Door Ron Vorstermans

Freelance redacteur

De glorieuze terugkeer van 2d-Mario

Super Mario Bros. Wonder Review

23-10-2023 • 06:00

133

Multipage-opmaak

De terugkeer van 2d-Mario

Super Mario Bros. Wonder

Super Mario Bros. Wonder is een van de leukste games van het jaar, ongeacht of je in je eentje speelt of samen met drie anderen. Wonder duurt wellicht ‘maar’ vijftien uur om uit te spelen, maar weet zichzelf continu opnieuw uit te vinden. Soms doet het dat met nieuwe tijdelijke upgrades of nieuwe spelwerelden, maar net zo vaak verrast deze game door de opzet van de kleurrijke levels. Als je een van de Wonderbloemen in een level vindt, weet je nooit wat je daarna te wachten staat. Het is knap dat Super Mario. Bros Wonder zoveel verschillende spelmechanieken zo vloeiend aan elkaar rijgt. Deze Mario-game spat bovendien van het scherm, met alle kleurrijke omgevingen en gevarieerde thema’s. Super Mario Bros. Wonder is zonder twijfel de meest creatieve tweedimensionale telg in de serie en een absolute must-have voor Nintendo Switch-bezitters.

Dat Super Mario Bros. Wonder veel indruk maakt, is op zich niet zo verrassend. Mario-games stellen zelden teleur en Super Mario Wonder zag er in eerdere beelden van Nintendo al ontzettend vermakelijk uit. Toch zullen sommige Switch-bezitters enigszins opgelucht en verrast zijn dat Wonder een écht volledige en waardige Mario-game is. Misschien komt dat vooral omdat de laatste tweedimensionale Mario-game, New Super Mario Bros. 2, wat teleurstelde. Het was vooral een veilig vervolg op het eerste deel. Daarna bleef het lang stil rondom tweedimensionale Mario-games, maar met Super Mario Bros. Wonder verandert dat nu.

Het moment van onthulling is ook opvallend, want Super Mario Bros. Wonder is relatief laat door Nintendo uit de doeken gedaan. Het waarom laat zich moeilijk raden. 2023 is tot de nok toe gevuld met goede titels, en dan hebben we het nog niet eens over de vele verrassingen. Veel games sneeuwen als gevolg daarvan onder of verdwijnen na een paar dagen weer uit het publieke kielzog. Het lijkt ergens onlogisch om een game, zelfs een Mario-game, in dit overvolle gamejaar pas enkele maanden voor release aan te kondigen. Toch is dat precies wat Nintendo heeft gedaan. De game werd pas eind juni onthuld.

Daarnaast zijn er nog de geruchten over ‘een nieuwe Switch’, die iedere week concreter lijken te worden. Het gaat waarschijnlijk niet lang meer duren voordat Nintendo zijn nieuwe console aan het grote publiek onthult. Op papier zou de uitleiding van de huidige Nintendo Switch daarom in volle gang moeten zijn, wat meestal slecht nieuws is voor het game-aanbod. Toch lijkt de Nintendo Switch voor een knallend uiteinde te gaan. Princess Peach: Showtime!, Super Mario RPG, WarioWare: Move It! en Mario vs. Donkey Kong komen er allemaal nog aan. De absolute vaandeldrager van deze uittocht is echter Super Mario Bros. Wonder.

Waar New Super Mario Bros. 2 het op safe speelde, houdt Wonder het gaspedaal continu ingedrukt. Super Mario Bros. Wonder wisselt zoveel afwisselende spelmechanieken af dat de prachtige levels bijkans uit hun voegen barsten van de creativiteit en geheimen. Wonder kan in spitsvondigheid prima wedijveren met zijn grote driedimensionale broertjes, en dus ook met het geprezen Mario Galaxy en Odyssey. Bovendien is deze game net zo leuk om in je eentje te spelen als met drie andere spelers samen op de bank. Super Mario Bros. Wonder een nagerecht? Niets is minder waar. Wonder is eerder een moderne klassieker.

Simpele opzet

De opzet van Super Mario Bros. Wonder is simpel. De game speelt zich af in het nieuwe Bloemenrijk, een kleurrijke spelwereld vol pratende bloemen en wonderlijke plantenzaadjes. Helaas wordt de vrede er abrupt verstoord door slechterik Bowser, die een van de bijzondere Wonderbloemen steelt en in een gigantisch zwevend kasteel is veranderd. Het is nu aan Mario en zijn vrienden om in zes spelwerelden zes Koningszaadjes te verzamelen om Bowser te verslaan.

Een personage kiezen

Die opzet lijkt op die van de oude tweedimensionale Mario-games, maar met een paar ingrijpende wijzigingen. Zo kies je zelf met welk personage je speelt. Dat kan Princess Peach, Mario of Luigi zijn, maar uiteindelijk zijn de verschillen vooral van visuele aard. Toch moet je een beetje oppassen wie je kiest. Als je een van de Yoshi’s of het personage Nabbit selecteert om mee te spelen, wordt de game veel gemakkelijker. Die personages lopen geen schade op en kunnen geen power-ups gebruiken. Ze ontgrendelen dus een speciale modus voor wie minder goed uit de voeten kan met alle spelmechanieken.

Super Mario Bros Wonder

De moeilijkheidsgraad varieert op een slimme manier. Super Mario Bros. Wonder kan best uitdagend zijn en telt een aantal pittige levels. Sommige platformgedeeltes vergen werkelijke platformfinesse en pixelprecisie. Toch bepaal je helemaal zelf in hoeverre je op zoek gaat naar die uitdaging. Je hoeft niet per se alle levels in een wereld te voltooien om verder te komen in de game. De game geeft met een sterrenrating aan hoe moeilijk een level is. Als je geen zin hebt in die uitdaging, kun je gewoon kiezen om een makkelijker level op te pakken. Ook daarmee kom je verder in het spel. Die niet-lineaire opzet biedt eenieder wat wils, zonder de game te toegankelijk of te makkelijk te maken.

Net zo leuk met vrienden

Je kunt de game prima in je eentje spelen, maar dat is zeker niet verplicht. De hoofdmodus is zowel on- als offline met drie andere mensen te doorlopen. De online versie hebben wij niet kunnen testen. De offline variant wel, en die beviel goed. Je kunt elkaar niet helpen of treiteren tijdens het platformen, dus in die zin is de opzet van het samenspel vrij simpel. Wij hebben dat niet als vervelend ervaren. Het doorlopen van de levels is met vrienden op de bank zeker net zo leuk en bevredigend als in je uppie. Bovendien is de actie met meerdere personages in beeld nog steeds goed te volgen. Dat is een flinke geruststelling, want in sommige coöperatieve platformgames is de actie op het scherm door alle chaos amper te volgen.

Het selecteren van levels doe je door met Mario van bovenaf op een welbekende landkaart rond te lopen, maar het is ook mogelijk om de levels in een lijst te selecteren. Dat laatste is erg handig. Je ziet dan namelijk ook wat je bij eerdere pogingen in een bepaald level hebt gemist. Wonder maakt het zo aantrekkelijk om terug te keren naar levels die je al eerder hebt gespeeld. Dat is mooi, want de grootste kwaliteit van Super Mario Bros. Wonder schuilt zonder twijfel in de fenomenale levels die barstensvol verrassingen en geheimen zitten.

