Dell S2309W Zwart Review
Algemene beoordeling en conclusie De Dell S2309W is een heerlijke monitor. Met een full HD resolutie (1920x1080) op een relatief klein oppervlak (23"), krijg je een heerlijke pixeldichtheid. Een mooi scherp beeld is het resultaat. De beeldverhouding 16:9 is ideaal om HD content op te kijken. Hoewel de 'zwarte balkjes' bij de een aantal Blu-ray films niet verdwijnen, omdat ze in 2.4:1 verhouding zijn, is het kijken van blu-ray toch echt een genot. Levendig beeld met volle en scherpe kleuren, geen ghosting en een prima helderheid. Natuurlijk zijn er genoeg films en televisieseries wel in 1080p verkrijgbaar, en dan krijg je een fantastisch vol beeld voorgeschoteld. Door de verhouding (16:9 ipv 16:10) oogt een 23" scherm kleiner dan een...
Pluspunten
Resolutie Beeldkwaliteit DVI-D kabel bijgeleverd
Minpunten
Beetje sleutelen noodzakelijk voor een natuurlijk beeld Plaatsen van de monitor erg belangrijk ivm kijkhoek (Prijs)
Eindoordeel
De Dell S2309W is een heerlijke monitor. Met een full HD resolutie (1920x1080) op een relatief klein oppervlak (23"), krijg je een heerlijke pixeldichtheid. Een mooi scherp beeld is het resultaat. De beeldverhouding 16:9 is ideaal om HD content op te kijken. Hoewel de 'zwarte balkjes' bij de een aantal Blu-ray films niet verdwijnen, omdat ze in 2.4:1 verhouding zijn, is het kijken van blu-ray toch echt een genot. Levendig beeld met volle en scherpe kleuren, geen ghosting en een prima helderheid. Natuurlijk zijn er genoeg films en televisieseries wel in 1080p verkrijgbaar, en dan krijg je een fantastisch vol beeld voorgeschoteld.
Door de verhouding (16:9 ipv 16:10) oogt een 23" scherm kleiner dan een 16:10 22" scherm. De beeldverhouding went echter snel, en voor games zijn de extra pixeltjes aan de zijkant vaak een meer dan welkome toevoeging. De eerste monitor die ik geleverd kreeg had een kleine beschadiging op de toplaag aan de voorzijde, waardoor er een naar klein scheurtje was te zien van enkele milimeters. Dell support deed er niet flauw over, en drie dagen na het melden van mijn klacht stond er een nieuwe in huis. Zo hoort het ook, maar goed, niet elk bedrijf is in staat, of welwillend genoeg, om zulke service te leveren.
Na het schrijven van deze review realiseer ik me dat het een erg positief verhaal is geworden. Eerlijk is eerlijk, dat verdient deze monitor ook. Toch krijgt de monitor overall geen zeer goed. Naar mijn mening is dat echt voorbehouden aan de top monitoren in de elite klasse. Er zijn dus betere monitoren verkrijgbaar, hoewel je daar veelal wat meer geld voor neer moet tellen. Waar je wel op moet letten is dat de monitor aansluit bij je gebruik. Wellicht dat het geld voor je eigen toepassingen beter besteed is in een 24" 16:10 scherm. Ook moet de € 309,- in je budget passen, maar als je dat er voor neer telt heb je wel een hele prettige middenklasse monitor.
