Door Arthur Geraerts

Valkyria Chronicles

Tereschelling en Emmeloord

De kou is over het land neergestreken en de dagen zijn zo kort, dat als je de gordijnen open hebt gedaan je ze bijna alweer dicht kunt doen. Ondanks dat half Nederland uitkijkt naar het moment dat de tuinstoelen weer kunnen worden uitgepakt, zijn het toptijden voor de hardcore-gamer die zijn dagen en nachten door wil halen met een langzame, meeslepende en tijdverslindende game.

Getest op: Playstation 3 (exclusieve titel)

Laat het maar aan Japanners over om zo'n game te maken. Valkyria Chronicles is een mix van squad-based shooters als Full Spectrum Warrior en de meer traditionele Japanse strategy-rpg's. Het resultaat is een turn-based strategygame waarin je niet gebonden bent aan een 'grid', maar waarin je vrij kunt bewegen. En natuurlijk kan ook een typisch Japans verhaal - in dit geval over een intercontinentale oorlog waarin kinderen de hoofdrollen spelen - niet ontbreken.

Valkyria Chronicles

*Terneuzen

Valkyria Chronicles speelt zich af in een alternatieve versie van het West-Europa van 1935. 'Alternatief' omdat, zoals de kaart ons in het spel moet doen geloven, de zee behoorlijk met het land heeft gespeeld. Een snelle blik op de plaats waar Nederland hoort te liggen, leert dat de kust van ons land is opgeschoven in de richting van Amersfoort en dat steden als Tereschelling - met schrijffout - en Emmeloord - dat nota bene pas in 1942 werd drooggelegd - naast elkaar liggen. Ook Terneuzen staat op de kaart, maar is een flink stuk naar het oosten opgeschoven. De samenwerkingsverbanden tussen de verschillende landen steken in deze fantasieversie van Europa iets anders in elkaar dan zoals wij ze kennen. Enerzijds is er de Atlantic Federation, zeg maar West-Europa, en anderzijds is er de East European Imperial Alliance, bestaande uit Polen en het gebied ten oosten daarvan. De twee supermachten zijn met elkaar in oorlog om ragnite, een mineraal dat de basis voor allerlei producten vormt, van medicijnen tot brandstof. Maken alle Europese landen onderdeel uit van deze twee superstaten? Nee, een klein landje blijft moedig weerstand bieden tegen de druk en probeert zich verre van de oorlog te houden. Dat land heet, hoe kan het anders, Gallia. Jammer genoeg voor Gallia ligt het land bovenop de laatste nog onaangeboorde ragnitebron in Europa, en staat de Imperial Alliance al aan de grens met een enorm leger.

Valkyria Chronicles

*Dromer

Als speler kruip je in de huid van Welkin. Deze 22-jarige dromer is de zoon van een beroemd generaal en hij wil tekenleraar worden, maar onverhoopt moet hij zijn potlood inruilen voor een wapen om zijn land mee te verdedigen. Hij krijgt een bataljon soldaten en een tank genaamd Eidelweiss tot zijn beschikking, en daarmee moet hij het opnemen tegen de vijandige Imperials die proberen zijn land te bezetten. Behalve dat je als speler een spannend militair scenario afwerkt, beleef je het spel door de ogen van Welkin en een aantal andere personages, die in het echte leven nauw met elkaar verbonden zijn. Hierdoor vertelt het spel een zeer persoonlijk verhaal over de effecten van een oorlog. Dit wordt overigens schitterend in beeld gebracht door middel van een zeer knappe graphics-engine, die een stijl weet neer te zetten die het beste kan worden omschreven als een geanimeerd aquarelschilderij.

Valkyria Chronicles