Het spel biedt in de basis ongeveer vijftien uur speelplezier, maar als je gevoelig bent voor het ‘100 procent voltooien’ van videogames, zul je er gegarandeerd een paar uur langer over doen.

Fenomenale levels

Super Mario Bros. Wonder is een van de meest creatieve Mario-games die ooit zijn gemaakt. De levels wedijveren in spitsvondigheid zelfs met die van het geprezen Super Mario Galaxy en Super Mario Odyssey. Dat is een beladen compliment, want veel gamers beschouwen die twee Mario-games als klassiekers, maar na het spelen van Super Mario Bros. Wonder blijkt die vergelijking zeker niet onverdiend. De game speelt continu met je verwachtingen en lijkt maar niet te stoppen met het introduceren van nieuwe spelmechanieken. In de allereerste Wereld regent het zoveel onverwachte wendingen dat je denkt het volledige aanbod wel te hebben gehad. Nou, niet dus. Deze game verrast van begin tot eind.

Wonderbloemen

De grootste troef van Super Mario Bros. Wonder zijn de Wonderbloemen. Deze felgekleurde bloemen zijn op allerlei manieren in levels verstopt. Ze komen bijvoorbeeld pas tevoorschijn nadat je op een blokje springt, een vijand verslaat of een hoger gelegen platform bereikt. Zodra je een Wonderbloem oppakt, verandert alles. De muziek, de stijl, het doel, de vijanden: Wonderbloemen veranderen een normaal level in een soort hallucinante koortsdroom. In een van de onderwaterlevels wordt het water ineens de lucht, en de lucht het water. In een ander onderwaterlevel wordt er opeens een gigantische vis geïntroduceerd die je achterna zwemt en zich door alle blokken ramt. Je weet nooit wat je kunt verwachten.

Super Mario Bros Wonder

Bij ons favoriete Wonderbloem-effect speel je met een lange Mario. Als je op een gegeven moment op Bowsers schip komt en daar de Wonderbloem oppakt, verandert het level in een soort schaduwwereld waarin Mario - of wie je ook kiest als personage - plots ontzettend lang wordt. Je dient dan op een hele andere manier na te denken over de platformstukken, die niet met Mario mee veranderen. Zelfs met lange Mario werkt de opzet van het level nog steeds. Het is ook grappig om te merken hoe de muziek plots ‘gecomprimeerd’ klinkt als je met lange Mario bukt. Een ander leuk effect is de Wonderbloem die een kudde dieren of vijanden door het level laat denderen. Het gevolg is een chaotische sprint naar de finish terwijl je amper beseft wat er gaande is.

Leuke geheimpjes

Een level wordt weer ‘normaal’ als je een Wonderzaadje vindt. Ieder level telt een of meerdere Wonderbloemen en -zaadjes, en ze zijn absoluut te missen. De game geeft aan hoeveel bloemen er in een level zijn verstopt, maar soms zijn het er meer dan Nintendo zelf aangeeft. Dergelijke geheimen geven de kwaliteit van het levelontwerp goed aan. Het lijkt erop alsof ieder level verborgen muntjes, platformsegmenten en zelfs Wonderbloemen heeft. Onze favoriete geheimpjes schuilen in het spelen met perspectief. Soms speel je opeens met een hele kleine Mario een klein level op de achtergrond binnenin het normale level, of juist met een hele grote Mario een groot level op de voorgrond.

Natuurlijk is het ook weer mogelijk om Mario van gedaante te doen veranderen door een power-up op te pakken. De leukste variant is zonder twijfel de mogelijkheid om in een olifant te veranderen, iets wat op elk personage een vergelijkbaar effect heeft. Je bent dan veel groter en hebt een slurf om vijanden mee weg te slaan. Misschien nog wel het leukste effect heeft deze olifantvorm echter op de muziek. Die verandert vloeiend van de normale compositie naar een variant die wordt gespeeld met, jawel, blaasinstrumenten.

Prachtige stijl en muziek

De Switch dateert uit 2017 en het laat zich raden dat de hardware daarom aan het einde van zijn Latijn is. Bij The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom waren de scheurtjes al goed zichtbaar. Die game draaide overwegend goed, maar baande zich tijdens drukke spelsegmenten al haperend en stotterend een weg naar de finish. Super Mario Bros. Wonder draait daarentegen perfect. Het spel levert zelfs tijdens de meest chaotische multiplayermomenten consistent zestig frames per seconden af, ongeacht of je in de handheldmodus of in het dock speelt.

Het voelt niet alsof Nintendo zich daarvoor technisch heeft moet inhouden. Super Mario Bros. Wonder is een schitterend spel om naar te kijken. De huisstijl heeft iets handgetekends en is ontzettend vrolijk en kleurrijk. Zeker op het oledscherm van de nieuwste Switch spat het contrast van het scherm. Natuurlijk komen in de zes werelden alle typische Mario-omgevingen voorbij - lava, ijs, je kent het wel - maar de levels hebben ook een overkoepelend bloementhema. Het spel speelt zich immers af in het Bloemenrijk. De teken- en animatiestijl sluit goed aan op de overdaad aan koddige flora in de levels.

Super Mario Bros Wonder

Waarom dat zo is? Dat is moeilijk in woorden te vangen. Bloemen dansen op de muziek en de achtergronden lijken bijna met penseelstreken geschilderd. In de animaties zijn ook tal van kleine details verwerkt. Goomba’s bijten Mario voordat ze tegen hem aanlopen, Mario verliest zijn pet en pakt hem vervolgens weer op nadat hij in een pijp verdwijnt, de Olifantvorm moet extra aanzetten om door de pijp te komen, en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Deze game heeft iets gezelligs, speels en nostalgisch over zich. Het voelde soms een beetje alsof ik weer terug was in mijn oude slaapkamer, waar ik als kind onder mijn dekentje Super Mario World zat te spelen.

Het is zelfs te beargumenteren dat Super Mario Bros. Wonder de mooiste Nintendo-game tot nu toe is. Misschien niet in technische zin, maar zeker wel als het om stijl en animatie gaat. Ook de muziek verdient het om apart te worden benoemd. Niet alleen zijn het echte oorwurmen die vaak orkestraal gecomponeerd zijn, er is ook gewoon heel veel van - nieuw én oud. Nintendo heeft zelfs meerdere versies van dezelfde liedjes opgenomen, die afwisselen wanneer Mario van vorm verandert. Op de vorige pagina las je al dat dit bijvoorbeeld gebeurt als hij de olifantvorm aanneemt.

Conclusie

Wonder is de eerste tweedimensionale Mario-game in ruim tien jaar tijd, en een van de beste Mario-games ooit gemaakt. De levels blijven continu imponeren met nieuwe spelmechanieken, kleine geheimpjes of plots veranderende cameraperspectieven. Het maakt niet uit welk level je kiest, ze zijn allemaal met ogenschijnlijk veel liefde en aandacht samengesteld. Alles oogt en klinkt bovendien fenomenaal terwijl de framerate daar nooit zichtbaar onder lijdt. Of je nu in je eentje speelt of met drie anderen op de bank: Super Mario Bros. Wonder maakt van tweedimensionaal platformen een spectaculaire achtbaanrit vol onverwachte loopings en wentelingen. En die achtbaan is voor alle leeftijden toegankelijk.

