Cooler Master N300 (Closed) Review

Foritain 25 november 2013, laatste update op 25 november 2013, 13.690 views

Cooler Master N300 (Closed)

Pluspunten

• Erg goede prijs
  • Ziet er prima uit
  • Degelijke afwerking
  • Voelt stevig aan
  • Geen poes-pas
  • Goede koeling dmv 2 stock fans
  • Voldoende inbouwopties voor de meeste systemen
  • Lekker breed voor grote tower koelers.
  • Acceptabele geluidsproductie, echter goed in z'n prijsklasse
  • Toch wat kabelmanagement in een budget case

Minpunten

• Geen volwaardig kabelmanagement
  • Slechts 1 SSD of 2.5" plekje
  • Geen uitneembare stoffilters.
  • Ventilatie aan alle zijden dempt geluid weinig.
  • Geen hersluitbare plaatjes op de expansion slots
  • Gebruik van een radiator in de top fan plekken kan compatibiliteitsproblemen geven

Review: Cooler Master N300

Koeling
Geluidsproductie
Stoffilters
Alternatieven

Beste (mede)tweakers, wederom tijd voor een case-reviewtje, deze keer van de Cooler Master N300. Iets wat de meeste van jullie ongetwijfeld bekend zou voorkomen, is dat wanneer je nogal gek van computers bent, je er constant vragen over krijgt, of verzoekjes krijgt te helpen met een nieuwe te maken. Nu was dat dus weer het geval, en ging ik op zoek naar een leuke, degelijke, budget case om een pc’tje in te huisvesten. Ondanks dat ik in onlangs de review van de CM Silencio 652 concludeerde dat ik graag een paar tientjes meer in een case steek om de voordelen van een mid/high end case te krijgen, blijft er natuurlijk een grote vraag naar goedkopere kasten, en is het budget vaak gewoon niet voldoende om meer te veroorloven.

De eisen waren eigenlijk eenvoudig:
- Zeer goedkoop
- Wel degelijk,
- Nog niet zot gereviewed (nou ja, een eis van mij dan ;) )
- ATX ivm mogelijke toekomstplannen.

Na goede ervaringen met de budget kasten van Cooler Master, bij de N300 uitgekomen. Een relatief nieuw model met een prijs van onder de 40 euro (Ik heb zelf op 22/11 ¤ 37,- betaald), wat volgens techwebsite-reviews toch een degelijke kast zou moeten zijn. Naast de (Closed) versie zoals in mijn review bestaat er ook nog een (Windowed) versie voor mensen die daar interesse in hebben. Wellicht interessant aan de Windowed versie is dat, als je fan bent van LED verlichting in je case, eventuele leds van de front-fans ook goed door het stalen mesh van de N300 kunnen schijnen, maar verder komt dat in deze review niet aan de orde.

De pc in kwestie zou een relatief eenvoudige kantoor pc worden, echter gezien ik net een leuk overclock setje van AMD had gekocht (met twee verschillende koelsystemen, mocht je je afvragen waarom verschillende foto’s verschillende koelers hebben), leek het mij een idee deze dan maar eerst in de kast te bouwen voor de review, om ook te zien hoe deze kast met een zwaardere setup om gaat.

Specificaties

Deze review gaat over de KKN1 (closed) versie, de KWN1 is de windowed versie, en de KKN2 en KWN2 lijken niet aan ons kikkerland geleverd te worden.

Het uitpakken

Zoals gebruikelijk komt de N300 stevig verpakt binnen, welliswaar zonder de kleuren print van de duurdere cases, kan het mij eigenlijk ook weinig schelen als het een paar centjes spaart. Waar bij mijn recentje reviews een zeer laag gewicht (Silencio 352) of juist zwaar gewicht (Silencio 652) op viel, was de N300 opvallend gemiddeld. Ergens verwachte ik met een goedkopere case een dunner materiaal, en dus een lichtere kast, maar dat viel erg mee. Uiteraard kan je het niet vergelijken met een 80 euro+ kostende 652, maar de N300 maakt direct een degelijke indruk. Je hebt zeker niet het gevoel dat je met een goedkoop product te maken hebt.

