Specificaties 120mm diameter met 30dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Hyper 412S Review

Cooler Master Hyper 412S

Pluspunten

• geluidsproductie

Minpunten

• installatiegemak is wat minder
  • koelvermogen bij flinke belasting

Geluidsproductie (min) Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 3
Koelvermogen Score: 3

De Cooler Master Hyper 412S is een towerkoeler, die een stuk slanker is dan de Hyper 612S die ik eerder heb getest. Ik heb deze koeler vergeleken met de Hyper 612s van Cooler Master, een Noctua NH-U12s en NH-U14s en een be quiet! Dark Rock Pro C1.

De 412S is voorzien van een 120mm fan en heeft 4 heatpipes om de warmte af te voeren naar de koelvinnen. Deze heatpipes maken direct contact met de CPU doordat ze afgeplat zijn aan de onderkant van de koeler. Dit moet ervoor zorgen dat de warmte makkelijker afgevoerd kan worden.

Specificaties
AM3(+)
FM1
FM2(+)
Hoogte160mm
Breedte128mm (132mm met fan)
Diepte70mm (99mm met fan)
MateriaalKoperen heatpipes
Aluminium koelvinnen
Heatpipes4
FanspecificatiesDF1202512SELN
Max rotatiesnelheid1300rpm (900rpm met SMA)
Max airflow52.6CF/m
Max geluidsdruk22.5dB(A) (16.1db(a) met SMA)
Power12V, 0.10A, 1.2W
Accessoires
SMA (Silent Mode Adapter)
brackets voor 2e fan

Op de doos staat niet vermeldt dat de koeler geschikt is voor FM2sockets, maar gezien die dezelfde mount hebben als FM1 zal dat ook gewoon gaan werken.

Meegeleverd met de koeler zijn;
• fanclips voor 2 fans
• kruiskop schroevendraaier
• opzetstukje voor schroevendraaier om de boutjes aan te draaien
• koelpasta
• Silent Mode Adapter, een 3 pins fankabeltje met weerstandje, om de fan wat langzamer te laten draaien

Al met al wordt de koeler dus compleet geleverd met alles wat je nodig hebt.

De koeler wordt geleverd met een 120mm Cooler Master fan, die helaas maar is uitgevoerd als 3 pins fan, waardoor deze niet via PWM is aan te sturen, wat de meeste moederborden tegenwoordig wel ondersteunen. Aan de andere kant is het natuurlijk wel zo dat een ouder of wat eenvoudiger bordje met een 3pins-fanconnector deze fan ook zonder problemen kan aansturen.
De fan is in elk geval vrij stil. Zeker in idle hoor je de koeler bijna niet, alleen bij hele flinke load is de fan goed hoorbaar, en is hij ietsje minder stil dan de fans op de Noctua of be quiet! koelers

De heatsink is voorzien van 4 heatsinks die afgeplat zijn aan de onderkant, waardoor ze direct contact maken met de CPU.

De onderkant is vrij glad, ook al zou je dat zo op de foto misschien niet direct zeggen, de groefjes zijn namelijk niet zo heel groot, waardoor je dus niet met een heel ongelijk oppervlak op de CPU zit wat de prestaties negatief zou kunnen benvloeden

Het installeren van de koeler
Ik heb de koeler genstalleerd op een MSI Z77 Mpower, een Intel LGA1155 dus, het installeren op een AMDsocket is niet heel veel anders, de bevestigingstechniek is hetzelfde, alleen wordt de klem dan in een iets andere positie gezet zodat de bevestigingsgaten goed uitlijnen.

Als eerste schroef je de backplate op het moederbord, met de meegeleverde boutjes.

De boutjes passen net niet helemaal goed, waardoor je ze af en toe goed aan moet drukken omdat ze niet heel soepel erin gaan zitten. Het voordeel is wel dat je vervolgens de koeler vrij gemakkelijk kan monteren, omdat de mounting al op het bord is vastgeschroefd.

De beugel wordt met een pin op z'n plek gehouden op de koeler die je vervolgens vastschroeft op de schroeven die aan de backplate zijn bevestigd, zoals op onderstaande foto is te zien.

Op zich is het bevestigen goed te doen, alleen is het wat geklungel met de schroefjes, die niet helemaal passen, en goed aangeduwd moeten worden, omdat de schroefdraad ervan ervoor zorgt dat deze niet heel soepel in de bracket past.
Als ee heatsink is gemonteerd hoeft alleen de fan er nog opgeklikt te worden, maar dat gaat vrij eenvoudig.