Dat Wonder zich in kwaliteit kan meten met het beste werk van Nintendo zal voor veel gamers als een verrassing komen. Super Mario Bros. Wonder is heel laat aangekondigd en komt uit in de laatste levensfase van de Nintendo Switch. De game wekte daarmee de indruk een soort nagerecht te zijn. Niets is minder waar. In een jaar dat uit elkaar spat van goede games, doet Super Mario Bros. Wonder zonder twijfel mee in de discussie over wat de beste game van het jaar is. Het is dat Tweakers geen cijfers geeft aan videogames, anders kreeg Super Mario Bros. Wonder een 10.

Reacties (131)

Sorteer op:

Weergave:

Wat ik verder nog noemenswaardig vind is dat de Nederlandse lokalisatie erg sterk is en dat de babbelbloemen daardoor super leuk zijn. Ik had echt verwacht dat ik die pratende bloemen irritant zou gaan vinden, maar in het Nederlands zijn ze best geestig.

“Gaan ze zingen?! Ja hoor ze gaan zingen.”
“Oh je kunt gewoon daar heen!”

Heb even de credits opgezocht, want het leek me leuk een gezicht bij de stem te hebben. Ewout Eggink heeft de babbelbloemen ingesproken.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Ewout_Eggink
Nederlands is idd een leuke toevoeging en best goed gedaan. Maar wel gek dat als je Nederlands in het menu selecteert, de menu's en andere teksten wel gewoon gekoppeld blijven aan je systeem taal. Nu moet ik alsnog de tekstbubbels voor mijn zoontje vertalen. (Of de systeem taal aanpassen ;) )
Nederlands is idd een leuke toevoeging en best goed gedaan
Sorry, maar wie zit of zat hier nu ECHT op te wachten? We spelen Mario nu alweer 40 jaar in het Engels. Altijd super leuk geweest.

En waarom zou je voor je zoontje moeten vertalen? Ik was 6 ongeveer toen ik Mario speelde, en speelde deze gewoon 3x uit en begreep alles. Andere kinderen destijds net zo goed. Juist dat bij de hand pakken en denken dat je als ouder moet gaan vertalen (omdat je eigen hersenen nu zo werken) is juist mijn inziens een grote denkfout.

Kinder pikken juist de betekenis van woorden die ze niet kennen automatisch op. Zo leren kinderen. Die kunde raken we later grotendeels kwijt.
Tegenwoordig is er wel iets meer tekst voorhanden dan “1-Player / 2-Player” en “Thank you Mario, but our princess is in another castle” maar principieel wel met je eens. Aldoende leert men en hele generaties zijn er zo gekomen. :)
Nederlandse taal in dat spel is net zo leuk, alleen heeft het even wat gewenning nodig.
Mee eens, ik kende mijn Engels behoorlijk voor ik het überhaupt kreeg (35 jaar geleden oid). :) De combinatie van Engelse series en videogames zorgde daarvoor. Niks geen grammatica etc. gewoon de taal leren, dat kwam toen gewoon vanzelf.
Dat hangt heel erg van de kinderen af. Sommige kinderen vinden het helemaal niet erg als een game toevallig engels spreekt en kunnen al erg snel de teksten begrijpen en het verhaal gewoon volgen. Maar er zijn zat kinderen die geen TV in huis hebben en die van hun ouders ook als het even kan geen andere taal horen tenzij ze op vakantie zijn in een ander land. Voor die kinderen is het echt niet mogelijk om een game in een andere taal te volgen omdat ze nu eenmaal 100% afhankelijk zijn van hun ouders met dat iemand een andere taal spreekt.

Mijn dochter (5) spreekt drie talen vloeiend als is haar Nederlands wel de zwakste taal omdat we nu eenmaal niet in Nederland wonen en ze dus eigenlijk alleen met mij en af en toe haar groot ouders Nederlands spreekt. Voor haar zijn films in een van de drie talen heel gewoon al wil ze af en toe nog wel eens tussen de talen schakelen als ze een bepaald woord niet begrijpt in een van de drie talen. Er is geen enkele reden voor haar om een game te vertalen als er gesproken tekst is, als het alleen geschreven is dan is voorlezen in de taal op het scherm toch nog wel nodig omdat ze met 5 jaar oud nog niet zo goed kan lezen.

Maar dat is lang niet zo voor alle kinderen, een van mijn collega's (Canadees) sprak alleen Engels met zijn drie kinderen tot dat de middelste hoorde dat papa ook de lokale taal sprak. Van af die dag sprak hij geen engels meer met zijn vader. Terwijl de andere twee gewoon engels spreken zonder enig probleem terwijl ook zij weten dat hun vader de lokale taal gewoon heel goed spreekt.

Ondanks dat ik het helemaal met je eens ben dat het echt niet nodig is voor een kind om alles maar vertaalt te krijgen is het voor sommige kinderen toch echt de beste optie. Het is precies het zelfde verhaal als waarom sommige mensen heel goed zijn in het maken van muziek terwijl andere toch echt veel beter zijn in scheikunde... voor sommige mensen is een andere taal leren heel veel lastiger dan voor andere en dat het voor jouw nu toevallig niet zo moeilijk was neemt niet weg dat het voor een ander heel goed anders kan zijn.
Ja dat is een beetje onhandig inderdaad. Heb hem nu voor consistentie maar op Nederlands gezet, mocht het impact hebben op andere games dan merk ik dat vanzelf wel weer. Maar een algemene taalkeuze ipv alleen voor de babbelbloemen zou wel fijn zijn.
Wat nonsens is. Vroeger kwam er amper tekst en al zeker spraak aan te pas in games. Zo moeilijk was het niet om die weinige zinnen Engels te vertalen. Dat is nu toch wel helemaal anders. Voor jonge kinderen is dit gewoon heel leuk dat wel wat games op de Switch in het NL voor handen zijn.

[Reactie gewijzigd door Cerv47 op 23 juli 2024 21:33]

Wat mij persoonlijk juist weer stoort is dat een lokalisatie nodig is. Heb nu een wereld doorspeelde en de continue oponthoud van tekst en uitleg is een zwakte in het ontwerp in het spel.

Ik had liever een game gezien waar alles middels het spel zelfverklarend is. Als een element moet worden uitgelegd met tekst, heb je als designer eigenlijk al verzaakt wanneer met animaties en slim en intuïtief design hetzelfde bereikt kon worden.

Het verhaal werkt ook erg uncanny, het is dusdanig simplistisch en beeldend dat het geen tekst nodig heeft, desondanks constant tekstwolken die het tempo er uit halen en localisation vereisen, zonder eigenlijk van meerwaarde te zijn.
Ik heb mijzelf altijd erg vermaakt met de Mario games, maar een minpunt wat tweakers ook benoemd is de magere 15 uur die je nodig hebt om het uit te spelen.
Ja er is een replaywaarde, maar welke Mario fan had niet nog wat extra levels gewild?