Uiteraard moet je de doos op stevigheid testen, de N300 verpakking heeft de test goed doorstaan.

Persoonlijk vind ik de ATX mid-towers wel een mooi formaat, uiteraard ben ik niet vies van mITX systemen, maar als het dan toch een torentje mag zijn, vind ik persoonlijk een ATX kast toch niet verkeerd. Daarnaast is voor de ‘gemiddelde’ gebruiker een eenvoudige mid-size toren al vaak ruim voldoende voor de systemen die zij gebruiken, en het moge dan ook te verwachten zijn dat CM met de N300 een breed publiek wil bereiken. Zo maakt de N300 dan op mij ook een prettige indruk; Het is zeker geen opvallende verschijning, niet groot, niet klein, geen poes-pas, e.d. Maar dat is ook niet de bedoeling bij een kantoor, of eenvoudige thuispc. De bedoeling is dat het er eenvoudig goed, vooral degelijk, en toch afgewerkt uit ziet, en dat heeft de N300 goed voor elkaar. Wat mij op viel in vergelijking met de “stock” fotos, is dat de kast in werkelijkheid een wat meer matte, en wat diep-zwartere uitstraling heeft, ondanks dat het soms lastig is vast te leggen op foto’s, ziet het geheel er zeker niet cheapie-plastic uit zoals soms gebruikelijk is in de onderste regionen van de pricewatch.

Full-res foto zal ik aan het einde toevoegen, maar de case maakt duidelijk direct een degelijke indruk.

Je kan ook goed zien dat het om een Cooler Master gaat, hij doet mij wat denken aan de CM 690 II/III, maar dan in zeer eenvoudige vorm. Anderzijds lijkt het binnenwerk (daarover straks meer), vrijwel een kopie van de Force 500, met uitzondering van dat de voeding nu onderin zit. Uiteraard blijft er altijd een persoonlijk/subjectief aspect, wat de één mooi vindt hoeft de ander niet mooi te vinden, maar persoonlijk denk ik dat de N300 een zeer neutraal, en breed inzetbaar uiterlijk heeft.

De materialen voelen prima stevig aan, even als bijvoorbeeld de Force 500, terwijl de goedkopere elite (bijv 342, 343) opmerkelijk goedkoper aan voelden. In tegenstelling tot de kunststof Force500 heeft en N300 een stevig kwalitatief stalen mesh aan de voorkant, dit vind niet iedereen mooi (persoonlijk vind ik de grote mesh van bijvoorbeeld de Fractal Core 1000 ook verschikkelijk), maar deze voelt zeer degelijk, en met zijn fijne constructie vind ik het best aardig om te zien, en is het ergens ook weer wat luxe ten opzichte van het plastic wat in deze prijsklasse gebruikelijk is. Direct zal het de meesten opvallen dat er flink wat gaten voor koeling aan de buitenkant te zien zijn. Ik zet daar zelf mijn vraagtekens bij, gezien eenvoudige systemen voldoende hebben aan een een 1 a 2 fan stock setup, en dus die gaten niet vullen, en systemen met een grotere investering in componenten en koeling, m.i. eigenlijk niet in een budget case horen te zitten. Maar er zal wel vraag naar zijn vermoed ik? Overigens lijkt het wellicht alsof je door de pc kijkt op sommige foto’s, dit komt voornamelijk door dat wanneer de case open is, er licht van buiten achter valt. Eenmaal met de pc dicht valt dit praktisch niet op.

Afwerking is ook prima in orde, zowel de stalen als plastic delen, frontpanel met 1x usb 3.0, 2x usb 2.0 lijkt mij voldoende, echter is op de foto duidelijk te zien waar eventueel een 4e usb poort zou passen, wellicht wat jammer om te zien, maar ik ken gelukkig geen gebruikers die zelfs al 3 usb poorten voor gebruiken, laat staan 4. Op de CM website staat wel een productcode (KKN2 ipv KKN1) welke wel 4 usb poorten heeft, echter lijkt deze vooralsnog niet in Nederland te krijgen. Verder voelen de aan/uit- en reset knop prima, en valt er dus niet veel negatiefs op te merken.

Wat betreft de toebehoren is het allemaal vrij standaard. Voldoende schroeven, tie-wraps, stand-offs voor het mobo met een opzetstukje om ze eenvoudig te monteren. Ook voldoende schroeven voor eventuele extras, zoals extra case fans voor in, welke bijvoorbeeld van langere schroeven gebruik maken. Uiteraard krijg je een handleiding welke in deze koude dagen wellicht een klein momentje van extra warmte uit de open haard kan betekenen.

Wat een leuke plus is, is dat de case met standaard met twee ventilatoren komt, iets wat zeker niet gebruikelijk is in deze prijsklasse. Een 120mm voorin als intake, en een gebruikelijke 120mm achter als out. Ondanks dat het veelal niet nodig is, is het zeker een leuke extra, en in andere gevallen kan het al weer een paar euro schelen. Anders dan in eerdere CM cases, zijn de ventilatoren doorzichtig-zwart van kleur, wellicht weinig zinvol, maar wel leuk om te zien. Het gaat om Cooler Master Sickle Flow 120mm fans, welke volgens de stats prima presteren, en in de praktijk vooral ook prima stil kunnen zijn.

Het binnenwerk ziet er keurig uit, basic, maar functioneel. Afwerking is weer goed, geen scherpe randjes of oogjes. Het spuitwerk is wederom prima voor elkaar, alles ziet er strak zwart uit. Tool-less installatie opties direct zichtbaar voor 2x 5.25” extern, 1x 3.5” extern, en 2x 3.5” (HDD) intern. De 3.5” externe bay blijf ik overigens als een grote plus zien, aangezien veel gebruikers toch nog van een kaartlezer gebruik maken. Helaas, maar niet heel onverwacht, krijg je in de N300 geen standaard SD kaart lezer zoals in de Silencio reeks. Andere klein minpuntje vind ik de afsluiting van de PCI-E/PCI sloten, wanneer je ze open maakt voor het gebruik van een dikke GPU, en je wisselt later naar een kleiner model, dan blijf je met een gat zitten. Uitneembare en terug-plaatsbare stalen plaatjes waren een plusje geweest in tegenstelling tot deze “druk-ze-eruit” plaatjes. (Gelukkig heb ik aan onzinnige pc parts geen gebrek, dus was het te overzien). Maar daarmee lijkt de N300 toch bedoeld voor de niet-tweakende, maak-een-systeem-en-laat-het-zo (hooguit een GPUtje er op een later tijdstip bij) gebruikersgroep.

Maar al met al een goede eerste indrukken.

Inbouwen

Als je naar de foto’s kijkt zal je vermoedelijk tot dezelfde conclusie komen als ik bij het openen van de case: eitje. Er is voldoende ruimte voor een ATX bordje, voeding gaat eenvoudig onder in, ODD schuif je er in, zo ook een eventuele 3.5” cardreader, en eventuele HDD’s gaan even eenvoudig. Geen verwijderbare HDD drive bays of iets dergelijks, maar met een maximale lengte van 320mm voor een GPU (of meerdere) is dat ook niet noodzakelijk. De hele basis van het systeem inbouwen loopt dus eigenlijk zeer voorspoedig, en voor 99% van de systemen blijft het daar ook gewoon bij.

Moederbordje erin...

Voldoende ruimte om 3rd party koelers te monteren zonder later het mobo te hoeven verwijderen.

