Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Arthur Geraerts

Valkyria Chronicles

Tereschelling en Emmeloord

De kou is over het land neergestreken en de dagen zijn zo kort, dat als je de gordijnen open hebt gedaan je ze bijna alweer dicht kunt doen. Ondanks dat half Nederland uitkijkt naar het moment dat de tuinstoelen weer kunnen worden uitgepakt, zijn het toptijden voor de hardcore-gamer die zijn dagen en nachten door wil halen met een langzame, meeslepende en tijdverslindende game.

Getest op: Playstation 3 (exclusieve titel)

Laat het maar aan Japanners over om zo'n game te maken. Valkyria Chronicles is een mix van squad-based shooters als Full Spectrum Warrior en de meer traditionele Japanse strategy-rpg's. Het resultaat is een turn-based strategygame waarin je niet gebonden bent aan een 'grid', maar waarin je vrij kunt bewegen. En natuurlijk kan ook een typisch Japans verhaal - in dit geval over een intercontinentale oorlog waarin kinderen de hoofdrollen spelen - niet ontbreken.

Valkyria Chronicles

*Terneuzen

Valkyria Chronicles speelt zich af in een alternatieve versie van het West-Europa van 1935. 'Alternatief' omdat, zoals de kaart ons in het spel moet doen geloven, de zee behoorlijk met het land heeft gespeeld. Een snelle blik op de plaats waar Nederland hoort te liggen, leert dat de kust van ons land is opgeschoven in de richting van Amersfoort en dat steden als Tereschelling - met schrijffout - en Emmeloord - dat nota bene pas in 1942 werd drooggelegd - naast elkaar liggen. Ook Terneuzen staat op de kaart, maar is een flink stuk naar het oosten opgeschoven. De samenwerkingsverbanden tussen de verschillende landen steken in deze fantasieversie van Europa iets anders in elkaar dan zoals wij ze kennen. Enerzijds is er de Atlantic Federation, zeg maar West-Europa, en anderzijds is er de East European Imperial Alliance, bestaande uit Polen en het gebied ten oosten daarvan. De twee supermachten zijn met elkaar in oorlog om ragnite, een mineraal dat de basis voor allerlei producten vormt, van medicijnen tot brandstof. Maken alle Europese landen onderdeel uit van deze twee superstaten? Nee, een klein landje blijft moedig weerstand bieden tegen de druk en probeert zich verre van de oorlog te houden. Dat land heet, hoe kan het anders, Gallia. Jammer genoeg voor Gallia ligt het land bovenop de laatste nog onaangeboorde ragnitebron in Europa, en staat de Imperial Alliance al aan de grens met een enorm leger.

Valkyria Chronicles

*Dromer

Als speler kruip je in de huid van Welkin. Deze 22-jarige dromer is de zoon van een beroemd generaal en hij wil tekenleraar worden, maar onverhoopt moet hij zijn potlood inruilen voor een wapen om zijn land mee te verdedigen. Hij krijgt een bataljon soldaten en een tank genaamd Eidelweiss tot zijn beschikking, en daarmee moet hij het opnemen tegen de vijandige Imperials die proberen zijn land te bezetten. Behalve dat je als speler een spannend militair scenario afwerkt, beleef je het spel door de ogen van Welkin en een aantal andere personages, die in het echte leven nauw met elkaar verbonden zijn. Hierdoor vertelt het spel een zeer persoonlijk verhaal over de effecten van een oorlog. Dit wordt overigens schitterend in beeld gebracht door middel van een zeer knappe graphics-engine, die een stijl weet neer te zetten die het beste kan worden omschreven als een geanimeerd aquarelschilderij.

Valkyria Chronicles

Real-time om beurten

Het spel bestaat uit tien hoofdstukken, die ieder bestaan uit een door een verhaal aan elkaar geweven serie missies. De missies gaan altijd uit van een bepaalde scenario waarbij het leger van de speler en dat van de vijand strijden om een doelwit dat je al dan niet moet veroveren, verdedigen of vernietigen. Dit wordt goed in beeld gebracht door een overzichtskaart waarop alle eenheden van de speler en de vijand zichtbaar zijn. Hier maak je strategische keuzes over welke opdrachten je aan je eenheden wilt geven en hoe je het doel wilt bereiken. Nadat je een eenheid hebt geselecteerd, zoomt het spel in op het speelveld en zie je de omgeving over de schouder van je eenheid. Nu kun je vrijelijk met de eenheid in de 3d-omgeving bewegen en deze een bepaalde taak uit laten voeren.

