geen marktgebouw meer nodig voor de bevolking. Het stadscentrum functioneert als marktgebouw voor de bewoners.

Multiplayer
In anno 1701 speelde ik het spel nog wel eens via LAN. In anno 1404 zit spijtig genoeg geen multiplayer. Ze hebben wel gezegd later alsnog multiplayer in te bouwen... dus wie weet... maar ik zou er niet op rekenen.

Oorlogje voeren
Anno 1404 is bedoeld voor het opbouwen van een grote stad. Als je lekker aan het bouwen bent zal je op ten duur ruimte te kort hebben. Het wordt dan maar eens tijd om de AI spelers de eilanden af te werken met geweld. In anno 1404 ben ik echter nog niet zover gekomen dat ik oorlogje ging voeren en kan daar dus niet veel over zeggen.

Minder verslavend?
Ik weet niet waarom maar vreemd genoeg vind ik anno 1404 minder verslavend dan sim city 4 of anno 1701. Anno 1701 vond ik na enkele weken niet meer interessant en de fun achter anno 1404 was ook redelijk snel voorbij. Waarom weet ik niet, misschien zit ik gewoon in een periode dat ik geen zin in games heb :P

Daarom heb ik "Replaywaarde" op "voldoende" gezet, maar ik kan niet echt een duidelijke rede geven.

Anno 1404 is een leuk spel voor mensen die houden van rustige spelletjes waarbij je grote steden moet opbouwen. Tegenover anno 1701 zijn er vele goede uitbreidingen en aanpassing, al mis ik wel de multiplayer.

Heb jij ook een Anno 1404, PC?

goede review, maar toch wat dingen om op te merken.

Er zit een TAGES beveiliging op, wat inhoud 3 activaties. Echter staat in de handleiding keurig vermeld dat als je 3 activaties op zijn, je er nieuwe kan vragen. Bovendien gaat er pas 1 activatie af als het op een ander systeem is geinstalleerd. Je verliest dus geen activatie met een reinstall van windows, ook niet als je de GPU vervangt, maar wel als je het mobo, cpu, hdd vervangt.

Verder is het stadscentrum 8x6 hokjes
Beetje belachelijk dat je hem opnieuw moet activeren wanneer je iets vervangt. Het zijn PC's nota bene, die worden daarvoor gemaakt. Zelf moest ik ooit Windows opnieuw activeren omdat mijn HDD even los was geweest en vervolgens in een andere Sata poort was gestopt. Zit hier absoluut niet op te wachten met mijn games. Maar goed, zolang er maar een werkende crack is, helaas gaat dat dan vaak weer niet samen met online.... afwachten dus.
Inmiddels wel :P

[Reactie gewijzigd door Tweade op 27 november 2009 12:36]

En anders kan je zo een legale key kopen op cd key sites.
Maar verder goede review, maar screenshots zouden het inderdaad wat meer opfleuren net zoals AlexV al zegt

[Reactie gewijzigd door Saampje1460 op 23 juli 2009 21:49]

Nette review.

Met wat screenshots erbij vind ik hem toch wel 4 sterren waard. Zonder 3 ;).
Op bootje klikken, rechtermuisknop op water waar-ie heen moet.
Voor vragen over het spel kan je better een topic op forum genruiken,
waar kun je dan een werkende crack vinden?

test namelijk altijd het spel eerst uit voordat ik het koop...

minder kans op miskopen

het is dan misschien maar een tientje, maar als dat 10x per jaar is, dan is dat 100€
Die support kan hier natuurlijk niet gegeven worden, maar er is weinig bijzonders aan. Standaard "kanalen" bieden wel een "complete" "aankoop".
Download de demo.
Verder moet ik zeggen dan als je een ANNO game geen 5 sterren geeft voor replay value er iets goed mis is met je. :+
Die waarschuwingen elke twee uur zijn er niet voor niks.