Mario heeft al geen (echt) verhaal, er hoeft geen gebruik te worden gemaakt van ontzettend veel dure texture modellen.(Ja de game is visueel zeer goed, maar andere game makers krijgen er met een goede 3D game ook van langs als bepaalde modellen te vaak herbruikt worden)

Voor de duidelijkheid. De game is erg leuk en waarschijnlijk echt wel zijn geld waard. Ik zeg alleen dat voor die €60 die Nintendo als adviesprijs geeft ik gewoon op “nog meer mario” had gehoopt.
Ik vind 15 uur echt hele mooie speeltijd. Games zijn in mijn ogen veel en veel te lang tegenwoordig. Ik wil een mooie ervaring, ik niet niet opzoek naar tijdvulling.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @giantgiantus23 oktober 2023 08:15
Een langere game hoeft natuurlijk geen tijdvulling (filler) te zijn. Ik vind de prijs van bijna 60 euro ook veel voor "slechts" 15 uur speeltijd. Games waar ik maar 15 uur over doe koop ik zelf niet voor deze prijs. Nu is de prijs niet (alleen) bepalend maar een wat langere game heeft bij mij echt wel de voorkeur. Dit zou bijvoorbeeld verlengt kunnen worden met DLC, het liefst gratis of voor een lage prijs bij een game van deze prijs.
Hangt van de game en doelgroep af.

Toch denk ik dat dit voor kinderen (basisschool leeftijd) veel replay value zal hebben. Zullen die er ook 15 uur over doen? Hoe vaak speelden we vroeger Mario games op bijvoorbeeld NES uit? Al heb ik geen Switch en ben ik huiverig voor joy drift. Als ze dit uit zouden brengen voor Steam Deck zou ik het zo aanschaffen (heb enkel conclusie hoeven lezen).

Ik hou van gear progression games vanwege de RNG unique upgrade path. Die zijn vaak grindy daardoor kost het meer tijd. Toch vermaak ik me prima met D4. Maar een kortere game die goed is zou ik ook geweldig vinden. Het aantal uren zegt mij dan ook weinig, tenzij je het hebt over bijvoorbeeld een flinke avond en het is uit.
Je kan hem natuurlijk kopen en via Yuzu/RYU draaien. Wat ik op YT zie is dat het prima draait op de Steam Deck.
Mijn Joy-Con's liggen nu bij de reparateur dit is het 2019 model en begonnen pas 2 maanden geleden met driften.

Dus bijna 4 jaar in gebruik en worden gratis gemaakt door Nintendo, daarna worden ze niet meer aangeraakt want we gebruiken losse controllers en eigen Switch Lite's (Pro model voor mij en de kids gebruiken die van de kruidvat)

Zonde dat je zoveel leuke games laat liggen voor de angst voor driften terwijl je met een 15 euro kostende kruidvat controller of 50 euro kostende pro controller deze geweldige games kan speler zonder bang te worden voor drifting.
Wat is het kwaliteits verschil tussen de Pro en de kruidvat dingen? Merk je duidelijk verschil en is het een constante (kleine) irritatie die stoort. Of zit het vooral tussen de oren en ben je eigenlijk op zoek naar een reden om de duurdere prijs van de Pro te verantwoorden?
De pro voelt beter aan en heeft betere accuduur maar om de kruidvat controller slecht te noemen is niet eerlijk.

Speel hier af en toe de moeilijke stukjes voor de kinderen en dat gaat prima.

Dus ja de pro is het zeker waard vooral ook omdat ik geen andere consoles of pc heb ik speel alleen maar op de Switch momenteel dus splatoon 3, TOTk en Wonder.

de kruidvat controller is ja tweede keuze maar geen verliezer.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 21:33]

Koop je het spel toch niet. Voor een 'simpele' platform is 15 uur zeer netjes en wat had je anders verwacht van Mario. Een Witcher of Final Fantasy verhaallijn?
Nou, de eerste Mario Bros heb ik 2 jaar over gedaan om uit te spelen. Maar ok, toen konden we ook nog niet saven. :+

Ik heb deze Mario Wonder in 2 dagen uitgespeeld met nog 115 levens over. Dat vind ik dan ook het echte minpunt aan deze game; hij is ( op een paar speciale levels na ) veel te makkelijk en ongebalanceerd.
The final final badge test ook al uitgespeeld met 115 levens over? Kan je trouwens meer dan 99 levens hebben?
Volgens mij is 99 levens ook echt de max
Mario spellen zijn inderdaad stuk makkelijker geworden sinds SMB3. Treurig eigenlijk.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Orgel23 oktober 2023 17:49
Een Witcher of Final Fantasy verhaallijn?
Dat lijkt mij overdreven. Toch vind ik 15 uur vrij mager voor een spel met voor mij weinig replay waarde. Mijn punt is met name dat ik 60 euro niet in vergelijk vind staat tot een game die je in 15 uur of minder uitspeelt. Volgens how long to beat is de main story rond de 8 uur al klaar afhankelijk van hoe goed je bent. Main + alle extra's is ongeveer 11½ uur.
Ik vind dat altijd zo'n vreemd argument, 60 euro voor 15 uur is te duur, maar 15-20 euro voor een film van 2 uur niet:-) Ik vind 4 euro per uur niet zo slecht eerlijk gezegd.
Ik vind het altijd ook een vreem argument. Alsof bor inderdaad aangeeft dat 15-20 euro voor een film van 2 uur niet duur is. Want ik vind 60 euro voor 15 uur duur ja. Maar ik vind de bios ook afgrijselijk duur voor wat je er voor krijgt.

Tevens vergelijk je appels met peren.
Is ook een beetje vreemd of niet?
Ik bedoel bor ook niet specifiek, dit is iets wat mij opvalt bij veel mensen. De bios is ook wel wat duur tegenwoordig, maar dat komt meer doordat er niet veel echt goede films uitkomen de laatste jaren, voor een echt goede IMAX film vind ik 20 euro wel acceptabel. Daar komt bij als je een first party game van Nintendo fysiek koopt voor 60 euro je deze over 10 jaar nog steeds voor 40 euro tweedehands kunt verkopen, dus eigenlijk kost het je maar 20 euro;-)
Nintendo blijft inderdaad extreem lang waarde vast.
Precies, en anders verkoop je het via marktplaats na het spelen. Dat levert je zo minimaal aweer 25 a 30 euro op. Dan is het nog maar de helft.
Ieder zo zijn ding maar de waarde van iets bepalen door te kijken naar hoeveel uur je eruit haalt vs de prijs vind ik echt de meest absurde metric ooit.

sommige van de beste games die ik ooit gespeeld heb waren binnen de 10 uur klaar. Half life 1 en 2 had je binnen 10-12 uur wel uitgespeeld. Bioshock was ook niet meer dan een uurtje of 15. Doom eternal ook zoiets.

Als er iets is waar ik me onwijs aan stoor tegenwoordig is het dat alle games zo fucking lang zijn. Tears of the Kingdom en Baldurs Gate zijn geweldig, maar die games nemen zo ongelooflijk veel tijd in beslag dat ik daardoor tientallen ander games niet kan spelen door tijdsgebrek. Dan liever super goede games die 15-20 uur duren dan 1 game die er 200 duurt.
Nou precies dat. Doe mij maar een kwalitatief zeer goede game die ergens schommelt tussen de 12 - 25 uur, dan ben ik dik tevreden.