Featureset
Een subjectief waardeoordeel over de features van een monitor heeft naar mijn mening weinig zin. Daarom de belangrijkste features op een rijtje, zodat je zelf je conclusie kunt trekken:
- Flatpanelformaat: 23 inch
- Optimale resolutie: Full HD 1.920 x 1.080 bij 60 Hz
- Contrastverhouding: 1.000:1 (standaard)
- Helderheid: 300 cd/m2 (standaard)
- Responstijd: 5 ms (standaard)
- Kijkhoek: 160° / 170° (standaard)
- Kleurondersteuning: 16,7 miljoen kleuren
- Connectiviteit: VGA,DVI
- Standaard: Kantelbaar met kabelbeheer
Kleurweergave, Contrast en Helderheid
De monitor is prima af te stellen voor thuisgebruik. In de fabrieksinstellingen is de monitor naar mijn mening iets te overdreven afgeleverd. Ik heb de gamma aangepast via de videokaart, en de brightness en contrast naar beneden afgesteld, met behulp van enkele calibratie tools (online en offline). Het beeld is daarmee een stuk natuurlijker in te stellen, hoewel deze tests ook de, voor deze prijs te verwachten, beperkingen van de monitor bloot leggen. Die beperkingen behelzen vooral details die voor een professional echt van belang zijn. Deze monitor is uitgerust met een TN paneel. De gammacurve is afhankelijk van de kijkhoek. Plaats de monitor goed recht voor je, anders heb je kans op lichte verkleuringen. Als alles netjes is ingesteld heb je een prachtig beeld. Zwart is mooi zwart, en backlight bleeding valt erg mee. Conclusie: Goed (na het juist afstellen)
Ghosting en pixeldefecten
Met 5ms in de specificaties mag er verwacht worden dat er geen ghosting waar te nemen is, en aan die verwachting voldoet de monitor. Zowel bij games als bij video is geen spoor van ghosting te bekennen. Ook pixeldefecten zijn er niet. Wel een defect aan de oppervlakte van de toplaag, maar zoals hierboven al gezegd, dat werd netjes opgelost.Conclusie: Goed
Bouwkwaliteit, vormgeving en afwerking
De monitor zit stevig in elkaar. Een ronde voet houdt het geheel mooi op z'n plek. De randen van de behuizing zijn glanzend zwart, en de hoeken zijn rond afgewerkt. Smaken verschillen, en persoonlijk vind ik het geheel mooi op elkaar afgestemd en erg netjes afgewerkt. De bedieningsknoppen van de ODS zitten aan de rechter zijkant, en de aan/uit knop, voorzien van een heldere witte led, is in de rechter benedenhoek geplaatst. Het ledje is fel, maar niet storend, vooral omdat het door de breedte van het scherm ver van het kijkpunt vandaag ligt. Prima looks, maar niet spectaculair: Goed
Prijs
Minstens zo subjectief als de smaak wat betreft de vormgeving, is de prijs. Het ligt er maar net aan wat je budget is. De monitor presteert prima voor wat er voor neergeteld moet worden, en er wordt zowel een DVI-D als een VGA kabel meegeleverd. Hoewel meer fabrikanten een full HD monitor op een kleiner formaat hebben aangekondigd is Dell de eerste die in europa op 22" en 23" een full HD resolutie levert. Wat mij betreft hebben ze de lat aardig hoog gelegd! Wel een beetje jammer dat het prijsverschil met bijvoorbeeld de VS zo groot is. Conclusie: Goed
Reacties (21)
Een paar puntjes van kritiek nog:
-Bij een hele heldere achtergrond (van je kamer) weerspiegelt dit erg makkelijk in de zwarte rand. Dit kan als erg hinderlijk ervaren worden.
-Tevens spiegelt het beeld van de monitor zelf ook nogal eens in de rand, zeg maar in de diepte richting van de rand. De rand is namelijk een mm of 8 diep. Dit is af en toe ook wel raar.
-De kijkhoek is niet helemaal perfect. Gezien de 16:9 beeldverhouding is het beeld best breed. Als ik voor mijn scherm zit, niet al te dicht erop, zeg maar op 50-70 cm afstand dan kun je wel een licht kleurweergave verschil zien in het beeld. Niet storend want niet te veel, maar wel aanwezig.
Hoe heb je contrast en brightness staan? Bij mij staat dat op 75 en 50 (contrast, brightness)
Wat mij betreft nadert dit scherm de perfect (prijs kwaliteit) aangezien ik hem in de introductieperiode met 20% korting heb kunnen kopen
Uit die site blijkt ook heel duidelijk wat de kijkhoek 'problemen' zijn.
Ik zal eens kijken of ik binnenkort ook dit scherm kan reviewen en er foto's bij kan zetten.
Als ik zo jouw review lees, wordt ik alleen maar versterkt in die gedachte. Dit scherm doet wat het moet doen, geeft HD netjes weer en gilt absoluut niet om die paar extra procenten beeld, waardoor de resolutie van HD of niet meer native, of met extra balken wordt weergegeven.
Het lijkt erop dat Dell met zijn UltraSharp definitief (?) de topsegment heeft verlaten. Overduidelijk is hier spraken van een TN paneel, terwijl vroeger (vrijwel) alle schermen IPS of PVA waren (zie voor uitzondering mijn review over de FP1707, de PVA/IPS wordt o.a. besproken in mijn review over de FP2007).
Ik ben blij met je goede ervaring met de service van Dell. Ik kan uit ervaring zeggen dat het ook wel eens anders is. Daarnaast willen ze zo een nieuw scherm ook nog wel eens vervangen door een refurbished exemplaar, ik denk dat je dan minder blij bent..... Hun garantie (3 jaar, is toch nog steeds zo?) en hun onvoorwaardelijke pixelgarantie (zonder bijbetaling) is natuurlijk wel absolute top.
Ook voor een TN scherm van 23" vind ik de prijs erg netjes, zeker met hun garantievoorwaarden. De contrastverhouding (die op papier wel wat minder is dan bij jouw scherm) van mijn 1707 vind ik matig (voor het oog bedoel ik). Is bij jouw scherm zwart wel nagenoeg zwart? Over backlight bleeding zeg je niets, heeft jouw scherm daar helemaal geen last van? Tot slot de 5 ms is g-g waarden naar ik mag aannemen. Geen topwaarde voor een TN maar in de praktijk meer dan voldoende.
Succes met je scherm en bedankt voor de review.
Ik denk dat Dell inderdaad zijn reputatie van UltraSharp gaat gebruiken om te cashen op middenklasse monitoren. Die top-down methode zie je wel vaker bij elektronica fabrikanten. Eerst een exclusieve naam opbouwen met een label, en dat vervolgens langzaam maar zeker neerwaarts toepassen op het productaanbod. Het zou me niets verbazen als ze binnen een jaar met een nieuwe high-end benaming gaan komen.
Het zit namelijk zo dat ik tot soms wel 5x per dag de knop 'auto adjust' moet indrukken omdat de letters op mijn scherm als het ware beginnen dansen, trillen, bewegen...
Dit vind ik zeer storend. Zijn er nog mensen die met dit probleem kampen?
Neen, ik heb nog geen contact opgenomen met Dell.
Het probleem dat ik heb is dat alles op mijn scherm ineens lichtjes begint te schudden. Dit is zeer duidelijk als je bvb kijkt naar Bestand Bewerken Beeld Geschiedenis... dan zie je al deze buttons serieus shaken
Best eens contact opnemen met Dell?
Is deze in hoogte verstelbaar? Kun je de monitor horizontaal draaien zonder dat de voet meebeweegt? Zit er een pivotfunctie op deze monitor? Ik denk het niet. Mijn ervaring met Dell is dat je voor een fatsoenlijke voet een duurder modelletje moet kopen.
- Niet in hoogte verstelbaar
- Geen horizontale draaifunctie
- Geen pivot
- Geen VESA mounting gaten....of ik kijk niet goed
- Voet is goed verzwaard, zeer degelijk
- Geen ghosting waar kunnen nemen (verscheidene FPS games)
- Zeer goed TN paneel (kleurechtheid)
- Weinig backlight bleeding, niet te merken bij films/games
- haarscherp beeld, vergeleken met een Acer X223wQ
- Gelikt design, meerdere jaloerse ogen op LAN-party's
- Prijs
Dit staat er op tweakers.net dan ook ten onrechte bij m.i.!
/edit: excuus, er wordt tóch op de website van Dell op 1 plekje het woord Ultrasharp gebruikt icm deze monitor, helemaal onderaan de webpage staat:
"De prestaties van de UltraSharp S2309W zijn nog een extra reden waarom Dell de nummer 1 leverancier van flatpanels ter wereld is. "
Maar dat is dan ook het enige... dus ze lopen er verder niet mee te koop ofzo, en de term Ultrasharp zit zéker niet in de type-aanduiding van dit scherm!
[Reactie gewijzigd door Icephase op 22 juli 2024 17:02]
Moet zeggen: het nieuwe design van Dell ziet er wederom strak uit.
Heb je nog meer gegevens over het TN-panel dat in je monitor zit? Vind er weinig info over terug op de Dell-site. M.i. gebruiken alle monitoren uit dezelfde prijsklasse pakweg hetzelfde paneel. Maar vasstaande conclusie kan ik daaruit niet trekken. En uit de naamgeving van Dell geraak ik ook niet veel wijzer.
Heb eigenlijk wel interesse in dit scherm:
http://accessories.euro.d...bsd&cs=bebsdt1&sku=151070
Zou dit hetzelfde paneel zijn als bij jou, uitgezonderd van de grootte dan...
Bron: http://194.169.232.32/cat...F94498389203C6A894996.pdf
Wat betreft UltraSharp/niet-ultrasharp:
Het is dus duidelijk niet de PVA/IPS ultrasharp reeks. Voordeel is wel dat het scherm wel in de ultrasharp deadpixel policy valt. (Premium Panel garantie) Deze garantie is nog een stukje strakker wat betreft dode/hot pixels.
Ik ben nog steeds superblij met dit scherm en ik kan me inderdaad de pluspunten van een hogere resolutie niet echt voorstellen, maar misschien is dat een kwestie van zien. Scherper lijkt namelijk haast niet te kunnen, maar zonder vergelijkingsmateriaal is dat wel heel makkelijk blaten.
Reden: bron toegevoegd
[Reactie gewijzigd door bartvl op 22 juli 2024 17:02]
bedankt voor je reactie.
Mmh, nog niet van gehoord, die 102% kleurweergave. Betekent dit dan dat dit een "beter" scherm is dan het jouwe of zie ik dat te "simpel"?
groeten
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
:strip_exif()/u/68631/vogel.gif?f=community)
/u/201019/George_50_50.png?f=community)
:strip_exif()/u/203678/1098684_t.gif?f=community)