Er kwamen helaas wel een paar kleine minpuntjes naar voren, die voor bepaalde situaties wel gevolgen kunnen hebben. Allereerst is er standaard plaats voor 1 SSD of 2.5” HDD, eventuele extra’s moeten met een bracket, dan wel tape worden geplaatst. Nu zal 1 SSD wel voldoende zijn in de meeste gevallen, echter als je dit vergelijkt met bijvoorbeeld de kleinere Silencio 352 of de N200, zie je dat tig SSD’s op meerdere plekken op leuke wijze kunnen worden geplaatst. Het moge duidelijk zijn dat de N300 van binnen gebaseerd is op de eenvoudigere (iets) oudere cases van CM, zoals de Force 500, waar enkele andere nieuwe modellen geheel nieuw zijn ontworpen. Praktisch zelden een nadeel, maar toch een beetje jammer als CM tegelijkertijd met (ca. even) nieuwe modellen laat zien dat het ook anders kan.

SSDtje erin... Helaas dus maar 1 standaard plekje voor.

Het tweede, en in mijn geval grootste probleem, zat hem in de ruimte boven in de kast. In grote letters op de doos staat overigens dat er ondersteuning is voor 2x 240mm radiatoren, dus, waarom dat niet testen? Nu ben ik eigenlijk gewoon heel ouderwets, en heb ik zelden iets met waterkoeling gedaan, echter leek het mij leuk de nieuwe closed-loop setjes weer eens een kans te geven (mijn eerdere ervaring daar mee enkele jaren geleden was van korte duur, gezien de pomp van toen een pestherrie maakte).

Hoe dan ook besloot ik de nieuwe, super-goedkope CM Seidon 120V een kans te geven (review volgt in de komende dagen). Gezien de N300 met twee prima stock fans komt, wou ik deze te laten hangen, en de 120mm radiator en ventilator van de Seidon 120V boven de CPU te hangen. Dat bleek echter weinig succesvol zoals je op de foto’s zult zien. Waar een luxere kast een ruimte tussen de top van het moederbord, en de top van de case heeft voor kabel management, zit in de N300 het moederbord praktisch tegen de top van de case aan. Dit resulteerde op mijn moederbord (FM2A88X Extreme4+) dat wanneer ik de 8 pin kabel voor de CPU aansloot, ik de fan niet meer kon monteren (of andersom). Anderzijds gebeurde hetzelfde boven de RAM sloten, waarbij mijn normaal-hoogte RAM, ook in de weg van de ventilator kwam. Oftewel, dilemma. Ik kon dus 4 dingen doen:
- Mijn CPU niet van stroom voorzien. Scheelt wel kabels wegwerken, maar praktisch niet ideaal als ik de pc ook wil gebruiken.
- Low-profile (en dan –echt- low profile) RAM pakken, en de radiator naar de voorkant verplaatsen. Echter zou dan het logo op de cpu ondersteboven staan, gezien de kabels van de koeler niet heel flexibel zijn.
- Een ander moederbord pakken met de 8 pin op een andere plaats. Maar die had ik niet tot mijn beschikking, en de meeste bordjes hanteren dezelfde plaats voor de cpu voeding.
- De rear casefan verwijderen, en de waterkoeling daar plaatsen.
Uiteindelijk voor het laatste gekozen. Uiteraard is het een prima oplossing, maar het is wel iets om te onthouden als je aan de N300 begint met het idee om waterkoeling in de bovenkant te gebruiken. Ik blijf erbij dat iemand die echt gaat investeren in een extreme koeling, beter iets meer uit geeft voor een case, dus echt puntenaftrek kan ik de N300 persoonlijk niet geven, maar de ervaring was wel het delen waard. Overigens waren de prestaties van de waterkoeling met het rad achter zo goed, dat er ook weinig reden was om de stock fan te laten hangen.

De cpu power is hier zichtbaar niet bruikbaar, ook niet als je eerst de cpu aansluit, en dan de fan wil monteren gaat het niet.