Ik speel liever een goed spel later nog eens helemaal door, dan dat ik 100 uur kwijt ben in een grote open wereld met generieke doelen. Neem bijvoorbeeld de batman arkham games, die speel ik nog steeds met plezier eens in de zoveel tijd opnieuw, juist omdat ze ook in een uurtje of 10 uit te spelen zijn.

Uitzonderingen daar gelaten hoor, een witcher 3 of RDR2 heb ik erg van genoten en in beide toch zeker 60 uur gestopt.
Ja eens hoor, een enorm lange game waar je je in kan verliezen is op z'n tijd ook gewoon heel fijn, maar ik kan echt maar 1 van dat soort games per jaar spelen. Daarna heb ik weer even open wereld burn-out.

Maargoed, het kan ook een leeftijdsdingetje zijn. Nu ik 35 ben, full-time werk, sociale verplichtingen en een relatie heb ziet mijn leven er wat anders uit dan toen ik 16 was en me gewoon 40 uur per week in games kon storten.
Baldurs Gate 3 is een uitmuntende game die nou eenmaal 200 uur kan duren. Korter maken zou alleen de game korter maken, dat heeft in dit geval niets met de kwaliteit te maken. Het zelfde geldt voor TOTK. Sterker nog, BG3 korter maken zou enorm afdoen aan de kwaliteit van deze game. Dit verhaal moet niet korter verteld worden. Er kan wat mij betreft zelfs nog meer bij in de vorm van DLC.

Als je geen tijd hebt, dan zijn er een paar opties. Je maakt tijd, je doet er wat langer over of je speelt wat anders. Zoals Mario Wonder.

Desalniettemin, je hebt een punt. Er zijn wat developers zoals Ubisoft die de duur van hun games uitrekken met irritante moeizame taken die op werken beginnen te lijken zonder dat er salaris aan vast zit. Zij lossen dat op met timesavers waarvoor betaald moet worden. Ik los dat op door wat variablen van de game aan te passen. Ik besteed geen uren aan het oprapen van stukjes hout, steen of wat dan ook.

[Reactie gewijzigd door nullbyte op 23 juli 2024 21:33]

15 uur is een fantastische pluspunt!

Teveel games duren IMHO véél te lang om uit te spelen tegenwoordig. Je hebt wel 2 of 3 echte levens nodig om al die spellen uit te willen spelen. :+

Ik betaal liever €60,- voor een spel dat ik in 15 uur met plezier uitgespeeld heb, dan €60,- voor een spel dat ik niet uitspeel omdat het te lang duurt en ik het na 15 uren of zo het niet meer leuk en/of interessant vind en/of saai vind worden, ondanks dat ik de eerste 10 uren met heel veel plezier gespeeld heb. (Dat heb ik bij de meeste games (tegenwoordig) - al zijn er uiteraard uitzonderingen op die regel.)
Noem jij eens een vermaak dat je "maar" 60 euro kost en je 15 uur lang van veel plezier voorziet? En dat je daar na met andere als vermaak kunt gebruiken, kunt hergebruiken voor vermaak en zelfs over een paar jaar nog weer op kunt pakken en van kunt genieten of het aan je kinderen laten zien die er op hun beurt ook weer 15 uur aan speel plezier mee hebben....

Ik durf zonder enige twijfel te zeggen dat er geen ander product op de entertainment markt is dat zo veel waar voor je geld bied als een goede game.

Een gratis DLC voegt niets toe voor Nintendo en die willen toch ook graag een beetje verdienen aan hun werk. Dus ik denk dat als er een DLC komt (niet echt iets dat ik zou verwachten) dat het hoe dan ook betaald zal zijn en dat mag van mij ook als het "maar" 15 uur is gewoon weer 60 euro kosten zo lang de kwaliteit en het speel plezier gelijk blijven dan heb ik dat er echt wel voor over.
Dit heb ik ook. Als spellen meer dan 20 uur duren om uit te spelen, is bij mij de wil al sterker om het spel over te slaan, omdat ik geen zin en tijd heb om die tijd er in te steken.

Mario-spellen bieden dan wel bij elk level nieuwe mechanics, en vaak zou ik die mechanics wel in meer levels toegepast willen zien worden. Hier zijn vaak de extra levels voor, en ik heb Wonder nog niet genoeg gespeeld om te zien of er extra levels in zitten.

Dan mijn mening over wonder: tot nu toe is het onverwachte echt leuk. Super Mario World heeft in mijn ogen zo hoog gescoord omdat het altijd spannend was of je alle geheime uitgangen en paden kon vinden. Dat doet Wonder in mijn ogen wel echt goed. Het kan voor mij tot nu toe echter nog niet tippen aan 3D World, omdat Wonder het net te vaak raar of onvoorspelbaar maakt: welke power-up doet wat bij welke vijand? De controls van Wonder zijn in ieder geval al een stuk beter dan de New Super Mario Bros-serie. Dat gevoel van constant op ijs lopen, daar kon ik echt niet inkomen.
Ik ga no way in 15 uur 100% halen. :P En daar zit wat mij betreft het plezier in. Sure, in eerste instantie ram ik er een keer doorheen (hoewel dat me ook niet in 15 uur gaat lukken ben ik bang). Maar die grote paarse munten in deze Mario zitten vaak op uitdagende plekken, dat lukt je niet in één of twee pogingen. En met de 4 ster moeilijkheidsgraad levels ben je per stuk ook wel minstens een half uur bezig om hem 100% te halen.
Sorry wat? En ik kreeg een gevoel van leegte na het uitspelen van Baldur's Gate 3 na 92 uur :D
Is 92 uur voor alle permutaties van ras, geslacht, klasse en alignment, of slechts een enkele run met één van de opties?

Ik denk dat ik het antwoord wel weet, het origineel en de makers kennende ;)
En dat is precies waarom ik deze game oversla ik heb er de tijd niet voor... Ik vind games heel erg leuk maar als ik bijvoorbeeld een Factorio mega base bouw dan ben ik zo maar een weken bezig omdat ik veel al niet meer dan een uur per dag er in kan steken. En veel al ben ik de game spuug zat voor ik de gehele base heb gebouwd zo als ik dat van plan was.
Voor mij zijn games van 10 tot 20 uur echt erg fijn omdat ik de gehele game kan spelen en niet voor ik de game heb uitgespeeld er genoeg van heb en een andere game wil spelen. Ik zou maar wat graag bijvoorbeeld Skyrim of Fallout games helemaal uitspelen maar dat is simpel weg niet te doen als je maar een uur per dag kunt spelen. Dan ben je veel te lang bezig met een game.

Ik kijk erg uit naar deze nieuwe Super Mario game, eindelijk weer een 2d platformer die je weer echt terug brengt naar de Mario waar mee opgegroeid ben.
Als je kijkt naar alle Super Mario Bros titels is het ongeveer even lang als de laatste titels, dus mager zou ik het niet noemen.
Tijden veranderen.
Ik heb daarnaast ook nooit gezegd dat ik de oude titels lang genoeg vond. ook hier had ik elke keer het idee "was dit het?"

Er zijn genoeg platform games die meer tijd vragen voor een eerste run.
Ik wil ook niet de kwaliteit van deze game in twijfel trekken, alleen dat de game zoveel meer had kunnen bieden.
Referentiekader is ook zoiets. Velen hier kennen de Mario games al sinds de jaren 80/90. Na dertig jaar weet je intussen wel welke trucjes er in zitten en waar ze een en ander verstopt hebben. Ik kom level elementen tegen uit bv Super Mario Land 2 en dat is leuk voor de herkenning.

