Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Paul Hulsebosch

Redacteur games

Guitar Hero World Tour

Naar het voorbeeld van

Guitar Hero World Tour moet het antwoord worden op het succes van Rock Band. Het spel heeft een microfoon en een drumstel, net als de concurrent. Maar is het spel daarmee ook net zo goed?

Gespeeld op: Playstation 3
Ook verkrijgbaar voor: Xbox 360, Playstation 3, Wii

Het valt niet mee om Guitar Hero World Tour te bespreken zonder de vergelijking met Rock Band en Rock Band 2 te maken. De makers roepen dat een beetje over zichzelf af door het concept rechtstreeks te kopiëren. World Tour breidt de formule van Guitar Hero uit met een microfoon en een drumstel, naar het voorbeeld van Rock Band. Voor World Tour heeft ontwikkelaar Neversoft het concept van het spel iets aangepast. Zo bestaat de carrière die je kunt doorlopen nog steeds uit blokken van een handvol songs, maar je hoeft de verschillende blokken nu niet langer in een vaste volgorde af te werken. In een menu hangen briefjes op een prikbord, waarop verschillende podia dingen naar de gunsten van een band die wil komen spelen. Als je op een advertentie ingaat, kun je er een aantal songs komen spelen. Die vrijheid lijkt prettig, maar hij berooft het doorlopen van de carrière een beetje van zijn doel: langzaam maar zeker naar een supersterrenstatus groeien. Voor sommige optredens moet je nu zelfs betalen, met het geld dat je verdient met concerten die je al hebt gegeven. Dit is met name het geval bij sets waarin je songs van één bepaalde band speelt, zoals Tool. Dat is geen probleem als je toevallig van die band houdt, maar minder leuk als je niet zo'n fan bent.

Review Guitar Hero World Tour

*De instrumenten

De opvallendste toevoeging aan World Tour is natuurlijk het drumstel. Dat is de grootste verbetering ten opzichte van Rock Band, maar hij kent kuren. Het is erg leuk dat het drumstel twee bekkens heeft. De set van Rock Band moet die missen. Dat betekent wel dat de set van World Tour slechts drie trommels heeft, maar het is een prima deal om een trommel in te ruilen voor twee bekkens. Het is vooral erg prettig dat het drumstel van World Tour beter in elkaar steekt dan dat van Rock Band. De trommels zijn gemaakt van een ander materiaal en dat maakt de set vooral een stuk stiller dan dat van Rock Band, een niet te onderschatten voordeel. Het is ook prettiger slaan op de set van World Tour. Voeg daar een pedaal aan toe dat prettiger aanvoelt en de winst is compleet.

Review Guitar Hero World Tour

*Hardhitters

Helemaal perfect is de set niet. De bekkens kunnen niet goed worden vastgezet en voor de echte hardhitters is dat een probleem. In één van de tips die je kunt lezen tijdens het laden van de songs, wordt aangeraden vooral niet al te hard te slaan. Mocht je last hebben van spastische bewegingen tijdens het drummen, dan zou je kunnen merken dat het drumstel wat gevoelig is als je de onderkant raakt. Als dat gebeurt kan de X- of de Playstation-knop ineens afgaan, al moet je wel vreemde toeren uithalen om dat voor elkaar te krijgen.

Review Guitar Hero World Tour

Nieuwe gitaar

Ook de gitaar is flink onder handen genomen. Ten eerste ziet het nieuwe exemplaar er een stuk beter uit, met een sunburst-slagplaat. Prettig is dat naast de strum bar een flinke knop is geplaatst die kan worden gebruikt om Star Power in te schakelen. Dat kan ook nog steeds door de gitaar te kantelen, maar wie dat lastig vindt tijdens het spelen kan ook op de knop rammen, die de vorm heeft van de brug van een echte elektrische gitaar. De grootste verandering zit echter in de toevoeging van een strook halverwege de hals, die aanraakgevoelig is. De strook dient om de gitaarsolo's op te spelen die in sommige nummers voorkomen. Die solo's bestaan uit noten die met elkaar zijn verbonden. Je speelt ze door met een vinger over de strook te glijden. De noten worden op die manier met elkaar verbonden, alsof je met een bottleneck of slideguitar speelt. De strook werkt op zich prima, maar is toch wat lastig in gebruik omdat hij in de hals verzonken ligt. Dat is hinderlijk, want je kijkt van bovenaf op de hals en omdat de strook wat verzonken ligt zie je hem niet goed, waardoor het iets te gemakkelijk is om noten te missen. Dat had anders gekund.

