Vooruitblik op Anno: 1404 en Create a New World

Introductie

Mensen die het opbouwen en uitbouwen van een imperium leuk vinden, worden door verschillende grote franchises al jarenlang op de wenken bediend. Voor gamers die zich kunnen vinden in een klassieke setting zijn series als The Settlers en Anno bekend terrein. Vooral in Duitsland kunnen dit soort games op veel populariteit rekenen, wellicht mede doordat games waarin bloed voorkomt er verboden zijn - en je moet toch wat, als gamer. In Nederland is de Anno-serie weliswaar minder populair, maar Ubisoft nam toch de moeite om de ontwikkelstudio over te laten komen, zodat we uitgebreid kennis hebben kunnen maken met Anno 1404 voor de pc en Anno: Create a New World voor de Wii en de DS.

Getest op: pc, Nintendo Wii
Ook verkrijgbaar voor: Nintendo DS

Gezien het verleden van de serie zal de pc-versie van de nieuwe Anno waarschijnlijk populairder worden dan de versie voor de Wii en de DS. Anno 1404 belooft een ware droom te worden voor simulatiefanaten. Het spel begint simpel, als je met een klein bootje op zoek gaat naar een eiland dat aan je eisen voldoet, om er een begin te maken met de opbouw van je eerste stad. Anno 1404 onderscheidt zich hier meteen al van zijn voorgangers, doordat de eilanden niet langer alleen uit saaie, rechthoekige vormen bestaan. De eilanden zijn realistisch gevormd en de keuze voor een eiland speelt een grote rol; het zal veel moeilijker zijn om een onherbergzaam eiland te bewonen dan een eiland met veel vlakke gebieden.

*Levende wereld

Terwijl je vaart en een plek zoekt om je dorpje neer te zetten, valt op hoe verzorgd het spel er uit ziet. Hoewel we de specificaties van de test-pc waar we op konden spelen niet weten en het dus best een monsterbak kan zijn geweest, zag Anno 1404 er absoluut mooi uit. De eilanden zijn sfeervol aangekleed, de golven in de zee bewegen realistisch en slaan mooi tegen je boot aan, en de wereld is levendig. De bewoners van je stadje zijn bezig met hun alledaagse dingen en er zijn verschillende dieren aanwezig, waardoor de spelwereld geloofwaardig overkomt.

Dat geloofwaardige komt ook terug in de gameplay. In Anno 1404 gebeurt niets volautomatisch. Als je een boerderij bouwt, zal het even duren voordat hij voedsel levert, want de akkers kunnen niet meteen worden geoogst. Dit is wel een puntje waar je mee om moet kunnen gaan. Anno is niet bedoeld voor spelers die zich bij het gamen erg richten op actie. Het spel vraagt af en toe om wat geduld. Natuurlijk is er altijd wel iets te bekijken of te plannen, maar je zult geregeld moeten wachten totdat een bepaald gebouw actief wordt en je weer verder kunt.

Anno 1404

Wat ook bijdraagt aan het 'gebrek' aan actie is dat de focus niet op vechten is gericht. In Anno 1404 zet je een legertje op een boot, zodat je soldaten op een ander eiland een kamp kunnen maken van waaruit ze vijanden kunnen aanvallen. Het enige dat de speler dan nog doet is aangeven of het leger een aanvallende of een verdedigende rol moet aannemen, en daar houdt de inmenging van de speler op. Gebruikmaken van geweld speelt in Anno 1404 dus duidelijk niet meer dan een bijrol.

*Sociale ladder

De focus ligt dan ook veel meer op de handel. Het is van vitaal belang dat je de aanvoer van grondstoffen en levensmiddelen op gang houdt. Als je dorpje net is gebouwd stellen je eerste inwoners nog niet zoveel eisen. Ze gaan lekker hun gang en als jij voor wat basisbehoeften weet te zorgen is het al snel prima. Naarmate je stad groter wordt, krijg je echter ook 'betere' inwoners. Boeren veranderen in burgers, die daarna weer verder op de sociale ladder kunnen klimmen. Het voordeel hiervan is dat je van vooraanstaande inwoners meer belasting ontvangt, het nadeel is echter dat ze meer eisen stellen en het dus moeilijker is om ze tevreden te stellen.

