Specificaties Tower, 10 interne + 4 externe bays - Bekijk alle specificaties

Fractal Design Arc XL Review

shadow77 17 januari 2014, 794 views

Fractal Design Arc XL

Pluspunten

• Ruimte zat
  • Stevig gebouwd
  • Uitstekend afgewerkt
  • Speciale plek voor twee SSD
  • Stille fans

Minpunten

• Minimale ruimte voor DVI uitgang videokaart
  • Fancontrolswitch is blunder

Intro
"Het is tijd voor een nieuwe" waren de woorden van een vriend van me. En dus besloten we een nieuwe pc in elkaar te zetten. Omdat de ervaring met Cooler Master tegen is gevallen (we hebben bij dezelfde kast en beide hetzelfde irritante rammeltje aan de voorzijde) zijn we opzoek gegaan naar een kast met alle vereisten die we er minimaal op aanwezig wilde zien. Allereerst de persoonlijke voorkeur:
Geen klepjes, deurtjes of schuifjes aan de voorzijde te hebben. Deze maken lawaai , rammelen of kunnen te gemakkelijk afbreken en zijn een sta in de weg voor bijvoorbeeld je dvd /bluray speler.
Ten tweede een solide, goed afgewerkte kast met degelijke materialen.
En tenslotte een kast waarbij gebruiksgemak en stilte een prioriteit hebben. Tweakers maakt het eenvoudig de juiste kast te selecteren. Deze kast voldeed aan alles.

Overzicht
En wat een kast is het zeg!
Zo uit de doos is onmiddellijk merkbaar dat Fractal Design echt zijn best gedaan heeft om een puik stukje werk af te leveren De kast wordt geleverd met alle benodigdheden die je je maar kunt wensen, keurig verpakt in een apart doosje en netjes elke soort van schroef in een eigen zakje. en van elk essentieel onderdeel zit er 1 reserve bij. Ook zit er een handig dopje bij om de koperen afstandshoudertjes voor je moederbord(review Asrock Fatal1ty Champion) mee vast te zetten ( neem deze informatie ter harte, wij kwamen er wat laat achter [lees, te laat 8)7 ] ) .
De kast is groot, zeer groot en dat is alleen al te merken aan de doos waarin deze geleverd wordt. 14 KG schoon aan de haak! We hadden ook niet anders verwacht, alles is gepoedercoat aluminium. Geen plastic te bekennen met uitzondering van de fans en het plexiglas zijpaneel.
De zijpanelen worden op hun plek gehouden door de bekende dopschroeven die zowel met kruis als platte schroevendraaier los gedraaid kunnen worden. Hier even opletten. De panelen zitten niet zoals bij de meeste kasten in de behuizing geschoven, maar liggen er strak tegenaan en rusten op een uitstekende rand. Vasthouden dus als je ze los schroeft anders pletteren ze zo op de grond...(scheelt je weer een hartverzakking :P ).
De bovenzijde is voorzien van een rooster en helemaal aan de voorzijde van het bovendeel zit de aan en uit knop. Rechts hiervan zitten nog een viertal usb aansluitingen en links hiervan de audio aansluitingen en een fancontrolswitch ( hierover vertel ik zo wat). Dit hele deel is weer los van de voorzijde waardoor , indien je bij de voor fan moet zijn, dit gewoon blijft zitten en je de pc dus aan kunt zetten ook al liggen alle panelen los van de kast.
De kast is standaard voorzien van 3 fans. 1 Achterzijde boven, 1 bovenzijde achter en 1 voorzijde midden.
Onderop is de kast voorzien van ventilatie met een heus filterpaneel, welke gemakkelijk te weg te schuiven is waardoor er minder stof de kast in kan komen en makkelijk schoon te maken is. Over de onderzijde gesproken, de voetjes waarop de kast rust zijn voorzien van stevige en goed uitgeruste rubber doppen die verschillend van grote zijn, maar de kast keurig recht houden.

Binnenzijde
De gehele binnenzijde is zwart gepoedercoat. Elk onderdeel dat stevig op zijn plek moet worden gehouden is geponst en is tot in de details afgewerkt. geen scherpe randen, geen rammelende onderdelen en geen lelijke kieren of ruimtes.
Opvallend is dat de fans(die overigens fluisterstil zijn), de pci afdekplaatjes en de swap bays van de HDD's wit zijn. zodat ze fel afsteken tegen de geheel zwarte kast. De delen die verwijderbaar zijn zitten geschroefd. Dit is vooral handig bij de HDD-bay consoles. Deze zijn verplaats- en verwijderbaar. hiervoor dienen vijf schroeven te worden los gedraaid. altijd handig als je ruimte te kort komt (hoewel we ons dat hier niet voor kunnen stellen) Het tussen paneel waarop het moederbord gemonteerd wordt is voorzien van vooraf afgewerkte gaten , incluis rubber flapjes om zowel waterkoeling , als kabel management op een keurige manier te verwerken. Fractal Design heeft goed nagedacht , want aan de achterzijde van het paneel bevinden zich twee SSD bay's waarin je deze keurig kunt wegwerken. SSD's(review Samsung 840 EVO) zijn klein, licht en dun, hebben weinig tot geen koeling nodig en passen prima op deze plek, waardoor ze geen onnodige ruimte in de kast innemen en de airflow niet verstoren. We hadden al gesproken over de grote van de kast en dat is goed terug te zien in de ruimte die er is. De videokaart(review Sapphire R9 290 4GB http://tweakers.net/produ...attlefield-4-edition.html) en de cpu koeler (review Shadow Rock Top Flowhttp://tweakers.net/produ...ow-rock-top-flow-sr1.html) passen makkelijk, 4 way-SLI zal in deze kast geen enkel probleem worden. :9~

Mis
Er is niet veel mis maar een tweetal zaken zijn er het vermelden waard.
Om terug te komen op de fanscontrolswitch aan de bovenzijde. Hiermee zou het mogelijk moeten zijn om de snelheid van de fans aan te passen door het voltage te verhogen van 5 naar 7 naar 12, waardoor automatisch de fans ook harder zullen gaan draaien. Dit werkt niet zoals we zouden willen. Of beter gezegd. Dit werkt niet. Op 5 volt draaien de fans niet. op 7 volt draaien de fans en op 12 volt draaien ze wederom niet. Daarbij komt, omdat de fans nu rechtstreeks op deze switch aangesloten zitten is het niet mogelijk via software de temperatuur af te lezen. duidelijk een minnetje.
Een tweede minnetje is de PCI module welke aan de kast is geponst. Het kan aan de plek liggen waar de gaatjes voor de afstandshoudertjes van het moederbord zijn geboord. Het kan aan de positie van de module liggen en het zou nog kunnen liggen aan de lay-out van de videokaart, maar er bleek net te weinig ruimte te zijn om de DVI kabel aan te kunnen sluiten. Hiervoor hebben we toch even wat moeten drukken op de videokaart om er voor te zorgen dat de poorten vrijkwamen. De kaart staat hierdoor wat onder spanning in het moederbord , maar niet zo erg dat je je zorgen moet gaan maken. Voor een kast waarbij alles tot in perfectie verzorgt is, is dit best zonde.

De kast is Stil, Stevig en uitzonderlijk groot. Als je ruimte zoekt en van een eenvoudige uitstraling houdt is deze kast dik zijn geld waard!

Heb jij ook een Fractal Design Arc XL?

Denk dat jouw switch dan dood is. Bij mijn FD R4 werkt ie namelijk prima. En waarom moet je tempratuur aflezen met een fan?

Verder een prima review, doch mis ik wat foto's. Die zouden het echt afmaken.
foto's zijn onderweg, ff netjes editen en dan staan ze er op ;)
Leuke review,

Ik heb de Arc XL ook en ik ben nog nooit zo tevreden geweest met een kast onder de 150 euro.
Kabelmanagement is een lachertje je bent in een mum van tijd klaar en het ziet er dan strak uit.
De optie om SSD's aan de achterzijde te monteren vond ik ook echt top.

De fancontroller heb ik niet geprobeerd omdat ik een eigen controller van Bitfenix erin heb zitten, deze registreerd prima de temperaturen en fansnelheid is naar voorkeur of automatisch in te stellen.

Ik vind het echt een betaalbare topper, mijn beste kast tot nu toe
Hebben meer mensen last van: Minimale ruimte voor DVI uitgang videokaart?
Bij mijn huidige kast moest ik namelijk een stukje met een tang verwijderen om mijn hdmi stekker in mijn videokaart te kunnen doen.
Zie nog steeds geen fotos?