Het CPU blok moet je voor de fan monteren, maar deze foto geeft aan hoe ver onder en dicht op de fan en rad de fan aansluiting, en dus ook de cpu aansluiting, zit.

Zo had het er dus uit moeten zien, als het mobo de cpu power elders had zitten.

Dan maar zo opgelost...

De beperkte ruimte boven stak overigens iets later nog even z’n kop op, toen wanneer ik de Scythe Mugen 4 wilde installeren (wederom, review volgt asap), dat ook iets lastiger liep dan noodzakelijk. Bij het gebruik van standaard clips waarmee de meeste ventilatoren aan een cpu heatsink worden geklikt, is enige ruimte tussen de bovenkant van het mobo en de bovenkant van de case wel prettig, bij een gebrek aan ruimte zoals hier, is het meteen een stuk meer pielen.

Zoals je kunt zien is er ruim voldoende ruimte om grote cpu koelers in te bouwen, de Scythe Mugen 4 is geen kleintje, en past ruim.

Maar wederom, voor het gros van de systemen is de N300 kinderlijk eenvoudig. En het probleem met de waterkoeling is niet inherent aan de N300, maar aan elke case waarbij de top direct boven het moederbord zit.

Kabelmanagement

Zoals uit het bovenstaande, en de foto’s dusver, duidelijk mag zijn is dat er slechts (zeer) beperkte ruimte is voor kabelmanagement. Zo is er bijvoorbeeld geen ruimte achter het mobo-tray, en zullen kabels zoals de cpu power dus voorlangs moeten lopen. Er is echter wel iets van ruimte, uitgaande dat je de plaatsen voor 2x 120mm, of 1x 240mm koeling aan de zijkant van de HDDs niet benut. Deze ruimte kan dan worden gebruikt om enkele kabels toch wat te verbergen en uit de airflow te houden.

De ruimte van de optionele extra koeling functioneert prima als kabelgoot.

Het grote voordeel is dat dit dus eenvoudig te realiseren is, en tegelijkertijd zeer effectief in het behouden van de airflow; het praktische voordeel van kabelmanagement. Uiteraard is het grote nadeel dat het er niet heel strak uit ziet, iets wat toch een overweging is wanneer je bijvoorbeeld een windowed N300 koopt. Maar, zeker na het bouwen van enkele Silencio kasten, kan ik het stiekem toch wel waarderen dat de kabels in de N300 in ieder geval vlot zijn “weggewerkt” binnen de mogelijkheden van de case.

Zo zou het er dus uit kunnen zien. SATA en 1 modulair kabeltje voor de stroom aan de SSD ontbreekt, maar het geeft een aardig beeld van hoe het resultaat kan zijn met welgeteld 1 tie-wrap. Uiteraard kan het eenvoudig nog wat mooier met een paar minuutjes extra.

Koeling

Met twee standaard ingebouwde, prima krachtige, en toch prima stille case fans ben je eigenlijk voor de meeste setups direct klaar. Mocht enige extra airflow nodig zijn kan je eenvoudig een extra 120mm intake voor in plaatsen, en een extra (of twee) 120mm out boven. De extra 2 plaatsen voor 120mm fans aan de zijkant van de HDDs schat ik overbodig, zeker gezien de intake fans voor al vol op de HDDs staan, en gaan ook ten koste van wat gemak en opties voor het kabelmanagement.

De twee stock fans, bevallen mij zeer goed, en zien er nog aardig uit ook.

Verder moge het van de foto’s duidelijk zijn dat de N300 geen afgedichte case is, oftewel van isolatie is geen sprake. Praktisch is er dus weinig bezwaar om de N300 te gebruiken voor warmte-monsters.