Valkyria Chronicles

*Om beurten

Aangezien het een turn-based spel betreft zit er een limiet aan de hoeveelheid meters die je in een beurt af kunt leggen en aan de acties die je uit kunt voeren. Zo kun je maar één keer op een doelwit schieten, reden waarom je je stappen en acties altijd van tevoren uit moet denken. Het unieke en tegelijkertijd ook lastige van Valkyria Chronicles is namelijk dat het spel, ondanks dat het turn-based is, je in een enkele beurt alles in real-time laat beleven. Als je beweegt met je eenheid en je bevindt je in vijandig vuurgebied, dan zal de vijand direct schieten. Het spel is hierbij niet anders dan een first person shooter en je moet als speler wegduiken achter zandzakken of een muurtje om de kogels te ontwijken. Ook zelf schieten op de vijand is niet slechts kwestie van een eenheid aanklikken. Je moet echt richten, waarbij het zelfs nog van belang is waar je de vijand raakt. Zo leer je dat een vijand sneller neergaat na een headshot dan na een voltreffer op zijn borst. In tegenstelling tot andere turn-based strategygames kun je niet rustig een zet of beurt ongedaan maken, maar moet je te allen tijde op scherp staan voor de actiegedeeltes.

Valkyria Chronicles

*Intuïtief en onnauwkeurig

Ondanks dat de besturing erg intuïtief is, is hij af en toe ook een beetje onnauwkeurig, waardoor je geplande headshot soms op een muur inslaat. Het is niet duidelijk of dit een zogenaamde ongeluksfactor betreft of dat het spel echt een beetje onnauwkeurig is, maar echt heel storend is het niet. Een ander punt dat niet helemaal goed uit de verf komt is het gebruik van de omgeving. Deze speelt een grote rol in het spel en daarom is het wat storend dat de game niet helemaal consistent is in het gebruik ervan. Zo kun je wegduiken achter zandzakken, maar niet achter een bankje of krat. Behalve dat dit onlogisch is, maakt het Valkyria Chronicles moeilijker dan nodig. De makers hadden er goed aan gedaan om nog een keer goed naar het leveldesign te kijken. Ook de intelligentie van de tegenstanders had op sommige punten wat beter gemogen, af en toe rennen er eenheden als een kip zonder kop rond, om uiteindelijk zonder een schot te lossen weer op de oorspronkelijk plek terug te keren. Er schijnt een downloadbare content pack in de maak te zijn, waarmee onder andere Trophies worden toegevoegd aan de game. Laten we hopen dat er ook wat fixes voor deze oneffenheden in dat pakket zitten.

Valkyria Chronicles

Conclusie

Valkyria Chronicles is een unieke en frisse kijk op een nichegenre dat buiten Japan nooit heel groot is geworden. Vaak heeft dat te maken met het karakter van de games; androgyne hoofdpersonen, tienersoldaten in minirokjes en uit de kluiten gewassen superrobots moeten je natuurlijk wel liggen. Ook werkt het feit dat je voor dit soort games veel geduld moet hebben niet mee, als je tussen Halo 3 en Call of Duty in het winkelrek ligt. Toch is het Valkyria gelukt om deze valkuilen te omzeilen zonder zichzelf te verloochenen. Want ondanks dat Valkyria Chronicles wel degelijk tienersoldaten in minirokjes bevat en zelfs een typisch Japanse deus ex machina in de vorm van de Valkyria waar de titel van het spel naar refereert, is deze game wel degelijk je tijd en geld waard. Het overtuigt namelijk in alles - van verhaal tot graphics en van de missies tot de vernieuwende spelelementen: het wérkt. Het spel zuigt je naar binnen en als speler wil je weten waar het verhaal hoofdrolspeler Welkin naartoe brengt. Het is jammer dat er minpuntjes in zitten - als deze er niet waren zouden we met recht kunnen spreken van een topper. Het spel doet veel zaken gelukkig zo goed dat je de foutjes op de koop toe neemt. Valkyria Chronicles is een game waar je veel lol aan kunt beleven, maar alleen als je het geduld ervoor op kunt brengen en er de tijd voor neemt.