Review Guitar Hero World Tour

*Nieuwe noten

Toch zijn de instrumenten niet het grootste probleem van het spel, want dat is de timing tijdens het spelen. Die voelt minder goed aan dan bij de concurrent en hij is minder accuraat, waardoor World Tour meer aanvoelt als een spel. Rockband geeft in vergelijking meer het gevoel van 'muziek maken', simpelweg omdat de timing van de noten beter is dan in World Tour.

Review Guitar Hero World Tour

Tot aan de Medium-moeilijkheidsgraad is daar best mee te leven, maar op Hard en Expert wordt het lastig, ook omdat het spel af en toe noten toevoegt die niet in de muziek zijn te horen, of omdat het noten weglaat die juist wel kunnen worden gehoord. Op Medium en gemakkelijker is het logisch dat niet alle noten hoeven te worden gespeeld, maar zeker op Expert mag je verwachten dat je krijgt voorgeschoteld wat je hoort. De solo's zijn een leuke toevoeging, hoewel de gitaar het spelen ervan wat in de weg staat. Helemaal leuk, want moeilijk, is de toevoeging van noten die gespeeld moeten worden terwijl een andere noot wordt aangehouden. Dat is goed voor handbrekende toeren. Bij de basgitaar is er een gelijksoortige toevoeging, de open noot. Dat is een noot die je aanslaat zonder één van de gekleurde knoppen in te drukken, aangegeven met een verticale balk over de hals, net als bij de basdrum. Bij beide toevoegingen duurt het even voor je ze onder de knie hebt en eigenlijk is dat wel goed. Het zijn kleine vernieuwingen die het spel gevarieerder maken.

Guitar Hero World Tour - Gitaar Guitar Hero World Tour - Touchstrip Guitar Hero World Tour - The Knob Guitar Hero World Tour - Bridge Drums Guitar Hero World Tour

Wie wil er zingen?

Zingen is ook nieuw voor Guitar Hero en ook hier heeft men goed gekeken naar Rock Band, en daarmee eigenlijk naar Singstar. De te zingen teksten verschijnen in karaoke-formaat boven in beeld. Een zwevend balletje geeft aan of je te hoog of te laag zingt. Niks mis mee, eigenlijk. De microfoon is aan de gevoelige kant, maar dat is wel prettig. Het betekent dat je zachtjes kunt zingen, zodat al te beschamende toestanden binnen de perken blijven. Het risico bestaat dat de microfoon het commentaar van je collega-bandgenoten oppikt. Het is wat lastig dat de zanger een controller moet gebruiken naast de microfoon, om tussen het zingen door de menu's te bedienen. Dat is onhandig, want niet elke console heeft genoeg usb-poorten om de vier instrumenten en een extra controller voor de zanger op aan te sluiten en het spel wordt zonder usb-hub geleverd - in tegenstelling tot Rock Band. Belangrijker is misschien dat er nauwelijks een indicatie is die aangeeft of je het goed doet. Dat geldt voor alle instrumenten, maar het gemis laat zich vooral bij de zang voelen. Het is lastig als je met een band speelt, omdat het spel geen reddingsmogelijkheid heeft, zoals het inzetten van de verdiende Star Power in Rock Band. Wie hier niet mee kan komen, dupeert de hele band, zonder dat je duidelijke aanwijzingen krijgt dat je iets fout doet.

Review Guitar Hero World Tour

*Band

Het spel ziet er gelukkig een stuk beter uit dan voorganger Guitar Hero III, al is World Tour nog steeds geen grafische topper. Nu is dat bij een dergelijke game ook niet zo belangrijk. De naar beneden stromende noten zijn duidelijk genoeg en dat is verreweg het belangrijkste. Bovendien zijn er veel ruimere mogelijkheden om je muzikant vorm te geven zijn en dat is een zeer welkome aanvulling. Het spel heeft nog steeds iets meer een cartoony uiterlijk dan de concurrent. Daar moet je van houden, maar het is daarmee wel heel herkenbaar als een echte Guitar Hero. De spelvormen van World Tour zijn vrijwel gelijk aan die van zijn voorganger. Je kunt de carrière doorlopen en kiezen uit een lijst met losse nummers die je wilt spelen. Er is uiteraard ook multiplayer, zoals het bekende Face Off, Pro Face Off en Co-Op, maar dan uitgebreid met drums. Het leukste is Band Play, waarin je met anderen online een band kunt vormen, om het daarmee op te nemen tegen een andere online band. Erg geslaagd, maar helaas is het niet meer mogelijk om zelf games te hosten. Je wordt automatisch aan een andere speler of band gekoppeld.

