Vooruitblik op Anno: 1404 en Create a New World

Introductie

Mensen die het opbouwen en uitbouwen van een imperium leuk vinden, worden door verschillende grote franchises al jarenlang op de wenken bediend. Voor gamers die zich kunnen vinden in een klassieke setting zijn series als The Settlers en Anno bekend terrein. Vooral in Duitsland kunnen dit soort games op veel populariteit rekenen, wellicht mede doordat games waarin bloed voorkomt er verboden zijn - en je moet toch wat, als gamer. In Nederland is de Anno-serie weliswaar minder populair, maar Ubisoft nam toch de moeite om de ontwikkelstudio over te laten komen, zodat we uitgebreid kennis hebben kunnen maken met Anno 1404 voor de pc en Anno: Create a New World voor de Wii en de DS.

Getest op: pc, Nintendo Wii
Ook verkrijgbaar voor: Nintendo DS

Gezien het verleden van de serie zal de pc-versie van de nieuwe Anno waarschijnlijk populairder worden dan de versie voor de Wii en de DS. Anno 1404 belooft een ware droom te worden voor simulatiefanaten. Het spel begint simpel, als je met een klein bootje op zoek gaat naar een eiland dat aan je eisen voldoet, om er een begin te maken met de opbouw van je eerste stad. Anno 1404 onderscheidt zich hier meteen al van zijn voorgangers, doordat de eilanden niet langer alleen uit saaie, rechthoekige vormen bestaan. De eilanden zijn realistisch gevormd en de keuze voor een eiland speelt een grote rol; het zal veel moeilijker zijn om een onherbergzaam eiland te bewonen dan een eiland met veel vlakke gebieden.

*Levende wereld

Terwijl je vaart en een plek zoekt om je dorpje neer te zetten, valt op hoe verzorgd het spel er uit ziet. Hoewel we de specificaties van de test-pc waar we op konden spelen niet weten en het dus best een monsterbak kan zijn geweest, zag Anno 1404 er absoluut mooi uit. De eilanden zijn sfeervol aangekleed, de golven in de zee bewegen realistisch en slaan mooi tegen je boot aan, en de wereld is levendig. De bewoners van je stadje zijn bezig met hun alledaagse dingen en er zijn verschillende dieren aanwezig, waardoor de spelwereld geloofwaardig overkomt.

Dat geloofwaardige komt ook terug in de gameplay. In Anno 1404 gebeurt niets volautomatisch. Als je een boerderij bouwt, zal het even duren voordat hij voedsel levert, want de akkers kunnen niet meteen worden geoogst. Dit is wel een puntje waar je mee om moet kunnen gaan. Anno is niet bedoeld voor spelers die zich bij het gamen erg richten op actie. Het spel vraagt af en toe om wat geduld. Natuurlijk is er altijd wel iets te bekijken of te plannen, maar je zult geregeld moeten wachten totdat een bepaald gebouw actief wordt en je weer verder kunt.