Vergeet niet dat jongere mensen en kinderen dat verleden niet hebben en veel zaken voor het eerst gaan zien, net zoals wij dat vroeger hadden. Ik ben ook ooit nog 4 maanden zoet geweest om alle 120 sterren in SM64 te halen, tegenwoordig race ik door die game heen op een halve week. Dat lijken er velen hier te vergeten die Wonder te kort vinden.
Het 16 uur met subplots voor een volwassene en dan is het toch wel even flink doorstampen. Als ik dit aan de kleintjes thuis geef die hebben daar veel meer plezier aan.

Misschien was een stukje referentie zegt ietwat meer, how long to beat geeft daar bij aan dat Wonder een middenmoter is, oudere titels zijn een stuk korter maar er zijn ook uitschieters naar 60+ uur met subplots.
Deze is duidelijk veel korter/makkelijker. 3D World, Galaxy en noem maar op, hadden een veel langere speeltijd.
Let wel dat dit een Mario platformer is, gemiddelde tijd voor een level is enkele minuten. Dan is 15 uur toch ruim aan de maat?
Rayman Legends heeft een speelduur van ongeveer 40 uur.
Voor iemand die het compleet wil spelen is er gemiddeld 64 uur mee kwijt.

Daarnaast zijn er nog steeds wekelijkse extra's met doelen en online score's.
Zo is de game nog steeds erg leuk om te spelen.

Maar zoals ik al aan geef, ik vind het de prijs wel waard. ik zou vandaag de dag gewoon meer verwachten.
We leven in een tijd met online communities en mogelijkheden. Waarom geen functionaliteit van "super mario maker 2".
Het zou leuk zijn geweest als we de mogelijkheid hadden zelf levels te maken en te delen...
Ben het wel met je eens. Mijn vriendin is geen gamer en speelt bijna alleen maar de nieuwe Mario wanneer die uitkomen. Zelfs zij is er binnen een weekje alweer doorheen en heeft het dan ook wel al gezien. Dan vind ik 60 euro erg veel.
Als je vooral veel levels wilt dan kan ik Super Mario Maker aanraden :Y)

Ik vind het level design van Mario platformers altijd wel van een bijzonder hoog niveau, Nintendo heeft er ook uitgebreide interne opleidingen voor en alles. Dus je kan er ook rekening mee houden dat een gemiddeld Mario level ontwerpen een stuk langer duurt dan voor de meeste andere platformers. Die kwaliteit levert ook een hogere replay waarde op dus, en waar je aan voorbij gaat is dat er ook nog multiplayer bij zit. Nou wil niet iedereen dit spel in multiplayer spelen, maar het is toch wel eerlijk dat mee te nemen als je de prijs beoordeelt.
Die mening deel ik echt totaal niet. Persoonlijk begrijp ik ook nooit zo goed dat dat als een minpunt wordt gezien. Ik vind rond de 16 uur voor mij als ervaren gamer (ik verzamel graag alles en gebruik nooit YT filmpje oid) een meer dan prima tijdsduur. Persoonlijk denk ik er ook langer over te doen, ik speel, zeker de latere, levels meerdere keren om echt alles te verzamelen. Ook is zoiets als WallJump II challenge echt niet iets wat iedereen in 5 minuten heeft gehaald. Maar die challenges zijn vaak optioneel, ik weet zeker dat een hoop mensen dat soort dingen even probeert en dan overslaat.

Vaak zijn platformgames uit te spelen terwijl je, ruimschoots, niet alles hebt verzameld. Als ze zouden eisen dat ieder zaadje moet zijn behaald voor je verdere levels kunt activeren, dan zou die 16 uur makkelijk 25 uur worden. Maar er zijn natuurlijk veel kids die Nintendo games spelen, dus heb je bijvoorbeeld aan 6 zaadjes van de 15 die je had kunnen verzamelen genoeg voor het volgende level.

Ik verzamel graag elk dingetje, daar zit de uitdaging voor mij in. Iemand die door de levels heen raast en af en toe eens wat onderweg pakt zal sneller klaar zijn dan ik. Nintendo maakt vaak games met veel opties, zodat iedereen ze kan spelen.
Ik heb mijzelf altijd erg vermaakt met de Mario games, maar een minpunt wat tweakers ook benoemd is de magere 15 uur die je nodig hebt om het uit te spelen.
Ja er is een replaywaarde, maar welke Mario fan had niet nog wat extra levels gewild?
Als het 'all killer no filler' is, dan was ietsje meer denk ik wel goed geweest.
Ik ben echt niet voor de te lange games. Reden nummer 1 waarom ik nooit meer Assassins Creeds speel. Ook vond ik de speelduur en pacing bij Hollow Knight verschrikkelijk, tov de twee Ori's en Metroid Dread.

Ik denk dat +/- 20 uur wel een mooi mikpunt zou zijn geweest voor Wonder. Daarmee doet het iets meer dan de 2D mario's en specifiek Yoshi's Island (wat echt geen kleine game is). En het zit dan iets onder Mario 3D World en DKC Tropical Freeze.

Het moet zeker niet langdradig worden of de filler (copy/paste) kant op gaan, maar dat is voor Nintendo echt geen probleem. Als je ziet wat ze in Odyssy, 3D World en DKC allemaal verzinnen. En in termen van hoeveelheid content mag een premium 2D Mario wel in lijn liggen met Donkey Kong Country imo. Dat lijkt mij de sweetspot iig.

We weten allemaal dat het budgettair wel uit kon, want deze game zal ongetwijfeld zo'n 2 miljard gaan ophalen en meer.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 23 juli 2024 21:33]

Je hebt ook nog bonus levels… een bonus wereld zeg maar.
Ik bedoel, Super Mario World, die vaak wel heel hoog staat op "beste games aller tijde" lijsten duurt zo'n 7 uur om uit te spelen. Die was $25 in 1991 wat nu neerkomt op zo'n $55. Dus nu hebben we dubbel het spel voor ongeveer hetzelfde geld. En dan hebben we de replayability nog. Dan zie ik echt geen reden om het als minpunt te noemen.
Als je alle collectibles en dergelijke gaat verzamelen ben je wel meer dan 15 uur kwijt. De 15 uur is denk ik gebaseerd op puur de levels halen en weer door.
15uur?

Ik heb de Mario Deluxe U 100% uitgespeeld op 1 jaar tijd… Je bent er wel even zoet mee! Het record was die ene level in de supersterrenstraat, heb ik iets meer dan 300 keer gespeeld voordat ik alles had. Dagenlang 🙈
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @? ?23 oktober 2023 20:31
15 uur is voor de main story aan de erg lange kant:

How long to beat: Super Mario Bros. Wonder
Main Story 8½ Hours
Main + Extra 11½ Hours
Completionist 16½ Hours

[Reactie gewijzigd door Bor op 23 juli 2024 21:33]

Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @? ?23 oktober 2023 21:02
Deze tijden zijn gebaseerd op de praktijk en gebaseerd op de input van meerdere spelers. Rushed staat de main story momenteel op 7h 10m.
Er is in elke Mario game een x aantal seeds/sterren nodig om een volgend level te unlocken. Dan kun je de game wel met dat minimum uitspelen, maar je hebt dan minstens 20% van de levels niet gezien of gespeeld (en dat zijn veelal de moeilijkere levels). En dan mis je de essentie van een Mario game, waar het zelf uitzoeken en ontdekken altijd een van de pijlers is geweest.