Review Guitar Hero World Tour

*Componeren

Wie de carrière heeft doorlopen en online uitgespeeld is, kan aan de slag met de Music Studio waarin muziek kan worden gecomponeerd. De composities kunnen vervolgens online worden geplaatst. Een erg interessante toevoeging, hoewel er haken en ogen aan kleven. Zo valt het niet mee om zelf een volwaardig nummer in elkaar te zetten, met drums, bas, gitaar en eventueel ook een toetsenpartij. Helemaal jammer is dat uitgever Activision is gedwongen de nummers die online verschijnen te controleren. Alle songs die lijken op een bestaande compositie worden door de uitgever verwijderd. Logisch, maar wel doodzonde, want de Music Studio is een uitgelezen kans om de songs in het spel aan te vullen met je eigen favorieten. Het is tenslotte niet iedereen gegeven goede muziek te maken. Bovendien heeft het spel af en toe wat last van lag als je zelf muziek inspeelt. Gelukkig kan muziek ook noot voor noot worden ingevoerd, of achteraf noot voor noot worden aangepast.

Conclusie

In een wereld zonder Rock Band zou Guitar Hero World Tour een absolute topgame zijn. Helaas is de standaard al gezet door de concurrentie en de nieuwe Guitar Hero weet die standaard niet te overklassen. World Tour doet weinig fout, maar ook niet veel beter dan het voorbeeld. Het drumstel is absoluut beter dan dat van Rock Band, maar de gitaar is dat niet. De aanraakgevoelige strook halverwege de hals is slecht zichtbaar, waardoor het lastig is om er op te spelen. Zoiets geldt ook voor het uiterlijk van het spel. Dat is goed genoeg, maar meer niet, al is wel erg leuk dat je veel aan je virtuele rockster kunt versleutelen. De interface lijkt in eerste instantie prima, want hij is sterk gelijkend op de voorgangers en de concurrentie.

Toch geldt ook hier dat Rock Band het beter doet. Zo is in World Tour minder goed te zien wie van de bandleden dreigt te worden weggehoond door het publiek. Het is ook niet helemaal duidelijk hoeveel Star Power de band heeft verzameld. Het zijn allemaal geen zwaarwegende punten, maar omdat het spel zo'n rechtstreekse kopie is van Rock Band, vallen ze des te meer op. Toch heeft het spel ook een overduidelijk winstpunt. De lijst met songs is afwisselender dan die van het voorbeeld, en dat is misschien wel het belangrijkste voor een ritmespel als dit. Op de setlist staan songs van moderne helden als Foo Fighters, System of a Down, Interpol, At The Drive In en Lostprophets. Tussen de bedrijven door wordt teruggegrepen naar songs van Metallica, Smashing Pumpkins en Nirvana. Er zijn ook echte popklassiekers uit de jaren '60, met songs van Jimi Hendrix, The Doors en Creedence Clearwater Revival. De variatie komt met name van het lichtere werk, van acts als Blondie, Tokio Hotel, Michael Jackson en The Stone Roses, en dan zijn er nog de echte buitenbeentjes zoals countryheld Willie Nelson. Voor een partygame als Guitar Hero World Tour is de muziekkeuze uitstekend.

Video (GHWT_MusicStudio.flv)

Pluspunten

+ Drumstel
+ Songkeuze
+ Character creation
+ Music Studio

Minpunten

- Timing van noten minder goed dan in Rock Band
- Menustructuur en interface minder dan in Rock Band

Cijfer: 8,5

TitelGuitar Hero World Tour
Box Guitar Hero World Tour
PlatformXbox 360, Playstation 3, Playstation 2, Wii
OntwikkelaarNeversoft
UitgeverActivision Blizzard
ReleasedatumInmiddels verkrijgbaar
Review Guitar Hero World Tour Review Guitar Hero World Tour Review Guitar Hero World Tour Review Guitar Hero World Tour Review Guitar Hero World Tour Review Guitar Hero World Tour Review Guitar Hero World Tour





Reacties (61)

Wijzig sortering
Na het lezen van
Die vrijheid lijkt prettig, maar hij berooft het doorlopen van de carrière een beetje van zijn doel: langzaam maar zeker naar een supersterrenstatus groeien.
ben ik maar gestopt met lezen.

Heeft de reviewer wel het spel gespeelt vraag ik me af? Ik heb het spel op de Wii en je moet op de Wii versie wel degelijk eerst mindere advertenties afstruinen om uiteindelijk bij de 'supersterren status' te komen.

Ik kan me niet voorstellen dat dit principe anders is op de Wii dan de PS3.

EDIT:
Belangrijker is misschien dat er nauwelijks een indicatie is die aangeeft of je het goed doet.
Reviewer, kijk is naar deze screen. Links onder, bij de score, staat een graadmeter. Dat is toch je indicatie of je het goed doet of niet? ;)

Boven die graadmeter, zit de graadmeter van de Starpower.

Vind dit maar een matige review, zonder eerst overal goed naar te kijken.
Slordige foutjes, die IMO niet hadden gehoeven of niet juist verwoord zijn.
De score van een 8,5 lijkt mij daarom wel een beetje scheef cijfer, met zo'n matige review.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 16 december 2008 12:46]

@GJtje:

Ik denk dat de reviewer bedoelt dat er geen individuele graadmeters zijn voor starpower en de indicatie hoe goed iedereen het doet. Jouw screenshot geeft de meter weer tijdens een solonummer, heb je ook een screenshot van de meter wanneer de hele band meedoet? De screenshots die ik daarvan vindt hebben namelijk diezelfde enkele meter voor de complete band. Wanneer deze in het rood staat weet de band niet zeker wie er zo vreselijk slecht aan het spelen is en als de starpowermeter vol is kun je niet zien wie wel en wie niet de starpowernoten geraakt heeft. Samengevat geeft het een overzicht van hoe de band het samen doet, terwijl je in Rock Band ook kan zien hoe je zelf presteert.
Je kan wel degelijk per bandlid zien hoe goed men speelt, maar de zichtbaarheid hiervan is erg slecht. Onder de band-meter wordt namelijk een gekleurd balkje per speler weergegeven. Naarmate je slechter speelt wordt het balkje korter en veranderd het van kleur (groen -> geel -> rood). Het is niet wat je noemt in één oogopslag te overzien wanneer je druk aan 't spelen bent, iets waar Rock Band geen last van heeft.

De reviewer had z'n commentaar op dit deel van het spel inderdaad beter moeten toelichten. Op zich geef ik hem gelijk, maar het laat aan duidelijkheid te wensen over wanneer je het spel nog niet zelf gespeelt hebt.
Daarnaast vind ik het wel vervelend dat je, als je als band afgaat, niet kan zien wie de boosdoener is. Als er bijvoorbeeld 2 spelers beiden "in het rood" staan en de band gaat af ontstaat er elke keer onenigheid wie het nou precies deed. Slordig imho. Dus zo slecht is de mening van de reviewer m.i. niet.
Er staat niet dat er GEEN indicatie is. Die is er wel, alleen is die in Rock Band een stuk duidelijker.

En wat de advertenties voor optredens betreft, het is wel degelijk zo (in de PS3-versie die wij speelden) dat je direct uit een aantal optredens kunt kiezen, waar je bij elk optreden een aantal songs voorgeschoteld krijgt. Dat kan beteken dat je eerst een optreden doet in een volwaardige concertzaal, om daarna een optreden af te werken in een of andere keet of garage. Dat doet wat afbreuk aan de logische opbouw van je carrière die in de voorgaande delen zat.
Er staat niet dat er GEEN indicatie is. Die is er wel, alleen is die in Rock Band een stuk duidelijker.
Maar wát er dan schort aan de indicatie word niet aangegeven, dus ga ik er vanuit dat men het gemist heeft.
En wat de advertenties voor optredens betreft, het is wel degelijk zo (in de PS3-versie die wij speelden) dat je direct uit een aantal optredens kunt kiezen, waar je bij elk optreden een aantal songs voorgeschoteld krijgt. Dat kan beteken dat je eerst een optreden doet in een volwaardige concertzaal, om daarna een optreden af te werken in een of andere keet of garage. Dat doet wat afbreuk aan de logische opbouw van je carrière die in de voorgaande delen zat.
Dat is op zich inderdaad wel jammer, maar moet het zo wel onderbouwd worden en dat haal ik ook niet uit de tekst.

Tevens is het ook zo, dat niemand je verplicht om de advertenties van links naar rechts uit te voeren itt random, dat kan immers ook gewoon en dan heb je het 'opbouwende' wel. De 'grotere' podia, moet je sowieso toch eerst vrij spelen, dus enigszins 'Sterrenstatus' opbouwen zit er wel degelijk in.
is er iemand die toevallig de set heeft van rockband.. en met zijn spulletjes Guiterhero heeft proberen te spelen ???
werkt dit ??

guitar hero 3 kan je bv niet spelen met guitar van rockband.
Rockband werkt wel met de guitar van guitar hero 3

dus hoe zit dit met World Tour ???
zijn de drumkits uitwisselbaar enzo ?
Dat ligt een beetje aan 't systeem waar je 't op wilt gaan spelen. Kijk de tabellen op deze site eens door, dat zou je een goed idee moeten geven van welke controller met welk systeem werkt. En neem voor de zekerheid 't commentaar door dat er onder staat, deze bevat ook nuttige informatie.

Op de fora van Guitar Hero en Rock Band is ook 't een en ander te vinden over de uitwisselbaarheid. Zo valt te lezen dat GH:WT bijvoorbeeld 't aantal te spelen noten aanpast wanneer je een Rock Band drumkit aansluit, omdat deze kit nu eenmaal maar vier in plaats van vijf pads heeft.

En Sony schijnt bezig te zijn af te dwingen dat alle controllers voor dit soort spellen op de PS3 onderling gebruikt dienen te kunnen worden, maar hoever men hiermee is weet ik niet.
Het schijnt te kunnen

MAAR

je hebt met rockband een pad of bekken te weinig
Dat heb je dus niet, want GH:WT haalt er dan gewoon een track vanaf. In plaats van 5 tracks en de kickdrum krijg je maar 4 tracks en de kickdrum voorgeschotelt wanneer je een Rock Band kit koppelt aan GH:WT.
Het werkt deels, je hebt geen 'oranje' cimbel op het drumstel, dus je mist daar wel noten. De microfoon en gitaren van GHWT kan je prima bij RB gebruiken, andersom heb ik niet getest, maar lijkt me ook geen echt probleem ;)
Ik heb de uitgebreide versie met drumkit gekocht. Geloof me ik ben een echte Guitar Hero liefhebber... Alleen, ik heb maar 3 keer kunnen genieten van het drumstel.
Al bij de eerste dag merkte ik dat ik 3x harder op de gele bekken moest slaan voordat hij deze registreert. Frusterend.

Nu, bij de 4 speelbeurt registreert het drumstel de gele bekken helemaal niet meer.
Ik ben benieuwd of RedOctana met hun warranty program hier iets gaat doen:
http://www.redoctanegames...rope/WC_UserWarranty.aspx
Je kan een Drum Tuning Kit laten opsturen door red Octane. Je krijgt dan gratis een USB-Midi-kabel zodat je je drumstel op je computer kan aansluiten. Met behulp van de gratis te downloaden software kan je de gevoeligheid afstellen.

Link naar Redoctane website Drum Tuning Kit

Ik had het zelfde probleem, maar dankzij de drum tuning kit reageert het drumstel na wat finetuning zeer goed en kan je lekker los gaan op het drumstel zonder het finaal in me kaar te slaan :)
Mijn held!

Ik baalde behoorlijk toen ik begon met drummen en er op de rooie pad kneiterhard geslagen moest worden. Als het nou de groene was ofzo, die wordt lang niet zo vaak gebruikt (op mijn niveau).

Nu maar hopen dat het inderdaad hiermee te verhelpen is.
Ik zal je wel even waarschuwen: het duurt ongeveer 2 weken voordat je hem in huis hebt.
Er staat in de review dat er geen USB dongle bij zit.
Dat is zeer vreemd, daar ik het Guitar Solo Pack heb en zelfs daar zit gewoon een zender bij waar ik 2 USB apparaten op aan kan sluiten.
Klopt. Op de Drum USB ontvanger in de GH:WT kit zitten twee USB aansluitingen waarop je de andere devices op aan kan sluiten. Heb een PS3 met maar 2 usb poorten, dus als dat er niet was had ik ook een probleem :)
...en het spel wordt zonder usb-hub geleverd - in tegenstelling tot Rock Band.
Is dan ook niet correct.

ook
Er is uiteraard ook multiplayer, zoals het bekende Face Off, Pro Face Off en Co-Op, maar dan uitgebreid met drums.
klopt niet helemaal, het is niet mogelijk om online met een ander instrument te spelen dan met de gitaar.

[Reactie gewijzigd door CMG op 16 december 2008 13:53]

GH = een spel, lekker samen met vrienden die geen ervaring hebben wat spelen vrijdag avond, gooi je opvouw drumstel+gitaren de kast in en ga daarna stappen.
Gitaar als instrument spelen: Oefenen, oefenen, oefenen en na maanden een simpel dingetje kunnen spelen.

Echt gitaar: instrument spelen
GH = Rhythm game

[Reactie gewijzigd door Kura op 16 december 2008 13:21]

Ik heb laatst een echte gitaar gekocht na het veelvuldig spelen van GH: III. Het lijkt niet op elkaar (ook niet verwacht), maar de 'muscle memory' die je met je linker hand hebt opgebouwd helpt wel degelijk een hoop bij het leren gitaar spelen. Had een paar jaar daarvoor al een paar keer wat geklooid met een gitaar van iemand anders, maar dat ging voor geen meter. Nu heb ik er zelf een gekocht en een les boekje, en binnen twee dagen kon ik toch al aardig wat deuntjes spelen. Na een week had ik zelfs wat eigen variaties gemaakt en opgeschreven in tabs. Op de een of andere manier heb ik toch het idee dat Guitar Hero wel helpt als je gitaar wilt gaan spelen, omdat je de basis bewegingen en houding toch makkelijker oppakt als je met een echte gitaar aan de slag gaat.
Ik had juist totaal niet dat de 'muscle memory' leek te helpen. Misschien dat je vingers ietsjes leniger zijn geworden, maar zodra je van snaar moet wisselen wordt al je guitar hero ervaring op een echte gitaar waardeloos :P en zodra je akkoorden moet gaan pakken en daartussen wisselen... Ik denk dat het vooral je ritmegevoel verbeterd voor wanneer je een gitaar of ander instrument oppakt. En misschien dat het je houding ook verbeterd(of verslechterd, afhankelijk van hou je een guitar hero gitaar vast houd natuurlijk. :P )
Komt de term 'muscle memory' uit de marketing van een van beide spellen, of noem je dat zelf al jaren zo?
Die term wordt al een tijdje gebruikt hoor, daar is niets vreemds aan.
Zowel GH als RB hebben dan ook niets met muziek maken te maken. Het moet je het gevoel geven hoe het is om op een podium te staan met een gitaar in je handen en een juichende crowd, maar daar houdt het ook mee op.

Dus tenzij je plannen hebt om met een echte gitaar zo goed te gaan worden dat je de nieuwe Edge (of welke favoriete gitarist dan ook) wordt, kun je ook zeggen dat je voor dat geld een goeie fiets koopt of zo. ;)

Dit is gewoon duur speelgoed. Toys for boys.
Volgens mij heeft dit wel degelijk met muziek maken te maken. Voor de gitaar kan ik het niet beamen = maar ik ben zelf jaren drummer geweest - en heb ook nog steeds een (electr.) drumstel thuis staan - waar ik nog regelmatig op oefen.

Mijn vriendin (die nog nooit heeft gedrumd) is begonnen in GH - en ik moet zeggen dat de basis goed gelegd wordt. Het multi-tasking van voet en hand coördinatie wordt netjes geleerd !
Enige probleem wat ik heb; ik drum alles wat ik hoor = dus drum in medium teveel.... En ga soms te enthousiast bezig met de tomtoms - en doe dus aanslagen (uit spontaniteit) op de verkeerde toms/bekkens..... :(

Maar ik vind het persoonlijk een goede (begin) cursus drummen !!
Helemaal mee eens. Daarnaast zijn er ook een paar leuke youtube filmpjes die dit ondetsteunen van iemand die side by side op een echt drumstel en op gh:wt het zelfde nummer speelt, best grappig!
Het moet je het gevoel geven hoe het is om op een podium te staan met een gitaar in je handen en een juichende crowd
Kan me niet voorstellen dat welke game dan ook dat kan evenaren.. nog niet eens in de buurt.

En ja Ik heb irl op het podium gestaan met een juichende crowd en (bas)gitaar in mijn handen..
Blablabla. Dat is natuurlijk WEL wat ze targeten met deze game.

En niet, maar dan ook absoluut niet, iemand gitaar leren spelen. Dus het is absoluut waar dat de vergelijking met de aanschafprijs van een echt gitaar echt nergens op slaat.

Je gaat de aanschaf van een FPS game toch ook niet vergelijken met de prijs van een machinegeweer?
en neem er dan Guitar Rising bij ;) http://www.guitarrising.com/
Daar zit ik dus echt op te wachten, vraag me af wat de prijs gaat worden...
Maar een Eurotje of 200 wil ik daar best voor neertellen als alles wat je nodig hebt (dus gitaar en hardware waarmee je die aan je pc kunt hangen) er bij in zit.
Ik denk dat je alleen maar de software hoeft te kopen. Je kunt elke gitaar gebruiken (behalve je guitar hero gitaar :)) dus er zal geen gitaar bij zitten. Om je gitaar op je pc aan te sliuten (ik neem aan gewoon via de line-in) heb je alleen maar een kabeltje nodig.
Het is toch een game?
Als ik burnout wil spelen zeg ik toch ook niet, nou ik neem een auto en ga er mee crossen?
Misschien wordt die gezien als flame of troll maar ik koop voor dit geld liever een echte gitaar.
Ladysign heeft het over een drumstel, geen gitaar... ;)
Als ik zo bij de pricewatch kijk kom je niet veel verder dan een Jack&Danny rammelgitaartje denk ik :9 .

Ontopic: Ik las dat het gitaartje in world tour niet al te best reageert. Kan je ook met het Guitar Hero 3 gitaartje rammen in world tour? Lijkt me wel toch?
@ladysign

Je kan je bekken`s fixen met wat tape

http://www.youtube.com/watch?v=dhF5noVUBN8
Ik heb het spel een paar keer gespeeld, maar het grootste nadeel vind ik toch wel dat je verplicht bent guitaren te kopen.

Bij de vorige versies kon je nog gewoon een controller gebruiker als er iemand wou mee doen. als je guitar hero 4 met minimaal 2 man wilt doen, dan moet je al snel 160 euro uitgeven. Voor een spel wat vrij simpel in elkaar steekt en waar de controllers niet echt top kwaliteit zijn, vind ik dat vrij duur.
Je zou Guitar Hero: Aerosmith of Guitar hero: III kunnen kopen (dual guitar pack) en dan World Tour los.

Je hebt het touch-sensetive gedeelte niet nodig, dit kun je ook met de normale knoppel spelen zonder aan te slaan (net zoals de hammer-on/pull off noten). Dan heb je twee spellen en twee gitaren voor 100-130 euro, afhankelijk van waar je het koopt.
yo bedankt ik zie dat bol.com het spel met 2 gitaren verkoopt voor 72 euro in ieder geval.

als je het op die manier doet is het inderdaad een stuk voordeliger.
@REDSD, ik speel bijna alitijd wel met vrienden guitar hero of met een guitaar of twee. Speel het nu al bijna een jaar lang non stop. Was voor de wii echt de beste koop ooit.
het spel is leuk dat geef ik toe, maar ik vind dat je erg veel geld moet neertellen om met twee man te kunnen spelen. Ze hadden support van de controller er niet uit hoeven halen.
Dat hadden ze wel.
De losse controller is namelijk de identificatie geworden voor degene die de microfoon gebruikt, aangezien die zich niet zelfstandig als controller aanmeld.
Ik vind het opvallend dat de reviewer zegt dat de noten niet helemaal precies zijn bij de PS3 versie van GH:WT. Ik heb de Xbox360 versie van GH3 en dat loopt soepel, en kan ik prima nummers op Expert spelen. Probeer ik het daarna op de PS3 van een vriend ga ik geweldig op m'n plaat omdat de timing van de noten compleet anders lijkt. Calibreren blijkt geen zin te hebben.

Heeft iemand dit verschil ook bemerkt bij GH:World Tour? Of anders gezegd, is de timing van de noten ook niet zo goed in de Xbox360 versie van GH:WT?
Heeft iemand dit verschil ook bemerkt bij GH:World Tour? Of anders gezegd, is de timing van de noten ook niet zo goed in de Xbox360 versie van GH:WT?
Ik heb de Wii versie van de game en heb dat gevoel soms ook wel.
Op zich niet zo heel storend, want als je goed luisterd, merk je dat er van een andere beat dan de noot gekozen is geweest.

Wat ik dan weer wel heel erg heb op de Wii, het lijkt ook alsof er sommige noten tussen gezet zijn, die er eigenlijk niet waren. Ik heb dat gevoel vooral bij Michael Jackson's Beat It.
Ik heb zelf de PS2 versie inclusief de wireless guitarcontroller, en ik ondervind in 't spel zelf geen problemen. Geen moeite met Hard, en Expert kom ik voor 't merendeel door. Maar dan wel met m'n oude GH2 controller, en niet met de nieuwe wireless. Deze reageerd net niet helemaal 'lekker' naar mijn gevoel. Misschien dat dit onderdeel van het genoemde probleem is?

Verder heb ik volgens mij geen last gehad van missende of extra noten. Wat me wel opviel is dat er vaak wordt geschakelt tussen de lead en de rhytm guitar (zeer duidelijk te horen in de Hotel California intro), misschien dat 't daarom soms 'raar' over komt?

Binnenkort ga ik een potje spelen op een PS3, ik zal eens kijken of ik me dan kan vinden in de reviewer zijn commentaar.
Het is in elk geval een bekend probleem dat de Guitar Hero PS3 controllers een zekere lag hebben en in elk geval gestoord worden door nabij gelegen WiFi netwerken en al het andere wat er op de 2.4Ghz band zit.
Zelf heb ik er slechts een beetje last van. Met Guitar Hero 3 ben ik toch vrij ver op expert gekomen. Je merkt echter wel dat als je hele snelle noten achter elkaar moet spelen, zoals One van Metallica, dat ie er altijd wel eentje mist, iets wat ik niet heb bij hetzelfde nummer op de Wii.

Google maar eens op 'guitar hero ps3 lag'. De meeste klachten gaan overigens over Guitar Hero 3, ik weet niet of het verbeterd is met World Tour aangezien ik heb besloten deze voor de Xbox360 te kopen wegens bovenstaande reden. Maar omdat het ook weer met die dongles werkt, vrees ik het ergste.
Ik moet zeggen dat ik me best vermaakt heb toen ik met de doos (met drums en alles) door de stad liep/fietste. Daarnaast kreeg ik er van de Bart Smit nog eens een gratis gitaar bij, wat het vervoer niet ten goede kwam (vooral op de fiets :+), dus dat zal best hilarisch geweest zijn om te zien.
Hehehe, dan is bestellen bij Bol.com toch makkelijker. Gewoon netjes afgeleverd voor de deur! Helaas dan wel zonder extra gitaar. Daarentegen had ik het setje 2 dagen voor de officiele release in huis. (stoute ome Bertelsmann!)

Ik heb soms ook wel dat ik het gevoel heb dat de noten niet helemaal kloppen. Ik heb echt geen ritmegevoel, maar soms zitten er noten tussen die ik helemaal niet hoor!

De drumkit is fantastisch, lekker raggen! De onderbuurvrouw is echter iets minder blij daarmee! :D
Je hebt met de drums veel meer het gevoel dat je muziek aan het maken ben dan met de gitaar. De gitaar heeft wat mij betreft meer een (gecoordineerd) button-bash gevoel.

Wat ik met name rete moeilijk vind is de coordinatie tussen je voet en je handen. Dus, en de basskick en tegelijk 2 drums aanslaan! (en alle varianten die je daar mee kan maken.). Ben dus ook niet veel verder dan een enkel nummer op medium tot nu toe!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True