Video (ValkyriaChronicles_LaunchTrailer.flv)

Pluspunten:

+ Goede combinatie strategie en actie
+ Zeer fraaie graphics
+ Leuk verhaal en personages

Minpunten:

- Onnauwkeurige besturing
- AI niet altijd even goed
- Probleempjes met de omgeving

Cijfer: 7,5

TitelValkyria Chronicles
Box Valkyria Chronicles
PlatformPlaystation 3
OntwikkelaarSega Wow
UitgeverSega
Releasedatum31 oktober 2008
Review Valkyria Chronicles Review Valkyria Chronicles Review Valkyria Chronicles Review Valkyria Chronicles Review Valkyria Chronicles Review Valkyria Chronicles Review Valkyria Chronicles

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Reacties (27)

Wijzig sortering
Minpunten:
- Onnauwkeurige besturing
Is een geluksfactor inderdaad (blijft een RPG), hoewel je dat wel enigzins kan beperken door bepaalde factoren, het level van je karakter, het wapen wat die gebruikt, van dichterbij schieten, of door bepaalde orders te gebruiken (worden in de review niet genoemd). Bovendien schieten sommigen beter doordat ze bijvoorbeeld een showoff zijn, en beter mikken als er anderen bij zijn, of juist meer een loner, of gewoon omdat ze van een uitdaging houden. Elk karakter HEEFT ook echt een karakter die ingame compleet omschreven staat.

Daarnaast heb je de analoge controller voor grofweg mikken, en de pijltjes voor het precisiewerk vervolgens, bovendien kun je (en moet je) als sniper ook inzoomen.
het feit dat als je beweegt terwijl je in je tegenstander zijn vuurgebied bent je wordt beschoten is niet zo uniek, het word vaak toegepast in turn-based-strategy en niet alleen op pc/console, Warhammer 40K als tabletop heeft (of had) die optie ook, "overwatch". en verschillende andere TBS games van eind de jaren 90 hadden zoiets, de blending met fps is wel nieuw vermoed ik


(en waarom legt de auteur hier zo'n nadruk op die minirokjes ?)
de blending met fps is wel nieuw vermoed ik
Het is juist een combinatie van RPG en turn based strategy wat dit zo uniek maakt. Ieder karakter is uniek, en heeft zijn eigen voor en nadelen, nog buiten bij welke klasse hij hoort. Elke klasse kun je levelen, en van betere wapens voorzien dmv de experience points die je verdient. Als je een FPS zoekt word je hier niet gelukkig van denk ik, besides, is dan nog altijd 3rd person, dus FPS is het sowieso niet, hooguit tijdens het richten, maar dan kun je niet meer bewegen. Het is OF richten, OF schieten. Kun je wel tussen wisselen tijdens een beurt, maar je kant niet lopend schieten ofzo dus. En als je richt kan de tegenstander ook niet meer schieten of lopen, hooguit bukken.
@ Boeboe,

De demo is ook helemaal niet te vergelijken met het echte spel. Daar gaat het allemaal anders aan toe en heb je ook meer tacktiek nodig :). De demo is gewoon een voor proevertje hoe het ongeveer allemaal werkt.

Bij de echte game spelen hoe minder beurten, xp en welke karakters je inzet een vele grotere rol.
7,5 ??? VC is echt wel minstens een 9 waard. Het is in van de meest originele strategie spelen die ik de laatste tijd heb gespeeld. Moest de verhaallijn niet zo typisch japan cheesy zijn zou het zelfs een 10 verdienen. Aan sommige punten in de review kan je wel lezen dat Arthur er maar weinig tijd heeft mee doorgebracht. Natuurlijk zijn missers een geluksfactor. Je moet je soldaten dan ook trainen en voorzien van beter wapens.
VC is wel een pak dieper dan ik in de review kan terug vinden. Je moet bijvoorbeeld je eenheden in je squad zorgvuldig kiezen. Stuur je een team uit waar alle units vrienden zijn dan zullen ze tijdens je aanvallen gezamenlijk vuren. Ook kunnen units allergisch zijn voor een omgeving en daardoor minder goed presteren en bijvoorbeeld missers schieten.

Qua turnbased strategy behoort VC toch echt wel bij het beter werk, al moet ik toegeven dat cutscenes zo lief en zoet zijn dat je er braakneigingen van krijgt is VC toch wel een betere review alsook score waard. Van alle games die ik deze maand heb gekocht. Midnight LA, Little Big Planet, Fallout 3 stak Valkyria Chronicles er eigenlijk torenhoog bovenuit zolang je de cutscenes maar overslaat.

Het is trouwens de eerste Anime game die ik ooit gekocht heb, ben normaal niet zo voor dat japanse gedoe.

