Intel Dual Band Wireless-AC 7260 Plus Bluetooth Review

Meulendijks89 1 mei 2014, laatste update op 1 mei 2014, 30.988 views

Intel Dual Band Wireless-AC 7260 Plus Bluetooth

Pluspunten

• Snelheid
  • Bluetooth
  • Goedkoop
  • Makkelijke installatie
  • 5GHz

Minpunten

• Minimale verpakking?

Inhoudsopgave.
6. Bluetooth.
7. Extra Informatie.
8. Conclusie.

1. Inleiding.
De reden voor de aankoop van deze netwerkkaart ligt bij Asus. Ik heb een Asus N550JV gekocht en de netwerkkaart die in deze laptop wordt meegeleverd door Asus, de Qualcomm Atheros ar9485wb-eg is erg matig. Ja je hebt internet en daar heb je het ook wel mee gezegd want de snelheid die je met deze kaart haalt valt erg tegen.

Dus toen ik hier achter kwam na de aankoop was ik niet zo blij, het is toch een laptop van ongeveer 950 euro waar je qua netwerk verbinding wel wat meer van mag verwachten maar goed daar vanaf gezien ben ik opzoek gegaan naar een andere netwerk kaart en dat is dus de Intel Dual Band Wireless-AC 7260 geworden omdat deze goede beoordelingen krijgt, maar verdient deze netwerk kaart dat ook? Een erg lange review van dit kleine prodcut zal dit niet worden maar alles wat ik kan beoordelen zal besproken worden.

2. Specificaties.
Launch Date Q2'13
Board Form Factor PCIe Half Mini Card/ M.2 (NGFF)
Weight (in grams) 4
Intel« Wireless Display Yes
4G WiMAX Wireless Technology No
Supported Under vPro Yes
Intel« Smart Connect Technology Yes

Ter informatie: de Qualcomm Atheros ar9485wb-eg ondersteunt alleen 802.11b, 802.11g, 802.11n en bluetooth 4.0.

3. Verpakking
Normaal zou ik hier wat vertellen over de verpakking of wat er in de doos zit, in dit geval valt er niks over te vertellen aangezien het netwerk kaartje in een plasticje zit en daar is alles mee gezegd, enkele afbeeldingen zeggen genoeg.

4. Installatie.
Voordat je de laptop open schroeft kan je het beste eerste de drivers van de oude netwerk kaart verwijderen via apparaat beheer.

voorbeeld!

De installatie van de netwerk kaart is erg makkelijk verlopen, het open maken van is voor elke laptop
verschillend maar in mijn geval had ik aan een torx5 en een kleine kruis schroevendraaier genoeg.
Aan de onderkant vind ik 10 torx5 schroefjes die eruit moeten daarna kan de onderkant van de laptop er gemakkelijk vanaf, de netwerkkaart zit langs de DVD-drive en zit met 1 kruis schroefje vast.

Voor het los maken van de antennes, let goed op welke kabel waar hoort je hebt namelijk AUX en MAIN, sommige zeggen dat het niet uitmaakt hoe je ze aansluit en andere zeggen dat het wel degelijk verschil maakt.

Oude netwerk kaart

Oude netwerk kaart los.

Nieuwe netwerk kaart er in

Nieuw netwerk kaart vast.

En aangesloten.

Nu de nieuwe netwerk kaart aangesloten is heb ik de laptop aangezet en de driver voor deze netwerk kaart is meteen ge´nstalleerd onder Windows 8.1 dus daar hoef je verder niks meer aan te doen, enkel je wachtwoord invoeren.

5. Snelheid Benchmark.

Ik heb thuis een 120MBit verbinding van UPC, dit in combinatie met een UPC Horizon box waar de modem ook in verwerkt zit. Ik ben geen fan van deze Horizon box en wil dan ook binnenkort een losse router aansluiten om die extra MB's er nog uit te persen.

Snelheid test met de Qualcomm Atheros ar9485wb-eg netwerk kaart. Deze ondersteunt alleen 2.4GHz

Woonkamer:

Slaapkamer:

Snelheid test met de Intel Dual Band Wireless-AC 7260 2.4GHz en 5GHz

Woonkamer 2.4GHz:

Slaapkamer 2.4GHz:

Woonkamer 5GHz:

Slaapkamer 5GHz:

6. Bluetooth
Deze netwerk kaart ondersteunt ook bluetooth 4.0, al zal ik dit zelf zelden gebruiken heb ik het toch even getest en het werkt erg goed. Zodra ik de bluetooth aanzet op mijn telefoon wordt het meteen gevonden in het bluetooth menu.

7. Extra informatie
IEEE 802.11b in de 2.4 GHz band, 11 Megabit/seconde bandbreedte. Ondertussen verouderd.
IEEE 802.11a in de 5 GHz band, 54 Megabit/seconde bandbreedte. Nooit echt populair geworden.
IEEE 802.11g in de 2.4 GHz band, 54 Megabit/seconde bandbreedte. Ook compatible met 802.11b, maar dan zakt de snelheid naar 11 Megabit/seconde.
IEEE 802.11n in zowel de 2.4 GHz als de 5 GHz band, bandbreedte tot 300 Megabit/seconde. Voor de extra hoge snelheid gebruikt 802.11n extra kanalen, meestal aangegeven als '40 MHz' instelling.
IEEE heeft 802.11ac moet 1Gbps-snelheden bieden, deze snelheid wordt mogelijk door 3 antennes te gebruiken in plaats van de gebruikelijke twee en zal de 5GHz-band gebruiken met kanalen ter breedte van 80 MHz

8. Conclusie.
Mijn conclusie voor deze netwerk kaart van Intel is tot nu toe zeer goed, ik heb een flink hogere snelheid via Wi-Fi tegen over de oude netwerk kaart en daar doen we het voor en dat voor nog geen 23 euro. Uitstekend dus!

• Asus N550JV-CN270H

Heb jij ook een Intel Dual Band Wireless-AC 7260 Plus Bluetooth?

Heeft iemand al geprobeerd of deze kaart out of de box werkt op ubuntu / linux mint / debian? (op een asus N550JV)
Ik heb hem zojuist vlekkeloos geinstalleerd op Linux Mint 17.1 (xfce) in een Asus N73J. Het enige wat ik gedaan heb is het kaartje verwisselen en opstarten. Na opstarten werkte hij zonder verder iets te hoeven doen.
ik heb de nieuwste asus F751M laptop en 200 mb download en 20 upload en kaartje werkt uitstekend,mijn beide pc aangepast en heb er nu erg veel plezier van.
het kaartje geeft aan bij de wifi duplex een snelheid van 867 mbps maar tot heden alleen nog maar 780 mbps gehaald.

maar werkt heerlijk op 2,4 als de 5,00 ghz en wifi printer geinstalleerd en printen met beide mobile en laptop werkt 100 %

[Reactie gewijzigd door 667170 op 14 augustus 2015 13:48]

Volgens de specificaties van Intel is Linux ondersteund. http://ark.intel.com/prod...ual-Band-Wireless-AC-7260
Er staat jammergenoeg niet bij welke distro's, maar ik ga er eigenlijk vanuit dat het werkt.
Je kunt de kaart natuurlijk altijd terugbrengen/sturen mocht het niet werken ;)
Bij mij ging het ook flawless met:
- ASUS N550JV CN270H
- Mint Linux 17.1.

Het was redelijk plug en play, maar bluetooth stond bij mij in de BIOS uit na het verwisselen.

Voor de firmware moet je uiteraard de package linux-firmware geinstalleerd hebben voor deze files:

/lib/firmware/iwlwifi-* (voor wifi)
/lib/firmware/intel/ibt-hw-* (voor bluetooth)

Maar volgens mij is die package by default geinstalleerd.

Na een paar reboots is mijn conclusie dat de bluetooth consistent werkt, hetgeen niet zo was met de originele atheros hardware.
Wellicht beetje laten reactie, maar na het recentelijk aanschaffen van een laptop kan ik je vertellen dat deze kaart vlekkeloos werkt op Ubuntu 14.04 LTS
Heb naar aanleiding van deze review ook maar de stap genomen en dit kaartje besteld. WiFi werkte meteen na herstart, zowel 2,4Ghz als 5Ghz (en goed sneller ook dan mijn oude Realtek RTL8723AE kaartje welke alleen 2.4Ghz ondersteunde) van mijn Toshiba laptop, maar Bluetooth is en blijft onzichtbaar in de devicemanager. Ook laatste drivers installatie (BT_17.0.1401.03_e164) via Intel website heeft niet geholpen. Geen idee wat ik hier nou mee moet. Iemand een idee?