Ik ben een redelijke gamer, game al 35 jaar, maar ik denk dat ik de 15 uur zeker aantik voordat ik alles daadwerkelijk hebt gevonden en behaald. Laat staan minder ervaren gamers of kids....
"Het is dat Tweakers geen cijfers geeft aan videogames, anders kreeg Super Mario Bros. Wonder een 10."

Dan zou die toch geen minpunt moeten hebben? Ik zou dan zeggen een 9,5 omdat het verder een goede game is.

Ik heb hem wel besteld, had nog een leuke persoonlijke korting dus voor 45 euro zullen de kids er zeker veel plezier van hebben. Zelf ben ik er nog steeds niet over uit of ik het spel niet te zoetsappig vind, ik vind het een randgevalletje daarin, maar wellicht dat die mening verbeterd tijdens het spelen. :)
Dan zou die toch geen minpunt moeten hebben? Ik zou dan zeggen een 9,5 omdat het verder een goede game is.
Dat ligt er aan wat het toetsingskader is.
Voordat je iets kan becijferen moet je een kader opstellen waar iets aan moet voldoen. Daarna ga je toetsen of het item aan die kaders voldoet en in welke mate.

Een item kan in z’n geheel imperfect zijn, maar wel een perfecte score krijgen (10,0 uit 10,0).

Lullig voorbeeld. Stel dat je een spellingsfout in de handleiding van een gekocht product ziet. Is dat aftrek voor de becijfering van het product? De handleiding is een onderdeel van het product. Het zat tenslotte in de doos. Toch zal je er geen aftrek voor geven. (Als de handleiding onleesbaar is door de hoeveelheid taalfouten, dan waarschijnlijk wel. Waar die marge zit is allicht arbitrair)

Mijn dochter van 9 had vorig jaar een spreekbeurt voor groep 4. Zij had een 10. De meester had een toetsingskader opgesteld. Hieruit kwam een 10. Als zij diezelfde spreekbeurt in groep 8 zal geven, verwacht ik dat ze niet meer dan een 6 zou hebben. En terecht. Het toetsingskader voor groep 8 is anders dan dat van groep 4.
Ditzelfde zal je zien met werkstukken. Voor vmbo worden andere eisen gezet als dan voor gymnasium.

(( Pijnlijke plek voor een typo. Bedankt @Votlook!! ))

[Reactie gewijzigd door lenwar op 23 juli 2024 21:33]

Helemaal eens met je uitleg. Echter met deze review, vind ik wel dat een ontbrekende gameplay feature impact zou moeten hebben op het cijfer. Het is immers een game review :)
Maar da's juist de hamvraag, lijkt me: ontbreekt er echt een feature, of is het meer een noot dat zodra je samenspeelt er weinig nieuws onder de zon is ten opzichte van... Wat precies? Alleen spelen, of coöperatief spel in voorgaande versies?

Als het features betreft die aangekondigd zijn maar niet geleverd, dan ben ik het volledig met je eens. Maar ik maak uit de review niet direct op dat er iets gemist wordt, en wat dan precies. Het is, zoals ik het lees, vooral een lofzang hoe geweldig het spel is.
Voor mij komt dat minpunt dan ook redelijk uit het niets, maar ik kan uiteraard ergens overheen gelezen hebben :)
met online play kunnen mede spelers jou reviven , en vlieg je enkele seconden rond als een ghost.
Ik denk dat hier het misverstand zit: het minpunt is niet dat coop verassend genoeg ontbreekt (dat zou in een Mario spel inderdaad misschien een reden zijn om geen 10/10 te geven).

Het minpunt is dat de coop geen extra verassingen heeft, in tegenstelling tot de rest van het spel.
vind ik wel dat een ontbrekende gameplay feature impact zou moeten hebben op het cijfer. Het is immers een game review :)
Vind ik ook wat ver gaan. Ik denk dat het een keuze is om coop neutraal door te voeren in gameplay mechanics om op die manier solo en multi play gelijk te houden in de spelervaring.

Bovendien vind ik het niet eens helemaal kloppen, want er zit er in de basis een kleine mechanic in. Yoshi en Nabbit werken anders dan de andere karakters. Je kunt zelfs op Yoshi meerijden. Wat een leuke toevoeging is voor de kleine (jongere) spelers. Ik vond dit zelfs best verrassend.

Zit overigens niet in het 'dit is een 10' kamp.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 23 juli 2024 21:33]

* dan voor gymnasium. Desalniettemin krijg je een 10 voor je betoog. :+
Maar je zit hier in de groep "muggenzifters en criticasters" dat wordt dus een 2. U bent zwaar gebuisd en moet nu helemaal terug naar het begin. En wees blij dat je niet in het gevang bent beland.
Het is geen wiskunde proefwerk waar iets wel of niet correct is en een onvolkomenheid dus onherroepelijk tot een lager cijfer moet lijden... Games zijn meer een kunstvorm waarbij een cijfer per definitie altijd subjectief is.
Games zijn meer een kunstvorm waarbij een cijfer per definitie altijd subjectief is.
Wat dan ook een reden was waarom T.net van cijfers was afgestapt. Een andere reden was vermoedelijk scoreinflatie, want T.net had veel moeite met een slecht spel een cijfer lager dan een 6 te geven.
Ik denk vooral omdat er in de reacties iedere keer discussies ontstonden over het het cijfer, vonden mensen het te hoog, dan was de recensent niet kritisch genoeg, werd-ie betaald door de gamemakers, etc. Was het te laag, dan zeurde de recensent gewoon of een hater. Zie bijvoorbeeld de review van Super Mario Odyssey, mensen waren woest.
Het is een best vreemd minpunt. Er zijn nog nauwelijks games met couch co-op, dus dan kun je moeielijk een game met uutstekende couch co-op afrekenen dat de multiplayer niet vernieuwend is.
Afgelopen vrijdag samen met mijn zoontje van vier aan begonnen en al meermaals dubbel gelegen van het lachen. :D
Lukt je zoontje het ook echt om te spelen? Ik heb zelf een dochter van net 4 en kan totaal niet inschatten welke leeftijd ze 'moeten' hebben om een beetje te kunnen gamen :)
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Bobbreede23 oktober 2023 20:35
Een kind van 4 heeft echt de fijne motoriek niet om dit succesvol te spelen.
Met een beetje geduld, wat tips hier en daar en wat hulp, komen we een heel eind. :) Daarnaast biedt het spel de keuze uit personages (Yoshi en Nabit) die niet dood kunnen gaan. Echter, die personages kunnen geen ‘power ups’ gebruiken en laat mijn zoontje nu net heel graag als Olifant Mario spelen. :*)
Sinds vrijdag ook in mijn bezit en inderdaad erg leuk vooral omdat iedereen het kan spelen, van hele makkelijke levels tot heel uitdagend. Het is wel chaotisch als je met ze vieren speelt en je wordt nog steeds wel eens de dood ingejaagd, maar dat heb je bij meer coöpspellen zonder splitscreen.