Naast de eerder genoemde problemen met de waterkoeler zijn er eigenlijk weinig op of aanmerkingen over te maken. Mijn test-systeempje van een 760k (op 4.5ghz) met een 660Ti blijft prima op temperatuur, echter heb ik deze set in geen andere case gehad, dus vergelijking is lastig. Maar als gebruikers-ervaring lijkt het mij voldoende te stellen dat je in de praktijk geen koel-prestatie-problemen zult tegenkomen met de N300 in combinatie met gangbare setups, en dat andere zaken eerder beperking zullen vormen van prestaties bij extemer overclocken, zoals bijvoorbeeld de CPU koeler of de GPU koeler.

Geluidsproductie

De geluidsproductie is wat dubbelzijdig. Welliswaar is de materiaalkeuze prima, en hoor je merkbaar verschil bij het plaatsen of verwijderen van de zijpanelen, echter de case zelf is flink geventileerd, en geluid kan dus relatief eenvoudig ontsnappen. De geluidsproductie is dus zoals gebruikelijk afhankelijk van je eigen setup. Ik heb de N300 met verschillende setups getest om wat verschillen aan te geven, zowel Intel als AMD met stock koelers, met de Mugen 4, Seidon 120V, een actieve GTX660Ti en een passieve GT210. Ik doe dit vanuit een praktisch gebruikersperspectief, oftewel case dicht, <1m afstand tussen de pc op de vloer, en mij op mijn stoel (been tegen de kast, zoals in veel opstellingen gebruikelijk zal zijn). Zoals ik in eerdere reviews ook aan gaf, ben ik redelijk alert op, en snel geirriteerd door pc-geluiden, zeker nu anno 2013 een fluisterstille pc niet lastig te maken is.

- De degelijke constructie zorgt dat er niets rammelt of trilt, wel een vereiste uiteraard.
- De stock fans zijn erg stil bij lage RPM, en ook bij 2000RPM zijn ze eigenlijk niet hinderlijk, maar uiteraard wel hoorbaar. Vervangen is m.i. geheel overbodig.
- Met stock cpu fans komen deze (vooral bij load, en bij AMD erger dan bij Intel) al vlot boven de zeer stille stock case fans uit. Zowel voor mijn Intel als AMD stock test.
- Een 3rd party koeler is dus een leuke toevoeging, maar de stock case fans zijn, wanneer de prestaties het vereisen, wel hoorbaar, een winst door een (relatief)dure, superstille koeler als mijn Mugen 4 PCGH gaat dus wellicht wat verloren, en een wat voordeliger model zou een prima geschikte optie zijn.
- Mijn GTX660Ti (stock model) blaast flink, en enige geluidswinst door welke extra cpu koeler dan ook, en het voordeel van degelijke stock fans, kan verloren gaan. Zorg als je voor een losse GPU kiest voor model met een goed stille koeler, uitgaande dat je een stil systeem wilt.
- Desondanks dempt de case toch aardig wat, dat bij het uitzoeken van relatief, maar niet geheel stille onderdelen, de geluidsproductie voor de gebruiker zeker binnen acceptabele grenzen blijft. Mocht je echter echt geheel onhoorbaar systeem zoeken zoeken, overweeg dan een gesloten, gedempte case, in plaats van de geventileerde N300.

Gezien de ventilatie en de degelijkheid presteert hij boven mijn verwachting voor deze prijs. Prima voor een eenvoudige pc, stiller dan het gemiddelde OEM systeem bij de grote winkels, en eigenlijk vergelijkbaar met veel populaire niet-gedempte cases van rond de 50 euro of meer. Maar voor de echte stilte liefhebbers zijn er betere oplossingen, uiteraard voor een meerprijs.

