Specificaties USB 2.0 geluidskaart met 5.1 geluid - Bekijk alle specificaties

Creative Sound Blaster Omni Surround 5.1 Review

Luxurydiver 24 maart 2014, laatste update op 25 maart 2014, 4.258 views

Creative Sound Blaster Omni Surround 5.1

Pluspunten

• De 600 ohm hoofdtelefoonversterker is de natte droom van iedere Hifi freak
  • Heel veel software features
  • Perfecte virtual surround sound op je Hifi Headset mogelijk
  • De dubbele mics zijn echt heel goed
  • Vele aansluitmogelijkheden op een compact design

Minpunten

• Firmware update voor Windows gemaakt, maar niet voor Mac users

Opnamekwaliteit Score: 4
Aansluitingen Score: 4
Drivers en support Score: 4
CPU-belasting Score: 4
Achtergrond
Na een lange zoektocht naar een Surround hoofdtelefoon (Zie reviews Astro A50, Steel Series Siberia Elite en Tritton Pro+) kwam ik tot de volgende conclusies:
1. Mijn Imac 27 inch uit 2013 bezit geen geluidskaart die Dolby Digital Live of Virtual surround mogelijkheden via de software ondersteund.
2. De 3d Headsets geen betere Virtual Surround of Muziek kwaliteit bieden dan een normale Hifi Headset.
Na deze conclusies had ik mijzelf voorgenomen op zoek te gaan naar een externe geluidskaart voor mijn Imac die mijn Beats Pro Headset zou gaan voorzien van Virtual Surround sound en een Studio kwaliteit muziek output.

Eisen
-Werkt op OSX en Windows 8.1
-Virtual Surround ondersteuning via de software en hardware
-Studio kwaliteit output
-Mic ingang (Dacht er aan om een losse Mic te kopen voor Teamspeak sessies daar de ingebouwde Apple Imac Mic teveel geluid opvangt en geen noise reduction bezit)
-Game ondersteuning voor OSX en Windows 8.1

Keuzes
Er zijn heel veel USB Soundcards te verkrijgen op de markt die Mac OSX zeggen te ondersteunen alsook 5.1 / 7.1. Sommige kosten slechts 5 dollar via Ebay.
Vele Game Headset fabrikanten prijzen hun Mixamps als geluidskaart aan.
Daarnaast heb je verschillende professionele Studio geluidskaarten die je top kwaliteit muziek output geven alsook de mogelijkheid om muziek te maken.
Er is echter maar 1 merk in de PC wereld die de game industrie altijd ondersteund en dat is Soundblaster.
Laat dat merk nou net in September 2013 de Soundblaster Omni Surround 5.1 gelanceerd hebben.
Er zijn ook mensen op het internet die de voorloper de Sound Blaster XFi-Surround 5.1 Pro gebruiken op hun Mac. Echter de voorloper werkt alleen op Windows en heeft geen Mac OSX ondersteuning. Dus alleen via Bootcamp zou je deze kunnen gebruiken.

Verpakking
De doos ziet er mooi en klein uit en is niet al te zwaar.
In de binnenkant zit de Omni verpakt in een plastic coating met daarbuiten 2 kartonnen.
Hieromheen liggen de volgende zaken:
1. Stereo audio tulp kabel naar 3,5mm
2. Handleiding
3. CD met software
4. Garantie boekje
5. USB kabel voor connectie Soundcard naar PC/Mac
6. Afstandsbediening

Installatie
Zonder handleiding kan iedereen deze Soundcard installeren.
USB kabel past op 1 poort en gaat naar je computer
Daar de nieuwe Imacs geen DVD ingang meer hebben zal je direct naar de Soundblaster site moeten gaan om de laatste software te downloaden. Zou dit ziezo adviseren daar je dan de laatste features bezit.
Het viel me wel op dat de firmware update tool nog niet voor Mac users was verschenen.
Na het installeren van de sofware op zowel Mac als Windows 8.1 (Bootcamp) kon ik door de instellingen lopen.

Software
De Soundblaster Omni Control panel is gelukkig op beide OS platforms hetzelfde.
Er zijn echt heel veel mogelijkheden!
Virtual Game Sound settings aangezet via SBX Pro Studio.
Mic noise reduction via Crystal Voice aangezet.
Alsook de output op de Headphones.
Buiten de Soundblaster software zal je er natuurlijk voor moeten zorgen dat je in het OS systeem de USB Soundcard aanzet als standaard output device.

Sound beleving Mac
Ik startte een MP3 via Itunes en mijn mond viel echt open van verbazing.
Deze geluidskwaliteit had ik niet verwacht uit een apparaat van nog geen 10cm lang en 400 gram.
De kaart biedt dezelfde muziek output kwaliteit output (Via Headphone jacket) als mijn Mid Range AV Receiver van Pioneer (VSX 1020) waarop ik een originele Blue Ray draai.
Kortom dit was nu al een groot succes daar ik 30% meer hoorde van mijn muziek dan over mijn Apple geluidskaart.
Ik draai op Mac OS de games Diablo 3 alsook de meeste Steam games.
Hetzelfde verschil in kwaliteit krijg je dus ook in games maar nu gecombineerd met de Virtual Surround van de Soundblaster.
Na het testen van 3 High End game headsets kan ik je vertellen dat je beter je HIFI headset kan houden mocht je die bezitten en een aankoop hiervan overwegen.

Sound beleving Windows
Onder Windows draai ik slechts DayZ via Steam.
Ook hier kreeg ik weer 30% meer kwaliteit op de sound en een super Virtual Surround beleving.
Ik hoorde voor het eerst voetstappen van mijn medeteam spelers die naast me liepen / renden, vogels in de verte, zombies vanaf een grote afstand en nog veel meer.
Dit had ik niet verwacht van een Soundcard upgrade. De High End Game Headset leveranciers hadden allemaal mooie Mixamp / Soundcards meegeleverd maar die halen het in de verste verte nog niet bij dit apparaat.

Mic
Je zal eerst de USB Soundcard als Mic input moeten aanvinken op de OS systemen.
Natuurlijk had ik nog geen aparte Mic gekocht wat ik eerst van plan was, daar ik had gelezen dat de dubbele Mic van deze Soundcard ook fantastisch zou zijn en je geen aparte Mic zou hoeven aan te schaffen.
Niets is gelogen! Als je de settings onder het control panel allemaal aanvinkt en je de Mic focus area narrow maakt vang je alleen jouw spraak op.
Noise reduction aan zodat overige ellende eruit wordt gefilterd en je bent klaar.
Teamspeak klinkt echt fantastisch en in de software kan je ook nog sneltoetsen aangeven voor de Mic mute welke in alle games werkt.

De Soundcard en zijn input / output mogelijkheden
Er zitten de volgende zaken op de Soundcard:
-Volume control met handige klik button om alles te muten.
-Line in 3,5mm
-Mic in 3,5mm
-Headphone out 3,5mm
-Optical out
-Stereo Tulp output 3,5mm
-Surround speaker output 3,5mm
-Sub output 3,5mm
-De USB poort voor de connectie naar de computer
-IR poort voor Remote

Remote
Je krijgt er ook nog een remote bij waarmee je vele software mogelijkheden op afstand kan bedienen en meer.
Daar ik dit apparaat niet gebruik kan ik dit ook niet goed beoordelen of reviewen.

Bouwkwaliteit
Er zijn 2 materialen gebruikt.
Een glimmende kunstof buitenschil met daarbinnen een matte plastic innershell waar de electronica onder zit.
Onder de unit zitten 4 rubbers die de soundcard goed op positie houden bij een eventueel kabel trekje. Het is natuurlijk een apparaatje wat nog geen 400gram weegt dus verwacht niet dat je hele rukken aan je kabel kan geven en de device blijft liggen.
De draaiknop is gemaakt van plastic met een randje aluminium en voelt zeer degelijk aan evenals het klik mechanisme erin.

Wat kost dit wonder? Slechts 80 euro
De vorige versie kost 65 euro maar werkt niet op OSX en zal minder features bezitten.
Als ik de prijs vergelijk met de Surround Headset oplossingen inclusief de bijbehorende Mixamps, is dit stukken voordeliger alsook geeft dit apparaat een veel betere geluidskwaliteit en meer mogelijkheden.

Voor iedere Mac gebruiker een MUST aankoop! Wat een kwaliteits verschil in geluid (Film alsook Muziek) in vergelijking met je Imac of Macbook soundcard.
Als je een goede Hifi Stereo Headset bezit en je vraagt je af of je een gaming headset moet kopen is het antwoord absoluut NEE.
Deze Soundcard upgrade je Hifi Headset met Virtual surround wat al die speciale game headsets ook allemaal doen maar dit apparaat geeft nog veel meer!
De 600 ohm hoofdtelefoonversterker is net zo goed als de hoofdtelefoon versterker van een Mid Range AV receiver en boost je MP3 320kbit of FLAC muziek beleving naar ongekende hoogte. Je hoort echt 30% meer.
Ben er echt heel blij mee en ga nu weer lekker genieten van wat MP3's

Heb jij ook een Creative Sound Blaster Omni Surround 5.1?

Erg goede review!

Ook ik overweeg de Omni te kopen, maar ik heb nog één vraagje: kan je de standaard volumeknoppen op het toetsenbord van de iMac nog gebruiken om het volume te regelen of moet dit met de knop op het apparaat zelf?
Zojuist getest en kan je melden dat het perfect integreert. De volume knoppen op het keyboard werken samen met de draaiknop op de SB.
Mooi, bedankt voor je antwoord!
Mooie review!

Ik vroeg me alleen af waar je precies de 30% verbetering op baseert? Wil je hiermee gewoon zeggen "Het is een stuk beter", of heb je daadwerkelijk kunnen meten dat het geluid 30% beter is dan je iMac?

Op het moment overweeg ik de Omni ook te kopen, het enige wat ik me nog afvraag is hoe de bouwkwaliteit is. Op sommige foto's die ik eerder gezien heb lijkt het er soms een beetje goedkoop uit te zien. Blijft hij een beetje stabiel liggen op je bureau? Of verschuift hij al als je ook maar een beetje de kabel naar je hoofdtelefoon beweegt? En hoe voelt bijvoorbeeld de volumeknop aan?

Misschien kun je nog een kopje aan dat soort zaken wijden :).
Thanks voor de tip ! heb mijn ervaringen toegevoegd in de review over de bouwkwaliteit.

De 30% is puur mijn gehoorwaarneming zonder meeting.
Ik verbaas me nog iedere keer dat ik steeds dingen hoor die ik nooit hoorde in muziek alsook games.
Net weer bij Diablo 3 hoor ik een heel stil achtergrond muziekje ergens vandaan komen,... nooit gehoord.
Ik heb zelf ook de Omni aangeschaft, perfecte combinatie met mijn Imac en actieve Tannoy 402 speakers, het geluid is imo onverslaanbaar in vergelijk met elk pc speaker systeem, de Tannoy's spelen met twee vingers in hun neus mijn voorgaande Klipsch Promedia 2.1 speakers totaal weg, eindelijk een volwaardig geluid met een mooi midden gebied :)

Enige opmerking die ik heb is dat je geen 2.1 speaker mode in kan stellen waardoor ik geen bas ondergrens in kan stellen via basbeheer, met 5.1 lukt dat uiteraard wel maar dan mis ik duidelijk het signaal wat voor de center speaker bedoeld is die ik dus niet heb.

Ik heb overigens al een verzoek hiervoor ingediend bij Creative, afwachten of ze hier wat mee gaan doen.

Ik sta op het punt de omni aan te schaffen, maar ben heel benieuwd hoe het zit met het geen centre verhaal. Ik wou namelijk graag wat surround sound uit mijn (aanwezige) speakers toveren, ik heb echter alleen 2 mackie mr5 monitor speakers en een setje T20's van creative. Het plan was de subwoofer en centre uit te zetten, en alleen voor en achter aan te laten. Begrijp ik van je, dat het geluid wat naar de centre hoort te gaan dan niet automatisch naar de (stereo) speakers voor gaan? Dit is dus een mal plannetje wat nooit gaat werken.. jammer

Het zal voornamelijk zijn om de DT770 aan te sturen die morgen binnen komt. Ik heb een scarlet 2i2 voor mijn speakers, maar die mist wat behoorlijk wat power. Hij zal dus wss aangeschaft worden, sbx pro lijkt me tof in games.

[Reactie gewijzigd door echtwaarisdatzo op 27 mei 2015 05:52]

Goede review! Ik bezit momenteel (op proef) een asus xonar U7, maar ben niet echt overtuigd van de virtual surround effecten. Sterker nog, ik merk er helemaal niks van! Nou heb ik ook al eens de Turtlebeach Ear Force Z60 geprobeerd en daarbij hoorde ik ook al geen verschil. Bij de xonar hoor ik wel vel Surround in de test in de configuratie, maar in games helemaal niks! Heb jij enig idee of het wellicht niet bij alle games ondersteund wordt ofzo? Ik heb getest met Sniper Elite V3, Crysis 3 en farcry 4..

Mocht ik het niet aan de praat krijgen dan ga ik voor deze geluidskaart!

[Reactie gewijzigd door powermarcel10 op 18 maart 2015 19:46]

De games moeten inderdaad surround supporten en meestal is dat creative surround daar dat een gevestigd merk is sinds de jaren 90.
In de games zelf kan je soms de geluidskaart aanwijzen en dan hoor je het pas.
Succes
Hey Luxurydriver,

Ik heb nog een Realtek onboard geluidskaart met een center/subwoofer out.

Ik krijg mijn subwoofer niet aan de praat zonder dat mijn PC denkt dat ik een center heb, knap waardeloos in games, dit is sinds ik Windows 8.1 draai.

Is dat probleem met deze geluidskaart te verhelpen? Snapt hij daadwerkelijke 2.1?

Alvast bedankt voor je antwoord! :)
Draai zelf geen Windows 8.1 met deze soundcard.
Maar ik weet je kan in het sb config panel vele sound output opties kiezen. Ook 2.1
Probeer m uit! Je krijgt geen spijt.
Geen idee, of je dit nog gaat lezen. Maar ik wou het toch even vragen. Het is dus mogelijk een 4.1 setup te gebruiken met deze soundcard? Daar bedoel ik mee, als ik de centre speaker uitzet word het geluid dan naar links en rechts voor gestuurd?

De soundblaster z kaart kan dit, echter is die pci. Mijn moederbord heeft niet de meest tactische pci sloten configuratie, dus de geluidskaart komt iets té dicht in de buurt van mijn graka. Liever extern dus.
4.1 heb ik niet in de instellingen gezien. Zou dit aan creative vragen, wellicht weten zij meer en maken ze nog een update voor dit fijne device.
Bij de soundblaster z kun je simpelweg "midden" of "centre" uitvinken. Het zal niet worden aangegeven als 4.1, dat is het uiteindelijke resultaat zeg maar.
Kan me haast niet voorstellen dat enkel de soundblaster z het centre kanaal naar links/rechts stuurt. Ik ga dus idd even informeren bij creative. Extern heeft sterk de voorkeur.
Het antwoord van creative, helaas:

Dear ****,

Thank you for contacting Creative.

Regarding your last email, please be informed that for our Z-Series it is possible to disable the center speaker to achieve a 4.1 setup. However, please do take note that the signal will not be routed to the front L/R speakers but the center signal will just be disabled. There is no option for phantom center speaker.

Regarding the Omni, you also have the option to disable the center speaker: for a 4.1 speaker system, please disable center & subwoofer check boxes. Physically, only the RCA Out (front audio channels) and Rear Out (rear audio channels) audio cables are connected to the Omni Surround 5.1. For the playback source, please avoid using 5.1 audio content where vocals are normally concentrated on center speaker channel since in this case you would not be able to properly hear the vocals.
Aha ik overweeg ook om hem te kopen. Ik heb nu een Creative sound blaster 5.1 eraan hangen. Die werkt plug en play op de Mac, maar daar is dan ook alles mee gezegd! Toen ik de kaart op een windows PC gebruikte was het geluid top nadat ik alle sound verbeteringen softwarematig had aangezet. Nu dat niet meer kan, heb ik beter geluid dan met de onboard, maar dan haal je bij lange na niet het maximale uit zo een kaart... dus tja ik denk dat ik ook maar voor de Omni ga, zodat ik de softwarematige ondersteuning / mogelijkheden weer kan gebruiken.

Ik gebruik hem overigens alleen op een 5.1 versterker om films mee te kijken en Spotify te draaien.