[Reactie gewijzigd door REDSD op 23 juli 2024 21:33]

Ik vind het vooral goed dat he geen timer meer hebt, want soms moest ik echt zoeken naar die zaadjes.
Het valt me trouwens op dat er geen enkele update te bespeuren was, maar dat je ook nergens iets hoort over bugs of wat dan ook. Nintendo is simpelweg een van de weinige die een game zo goed als af bij de mensen thuis brengt. Dat mag ook weleens gezegd worden.
ik kreeg direct een update na het downloaden van de digitale versie.
Ik heb de fysieke versie, ik zag geen update? Ik kijk straks even dan.
Ik heb nog even gekeken, geen update. Versie 1.0
Ik speelde juist de vorige Mario's voor de coin battle met 4 mensen, dat was lachen tegen elkaar racen. Als ik het goed begrijp kan dat dus niet meer? :/
Over welke game heb je het? Coin battle is iets van de Mario Kart serie, Wonder is een andere game...
‎New Super Mario Bros U Deluxe (ook voor Switch toen uitgekomen): https://www.mariowiki.com/Coin_Battle

[Reactie gewijzigd door YoshiBignose op 23 juli 2024 21:33]

Ik ben vooral benieuwd of het daadwerkelijk uitdagend is. Als volwassen speler toch meerdere malen stukgelopen op de eenvoud van alle voorgaande Mario games. Ik snap het wel, kinderen moeten er ook (of juist?) plezier aan hebben, maar voor mij zijn ze allemaal veel te eenvoudig en ik vlieg erdoorheen.
Kom je dan tot aan de champions road (super mario 3d world bijv?)

Daar ben ik minimaal 1400 keer dood gegaan in het laatste level
De levels van 4 sterren of hoger zijn niet heel makkelijk, daar vliegen de meeste gamers niet zo even doorheen. Ik blijf het zeggen, als je de game op 100% wil, dan is er een prima moeilijkheidsgraad. Ik speel het met als doel alles te verzamelen en niet alleen de vlag te halen. Als je dus het minimum verzameld aan wonderseeds om verder te komen en je vindt dat als je de eerste eindbaas hebt verslagen dat je hem hebt "uitgespeeld" , dan kun je er inderdaad snel doorheen. Maar dat is een eigen keuze.

Ik kan redelijk gamen maar ik ben toch al best wat levels tegengekomen waarbij ik levels opnieuw moet spelen om alles te vinden. Die challenges kunnen ook echt pittig zijn, om nog maar te zwijgen over de Special World levels. Ik vind het argument "te makkelijk" dan ook vaak best wel onzin in een game van Mario. Je kunt er doorheen met een minimum aan verzamelde seeds en diverse levels overslaan, maar in mijn optiek heb je hem dan niet "uitgespeeld".
Wauw, 2D Mario. Ik heb vroeger als kind een NES gehad en het lijkt er wel erg veel op, natuurlijk zal het een stuk mooier zijn maar in mijn herrinnering was het toch al opgepoetst hoe het er uit zag ;)

Ik ben wel benieuwd of dit nog steeds werkt bij de kinderen van nu of dat het meer uit nostalgie gespeeld wordt.
Werkt juist super. Kinderen houden van simpele games daarom scoren Roblox en minecraft ook zo goed.
Engels is geen probleem. Mijn Switch staat standaard op Engels. Jammer dat het niet profielgebonden kan zijn. Ik speel alles liever in het Engels en mijn vriendin liever in het Nederlands.

Ik zou er trouwens gewoon een kopen, ik ben geen die-hard gamer maar ik heb me op de Switch al heel wat uurtjes vermaakt met o.a. Super Mario Odyssee, Luigi’s mansion, Mario Kart en Super Mario Galaxy. Deze game heb ik sinds vrijdag in huis en het speelt inderdaad lekker weg. De eerste paar levels vond ik wel makkelijk, maar daar ben ik inmiddels al op teruggekomen…
Jammer dat het niet profielgebonden kan zijn. Ik speel alles liever in het Engels en mijn vriendin liever in het Nederlands.
Ik denk dat een Nederlandse Mario een beetje een probleem creëren is met een oplossing voor een probleem wat er nooit was. Gewoon alleen in het Engels aanbieden, en dat heb je ook geen probleem met dat iemand liever in het Nederlands, of in het Drents of in het Achterhoeks wil spelen.

Taal zou ons dichter bij elkaar moeten brengen, niet juist weer verder van elkaar af. Talen zijn ooit gesplitst omdat mensen zich verplaatsen en geen contact meer hadden met de andere sprekers van de taal. Dat nou kunstmatig weer in stand gaan lopen te houden... tsa.
Er is geen probleem, er is een behoefte van mensen die het spel blijkbaar graag in het Nederlands speelt.

Je ziet het aan de reacties hier al dat mensen het fijn vinden, dus waarom zouden ze dat niet aanbieden?
er is een behoefte van mensen die het spel blijkbaar graag in het Nederlands speelt.
En in het Achterhoeks? Is die behoefte er ook?
Dat is geen taal.
Dus alleen als iets formeel taal genoemd wordt mag er een behoefte aan zijn?
Wil je het niet snappen of wat?

Er is blijkbaar een groep groot genoeg om het spel ook in het Nederlands te spelen. Dat zal voor andere talen/dialecten/noem het maar op minder zijn en dus niet rendabel. Het draait uiteindelijk allemaal om geld.

Het heeft niks met formeel te maken, de groep is gewoon te klein. Heb je altijd van dit soort flauwe argumenten?
Wil je het niet snappen of wat?
Eerst gooi je het op dat het een taal moet zijn perse, en dat ga je opeens snel over op dat het een groep moet zijn die groot genoeg is. Misschien ben je zelf degene die het niet wil snappen?
Er is blijkbaar een groep groot genoeg om het spel ook in het Nederlands te spelen.
Zou Mario nu echt meer verkopen in Nederland met een Nederlandse taal optie? Of is het gewoon eigenlijk onnodig en meer gedacht vanuit b.v. de Spaanse markt? Waarbij men dus gewoon niet echt beseft dat in Nederland het Engels nooit een probleem was? Een groep mensen ergens op een kantoor in Japan of Amerika die bedacht hebben dat het wel leuk zou zijn voor die Nederlanders, zonder echt de specifieke Nederlandse markt te kennen?
Na deze review toch besloten niet tot Kerst te wachten en bij Amazon.nl voor 41 euro (had 5 euro korting en cashback) te bestellen. Benieuwd hoe het spel in het echt is. :)
Hoe kan het dat Amazon nu al 10 euro onder de prijs in de e-shop van Nintendo zelf zit? Is dit te vertrouwen? Zelfde verhaal voor AllYourGames. Kan ik daar gewoon bestellen?

[Reactie gewijzigd door Marc_us op 23 juli 2024 21:33]

De prijs van Amazon.nl zit op dit moment op 50,95 euro. Ik heb 5 euro korting in m'n account en via Wissel.nl een cadeaubon gekocht met korting. Daarnaast via Scoupy 10% cashback aangemeld. Maar Amazon.nl is uiteraard betrouwbaar, alleen is het de vraag of je die korting ook krijgt, die is persoonlijk.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.