Stoffilters

De N300 ontbreekt afneembare stoffilters, wederom binnen de verwachting gezien de prijs, echter als fanatieke pc gebruiker toch wel een gemis. Persoonlijk ben ik van mening dat een paar euro voor een degelijke stoffilter setup zeer de moeite is, maar dat vereist een voorkeur voor kwaliteit boven budget gerelateerde afwegingen. De N300 heeft wel een extra fijn rooster bij zowel de PSU-intake als het voorpanel, om vuil en stof tegen te houden, maar hoe dat in de praktijk gaat werken kan ik helaas nog niet beoordelen. Het schoonmaken vereist, gezien het geen afneembare filters zijn, de pc op zijn kant te zetten voor de PSU intake, en het voorpanel te verwijderen voor de front intake, iets wat overigens wel eenvoudig gaat zonder eerste de zijpanelen er af te hoeven halen.

De onderkant van de PSU, met zichtbaar fijn rooster.

Welliswaar niet geheel scherp, maar toch zichtbaar: het fijne rooster achter het stalen mesh aan de voorzijde van de case.

Alternatieven

Cooler Master lijkt, na een korte blik op de pricewatch, vooral concurrentie vanuit zijn eigen lineup te hebben. De N300 is echter een no-nonsense case, en veel andere CM cases hebben redelijk was poespas. Soberheid hou ik dan ook in gedachten bij het overwegen van alternatieven.

De m.i. serieuze echte concurrent van buiten af, waarbij ik de Alpha (extra koelopties) en Beta even samen reken. Iets goedkoper, maar met 1 fan, met 2 fans zou je grofweg hetzelfde uitgeven. Zowel BitFenix als de N300 hebben slechts zeer beperkt kabelmanagement, voldoende koeling, vergelijkbare inbouw opties, degelijke kwaliteit en afwerking. Ik zou zeggen dat een voorkeur voor de looks van CM of BitFenix voldoende is om de één of ander te overwegen.

Plak een ander frontje op de N300, verplaats de voeding naar boven, haal 1 ventilator er uit en haal een paar euro van de prijs, en je hebt de Force500. Je verliest dus de koelgaten boven, maar een afgesloten bovenkant heeft andere voordelen. Praktisch ben ik voorstander van de voeding onder in, zeker naarmate extra koeling van belang is (lees, zwaardere game-systemen), maar als je voorstander van de looks bent is de Force500 nog altijd een prima kast.

De N200 klinkt als het kleinere broertje van de N300, en heb ik helaas nog geen ervaring mee. De voornaamste overweging is of je als gebruiker wel daadwerkelijk een ATX kast nodig hebt, of dat het ook een mATX mag zijn. Persoonlijk vind ik het prijsverschil van een euro de moeite niet, en de ATX N300 toch net even mooier, van formaat en uitstraling. Echter de N200 is dus kleiner, zal voor eenvoudige systemen even goed voldoen, en kan eventueel wel meer 2.5” drives kwijt.

Mocht mATX dan toch voldoen, krijg je voor ca een tientje meer geluidsdemping en een SD kaart lezer ingebakken. Ik vind vooral de demping de moeite, en een losse cardreader kost ook weer een paar euro als je die nodig hebt. Anderzijds als de N300 als eenvoudig internet pc’tje gebruikt wordt, met de cpu zelden belast, zal ook deze al voldoende stil zijn voor in de woonkamer.

Wederom mATX. De populaire Fractal, met een vergelijkbare prijs. Een stille koeler, maar slechts 1. Materiaal van de duurdere Fractals is uitstekend, maar persoonlijk ben ik niet zo te spreken over de materialen van de Core 1000. Echter hij wordt vaak gesuggereerd vandaar dat ik hem in dit lijstje mee neem. Ik ben van mening dat de N300 een betere optie is, echter ben ik misschien wat extra beinvloed omdat ik de Core 1000 gewoon niet mooi vind.

Dat je voor 35 a 40 euro geen perfecte case gaat vinden lijkt mij logisch. Wat mij echter ook redelijk lijkt is dat wanneer je een case zoekt voor een eenvoudig systeem, dat dat geen vermogen hoeft te kosten. Ik vermoed dat er een flink aantal gebruikers zijn die simpelweg een degelijk uitziende, stevig aanvoelende, en goed afgewerkte case willen hebben, die voor hen voldoet. Welliswaar zijn deze gebruikers niet de actieve tweakers, maar wel de familieleden, vrienden of kennissen. De Cooler Master N300 lijkt dan ook uitermate geschikt voor die gebruikersgroep.

