Door Arthur Geraerts

Valkyria Chronicles

Real-time om beurten

Het spel bestaat uit tien hoofdstukken, die ieder bestaan uit een door een verhaal aan elkaar geweven serie missies. De missies gaan altijd uit van een bepaalde scenario waarbij het leger van de speler en dat van de vijand strijden om een doelwit dat je al dan niet moet veroveren, verdedigen of vernietigen. Dit wordt goed in beeld gebracht door een overzichtskaart waarop alle eenheden van de speler en de vijand zichtbaar zijn. Hier maak je strategische keuzes over welke opdrachten je aan je eenheden wilt geven en hoe je het doel wilt bereiken. Nadat je een eenheid hebt geselecteerd, zoomt het spel in op het speelveld en zie je de omgeving over de schouder van je eenheid. Nu kun je vrijelijk met de eenheid in de 3d-omgeving bewegen en deze een bepaalde taak uit laten voeren.

Valkyria Chronicles

*Om beurten

Aangezien het een turn-based spel betreft zit er een limiet aan de hoeveelheid meters die je in een beurt af kunt leggen en aan de acties die je uit kunt voeren. Zo kun je maar één keer op een doelwit schieten, reden waarom je je stappen en acties altijd van tevoren uit moet denken. Het unieke en tegelijkertijd ook lastige van Valkyria Chronicles is namelijk dat het spel, ondanks dat het turn-based is, je in een enkele beurt alles in real-time laat beleven. Als je beweegt met je eenheid en je bevindt je in vijandig vuurgebied, dan zal de vijand direct schieten. Het spel is hierbij niet anders dan een first person shooter en je moet als speler wegduiken achter zandzakken of een muurtje om de kogels te ontwijken. Ook zelf schieten op de vijand is niet slechts kwestie van een eenheid aanklikken. Je moet echt richten, waarbij het zelfs nog van belang is waar je de vijand raakt. Zo leer je dat een vijand sneller neergaat na een headshot dan na een voltreffer op zijn borst. In tegenstelling tot andere turn-based strategygames kun je niet rustig een zet of beurt ongedaan maken, maar moet je te allen tijde op scherp staan voor de actiegedeeltes.

Valkyria Chronicles

*Intuïtief en onnauwkeurig

Ondanks dat de besturing erg intuïtief is, is hij af en toe ook een beetje onnauwkeurig, waardoor je geplande headshot soms op een muur inslaat. Het is niet duidelijk of dit een zogenaamde ongeluksfactor betreft of dat het spel echt een beetje onnauwkeurig is, maar echt heel storend is het niet. Een ander punt dat niet helemaal goed uit de verf komt is het gebruik van de omgeving. Deze speelt een grote rol in het spel en daarom is het wat storend dat de game niet helemaal consistent is in het gebruik ervan. Zo kun je wegduiken achter zandzakken, maar niet achter een bankje of krat. Behalve dat dit onlogisch is, maakt het Valkyria Chronicles moeilijker dan nodig. De makers hadden er goed aan gedaan om nog een keer goed naar het leveldesign te kijken. Ook de intelligentie van de tegenstanders had op sommige punten wat beter gemogen, af en toe rennen er eenheden als een kip zonder kop rond, om uiteindelijk zonder een schot te lossen weer op de oorspronkelijk plek terug te keren. Er schijnt een downloadbare content pack in de maak te zijn, waarmee onder andere Trophies worden toegevoegd aan de game. Laten we hopen dat er ook wat fixes voor deze oneffenheden in dat pakket zitten.

Valkyria Chronicles

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite