Door Danny van Smaalen

Yakuza 2

Sega denkt aan de Playstation 2

Verkrijgbaar op: Playstation 2

Al geruime tijd ligt de Playstation 3 in de Europese winkels, maar voor de Playstation 2 verschijnen nog regelmatig nieuwe games. Doorgaans stopt de aanwas van nieuwe titels voor een console kort nadat diens opvolger op de markt verschijnt, maar Sony breekt met die gewoonte en houdt er een eigen filosofie op na. Beide consoles mogen netjes naast elkaar in de winkelschappen blijven staan, omdat ze twee verschillende doelgroepen bedienen. De Playstation 3 wordt gepromoot als console voor gamers die het nieuwste van het nieuwste willen en de Playstation 2 is het laaggeprijsde alternatief, waarbij Sony de nadruk vooral op kindvriendelijke titels en partyspellen legt. Daar is natuurlijk niet mee gezegd dat alle nieuwe Playstation 2-titels in dit plaatje passen.

Yakuza 2

Yakuza 2 voor de Playstation 2 is geen partyspel en al helemaal niet kindvriendelijk. De game speelt zich af in het criminele wereldje van de gelijknamige Japanse misdaadorganisatie, en begint een jaar na de gebeurtenissen uit zijn voorganger. In Yakuza 2 bestuur je Kazuma Kiryu, de held uit het eerste deel die na jaren trouwe dienst probeert een nieuw leven op te bouwen buiten het criminele circuit. Helaas voor hem blijkt dit gemakkelijker gezegd dan gedaan. Net wanneer Kazuma denkt rustig te kunnen settelen, wordt zijn rust op brute wijze verstoord. Voormalige collega's roepen Kazuma te hulp en oude vijanden zien hem liever tussen zes plankjes rusten. De opbouw van een nieuw leven zal even moeten wachten, eerst moeten er nog heel wat losse eindjes aan elkaar worden geknoopt.

Yakuza 2

Yakuza 2 wijkt in weinig opzichten af van zijn voorganger. Ook in dit deel neemt het achtergrondverhaal een belangrijke plaats in. Kazuma wordt aan het begin van de game op pad gestuurd om de Tojo-clan te redden van de ondergang. Verschillende groepen, waaronder de Koreaanse maffia, zien deze clan het liefst verdwijnen en ook van binnenuit dreigt gevaar, door wantrouwen onder de leden. Kazuma krijgt de dankbare taak om orde op zaken te stellen. Het laat zich raden dat dit niet van een leien dakje gaat, maar gelukkig is Kazuma niet het type dat gemakkelijk over zich heen laat lopen. Een flink pak slaag is in Yakuza 2 meestal de beste remedie tegen dwarsliggers en dit geeft de game een opvallend, gespleten karakter.

Yakuza 2

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite