Specificaties 15,6" (1920x1080), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus N550JV-CN270H Review

Meulendijks89 21 april 2014, laatste update op 1 mei 2014, 26.777 views

Asus N550JV-CN270H

Pluspunten

• 15" Full HD IPS Scherm
  • Aluminium
  • Design
  • Goede hardware en erg snel (met SSD)
  • Gewicht (persoonlijk)
  • Verlicht Chiclet toetsenbord
  • Numpad
  • Geluid met subwoofer

Minpunten

• WiFi bereik
  • Accuduur
  • Meegeleverde 500GB 5400rpm hardeschijf is traag (SSD is een must!)

Inhoudsopgave:
1. Inleiding.
2. In de doos.
3. Afmetingen en Gewicht.
4. Eerste Indruk & Uiterlijk.
5. Hardware.
6. Beeldkwaliteit.
7. Geluidskwaliteit.
8. Prestaties.
9. Toetsenbord en Touchpad.
10. Aansluitingen.
11. Warmte en geluid.
12. Accu.
13. Laptop uitbreiden met onderdelen.
14. HDDCaddy.
15. Netwerk.
16. Benchmarks.
17. Conclusie.
18. Review Updates

1. Inleiding
De reden dat ik deze multimedia laptop heb gekocht is omdat ik eerst een HTPC had die ik ook gebruikte als normale PC. De HTPC was aangesloten aan mijn TV maar dat was niet fijn werken, Ik heb de HTPC in delen verkocht aan mede-tweakers en nu heb ik dus deze laptop gekocht.

Ik heb goede ervaringen met Asus, en aangezien deze laptop bovenaan de pricewatch staat en goede beoordelingen heeft ben ik naar Mediamarkt gegaan om daar de laptop te bekijken voordat ik hem koop. Toen ik het beeldscherm zag was ik al vrij snel verkocht, daarnaast nog het mooie design en goede hardware plus uiteindelijk een mooie prijs van 899 ging ik dus naar huis met deze laptop.
Zelf heb ik niet veel tijd om lange uitgebeide reviews te schrijven maar ik doe mijn best en hoop dat jullie er wat aan hebben.

2. In de doos.
De laptop zit stevig verpakt in een goede doos, bij het uitpakken van de laptop kom ik het volgende tegen:

1. Uiteraard de laptop.
2. Stroomkabel.
3. AC adapter.
4. Externe subwoofer.
5. Handleiding in verschillende talen.

3. Afmetingen en Gewicht
Gewicht: 2,7kg
Hoogte: 27,7mm
Lengte: 255mm
Breedte: 383mm

4. Eerste Indruk & Uiterlijk
De Asus N550JV komt in een aluminium behuizing die erg stevig aanvoelt, de laptop ziet er erg strak uit en de gaatjes die om de aan en uit knop en toetsenbord verwerkt zijn geven de laptop een unieke look. Met 2,7cm is de laptop niet dik te noemen. Wat me ook meteen opviel is het gewicht meevalt namelijk, 2,7kg. Het is geen ultrabook maar dit is wel netjes voor een laptop van aluminium vind ik zelf. De onderkant is dan wel gemaakt van plastic maar heeft wel een aluminium feel. Het asus logo geeft ook nog eens licht.

5. Hardware
De Asus N550JV-CN270H komt met een prachtig mat 15,6” IPS scherm en een snelle Intel i7 4700HQ processor (4 kernen & 8 threads) met een snelheid van 2.4GHz en met een boost tot 3,4GHz deze processor heeft een Intel HD Graphics 4600 aanboord, Wat geheugen betreft krijg je 8GB DDR3 1600MHz meegeleverd, Als hardeschijf krijg je een 500GB Western Digital met 5400RPM, en de videokaart betreft een GeForce GT750M met 2GB geheugen. Verder krijg je nog een DVD+/-RW DL speler en netwerkkaart met 802.11b, 802.11g, 802.11n en Bluetooth 4.0.

De GT750M is een goede videokaart voor een multimedia laptop maar zware games kan je er (helaas) niet mee spelen op HD resolutie.

6. Beeldkwaliteit
Het beeldscherm in de N550JV is een 15” mat Full-HD IPS scherm en deze is in een woord geweldig, de kleuren zijn erg mooi en natuurlijk, de kijkhoeken zijn erg goed en de helderheid kan hoog. Ik ben dan geen expert met het uitmeten van kleuren en helderheid dus daar kan ik je weinig details over vertellen maar ik vind dit een van de mooiste schermen in een laptop die ik tot nu toe heb gezien. Thuis hebben wij nog een laptop met een normaal lcd scherm en dan zie je het verschil duidelijk. De resolutie van 1920x1080 is perfect voor dit 15,6 inch scherm, alles wordt erg scherp weergegeven.

7. Geluidskwaliteit
Het geluid in deze laptop wordt geleverd door vier ingebouwde speakers van Bang en Olufsen die aan de voorkant van de laptop geplaatst zijn, er wordt een externe subwoofer meegeleverd die aangesloten kan worden in de daarvoor speciale aansluiting. De geluidskwaliteit is redelijk, met of zonder subwoofer kan ik er niet meer van maken. Ik zal er zelf geen film kijken of muziek luisteren want daarvoor heb ik andere apparatuur. Daarnaast zal ik de externe subwoofer niet overal mee heen nemen, al is het wel een leuke toevoeging.

Update 27-04-2014: In eerste instantie vond ik het geluid niet geweldig zoals je hier boven kunt lezen, Ik heb nu wat meer muziek geluisterd en er wat meer aandacht aan besteed, ik gebruik de laptop altijd op mijn benen op de bank of in bed, omdat de speakers aan de voorkant zitten komt het geluid er dan niet goed uit waardoor het niet mooi klinkt, ik heb de laptop nu op tafel gezet en ben op een stoel gaan zitten, nu klinkt het geluid een stuk beter, wel moet je de subwoofer gebruiken anders klinkt het wat schel. Uiteindelijk denk ik dan toch dat deze laptop goed geluid levert tegen over andere laptops.

8. Prestaties
De prestaties van deze multimedia laptop zijn erg goed te noemen, het is alleen jammer dat de laptop met een Western Digital 500GB 5400rpm hardeschijf geleverd wordt en niet met een SSHD of SSD, deze hardeschijf is natuurlijk veel te langzaam en dat merk je meteen, zeker als je al aan SSD gewend bent. Ik heb de HDD dan ook meteen vervangen voor een SSD en de HDD in een HDDCaddy geplaatst.

9. Toetsenbord en Touchpad
Asus heeft de laptop voorzien van een zilverkleurig verlicht chiclet toetsenbord met een numeriek eiland, over het toetsenbord heb ik niks te klagen, het toetsenbord typt lekker weg en de verlicht doet goed wat het moet doen.

En dan de touchpad, deze heeft multi-touch en heeft een afmeting van 11,4 centimeter breed en 7,4 centimeter hoog, de mutli-touch heeft wat handige functies zo kan je bijvoorbeeld met 2 vingers van boven naar beneden scrollen door internet pagina’s, zelf vind ik het gebruiken van een touchpad niet zo fijn dus gebruik ik zelf een gewone muis. Verder ook niks te klagen over het touchpad, werkt goed en heeft handige functies.

10. Aansluitingen
Aan de linkse kant van de laptop vinden we twee usb 3.0-aansluitingen, gigabitethernet, subwoofer aansluiting, headset aansluiting, mini-displaypoort en HDMI, aan de rechterkant vinden we nog een usb 3.0 aansluiting en een cardreader. Draadloze connectiviteit wordt verzorgd door 802.11b, 802.11g, 802.11n en bluetooth 4.0.

11. Warmte en geluid
De koeling van deze laptop goed, onder normale omstandigheden hoor je de laptop helemaal niet, na een tijdje stresstesten hoor je de koeler een beetje lucht blazen maar niks meer dan normaal en nog steeds erg stil. Verder wordt de behuizing ook maar niet veel warmer onder stress of bij het spelen van een spel.

Update 27-04-2014 Hieronder de resultaten van de stresstest met Coretemp, Furmark en Prime95.

CPU Stresstest met Prime95:

Idle - 3,2ghz

100% stress - 3,2ghz

GPU Stresstest met Furmark

12. Accu
De accu, tsja door de zware hardware gaat deze niet zo lang mee max 5 uur en dan heb je echt een oplader nodig. De accu zit ingebouwd en dus niet gemakkelijk eruit te halen, hiervoor moet je de onderkant er af halen en dan kan je de accu los schroeven, de accu is dus wel verwisselbaar mocht dat ooit nodig zijn. Zelf gebruik ik de laptop vrijwel altijd met de stroomadapter, zo niet is die 5 uur max voor mij genoeg dus dit is voor mij niet echt een minpunt.

13. Laptop uitbreiden met onderdelen.
De laptop heeft aan de onderkant 10 torx schroefjes van het formaat 5, door deze los te schroeven kan de onderkant van de laptop afgehaald worden en de rest wijst zichzelf vrij makkelijk. Er is maar een slot voor een hardeschijf, zelf heb ik hier een Samsung EVO 250GB SSD ingeplaatst, aangezien ik de DVD-drive in de laptop niet gebruik heb ik hier een HDDCaddy geplaatst samen met de standaard meegeleverde 500GB HDD. Er is plek voor twee keer SODIMM geheugen tot max 16GB. De netwerkkaart zit in een PCI-e Mini slot aangesloten, deze is dus ook te vervangen voor een andere netwerkkaart. En daarmee houd het uitbreiden wel op.

14. HDDCaddy
Aangezien er een aantal mensen vragen hadden over de HDDCaddy heb ik een aantal foto's gemaakt, zie hieronder de HDDCaddy

Schroef het beugeltje dat over de dvd-drive zit bevestigd en het schroefje aan de achterkant van de dvd-drive los, nu kan je de dvd-drive eruit halen.

Voorkant van DVD-drive er af halen en deze bevestigen op de HDDCaddy

Aan de achterkant van de dvd-drive zit een metaal plaatje, deze eraf halen en op de HDDCaddy bevestigen.

Plaats de HDDCaddy in de laptop, schroef alles weer vast zoals het bij de dvd-drive zat en klaar ben je.

15. Netwerk
Het WiFi netwerk van deze laptop werkt maar niet optimaal, om volle verbinding te hebben moet ik in de woonkamer gaan zitten, op mijn slaapkamer heb ik meestal 4 maar soms 3 streepjes signaal. Dat is dus niet al te best, ik ga hiervoor niet de laptop terug brengen maar ik ga binnenkort een andere netwerkkaart kopen en dan zal ik hier een update plaatsen.

Update 01-05-2014 Netwerk kaart vervangen, lees verder: http://tweakers.net/produ...-7260-plus-bluetooth.html

Ik heb thuis (in een flat) een 120mb internet verbinding, mijn slaapkamer is ongeveer 5 meter van de modem (UPC Horizon) zie hieronder de test:

Slaapkamer:

SSD:

- Benchmark

- Game Benchmark

17. Conclusie

Ik ben zeer tevreden met de aankoop van deze laptop, enigste minpunt tot nu toe voor mij is het WiFi bereik, ik wil de WiFi kaart vervangen voor de http://tweakers.net/price...-7260-plus-bluetooth.html en zodra ik deze erin heb zitten zal ik hier een update plaatsen, maar verder zeker een top laptop. 5 sterren! :)

18. Review Updates
27-04-2014: typefouten hersteld - benchmarks toegevoegd (hardware info), update toegevoegd over het geluid, update toegevoegd over warmte onder 11. Warmte en geluid.
28-04-2014: Inhoudsopgave klikbaar gemaakt.
01-05-2014: update nieuwe netwerk kaart incl review
02-05-2014: HDDCaddy toegevoegd en enkele foto's vervangen

Heb jij ook een Asus N550JV-CN270H?

Hallo,

ik heb de Intel Dual Band Wireless-AC 7260 Plus Bluetooth ingebouwd en kan jou vertellen dat ik extreem tevreden ben :)
Dat is mooi om te horen, ik krijg het kaartje morgen binnen dus ben nu dan ook extreem benieuwd :)
Bravo! mooie verzorgde review met veel informatie.

Ik heb zelf de N56 serie en ben er ook erg tevreden mee.
Bedankt voor je compliment :)

28 of 29 mei komt de nieuwe netwerk kaart binnen dus dan komt daar weer een update over en dan neem ik de HDD Caddy meteen mee de review in voor de ge´nteresseerde
Bedankt voor super mooie review en instructies. Heb de laptop inmiddels geŘpgrade met SSD en nieuwe netwerkkaart.
Het is een top laptop maar deze twee upgrades maken echt super veel verschil en nu is helemaal top.
Helemaal mooi :) veel plezier met de laptop !
Mooie review!

Misschien zou je wat extra informatie kunnen geven over het vervangen van je DVD drive door een HDDcaddy? Dat is iets wat erg vaak voorkomt en het zou een mooie toevoeging zijn als je daar wat extra toelichting op zou geven... :)

Ook zou ik graag wat benchmarks willen zien, die zijn toch wel essentieel.

Ook snap ik niet waarom je eindoordeel maar 3 sterren is. (Wacht, er zit een verschil tussen de beoordeling op de Hoofdpagina en jouw eigen beoordeling.)

Zoals ie nu is, een +2 met benchmarks erbij wordt het een +3. Goed werk!

[Reactie gewijzigd door niektb op 25 april 2014 14:00]

Zodra ik de laptop weer ga openmaken om de netwerkkaart en harde schijf te vervangen zal ik de HDD caddy toevoegen aan de review.

Wat voor benchmarks wil je zien? Met welk programma?

Mijn beoordeling is gewoon 5 sterren :)
Hier niet:

Met benchmarks dacht ik aan programma's als PCMark, 3DMark, Unigine (http://unigine.com/products/benchmarks/) e.d.
Hmm dat is vreemd, heb nagevraagd hoe dit kan.

Ik zal er zo snel mogelijk mee beginnen :)

[Reactie gewijzigd door Meulendijks89 op 25 april 2014 19:47]

Bedankt voor deze review! Mede hierdoor heb ik besloten deze laptop te kopen en er een SSD in te plaatsen. Aangezien ik geen fan ben van bloatware heb ik een schone installatie gedaan op de nieuwe ssd door Windows te installeren via USB. Heb deze handleiding aangehouden:
Alle benodigde drivers zijn van de ASUS website te halen. Wel moet je voor sommige drivers voor Windows 8 kiezen, ze staan namelijk niet allemaal onder de Windows 8.1 sectie.

Van uitgeschakeld naar bedrijfsklaar is nu binnen de zeven seconden i.c.m. de Samsung 840 EVO 250GB.

Mijn ervaringen met de ingebouwde netwerkkaart waren ook niet denderend dus heb ook ik de netwerkkaart vervangen voor het door jou genoemde exemplaar en dat is werkelijk een wereld van verschil. Die twee tientjes ruimschoots waard.

Nogmaals: bedankt!
Heel fijn om te horen :) veel plezier met de aankoop !
Goede duidelijke review!

Ik heb dezelfde laptop, met exacte dezelfde SSD en caddy en kan alleen maar beamen wat je zegt. Ik vond het geluid overigens verrassend goed, maar het is maar net wat je gewend bent denk ik. Ik heb mijn modem en router redelijk centraal in mijn appartement staan, en daardoor niet zoveel snelheidsverlies als wat jij aangeeft, maar het is genoeg om me eraan te gaan storen. Ik overweeg dus ook om de Intel AC 7260 te plaatsen.

Ik denk dat dit zeker een review is die mensen over de streep kan helpen!
Bedankt voor je reactie en bedankt voor je compliment.

Wat het geluid betreft is het inderdaad voor iedereen verschillend, in mijn geval vind ik het niet slecht maar ook niet goed, het zal er naturlijk ook aan liggen wat voor muziek je luistert en waar je inderdaad aan gewend bent. Het blijft natuurlijk een laptop en geen home cinema dus misscien is het geluid voor een laptop wel goed maar ik heb helaas niks om mee te vergelijken.

Bij ons staat de modem ook centraal, zoals ik zij woon ik in een flat en tussen mijn slaapkamer en de woonkamer zit maar 1 muur. Ik had liever gezien dat Asus sowieso een betere netwerkkaart in de laptop had geplaatst zoals de Intel AC 7260, aangezien de snelheden van nu. Gelukkig kost dit netwerkkaartje nog geen 25 euro dus ik ben erg benieuwd hoe deze zal presteren tegenover de netwerkkaart die er nu in zit.

Deze review krijgt zeker nog een update zodra ik de netwerk kaart heb en er wat langer mee gewerkt heb, ik denk dat ik de 500GB schijf die asus meeleverd ook nog ga vervangen voor een van 1TB.

[Reactie gewijzigd door Meulendijks89 op 25 april 2014 15:15]

Voor het geluid moet je er rekening mee houden dat het een laptop is, en geen hifi set. Heb jij will eens laptops met beter geluid gehad/gehoord? Ik in ieder geval niet
Dat zeg ik toch?:P het is voor iedereen verschillend, de ene vind het goed de ander vind het minder goed, zodra ik de review ga updaten zal ik nog eens goed luisteren en opnieuw beoordelen :).
Ik bedoel meer dat als dit de enige laptop is die zulk goed geluid kan leveren, het geluid misschien niet heel goed is, maar wel de beste in zijn klasse. Dus dan is het voor een laptop uitzonderlijk goed te noemen. Dat is niet eens een kwestie van mening.
Ik heb een update geplaatste over het geluid van deze laptop :)
Ah, dat ziet er al een heel stuk positiever uit. Verder trouwens een hele nette review.
OkÚ, misschien heb je gelijk, ik zal z.s.m het geluid opnieuw beluisteren op een andere manier en opnieuw beoordelen, ik gebruik de laptop altijd op mijn benen in bed en op de bank en omdat de speakers voorin zitten zal het er niet goed uitkomen, ik lees toch veel positieve dingen over het geluid dus waarschijnlijk heb ik er niet genoeg aandacht aan besteed. Zodra ik dat gedaan heb merk je het wel :)
Klasse review! maar even niets met de review te doene hebbende.....Dan heb heb jij nooit het geluid van mijn Dell XPS 17 gehoord :9 :9 :9
Als het geluid van de XPS 17 hetzelfde is van mijn XPS 15 dan is dit totaal niet te vergelijken met het geluid dat uit de N550 en N56 komt (inclusief subwoofer tenminste). Geen enkele laptop kan aan beide Asus laptop's tippen. Zonder subwoofer vindt ik ze erg vergelijkbaar wat geluidskwaliteit betreft. Mijn Asus kan wel een stuk harder zonder dat het geluid begint te vervormen. Maar dit kan er ook aan liggen dat mijn XPS al wat jaartjes oud is ;)

[Reactie gewijzigd door Cwookie op 13 mei 2014 18:31]

Leuke review! Vooral ook al die foto's die je gemaakt hebt. Ik twijfel zelf nog tussen deze of de CM068H met het touchscreen en 750GB 7200rpm schijf. Ik kan alleen niet ontdekken wat de geheugenconfiguratie is van de verschillende modellen. Klopt het dat de 270H 1*8GB heeft? De CM068H zou 2*4GB hebben volgens de specs, wat inhoudt dat je er niet 8GB bij kan kopen, maar beide reepjes moet vervangen door 2*8GB.
Bedankt voor je reactie en compliment. Vergeet niet een beoordeling achter te laten hÚ haha :P

De CN270h heeft 2x4GB als je dus 16gb zou willen moet je 2x8gb kopen. Wat de CM068H heeft durf ik je niet te zeggen maar ik gok op 2x4GB.

Ik heb zelf voor de CN270h gekozen omdat ik touchscreen onzin vind op een laptop en omdat deze een mat scherm heeft waardoor je vrijwel geen last hebt van reflecties wat ik erg prettig vind.

De CM068H heeft een glanzend scherm dit vond ik bij mijn vorige laptop een nadeel, vooral als je buiten zit ofzo.

Wat harde schijf betreft zou ik er sowieso een SSD inzetten, en de harde schijf die er al in zat gebruiken in een HDD Caddy als je de interne dvd speler niet gebruikt. Zonder een SSD is de laptop een stuk trager. In principe is de 500GB 5400rpm snel genoeg voor downloaden en overige opslag, ja een 7200rpm is wel wat sneller maar dat zou de keuze niet in de weg moeten staan. Zelf wil ik de 500GB vervangen voor 1TB en dan koop ik wel een 7200rpm schijf omdat ik er dan toch een moet kopen.

Als je touch belangrijk vind en ga dan voor de CM068H en anders voor de CN270h.

Edit:

SODIMM sloten 2
Vrije SODIMM sloten 0

[Reactie gewijzigd door Meulendijks89 op 24 april 2014 17:37]

Beoordeling gegeven!

Aan die specs van de CM068H te zien, is het ook 2*4GB, dus dat zou de keuze niet be´nvloeden. Denk dat ik ook voor de CN270H ga en van het prijsverschil een SSD aanschaf. Touchscreen is inderdaad redelijk overbodig bij een laptop. DVD speler gebruik ik amper, kan eens kijken of daar een externe behuizing voor is, zodat je die op USB3 kunt aansluiten als je hem nodig hebt. Dan kan de 500GB schijf in de plaats van de DVD speler voor opslag van bestanden die je niet dagelijks gebruikt. Geheugen laat ik dan eerst zo, kan altijd nog vervangen worden, mocht het nodig zijn.

Bedankt voor jouw redenen voor je keuzes en het helpen met mijn keuzes!
Gefeliciteerd met je review van de maand, Meulendijks89! 8-)
Wat een mooie review _/-\o_

Ik heb een HP-ultrabook met ipsscherm en ook daar spatten de kleuren van het scherm af. Ik wil niet anders meer dan een ipsscherm ;) Eerste dat ik altijd doe is de Logitech Z305 aan de laptop hangen als ik een nieuwe gekocht heb. Je mist wat bas, maar met loudness aan is dat prima op te lossen :)
Bedankt :) voor mij ook niks anders meer dan en IPS scherm!
Ik ben wel klaar met dit IPS scherm, het contrast is inderdaad hoog, maar de kleuren kloppen voor geen meter en kalibratie helpt niet echt veel. Daar bij is er veel blur bij snel bewegende beelden. Voor mijn werk is deze laptop dan ook niet geschikt gebleken.

Edit: voor de volledigheid zet ik er nog even bij dat ik een LG Philips LGD0323 paneel in de laptop heb. Vergeleken met mijn andere beeldschermen ligt er bijvoorbeeld een duidelijke geelgroene waas over het scherm. Dit komt ook overeen met andere reviews over dit scherm.

Ik wil deze laptop, mocht je ook dit scherm erin terugvinden, dus sterk afraden voor professionele beeldbewerking.

[Reactie gewijzigd door Ahrnuld op 14 mei 2014 20:13]