Door Arthur Geraerts

Valkyria Chronicles

Conclusie

Valkyria Chronicles is een unieke en frisse kijk op een nichegenre dat buiten Japan nooit heel groot is geworden. Vaak heeft dat te maken met het karakter van de games; androgyne hoofdpersonen, tienersoldaten in minirokjes en uit de kluiten gewassen superrobots moeten je natuurlijk wel liggen. Ook werkt het feit dat je voor dit soort games veel geduld moet hebben niet mee, als je tussen Halo 3 en Call of Duty in het winkelrek ligt. Toch is het Valkyria gelukt om deze valkuilen te omzeilen zonder zichzelf te verloochenen. Want ondanks dat Valkyria Chronicles wel degelijk tienersoldaten in minirokjes bevat en zelfs een typisch Japanse deus ex machina in de vorm van de Valkyria waar de titel van het spel naar refereert, is deze game wel degelijk je tijd en geld waard. Het overtuigt namelijk in alles - van verhaal tot graphics en van de missies tot de vernieuwende spelelementen: het wérkt. Het spel zuigt je naar binnen en als speler wil je weten waar het verhaal hoofdrolspeler Welkin naartoe brengt. Het is jammer dat er minpuntjes in zitten - als deze er niet waren zouden we met recht kunnen spreken van een topper. Het spel doet veel zaken gelukkig zo goed dat je de foutjes op de koop toe neemt. Valkyria Chronicles is een game waar je veel lol aan kunt beleven, maar alleen als je het geduld ervoor op kunt brengen en er de tijd voor neemt.

Video (ValkyriaChronicles_LaunchTrailer.flv)

Pluspunten:

+ Goede combinatie strategie en actie
+ Zeer fraaie graphics
+ Leuk verhaal en personages

Minpunten:

- Onnauwkeurige besturing
- AI niet altijd even goed
- Probleempjes met de omgeving

Cijfer: 7,5

TitelValkyria Chronicles
Box Valkyria Chronicles
PlatformPlaystation 3
OntwikkelaarSega Wow
UitgeverSega
Releasedatum31 oktober 2008
Review Valkyria Chronicles Review Valkyria Chronicles Review Valkyria Chronicles Review Valkyria Chronicles Review Valkyria Chronicles Review Valkyria Chronicles Review Valkyria Chronicles

Reacties (27)

Minpunten:
- Onnauwkeurige besturing
Is een geluksfactor inderdaad (blijft een RPG), hoewel je dat wel enigzins kan beperken door bepaalde factoren, het level van je karakter, het wapen wat die gebruikt, van dichterbij schieten, of door bepaalde orders te gebruiken (worden in de review niet genoemd). Bovendien schieten sommigen beter doordat ze bijvoorbeeld een showoff zijn, en beter mikken als er anderen bij zijn, of juist meer een loner, of gewoon omdat ze van een uitdaging houden. Elk karakter HEEFT ook echt een karakter die ingame compleet omschreven staat.

Daarnaast heb je de analoge controller voor grofweg mikken, en de pijltjes voor het precisiewerk vervolgens, bovendien kun je (en moet je) als sniper ook inzoomen.
het feit dat als je beweegt terwijl je in je tegenstander zijn vuurgebied bent je wordt beschoten is niet zo uniek, het word vaak toegepast in turn-based-strategy en niet alleen op pc/console, Warhammer 40K als tabletop heeft (of had) die optie ook, "overwatch". en verschillende andere TBS games van eind de jaren 90 hadden zoiets, de blending met fps is wel nieuw vermoed ik

(en waarom legt de auteur hier zo'n nadruk op die minirokjes ?)
de blending met fps is wel nieuw vermoed ik
Het is juist een combinatie van RPG en turn based strategy wat dit zo uniek maakt. Ieder karakter is uniek, en heeft zijn eigen voor en nadelen, nog buiten bij welke klasse hij hoort. Elke klasse kun je levelen, en van betere wapens voorzien dmv de experience points die je verdient. Als je een FPS zoekt word je hier niet gelukkig van denk ik, besides, is dan nog altijd 3rd person, dus FPS is het sowieso niet, hooguit tijdens het richten, maar dan kun je niet meer bewegen. Het is OF richten, OF schieten. Kun je wel tussen wisselen tijdens een beurt, maar je kant niet lopend schieten ofzo dus. En als je richt kan de tegenstander ook niet meer schieten of lopen, hooguit bukken.
@ Boeboe,

De demo is ook helemaal niet te vergelijken met het echte spel. Daar gaat het allemaal anders aan toe en heb je ook meer tacktiek nodig :). De demo is gewoon een voor proevertje hoe het ongeveer allemaal werkt.

Bij de echte game spelen hoe minder beurten, xp en welke karakters je inzet een vele grotere rol.
7,5 ??? VC is echt wel minstens een 9 waard. Het is in van de meest originele strategie spelen die ik de laatste tijd heb gespeeld. Moest de verhaallijn niet zo typisch japan cheesy zijn zou het zelfs een 10 verdienen. Aan sommige punten in de review kan je wel lezen dat Arthur er maar weinig tijd heeft mee doorgebracht. Natuurlijk zijn missers een geluksfactor. Je moet je soldaten dan ook trainen en voorzien van beter wapens.
VC is wel een pak dieper dan ik in de review kan terug vinden. Je moet bijvoorbeeld je eenheden in je squad zorgvuldig kiezen. Stuur je een team uit waar alle units vrienden zijn dan zullen ze tijdens je aanvallen gezamenlijk vuren. Ook kunnen units allergisch zijn voor een omgeving en daardoor minder goed presteren en bijvoorbeeld missers schieten.

Qua turnbased strategy behoort VC toch echt wel bij het beter werk, al moet ik toegeven dat cutscenes zo lief en zoet zijn dat je er braakneigingen van krijgt is VC toch wel een betere review alsook score waard. Van alle games die ik deze maand heb gekocht. Midnight LA, Little Big Planet, Fallout 3 stak Valkyria Chronicles er eigenlijk torenhoog bovenuit zolang je de cutscenes maar overslaat.

Het is trouwens de eerste Anime game die ik ooit gekocht heb, ben normaal niet zo voor dat japanse gedoe.