Toch is het ontwikkelen van je stad en het verkrijgen van welgestelde burgers de sleutel tot succes in Anno 1404. Hierbij speelt de plaatsing van de voorzieningen die je bouwt een belangrijke rol, en bij onze eerste kennismaking met het spel wisten de Anno-veteranen zich op dit punt al snel van de groentjes te onderscheiden. Waar de ervaren rotten binnen de kortste tijd een dorpje met optimaal geplaatste voorzieningen hadden staan, kregen minder handige gamers te maken met behoeftes waar niet aan kon worden voldaan, en een tragere productie.

*Oriënt

Als je productie een traag tempo heeft kan de handel met andere steden uitkomst bieden. Het handelssysteem kun je in het begin zien als een handig vangnet voor als je productie even niet naar wens verloopt, maar daarna verandert zeevaart in een essentieel onderdeel van het spel. Anno 1404 introduceert namelijk oriëntaalse steden. In eerste instantie zijn het locaties waar specerijen en andere zaken worden verhandeld en vandaan worden gehaald voor de veeleisende toplaag van je bewoners, maar uiteindelijk moet je ook een oriëntaalse stad opbouwen, en dat brengt weer nieuwe uitdagingen met zich mee.

Om Anno uitdagender te maken voor de 'hardcore'-fans van het spel is een aantal extra uitdagingen toegevoegd. Uiteraard zorgt de natuur af en toe voor wat problemen middels een natuurrampje hier en daar, maar de echte uitdaging zit in de bouw van tempels en kathedralen. Deze bouwwerken geven je stad een boost, maar het kost enorm veel geld om ze te bouwen. Bovendien duurt de constructie ook lang, dus zul je eerst je zaakjes goed op orde moeten hebben. Uiteindelijk moet het mogelijk zijn om gigantische steden te bouwen, met meerdere kathedralen. Volgens de makers een lastige uitdaging, maar het is dus mogelijk.

Anno: Create a New World

Hoewel de snelheid in het spel laag is, moet de speler dus goed opletten en het moge duidelijk zijn dat het opbouwen van een stad in Anno 1404 een taak is die de nodige concentratie vergt. Voor spelers die het allemaal teveel gedoe vinden heeft Ubisoft een alternatief in huis. Anno: Create a New World voor de Wii en de DS gaat uit van hetzelfde idee als Anno 1404, maar schotelt de speler een veel toegankelijker spel voor, in een wat minder stijf jasje.

*Handje vasthouden

Hoewel het concept van Anno: Create a New World overeenkomt met dat van Anno 1404, is de uitvoering van het spel volledig anders. Anno 1404 is veel meer een ´sandbox-game´ dan Create a New World, dat meer wordt gedreven door het verhaal. Dit verschil gebruikt de ontwikkelaar ook meteen om de speler wat meer aan de hand te nemen. De pc-gebruiker kan wel wat hulp krijgen, maar wordt geacht om veel zaken zelf uit te zoeken. Van de Wii- of DS-gamer wordt minder zelfstandigheid verwacht. Elk stapje in de opbouw van je stad wordt uitgelegd en voorgedaan. Dat kan irritant zijn als je al bekend bent met de Anno-serie, maar voor nieuwkomers is het ideaal.

Een voor de hand liggend verschil met de pc-versie zit uiteraard in de besturing. De toetsenbord/muis-combinatie vormt een bekend recept, en bij de DS kun je je ook wel wat voorstellen bij een besturing met de stylus en het touchscreen, maar de Wiimote en de Nunchuck vormen een heel ander verhaal. Gelukkig voelt Anno: Create a New World op de Wii direct vertrouwd aan. De 'user interface' heeft verschillende handigheden onder de knoppen, die ervoor zorgen dat de game gebruiksvriendelijk kan worden aangestuurd. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het feit dat je met de B-knop automatisch snel meerdere huizen kunt bouwen, zonder dat je steeds in het constructiemenu moet duiken.

*Eigen kleurtje

Die aanpak is tekenend voor de hele game: alles is meer versimpeld en laagdrempeliger dan in het spel op de pc. Het geeft het spel weliswaar een 'kiddy' uitstraling die de 'serieuze' gamer wellicht af kan schrikken, maar dat laatste is eigenlijk niet nodig. Ook in Create a New World zul je namelijk op je strategie en de plaatsing van je gebouwen moeten letten, net zoals dat het geval is in de pc-versie. Daarbij kent Create a New World trouwens nog een hulpmiddel: alle gebouwen hebben een bepaald kleurtje. Huizen zijn oranje, productiegebouwen geel en gebouwen die de omgeving voorzien van een bepaalde behoefte, zoals een kerk, zijn blauw. Zo kun je snel zien welk type gebouwen er op een bepaalde plek op de map staat.

Voorlopige conclusie

Ubisoft heeft met Anno 1404 en Anno: Create a New World twee games in huis die voor een deel op elkaar lijken. Voor de die-hard stategiefans heeft Anno 1404 een stapje vooruit gezet ten opzichte van de rest van de serie. Het spel is niet geschikt voor ongeduldige gamers die geen zin hebben om af en toe even te wachten tot een gebouw klaar is, maar voor die doelgroep is Anno: Create a New World een prima alternatief. Het Wii- en DS-spel, waarvan we alleen de Wii-versie even hebben kunnen spelen, is simpeler en sneller en bovendien laagdrempelig, zonder dat het strategische element daarbij volledig verloren gaat.

Titel Anno 1404
Platform pc
Ontwikkelaar Bluebyte
Uitgever Ubisoft
Releasedatum Juni 2009
Titel Anno: Create a New World
Platform Nintendo Wii, NDS
Ontwikkelaar Keen Games
Uitgever Ubisoft
Releasedatum Mei 2009
Anno 1404 Anno 1404 Anno 1404 Anno 1404 Anno 1404 Anno 1404

Reacties (56)

Wat mij tegenviel aan de vorige versie, waren de kleine maps. Hoe zit het met deze versie?
Ik vond dit plaatje wat de verhoudingen weergeeft tussen de maps in 1701 en 1404.
Twee keer zo groot, en niet alleen maar vierkante eilanden. Mooi!

[Reactie gewijzigd door tHe_BiNk op 19 april 2009 17:08]

Had al een tijdje geleden gezien op de website van Anno zelf... Het ziet er erg gelikt uit maar naar bij mijn weten heb je inderdaad wel een monsterbak nodig om alles op high te spelen, als ik destijds de commentaren moet geloven op het Duitse anno forum.

Wel een minpuntje vind ik dat de gebouwen allemaal zo op elkander lijken... er zijn wel veel verschillende maar toch lijken ze allemaal weer op elkander, jammer vind ikzelf.
Heb je wel eens door amsterdam gelopen bij de oude grachten? Als je daar kijkt lijken ze ook allemaal redelijk op elkaar en natuurlijk wel enige verschillen. Maar als je elk huisje anders wil hebben staan er straks met 4-6 spelers 6 a 8 steden met per stad pak em beet 100 huizen, dat zou dan tegen de 800 tot 1000 verschillende gebouwen moeten worden.
Goede pc die dat op enig grafisch aanvaardbaar niveau kan laten zien. Dat is gewoon te veel gevraagd op dit moment. En daarbij vind ik het niet storen als er een rij huizen hetzelfde eruit ziet. Zolang ik maar weet welke burgelijke stand ze hebben.

Hopelijk worden de natuurlijke rampen wat minder en hebben de ondersteunende gebouwen wat meer functies dan alleen tegen een bepaalde epidemie of brand te helpen. Ik bedoel er is ook geen politiebureau ofzo, maar wel een rechtbank...
Ik vind dat het sociale gedeelte nog wel beter uitgewerkt kan worden.
Ook zouden seizoenen leuk zijn, in de winter kan je natuurlijk geen graan verbouwen, dus dan zou je die voorraden op moeten bouwen, de boerderijen op halt zetten en mogelijker wijze ergens anders inzetten.
Hoewel het er wel lastiger van word is wat meer dynamiek in mijn ogen wel leuker en uitdagender + het geeft meer variatie in de speelwijze. Als het voor de minder adapte spelers gewoon een berichtgeving in wordt gebouwd, over x tijd moet je minimaal zoveel graan hebben want de winter komt er aan, kan dat prima worden gedaan.
Ook zou in de winter bijvoorbeeld houtverbruik hoger zijn door het stoken om warm te blijven.
Maar mss is dat wat te complex :P
dat met die winter enzo komt uit de settlers vind ik wel goed concept werkt ook goed:) kijk erna uit dat hij uitkomt. komt zeker op de plank erbij.