Specificaties 19" @ 1680x1050 (WSXGA+) (lcd, 5ms) - Bekijk alle specificaties

Philips 190BW9CB Zwart Review

FireAge 10 januari 2009, laatste update op 17 november 2015, 1.070 views

Philips 190BW9CB Zwart

Pluspunten

• Smartcontrol II
  • Kijkhoek
  • Instelbaarheid
  • Design
  • Philips

Minpunten

• Stabiliteit op maximale hoogte
  • OSD ingewikkeld
  • Geen DVI bijgeleverd
  • Geen microphone

Reden van aanschaf:
Ik was op zoek naar een simpele TFT om mijn oude CRT de deur uit te doen. Op het werk zijn we overgegaan op TFT en sindsdien heb ik hoofdpijn als ik te lang achter mijn eigen CRT zit. Ik gebruik de monitor voornamelijk voor het kijken van film/series, via SSH werken aan mijn server en zo af en toe een beetje gamen (fallout3).

Ik ben altijd al Philips fan geweest, dus het merk stond al vast. Verder wilde ik perse een monitor die in hoogte verstelbaar was, en die kon kantelen en draaien. Ik heb deze eisen ingevoerd in de pricewatch, en daar voldeden 3 monitoren aan. Ik heb voor de op dat moment 150 euro kostende 19 inch versie gekozen. Deze was ten tijde van mijn aanschaf nog de keuze voor het basissysteem van Januari, maar dat is inmiddels al veranderd.

Verpakking:
De monitor wordt geleverd in een standaard doos met genoeg piepschuim om simpele schokken op te vangen. In de verpakking zit tevens een VGA snoer. Er wordt geen DVI snoer bijgeleverd, deze zal ik nog moeten aanschaffen. Ik zal dan nog een update geven over de DVI prestaties. Er zit een standaard voedingssnoer in de doos en verder wordt een jack-jack snoer geleverd voor het aansluiten van het geluid. De quick start guide en installatie CD maken het pakket af. Persoonlijk vind ik het altijd een goede zaak als er geen uitgebreide handleiding wordt meegeleverd, papierverspilling.

Hardware
Het beeldschermdeel kan simpelweg in de voet geklikt worden en dan is de monitor klaar voor gebruik. Er zit een aansluiting op voor VGA, DVI, line-in, headset-out, usb en voeding.

De usb is puur voor het verlengen van een kabel indien je verder geen beschikbare USB poorten binnen handbereik hebt. Er zit namelijk 1 ingang (vierkante connector) en 1 uitgang op (standaard connector). De USB ingang zit aan de linkeronderzeide van het scherm en is naar achteren gericht, waardoor een eventuele USB kabel onzichtbaar weggewerkt kan worden via de op de steel aanwezige kabelgeleiders. Als ik een USB kabel kan vinden, zal ik de snelheid nog even testen.

Via de line-in kan geluid worden afgespeeld over de kleine boxen links- en rechtsonder in het scherm. Het geproduceerde geluid is kraakloos en helder, maar komt zoals verwacht erg blikkerig over. Dit valt deels te verhelpen door de juiste equalizer instellingen te gebruiken Persoonlijk gebruik ik liever een headset.

De headset-out is wat dat betreft voor mij een gemiste kans. Ik had liever gezien dat ze daar een mic-in naast hadden gezet. Nu heeft het voor mij geen zin om de headset op de monitor aan te sluiten.

De VGA en DVI ingangen zitten stevig in de behuizing en na plaatsen connector is genoeg handruimte aanwezig om de schroeven aan te kunnen draaien.

De voet staat stabiel en als de monitor op zijn laagste punt staat is alles stabiel. De monitor kan soepel omhoog geschoven worden langs de voet. Om het beeld te draaien, zal de voet tegengehouden moeten worden, anders draait deze mee. Als de monitor vrij hoog op de voet geschoven wordt, neemt wordt het geheel minder stabiel. De monitor kan dan enigszins heen en weer wankelen in zijwaartse richting. Dit gebeurt echter alleen als je de monitor fysiek die kant op geleid, hij staat niet te wankelen of dansen op de tafel, en zelfs als je fors tegen de tafel aanstoot, staat de monitor stil.

De monitor kan 7 centimeter verticaal worden bijgeregeld. De draaihoek is +/-45 graden en de tilt hoek is +20, -5 graden. Het frame is stevig en de voeding is ingebouwd. De LED aan de voorkant onder het Philips logo kan qua intensiteit ingesteld worden. Ik had heem eerst uitgezet, maar na een paar maal per ongeluk de monitor te hebben uit en aangedrukt omdat hij in slaapstand stond, heb ik hem nu op stand 1 van 4 staan. Dit levert een lichtniveau wat waarneembaar is, maar totaal niet storend.

OSD:
De on screen display kan via 5 knoppen bediend worden. Via en meest linker knop kan voor bepaalde modi gekozen worden: Office Work, Image Viewing, Entertainment, Economy, en Off. Deze modi heb ik tot nu toe niet kunnen wijzigen. Het volume en de helderheid kunnen direct bereikt worden via 2 knoppen, voor andere instellingen zal het menu gebruikt moeten worden. Het menu is duidelijk gestructureerd, maar persoonlijk vind ik de bediening niet fantastisch. Tevens heb ik nog niet uitgevonden hoe ik instelling kan behouden, want bij het uit- en aanzetten van de monitor was mijn helderheid weer terug bij af.

Update:

Met smartimage in de "OFF" modus, kun je wel de instellingen vastzetten, als je ze bevestigd na het instellen.

Software:
De bijgeleverde Smartcontrol II software maakt alle OSD perikelen weer goed. Via deze software kan de monitor geheel ingesteld worden met alle opties uit de OSD beschikbaar. Hier kunnen ook profielen aangemaakt worden. Deze profielen kunnen opgeslagen en opgeroepen worden in no time. Helaas nog niet kunnen vinden of ik deze profielen aan de knop op de monitor kan linken, dit zou het geheel verder vergemakkelijken.

Prestaties:
Na aansluiten van de monitor schrok ik behoorlijk van de hoeveelheid backlight bleeding. Dit was als een soort pincushion aanwezig aan alle zijden. Na instellen van OSD/Smartcontrol zie ik hier echter weinig tot niets van terug.

De kleurweergave is ondanks het TN paneel mooi. Tevens valt mij de kijkhoek alleszins mee bij gebruik vanuit één stoel. Bij het opstaan, zie je een donkere balk over het beeld schuiven tussen hoeken van ik schat 30 to 60 graden, maar dit is niet extreem storend. De kleuren lijken wonderwel hetzelfde uit alle hoeken. Ik zie geen roze of groene verkleuring optreden uit andere hoeken.

Ghosting heb ik nog niet goed op getest, er is me nog niks opgevallen in Fallout3 , maar dit is dan ook mijn eerste LCD, dus misschien weet ik niet waar ik op moet letten.

Het beeld is stabiel via de VGA kabel, en komt erg rustig op mij over. Dit bij contrast en brightness beide op 20%.

Het beeldscherm is in staat om te switchen tussen 4:3 en breedbeeld, waardoor bijvoorbeeld oude games op 4:3 gespeeld kunnen worden zonder ze op te rekken.

Externe links:
Philips

Mocht iemand vragen of suggesties hebben, dan hoor ik het graag.
Ik zal straks nog even plaatjes/foto's toevoegen.

Update

DVI
Ik heb intussen een DVI kabel gekocht, maar merk weinig verschil met VGA. Je hoeft alleen minder in te stellen.

Uniformiteit
Ik heb nog eens goed gekeken naar de uniformiteit van het scherm, en merk dat vooral in het donker deze niet optimaal is. Ik merk dit verder alleen als de screensaver aan staat, dus geen last tijdens surfen/tikken/gamen.

Zwart is zwart
Als de kamer compleet donker is zie je goed hoeveel licht deze unit nog uit blijft zenden. Tevens zie je dit in bijvoorbeeld dondere randen om full screen videoweergave. Dit is wat mij betreft wel een minpuntje, en ik hoop dat ik hier met de settings nog wat verbetering in kan aanbrengen.

Heb jij ook een Philips 190BW9CB Zwart?

Een hele nette gebruikersreview Arend, mijn complimenten. Lekker om te lezen en je punten heb je duidelijk aangestipt.

Toch zijn er nog wat zaken die mij verrassen of waar ik graag een opmerking over maak:
Ik ben altijd al Philips fan geweest, dus het merk stond al vast.
Dit soort "fanboy-isme" (zoals het altijd negatief hier op T.Net wordt aangeduid, maar ik bedoel het niet zo negatief, maar heb even geen ander woord voor handen) bevreemdt mij altijd. Zeker bij een merk als Philips wordt er een scala aan producten geproduceerd. Dat gaat van kleine huishoudelijke producten (mixer, lamp, enz.) via redelijk geavanceerde elektronische producten (tv, beeldscherm, audioinstallaties, boxen, enz.) tot extreem geavanceerde producten (gezondheidszorg). Het lijkt mij moeilijk om staande te houden dat je Philips het nummer 1 merk vindt op al deze gebieden. Sterker nog als audio-fanaat ben ik in het verleden nog wel eens geschrokken wat Philips voor geluidsboxen durfde te produceren en heb ik zelf in hun top-recorder gewone elastiekjes aangetroffen om de boel bij elkaar te houden (dat werkt dus één à twee jaar), van de computers welke ze produceerden hebben ze (gelukkig) zelf al ingezien dat ze daar maar beter mee konden stoppen, omdat ze daar ge deuk mee in een pakje boter konden slaan.
De beeldschermen (de ouderwetse tv, of CRT-monitor) van Philips en de lampen vind ik daarentegen wel altijd boven de middelmaat uitstijgen. Met LCD schermen heb ik geen ervaring, dus daar kan ik niets over zeggen.
Maar waar ik naar toe wil is om een klein waarschuwend vingertje op te steken en niet blind af te gaan op een scherm omdat er Philips op staat, hierdoor laat je heel veel (soms betere) alternatieven liggen.

Het tweede punt dat ik wil noemen is je keuze voor een 19" monitor. Qua resolutie gelijk aan een 17", waardoor je kans voor een hoger resolutie van een 20" laat liggen; het scherm is toch maar nauwelijks groter is. Voor de prijs hoef je tegenwoordig (in tegenstelling tot een aantal jaren geleden) deze keuze niet meer naast je neer te leggen.
Nou ja, niet alleen voor het verlengen van een kabel. Met mijn USB-stickjes of iets anders dat ik snel even aan wil sluiten, maak ik altijd dankbaar gebruik van dit soort poorten. Het is mooier dan een aparte USB-hub op je bureau en handiger dan het onder het bureau duiken als je wat aan wilt sluiten.
Ook dat vraag ik me af. Normaliter sluit je een microfoon "voor het leven" aan. En zet je die uit hetzij met een schakelaar, hetzij met de volumeregeling. Een koptelefoon daarentegen moet je (afhankelijk van je geluidskaart) wel telkens in- en uitpluggen. Maar ik begrijp je punt, voor het geval je niet een lossen microfoon hebt, maar een headset. In dat geval zou het handig zijn geweest als je het zaakje in één keer aan kan sluiten, in die zin dus wel een gemiste kans.....
Dus niet echt een minpunt. Er zijn monitoren die al staan te wiebelen als je aan het typen bent (ja, er zou dan nog wat meer aan de werkplek moeten gebeuren :) ). Maar als de monitor nog niet eens wiebelt als je tegen het bureau stoot, is er IMHO niet echt veel aan de hand.

Met betrekking tot de OSD:
Slordig dat je je instellingen kwijt raakt. Heb je hierover al contact gehad met de technische dienst van Philips, want dit zou echt niet mogen. Misschien is er nog een mogelijkheid (na wat zoeken op het forum of in Google) om de fabrieksinstellingen aan te passen. Op mijn Dell monitoren kan ik daar via wat knopcombinaties inkomen (zie de 1707FP en de 2007FP). Wellicht dat bij jouw monitor ook zo iets mogelijk moet zijn.
Ja, wat zal ik erover zeggen..... TN, maar je hebt wel het prijskaartje aan je zijde. En omdat zwart tijdens gebruik nauwelijks voor komt, is het ook een veel minder issue dan er vaak van gemaakt wordt.
Opvallend!. Meestal hoor je dat de verkleuringen optreden. Zo'n zwarte balk heb ik nog nooit van gehoord en zou ik ook niet zo maar even kunnen verklaren. Hoe zit het overigens met de verticale kijkhoek? Die is veelal veel kritischer dan de horizontale waar jij het in je verhaal over hebt.
Dat zit meestal wel goed bij TN schermen (ik heb even nog niet de responstijden bekeken). Maar het belangrijkste is of jij er bij jouw toepassingen last van hebt en als je dat niet hebt is het toch OK!. Er zijn overigens wel programmaatjes voor om ze te testen, maar je bent dan wel erg "Duits" bezig..... Ik heb even gezocht, maar kan de software niet zo snel meer vinden, maar als je echt interesse hebt wil ik nog wel even doorzoeken. Misschien dat op het forum ook wel wat te vinden is.
Ja als alles voor elkaar is zul je ook niet snel waarneembaar verschil vinden. Het voordeel van DVI is dat er geen faseverschuivingen optreden, je minder last hebt van omgevingsartefacten (dubbel beeld e.d.) en dat je apparatuur in de omgeving (mobiele telefoon) geen invloed uit kunnen oefenen op je beeld. Maar bij gebruik van een goed afgeschermde VGA-kabel die niet te lang is, zul je niet/nauwelijks verschillen waarnemen.

Hier laat ik het bij, veel succes met je scherm.

/edit typo's

@reactie
Dat is een foutje van mij. Ik ging er van uit dat de 19" dezelfde resolutie had als een 17" (1280x1024). Naar mijn beste weten is dat ook altijd zo geweest en verbaasde ik me daarover. Als ik even had geweten (had ik maar naar de specs moeten kijken 8)7) jouw 19" een resolutie van 1680x1050 (de resolutie van een 20" W) heeft, had ik de opmerking nooit gemaakt.

Zoals ik al zei over Philips, het ene bedrijf is het andere niet. De ontwikkelingafdeling (m.n. het Natlab, wat er nog van over is.....) is altijd toppie geweest (zie je ook wel aan de hoeveelheid patenten die Philips heeft en de ontdekkingen die ze gedaan hebben). Maar dat is toch wel iets heel anders dan de productieafdeling(en)........

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 11 januari 2009 14:26]

In de eerste plaats bedankt voor de feedback. en /schaam over "zeiden", dat is echt een hele erge fout :/. "Persoonlijk" laat ik er even in staan omdat ik het niet netjes vind om te vaak een zin met ik te beginnen :)

Begrijp me niet verkeerd, ik ben geen Philips fanboy op de vervelende manier. Ik vind gewoon dat ze bij Philips een mooi bedrijf hebben staan, en daar interessante dingen ontwikkelen. Ik doe zakelijk ook onderzoeksprojecten samen met Philips en ben altijd onder de indruk van de degelijkheid van hun aanpak. Daarom wil ik zo'n bedrijf graag steunen ook als de producten een keer misschien een paar procentjes minder goed of een paar procentjes duurder zijn.

Ik zal bijvoorbeeld van mijn leven nooit meer iets van Acer kopen, na eenmaal gedoe met een laptop van ze te hebben gehad wat gewoon een fabricage fout was. Er kan altijd wat mis gaan, maar moedwillig rommel op de markt zetten vind ik dusdanig naar, dat ik daar vrij strickt in ben. Wel alleen als ik daar zelf problemen van heb ondervonden, en het niet opgelost werd door de fabrikant, want anders blijft er geen enkel product heel op internet.

De OSD is wel in te stellen, maar alleen in de OFF stand van het snelkeuze menu, tevens moet je je keuze bevestigen. Dit had ik eerst niet gedaan, zal dit nog even aanpassen in het verhaal. Wel jammer dat je niet meerdere snelkeuze profielen in kunt stellen op de monitor zelf. Dit kan alleen in de smartcontrol zelf, en dat is toch weer een extra service die draait, waar je niet op zit te wachten :)

De verkleuring treedt verticaal wel op inderdaad, en niet horizontaal. Dan moet je wel onder 60 graden zitten, waar recht voor de monitor 0 graden is. Als je van onder kijkt inverteren een hoop kleuren, maar dan moet ik mijn hoofd op het bureau leggen, en op 10 cm afstand van de monitor.

Verder heb ik een 19" inch monitor genomen omdat ik niet meer dan 1680x1050 nodig heb. Ik heb de monitor graag ver van me af staan, en bij een 17" model worden de letters me dan net te klein. Achteraf gezien, had ik denk ik beter nog de 20" kunnen nemen, met dezelfde resolutie omdat mijn ogen bij deze monitor soms een seconde nodig hebben om onduidelijke kleine letters (grijs op wit onderaan tweakers bijvoorbeeld) goed te kunnen lezen.

@reactie
Ik ben het met je eens dat dat niet hetzelfde is, toch heb ik gek genoeg een voorliefde voor Philips producten. Het is wat dat betreft toch een stukje Nederland waar ik trots op ben. Ik zal altijd een critische blik houden, en als andere producten echt beter zijn, niet aarzelen die aan te schaffen. Maar indien producten van gelijke kwaliteit en prijs beschikbaar zijn, heb ik gewoon besloten voor Philips te gaan.

Daarbij helpt het natuurlijk ook dat de keuze zo een stuk makkelijker wordt in het oerwoud aan keuzes dat tegenwoordig voor elk component beschikbaar is.

[Reactie gewijzigd door FireAge op 11 januari 2009 14:49]