be quiet! Shadow Rock Top Flow SR1 Review

shadow77 17 januari 2014, 887 views

be quiet! Shadow Rock Top Flow SR1

Pluspunten

• Stil
  • prima maatvoering

Minpunten

• Onhandige montage beugels
  • Onhandige montage aan het moederbord

Geluidsproductie (min) Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 3
Koelvermogen Score: 4
"Het is tijd voor een nieuwe" waren de woorden van een vriend van me. En dus besloten we een nieuwe pc in elkaar te zetten. Omdat we wat ervaring hadden met ruimte en CPu koelers hebben we bij deze gekeken naar een paar essentiŽle criteria. De koeler moest bovenal stil zijn. Daarbij wilde we een niet al te grote koeler zodat er geen gehannes zou zijn met de videokaart (review Sapphire R9 290 4GB) Tweakers maakt het eenvoudig de juiste koeler te selecteren. Deze koeler voldeed aan alles.

Overzicht
Bij binnenkomst bleek de koeler toch een behoorlijk stuk groter dan in eerste instantie gedacht was. Wat niet meteen duidelijk werd maar gaande weg , was dat de koeler al een keer aan iemand anders heeft toe behoort en waarschijnlijk tegen hetzelfde probleem is aangelopen zoals wij dat deden. Maar daar over straks meer. Het eerste vervelende was dat de handleiding ontbrak. Normaal gesproken is RTFM niet nodig, maar hier kwamen we dus mooi in de knoei! HET Minpuntje voor de winkel die het spul leverde (review Azerty)

Passen en Meten
Maar goed, terug naar het probleem zoals beloofd. Het moederbord (review ASRock ASRock Fatal1ty X79 Champion) is voorzien van een socket 2011 en heeft aan de achterzijde een metalen plaat (de backplate). of eroverheen de backplate van de koeler komt of dat de originele backplate eerst verwijderd dient te worden was voor ons volkomen onduidelijk. Met passen en meten bleek de meegeleverde backplate net niet over de originele te passen (scheelde 2 mm), maar ontmantelen van de originele backplate zag er nog veel minder belovend uit. Echter de originele backplate laten zitten bood geen ondersteuning aan de koeler met als gevolg dat het moederbord onder het gewicht van het koel element onwenselijk veel zou kunnen doorbuigen. Door uiteindelijk 1 mm aan elke zijde van het foam op de backplate af te snijden (dag garantie!) paste de backplate precies zo als wij denken dat deze hoort. Vervolgens liepen we tegen de montage van de ook meegeleverde metalen beugels. (welke horen bij de juiste cpu). Uiteindelijk is het een kwestie van passen en meten en al gauw konden we weer verder. Om vervolgens tegen het volgende aan te lopen. De beugels dienen eerst aan de koeler gemonteerd te worden. met de schroefjes aan de onderzijde van het cpu-plaatje. de beugels kunnen daarna aan het moederbord geschroefd worden, echter de schroeven moeten dan aan de achterzijde van het moederbord aangedraaid worden. wat betekend dat je dit klusje altijd met ze tweeŽn zult moeten uitvoeren, omdat het onmogelijk is om te zien of het cpu-plaatje op de juiste plek zit en tegelijkertijd aan de achterzijde de schroeven aan te draaien. Omdraaien van het moederbord is onmogelijk omdat dan je nog niet vast gedraaide koeler van je pasta valt. Door het moederbord verticaal te zetten, een van ons de koeler en het moederbord vasthoud en de ander de schroeven vast te draaien is het uiteindelijk gelukt. Daarna bleek hoe mooi de koeler op de cpu past en gelijktijdig ook het geheugen koelt. En hier is het volgende minpuntje van de koeler. Het is namelijk niet mogelijk extra geheugen te prikken zonder ook eerst de koeler te verwijderen, waarvoor je dus het hele moederbord los zult moeten halen, je vrienden erbij moet halen om alles vast te houden en het hele riedeltje weer terug.... ( we moeten erbij zeggen dat dit alleen geldt indien je de slots 2A en 2B wilt gebruiken.
Het voordeel is wel de grote. zowel aan de zijkant als hoogte past de koeler prima in de meeste kasten in ieder geval in onze kast (review Fractal Design Arc XL http://tweakers.net/produ...ractal-design-arc-xl.html) . De koeler komt niet in in de ruimte van de videokaart.