[Reactie gewijzigd door Herbiek616 op 7 mei 2014 13:56]

Hoi probeer de wifi knop op laptop aan en uit te zetten bij mij had het geholpen kan ook via keyboard zo als bij mij :)
Probleem is dat ik een Toshiba installatie mis (na mijn Win 8.1 Pro installatie) die mij de status van Bluetooth weergeeft. Windows zelf geeft wel aan met Fn+F12(Wifi) togglen dat Wifi uit of aan staat.
Heb dat nu enkele keren herhaalt, maar helpt niet nog niet aan BT verbinding. Denk dat het probleem dieper ligt omdat ik ook helemaal geen BT driver zie verschijnen in de Device Manager. De oude drivers van Realtek heb ik gedeinstalleerd (via Configuratie manager/Programs and Features) en daarna nog een keer installatie van Intel uitgevoerd, zonder suc6
Heb het kaartje via Afuture gekocht en dacht even dat ze mij een versie zonder BT verkocht hadden, maar code is 7260HMW en dat is de versie met BT.
Hoi ik had de drivers ge´nstalleerd voordat ik de kaart ingezet had mischien ligt het daar aan een ander opties is windows opnieuw installeren bij is togglen wifi zie ik hem na 1 keer bluetooth in het begin dacht dat geen bluetooth in zat ;)
Inmiddels kaartje via RMA bij Afuture laten testen. Zij hebben mijn WLAN kaartje op 2 laptops getest. Een smartbook (weet zo niet welk merk) en een Acer. Op de eerste deed Wifi Ún Bluetooth, op de Acer alleen de Wifi (net zoals op mijn Toshiba).
Conclusie: Ondanks dat bios ander een Wlan kaartje toestaat (Wifi doet het tenslotte wel) kan het zijn dat Bluetooth niet werkt op alle laptops.

Keurige service daar!
Ga mijn bluetooth functionaliteit maar op een andere manier herstellen, want de Wifi resultaten van de 7210 waren prima.
Ik had dit probleem ook. Uiteindelijk had ik op het Intel forum het volgende gevonden "Wat ik zeer onwaarschijnlijk vond maar wel werkte"

1. Ik moest de driver WIFI+BT deinstalleren en vervolgens rebooten.
2. Schoon WIFI en BT installeren zonder AC kabel aangesloten ?!?
3. En toen werkte Bleutooth...

Misschien dat ik geluk had maar het heeft wel gewerkt.
Wat bedoel je met AC Kabel ?

Heb tijdens de RMA bij Afuture tijdelijk mijn Realtek kaartje weer moeten installeren en nogmaals paar snelheidtesten gedaan en deze is echt een factor 3 langzamer.
Ik zal jouw suggestie om zowel de BT als Wifi drivers deinstalleren eens uitproberen.

Overigens heb ik het zelfde kaartje gekocht voor mijn vrouw haar Toshiba laptop en die werkte meteen zonder problemen met zowel WiFi (haalde ook 2 tot 3 maal hogere snelheid) als BT.
Als je een hot-key (Fn toets) voor Bluetooth hebt wil dat nog wel eens helpen. heb zelf 2 uur lopen zoeken naar het Bluetooth apparaat en was nergens op w8.1 te vinden tot ik die toets indrukte en binnen enkele seconde was Bluetooth daar...
Ik heb wel een Fn (zelfde als F12) toets voor alles dat met wireless te maken heeft (geloof dat die zou moeten toggelen tussen bluetooth, Wifi of een combinatie daarvan), maar zie daar helaas niks gebeuren als ik die toets gebruik. Maar bedankt voor de suggestie in elk geval.
Mooie review :)

Heb overigens wel een vraagje: Je bent zoals ik het lees van een wifi-kaartje dat alleen 2.4GHz ondersteund naar een dual band variant overgestapt(?). Moet je dan niet de antennes in de laptop vervangen omdat die met een andere frequentie te maken krijgen?
Een andere antenne is niet nodig om de 5Ghz band te kunnen ontvangen!
Yay :)

....

Helaas heeft dit geen happy end:
"Unauthorized Wireless network card is plugged in. Power off and remove it."
Welke laptop heb je dan? Sommige merken hebben andere netwerkkaarten geblokkeerd in de bios had ik gelezen.
Een G780, Lenovo staat er blijkbaar om bekend voor dit soort geintjes, al stond dat helaas niet als waarschuwing in de specs....

Morgen ga ik achter http://www.bios-mods.com/...-Whitelist-Removal--13791 aan.
Dat is inderdaad balen en belachelijk dat ze dat doen, succes ermee!
Dat is niet geheel verwijtbaar aan de laptopfabrikant. Het heeft te maken met regelgeving. De laptops moeten soms een keurmerk hebben om toegelaten worden tot bepaalde markten. Dit zijn bv de FCC B, VCCI 2 keurmerken etc. Dit keurmerk wordt niet per onderdeel maar op het hele toestel gegeven. Dus laptop met electronica en het radio deel (wifi). Een lock op een selecte set hardware is dan nodig om te garanderen dat er geen andere hardware in geplaatst kan worden. Want dan veranderd het radio gedrag en is het keurmerk niet meer geldig.
Beter laat dan nooit: custom BIOS staat er net op en kan nu opstarten zonder dat ie bij die fout blijft hangen en de laptop kan nu 5GHz netwerken oppikken :D

Alleen daadwerkelijk verbinden met 5GHz netwerken moet ik nog testen, draai zelf nog geen 5GHz omdat eerst alle apparaten het moeten ondersteunen.
Bedankt,

Dat is een goede vraag waar ik geen juist antwoord op weet, in mijn geval haal ik nu de volle Internet 120mbit met de kabels die er al in zitten dus ik denk dat het niet nodig is, bij AC verbinding weet ik wel dat er 3 kabels aangesloten kunnen worden en dan heb je een tekort als dat niet in je laptop zit.
Nee, ik zit bij Ziggo. En er zit al een eigen router tussen (TP link WR1043ND), want dat ding van Ziggo (Ubee modem/router) presteert ook voor geen meter.

Deze maand wordt overigens mijn snelheid van 60 naar 90 mbit verhoogd, dus dan wil ik wel een beetje stabiele verbinding hebben. En bij mijn vorige laptop had ik dat met dezelfde configuratie wel, dus het ligt echt aan deze Atheros kaart.
Ik heb hetzelfde probleem met een atheros kaart.
Schommelende snelheden en een verbinding die bij zwaardere belasting weg valt.
Als het goed is krijg ik vandaag mijn intel kaartje, ben benieuwd..... :P

Goede review trouwens, duidelijk en overzichtelijk.
En heb je inmiddels het intel kaartje in gebruik?
Haha, ik keek vandaag toevallig nog eens naar mijn profiel :P
Sinds ik dit kaartje gebruik heb ik totaal geen problemen meer gehad, werkt perfect op 2.4 en 5 Ghz
beste,

in uw ziggo router de instellingen configureren en dan doet ie het,zelf gedaan,wifi in moden uitzetten,en de 4 lan verbinden aanzetten en een ervan een utp kabel kat 5 of 6 ertussen in,deze haalt namelijk de 100 tot 200 mbps als u andere lagere utp kabel er tussen plaats werkt het niet.

dit namelijk al zelf uit getest en in orde gemaakt.

gr hans
Heb dit kaartje aangeschaft (had hiervoor een Intel centrino 2230-N) maar ik krijg op dit kaartje mijn bluetooth 4.0 niet aan de praat oftewel alles is echt langzaam alsof je bluetooth 2.0 of 2.1 gebruikt. Ik draai zelf Windows 10 en heb de meest recente drivers van Intel ge´nstalleerd. Heb je misschien wat tips om dit aan de praat te krijgen? ik had zelf dit nog wel gevonden maar word er niet veel wijzer uit
Durf niet te zeggen waar het aan ligt, heb sinds kort een nieuwe laptop waar deze standaard inzit en werkt goed met Windows 10..
Heb het inmiddels al aan de praat via een windows 8.1 intel bluetooth driver van een dell xps laptop (niet de laptop die ik heb) hier het linkje voor degene die het nodig hebben
hallo bjd1997

normaliter als u Windows 8,1 of 10 erop heeft staan,word dit automatische ge´nstalleerd,dit met eigen ervaring uiteraard.
als kaartje erin word geplaats,doet de laptop de rest,of er zou een installatie cdrom erbij moeten zijn,wat bij mij niet zo is.
juiste aansluiting en draaien maar.

gr hans
Wederom goede, duidelijke review!

Ik ervaar toch ook steeds meer klapperende verbindingen en schommelende snelheden, dus volgende week ga ik dit kaartje ook maar is bestellen.

In ieder geval bedankt voor de duidelijke review!
Thanks :)

Heb jij ook UPC? Die horizon modem is vrij slecht.

[Reactie gewijzigd door Meulendijks89 op 1 mei 2014 22:24]

Heb je ook een AC Wifi Router?
Nee, de UPC modem/router heeft max N. Heb wel een AC router geleend gehad van en vriend, met die router haalde ik wel 120MBit op me slaapkamer maar dit haal je met een snelle N router ook, ik heb dan ook maar een 120Mbit verbinding, als je nou heel snel internet hebt van 300Mbit of meer dan is een AC router wel slim.
Als je max N support kan je een ethernet port van UPC gebruiken en die in de WAN port van de router stoppen, en dan vanaf de router de Wifi signaal afgeven. Heb je waarschijnlijk ook beter bereik als je er 1 met fysieke antennes neemt
Mooie review! Ik heb tweetal vragen.
Ik zit er ook over te twijfelen om de kaart te verwisselen, alleen gaat m'n garantie niet verloren wanneer ik dit doe?
En hoe zit dit nu met 5GHz? Is dit een aparte optie binnen je internet-abonnement of is het binnen elke provider beschikbaar?
Ik heb KPN Alles-in-1 Standaard
@Microdude, ik snap niet wat je bedoeld met 5Ghz icm met een internet abonnement?
5Ghz is de frequentie van een Wifi netwerk (niet alle Wifi routers bieden die mogelijkheid) en staat totaal los van het abonnement dat je afgesloten hebt bij je Internet Service Provider. Draadloos netwerken via 5Ghz kan soms een betere performance geven dan de veel meer gebruikte en vaak volle 2,4Ghz band.
Dat was het antwoord op m'n vraag :)
Ik moet dus kijken of onze router het aanbied. Bedankt!
En weet iemand hoe dat zit met garantie van een laptop? Ik weet dat je de harde schijf en werkgeheugen mag verwisselen zonder dat 't je garantie be´nvloed, maar hoe zit dit met je netwerkkaart?
Netwerkkaart kan je gewoon vervangen, garantie blijft. Zet wel de oude er terug in mocht je ooit garantie nodig hebben.
Oke, bedankt voor de informatie! Dan ga ik deze kaart binnenkort maar eens bestellen.
Ingebouwd en dik tevreden!! (Zelfde laptop als review auteur)

Gelijk ook maar het geheugen vervangen. Nu 16 GB. Weer even wat sneller, maar voornamelijk starten mijn VM's nu sneller op.
Beste Davy,

Naar aanleiding van je review van de maand ben ik hier terecht gekomen, nog gefeliciteerd ;)

Ik heb nog een tip, die je wellicht al toepast, maar dat bleek niet zeker uit je tekst. Je schreef dat Windows 8,1 (vorige Windows versies t/m XP doen dat ook al in mindere mate) deze WiFi kaart (en ook talloze anderen) standaard al ondersteund. Dat is zeker waar, maar weet wel dat de performance van de standaard Windows drivers niet geoptimaliseerd is. Door op Internet (fabrikant site of driver download sites - dus niet de website van de laptop fabrikant, daar staan vaak oude drivers) op zoek te gaan naar de nieuwste driver (komen regelmatig nieuwe drivers!) kun je een flink verschil in performance krijgen. Met Intel heb ik niet zoveel ervaring, maar voor Qualcomm/Atheros geldt dit voor alle kaartjes.

Juist voor Videokaart en WiFi drivers zou ik nooit aanraden de standaard Windows drivers te gebruiken, hier valt de grootste winst te boeken door de nieuwste geoptimaliseerde driver te installeren. En wie wil er nu geen gratis performance boost door software.

[Reactie gewijzigd door Malarky op 13 mei 2014 14:55]

Deze drivers heb ik getest, widows installeerde zelf al de nieuwste driver maar voor mij was er geen verschil tussen de nieuwe of een wat oudere driver, snelheid was bij mij gewoon max, maar bedankt voor je reactie en tip misschien dat dit bij andere wel helpt.
Kan ik deze kaart in mijn Sony Vaio VPCF24C5E schroeven? Ik ben wel klaar met die Atheros ar9485wb-eg zonder 5 ghz en ac...
Zou je even moeten op Google moeten zoeken of de laptop open maken.