De koeler zit wel een beetje in de weg op het moment dat je geheugen gebruikt met hoge heatsinks, zoals ik in deze test met opzet gedaan heb.

De fan past wel, maar moet een stukje hoger geplaatst worden, als je deze aan de kant van het geheugen wilt monteren
Hierdoor zal de airflow tussen de koelvinnen ietsje lager zijn, maar ik verwacht eigenlijk vrij weinig verschil in prestaties.

Testsetup
De testsetup die ik heb gebruikt is een Z77 MPower moederbord van MSI met ADATA XPG DDR3 geheugen en een Intel Core i5 2500K met een TDP van 95W.
De koelers die ik heb vergeleken zijn
Noctua NH-U12S
• Noctua NH-U14S
Cooler Master Hyper 612s
• Cooler Master Hyper 412s
be quiet! Dark Power Pro C1

De koelers op een rijtje

Iedere koeler is getest in 6 verschillende setups. Een meting tijdens idle, en tijdens SuperPi runs op 1, 2, 3 en 4 cores (dmv HyperPi), dus met een belasting van 25%, 50%, 75% en 100%.
De 2 Noctuas heb ik beide getest met een extra fan, en om te kijken of de lage RPM fans nadelig kunnen zijn op het koelvermorgen heb ik de fans ook vervangen door een enkele San Ace highRPM fan. Dit heb ik gedaan met de Noctua's en de Cooler Masters. Bij de be quiet! was dit niet makkelijk om te doen, omdat deze fan te dik is.
Alle tests zijn uitgevoerd op de standaard kloksnelheden van de 2500K, maar ook nog eens met een overclock naar 4.2GHz dmv OCGenie van de MPower Z77. Deze automatische overclockfunctie werkt op zich prima, maar gebruikt wel een relatief hoge vCore (1.3561V), waardoor de temperaturen ook wat hoger liggen.

Alle tests zijn gedaan met een niet ingebouwd systeem, met een omgevingstemperatuur van zo'n 18 graden. De temperatuur is hier redelijk stabiel, echt grote uitschieters zullen hierdoor niet in de benhcmark zitten.

Alle tests met de koelers met een enkele fan zijn gedaan in een push-setup. De tests met 2 fans op een enkele koeler zijn gedaan in een push-pullconfiguratie. Er was blijkbaar wat verwarring over de montage. De fans zijn genstalleerd richting het I/Oshield in deze test, omdat het een opentestbed is. In geval van het inbouwen in een kast is het logischer de fan aan de andere kant te hebben zitten, zodat de warme lucht gelijk de kast uit kan. Maar dat is in dit geval geen belemmering.

Benchmarks – stock

Cooler Master Hyper 412S 50 C
Cooler Master Hyper 612S 42 C
be quiet! Dark Rock Pro 40 C
Lager is beter

Temperatuur - 2500K stock - 4 core load (linpack)
Noctua NH-U12S - single fan 45 C
Noctua NH-U12S - dual fan 45 C
Noctua NH-U14S - single fan 46 C
Noctua NH-U14S - dual fan 46 C
Cooler Master Hyper 412S 56 C
Cooler Master Hyper 612S 47 C
be quiet! Dark Rock Pro 44 C
Lager is beter

De 412s die ik hier heb getest is de koeler die wel het warmst wordt, in idle is het verschil een paar graden, pas bij flinke load wordt het verschil wat groter, maar nog steeds zijn de waardes niet heel slecht. Temperaturen van rond de 55 graden vallen nog een heel stuk binnen wat die 2500K kan hebben, dus in dat op zicht is de koeler zeker niet slecht, de rest is gewoon een stuk beter, maar daar tegenover staat dat deze 412s ook de goedkoopste is uit deze test.

Benchmarks – overclock
Deze benchmarks zijn gedraaid met een vcore van 1.336V, een stuk hoger dan de 1.1609 – 1.2460 die mijn 2500K standaard doet op de MPower Z77. De temperaturen liggen hierdoor ook een stukje hoger.

Temperatuur - 2500K OC - idle

Cooler Master Hyper 412S 64 C
Cooler Master Hyper 612S 51 C
be quiet! Dark Rock Pro 47 C
Lager is beter

Temperatuur - 2500K OC - 4 core load (linpack)
Noctua NH-U12S - single fan 61 C
Noctua NH-U12S - dual fan 59 C
Noctua NH-U14S - single fan 58 C
Noctua NH-U14S - dual fan 56 C
Cooler Master Hyper 412S 84 C
Cooler Master Hyper 612S 63 C
be quiet! Dark Rock Pro 59 C
Lager is beter

De 2500K heeft hier flink wat meer prik gekregen, waardoor er ook wat meer warmte wordt ontwikkeld. Dat is vooral te zien bij de belasting van meerdere cores, waarbij de temperaturen flink omhooggaan voor de 412s, maar zelfs bij een 4core load vind ik het nog steeds best acceptabel, pas in de Linpacktest wordt de CPU echt heel veel heter, waarbij de CPU met de 412s zo'n 20 graden warmer wordt als met andere koelers.

Benchmarks – highRPM fan
De high RPM fan die ik gebruikt hebt is een Sanyo Denki San Ace 109R1212H1071. Om je een idee te geven, de standaardfan van de 412s doet 0.16A bij 12V, de Sanyo Denki 0.55A bij 12V. Laatstgenoemde maakt ook veel en veel meer lawaai dan de standaardfan van de Cooler Master 412s.

Temperatuur - 2500K stock - idle

Temperatuur - 2500K stock - Linpack
CM 412S 56 C
CM 412S + Sanyo Denki 53 C
Lager is beter

Bij een load tot 50% maakt het weinig verschil, daarboven wordt het verschil wat groter, maar loopt het alsnog niet op tot meer dan 4 graden. Dezelfde tests zijn uiteraard ook gedaan met een overgeclockt systeem

Temperatuur - 2500K OC - 1 core load

Temperatuur - 2500K OC - Linpack
CM 412S 84 C
CM 412S + Sanyo Denki 77 C
Lager is beter

Ook bij een overclockt systeem is het verschil niet heel dramatisch, zeker bij lagere loads doet de standaardfan het nog net wat beter. Tijdens de Linpacktest is het verschil wel wat groter.
In beide setups is het gebruik van een flinke herriemakende fan niet echt de moeite waard, omdat de prestaties niet heel veel beter zijn.

De Hyper 412s is de goedkoopste koeler uit deze test, met enkel de Hyper 612s die in 'tzelfde prijssegment zit, maar die is nu vrijwel niet meer te verkrijgen. Met zo'n 20 euro onder de Noctuakoelers en een goede 40 euro onder de Dark Rock Pro is de 412s een goede keuze als je niet teveel geld kwijt wilt zijn voor een koeler.

KoelerPrijs
Noctua NH U12S51
Noctua NH U14S58
Hyper 612s35
Hyper 412s32
Dark Rock Pro C272

Tot slot
Gekeken naar de prestaties is de 412s niet de meest interessante koeler uit deze test. Maar wat deze koeler interessant maakt is de prijs. Die ligt een stuk lager als die van de Noctuakoelers. Het hangt er dus een beetje vanaf wat je wilt gaan doen met het systeem en deze koeler. Als je een koeler zoekt die goed in staat is een CPU koel te houden, zelf met een flinke verhoging van de Vcore, dan ben je beter af met een wat duurdere koeler zoals de Noctua NH U12S of de be quiet Dark Rock die ik ook getest heb.

Als je niet zo extreem wilt gaan met je systeem voldoet deze koeler ook prima, zeker met de standaard VCore doet de koeler het prima. Voor een systeem waar je een degelijke koeler op wilt hebben die stiller is en beter werkt dan een stockkoeler is de 412s een hele interessante optie.

Het monteren gaat lastiger als bij de Noctuakoelers die ik ook getest heb. Als je de koeler een keertje wilt monteren en verder laat zitten dan maakt het weinig uit, ben je iemand die net als ik nog wel eens loopt te sleutelen met z'n systeem en vaak de koeler wil vervangen dan kan de keuze voor een wat makkelijker te monteren koeler een goede optie zijn.

Hoe dan ook, voor het geld dat je neerlegt voor deze koeler is het een prima ding, en is het voor een aantal systemen al mijn keuze geweest om deze in te bouwen ter vervanging van de stockkoeler, en na het vrij uitgebreid testen van een aantal andere koelers zal dat ook nog zo wel blijven als er geen bijzondere eisen gesteld worden aan een CPUkoeler.

Een ander voordeel ten opzichte van de Noctua koelers die ik getest hebt is dat deze koeler ook nog met socket 775 overweg kan, wat de Noctua's standaard niet kunnen.

Heb jij ook een Cooler Master Hyper 412S?

Goede Review!

Mag ik vragen hoe hoog je adata geheugenbankjes zijn? Ben wel geinteresseerd of deze ook kan werken met corsair vengeance geheugenbankjes (welke 52,5 mm hoog zijn)

Of kan ik hem sowieso in een pull configuratie zetten?
49mm hoog zijn die ADATA modules die ik hier heb gebruikt.
Zoals op http://ic.tweakimg.net/ext/i/productsurvey/93748/26159.jpg is te zien heeft de hoogte van het geheugen geen invloed op de koeler, als je de fan monteert aan de kant waar de modules niet zitten. MIsschien niet de meest ideale config, maar dan gaat het sowieso passen.

Anders kun je de fan altijd iets hoger monteren, zoals op http://tweakers.net/ext/f/dMBUDrWWbsimizG14AP23PVK/full.jpg te zien is, dat zal in jouw geval dan 4mm hoger zijn dan bij mij.
Dank je voor je snelle antwoord!
Waar ik dan een beetje mee zit, als ik hem aan de kant van het geheugen plaats zal hij dus nog 4 mm hoger zijn en dan mis je wel efficientie aangezien er dan een hoop naast blaast.

Wat is er minder ideaal aan een pull config?
De efficientie zal ietsje minder zijn, maar het grootste gedeelte gaat wel gewoon door de lamellen heen hoor.

Met een pushconfig heb je over het algemeen een wat betere airflow, omdat de fan de airflow precies op de lamellen richt, dat zal met een pullconfig iets minder zijn
Nog even een vraagje, ik heb nu de 412s gekocht maar een ding is me niet helemaal duidelijk, de schroef in het midden van het zogenaamde kruis, heeft die nog een functie behalve het op zn plek houden van de koeler? Je kan hem volgens mij niet vastzetten ofzo, maar waarvoor is die veer dan precies?
Die schroef is alleen om 't ding op z'n plek te houden. Het veertje waarschijnlijk om te zorgen dat je genoeg speling hebt om 'm erop te zetten en vast te schroeven.
ben je zeker dat hij goed gemount is ?
want ik moet al gekke overclocks doen om hem boven de 30 graden te krijgen (4.4 Ghz)
met fx 4300

beetje raar dat jij zo hoge temps krijgt
Ja, hij is zeker goed gemount. Meer dan 30 graden met een OCde FX4300 niet mogelijk? Waar meet jij die temperaturen mee?
zowel speedfan als de Asrock Xtreme Utuility
hardware monitor geeft andere waarden

ofwel is de temperatuur sensor brak ik weet het niet |:(
zowel speedfan als de Asrock Xtreme Utuility
hardware monitor geeft andere waarden

ofwel is de temperatuur sensor brak ik weet het niet |:(
Daar was ik al bang voor. Ik ben momenteel bezig met een AMD A10 te testen, en die geeft ook echt hele vage waarden die niet kunnen kloppen, maar die ook onder load veel hoger liggen dan wat dat ding aangeeft. Ik denk dat die 30 graden in jouw geval toch wel overschreven kunnen worden.
ik heb 4 programma's open staan en geven allemaal dezelfde waarden aan

OCCT
Speedfan
Hardwaremonitor (CPUIN)
Asrock Xtreme OC utility

maar ik ga het toch eerder geloven hoor
want ik stond hem te stressen en de koelribben worden echt niet merkbaar warmer
zowel onder, boven, dicht en ver van de cpu

nogtans hebben de fx4300 en de I5 2500K dezelfde TDP van 95 watt

ofwel is die TDP 100% zever en verbruikt hij echt bitter weinig
ofwel heb je de koeler slecht gemount dan nog
als ik u resultaten zie heb jij idle temps waar ik hem 100% stress ???

ik weet het echt niet 8)7
Hi,

Goede review!
Zou deze koeler de I5 4690K koel kunnen houden??? :?
Ook met een OC in de toekomst?? (geen die-hard OC)

-EDIT- +3!

[Reactie gewijzigd door pwillemske op 14 december 2014 17:04]

Een 4690K kun je er prima mee koel houden hoor, die zal het nog wat zuiniger doen dan de 2500K die ik hier getest heb.
oke thx, maar welke is (qua koelprestaties) beter:
De 412s of de Tranquillo rev.2??