Geluidsproductie
De koeler maakt in de 'fabrieksinstelling' niet noemenswaardig geluid. Door softwarematig de fan langzamer te laten draaien is het geluidsproductie zo laag dat al zou je er naast slapen je het niet zou horen.

Koel resultaten
Hiervoor zullen we m moeten stressen, daar zijn we nog niet aan toe gekomen. Zodra we dat gedaan hebben zetten we de resultaten hierbij. in idle is de cpu 25 C ... voorlopig prima.

Heb jij ook een be quiet! Shadow Rock Top Flow SR1?

Ik vraag me echt af wat je aan het doen bent geweest als je de montage van dit ding lastig vond.

Die is voor een LGA 2011 echt doodeenvoudig met de LGA2011 kit. Schroef de 4 schroefjes op de socket, en zet daaraan de koeler vast.
Je hoeft niet in foam te snijden, dingen aan de achterkant te gaan prutsen of wat dan ook. Deze koeler monteer je hetzelfde als de Shadow Rock en Dark Rock. En dat gaat als volgt: productreview: be quiet! Dark Rock Pro C1 review door TERW_DAN

Ik snap de 2 minpunten daarom eerlijk gezegd ook niet, ik vind de LGA2011 juist de makkelijkste socket om deze koelers op te zetten.
lijkt er niet eens op TerW_DAN! In tegenstelling tot jou review heeft het fatal1ty moederbord geen schroefgaten op de socket zitten maar vrije doorvoeren. Daarom is het noodzakelijk om aan de achterzijde van het bord de backplate te plaatsen. (fopto's volgen zullen eea wel duidelijker maken.
Wat me wel opvalt is dat je het hele mount systeem van de socket verwijderd hebt. Dat is in ons geval niet gebeurd. dus de beugels waarmee je de cpu vastzet zitten gewoon nog waar ze horen.
Blijft lastig zonder handleiding. ;)

[Reactie gewijzigd door shadow77 op 17 januari 2014 21:01]

Blijft lastig zonder handleiding. ;)
Dat is wel heel vreemd, dat zou betekenen dat ASRock dus geen officiele Intel LGA2011 socket zou gebruiken. Ik heb dat serieus nog nooit gezien.

Dan ligt de vervelende mounting dus aan je moederbord, niet aan je koeler.
[...]
Dan ligt de vervelende mounting dus aan je moederbord, niet aan je koeler.
Ja dat zou kunnen, hopelijk zeggen de foto's straks wat meer.
Even zitten zoeken.
Op Tweaktown hebben ze wat mooie fotos van dit bord

Je hebt gewoon schroefgaten, dus met de LGA2011 kit kun je 'm gewoon vastschroeven.

Ik ben benieuwd naar jouw foto's.

Ik ben benieuwd naar jouw foto's.
nope dat waren geen schroefgaten en het probleem zat ook aan de achterzijde, maar goed nog ff geduld :P
Het ziet er wel uit als schroefgaten anders. Ik vind het anders wel heel raar dat ASRock ineens zou afwijken van sockets (dat zou betekenen dat ze die dingen custom moeten laten maken).
Kan me helemaal vinden in de complexiteit van de inbouw !
Ik monteer ondertussen al 20 jaar pc's, maar nog nooit heb ik zoveel moeite moeten doen in combinatie met een Asrock Z77 Extreme3 !!!
Het heeft me meer dan 2 uur gekost om deze in te bouwen, moederbord moest helemaal losgehaald worden, waarna het aan elkaar shroeven van de backplate aan de koeler ook niet echt soepel verliep, om er vervolgens achter te komen dat hoe ik die had gemonteerd niet zou passen in de case (niet de kleinste, een Antec Performa One P182). Dit tot tweemaal toe en bleek ook meteen dat ie er maar op een enkele manier in zou passen, maar zeer moeilijk in te schatten als de moederbord los ligt natuurijk !
Persoonlijk zou ik deze niet aanraden en/of weer aanschaffen, teveel moeite voor een niet echt exclusieve koeler !
Heb je al de temps van deze koeler onder load? Ben erg benieuwd namelijk naar hoe deze presteert onder load...