[Reactie gewijzigd door Bazilfunk op 6 december 2008 07:58]

Ik denk dat er niks mis is met persoonlijke voorkeur voor spellen, maar de negatieve kanten van dit spel zijn duidelijk terug te lezen. Slechte AI is niet bepaald een kleinigheidje bij dit spel.

Een 7,5 is niks mis mee voor een spel. En dit is slechts een mening. Je kan eigenlijk niet zomaar een cijfer geven die voor iedereen geldt, net zo min als dat je dat met muziek lukt.

En nee, tweakers heeft geen goede gamereviews. Hiervoor zijn we nog te jong op dit gebied.
Ik heb gisteravond de kans gekregen om de demo van dit spel bij een vriend thuis te spelen. Ik ben een grote fan van tactical turn-based rpg's, maar dit is toch niet echt wat ik gehoopt had.
Grafisch ziet het er enorm knap uit, granted, maar de tactische elementen in de gameplay vallen toch wat tegen: Veel denkwerk komt er niet bij kijken en in de demolevel kon ik met een enkele scout 3/4 van de tegenstand afmaken.
De demo bevat het allereerste level plus het eerste skirmishlevel. Moeilijkheidsgraad ligt hier laag omdat deze levels ervoor zijn om de speler aan de controls te laten wennen. In die zin is de demo niet representatief voor het hele spel. Pas vanaf hoofdstuk vier krijg je de RPG-elementen, zoals karakters en wapensvoor je team die je kunt levellen. Dan krijg je ook situaties dat je de verschillende karaktereigenschappen van je teamleden taktisch moet uitbuiten als je het slagveld op gaat.
Heb de demo nog een paar keer gespeeld, maar dan met de focus op de verschillende klasses. Dat geeft toch al een betere indruk dan alles gewoon neer te knallen dat beweegt :). Zal hem na nieuwjaar waarschijnlijk wel volledig aanschaffen.
ongetwijfeld dat er veel meer games zijn in dit genre, maar dit was voor mij zo'n beetje eerste ervaring op jagged assault na.
Maar vond het een erg smakelijke en leuke game, (demo gespeeld)
Ervaarde ook de AI niet als bijsterend slim, hoewel deze soms erg verrasend uit de hoek komt.
Alleen de huidige prijs van 65euro voor ps3is mij te hoog. (weet dat via import goedkoper kan)
Wacht even tot deze afgeprijst wordt dan pik ik 'm mee
Via play.com (een engelse webshop) kan je hem kopen voor 55,99 euro (incl. verzendkosten).
http://www.play.com/Games...ia&searchsource=0&cur=258
Tof dat jullie de laatste tijd meer PS3 reviews doen! Na al dat geklaag, mag dit ook weleens gezegd worden.
sony heeft ondertussen rond de 18miljoen ps3's verkocht wereldwijd ;)
dat is meer als de PS2 in dezelfde hoeveelheid tijd, dus het mag ook wel :Y)
Misschien een domme vraag, maar zijn dat in-game graphics? Zo zien ze er in ieder geval niet uit. Of hoort dat zo?
Dat zijn inderdaad de ingame graphics =) Cartoonstyle vind ik er altijd zo pro uit zien!^^
Lijkt me niet. Bij de pluspunten staat immers: + Zeer fraaie graphics
Dit is nu typisch zo'n game die min of meer cookie-cut is voor mij, en ik weet zeker dat ik mij hiermee vele uurtjes zoetgehouden had kunnen hebben ... als hij niet PS3-exclusive was ;(
Ja, na het lezen van de review ben ik er best wel in geïnteresseerd geraakt, totdat ik zag dat het om een PS3-only game ging, want om nou een PS3 te kopen voor 1 spel vind ik wat ver gaan...

offtopic:
Nou ja, misschien koop ik er nog wel een... kan ik ook eens GTA4 spelen. Na het lezen van het artikel van gister over de problemen van de pc versie heb ik dat een beetje opgegeven... Je hebt daar zo'n beetje de complete stal aan MS rommel voor nodig (viel me nog mee dat je er niet eens MS Office voor aan moest schaffen), en ik heb niet eens een windows machine...
Er zijn uiteraard wel meer spellen die ik graag zou spelen die (nu nog) console-only of PS3-only zijn, maar het is niet alleen de prijs van de console zelf die me tegenhoudt, maar tevens de prijzen van de games. Ik snap dat het gewoon veel geld kost een game te ontwikkelen, maar je kunt je geld maar een keer uitgeven, en dat doe je liever aan dingen die je echt nodig hebt en/of een hogere prio hebben dan een PS3 + games.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True