Achteraanzicht met complete pc. SSD ontbreekt gezien die op dat moment het andere setje aan het installeren was.

Je kan er uiteraard prima een game-systeem in kwijt, maar de gamers met zwaardere game-pcs in mijn omgeving geven toch graag een tientje of twee meer uit voor een case met o.a. echte kabelmanagement. De N300 lijkt dan ook wel graag een echte game-case te willen zijn met zaken als “support for 2x 240mm Radiator!”, maar ik kan mij lastig een situatie schetsen waarbij ik een N300 zou kopen met 2 (dure) 240mm rads (En daar laat ik mijn problemen met de 120mm rad boven in maar even buiten). Daarnaast lijkt de N300 daarbij te vergeten wat hij gewoon erg goed doet: Kwaliteit en degelijkheid leveren voor een zeer scherpe prijs.

Daarnaast is de koeling gewoon prima, kabelmanagement zeer beperkt maar voldoende voor eenvoudige tot middenmoot game-systemen, en is zelfs de geluidsproductie niet verkeerd voor de prijsklasse. Ik blijf van mening dat een paar tientjes meer voor pure stilte de moeite is, maar dat is een afweging die iedereen zelf moet maken.

De N300 met een redelijk game-pc'tje erin, staat m.i. niet verkeerd.

De N300 zal ongetwijfeld de go-to budget ATX case worden op het aankoop advies forum, en dat kan er bij mij ook prima bij in. Perfect is hij niet, maar het is gewoon een prima uitziende, breed inzetbare, case met welliswaar weinig spannends, maar ook geen valkuilen. Oftewel een eenvoudig behaalde 4 sterren gebaseerd op zijn kunnen. Wanneer je echter de lage prijs er bij in neemt, en wanneer je niet in staat bent meer uit te geven aan een case, is de N300 zeker aan aanrader.

En dan nog twee foto'tjes van wat groter formaat voor de liefhebber, klik de thumbnails voor de grotere versie.

Als je deze review leuk vindt, kijk dan ook even bij mijn andere reviews. Ik heb er pas een handje vol gemaakt, echter zullen daar ongetwijfeld meer bij komen de komende weken en maanden.

Heb jij ook een Cooler Master N300 (Closed)?

deze review heeft me overgehaald om deze kast te kopen :)
Hah, leuk dat de review niet alleen wordt gewaardeerd, maar ook behulpzaam is :) Bedankt voor de reacties.
Deze kast aangeschaft voor het bouwen van mijn PC. Je review is fijn om te lezen en gaf mij ook de informatie die ik nodig had om mijn SSD te plaatsen;)! Het enige waar ik dus ook tegen aan loop is dat al de kabels toch lastig weg te werken zijn. Het geklooi om al die kabels op de juiste plek te krijgen was ook al aardig stoeien!

Sluit mij er wel volledig bij aan dat dit een prima kast is voor wat je er voor betaald!
Dank je :D

Kabelmanagement is inderdaad niet ideaal, maar ik kan ook even geen kasten bedenken die dat nu echt beter doen voor dit geld. Ik zou zeggen met dergelijke instappers: vlot met tie-wraps uit de airflow, en klaar! :D
Ja dat is zeker de oplossing! Moet ook zeggen dat ze aardig gul waren in het leveren van tie-wraps zeker een stuk of 20! Dus dat is een fijne bijkomstigheid! :)
Geniale Review!

Misschien aparte vraag maar ik wil aan de voorkant bij de HDD's een 2e fans plaatsen, ik heb alleen geen idee hoe ik daar bij kom, iemand een idee? :$

Grtz Marco
Dank je!

Zijpanelen er af halen, dan zie je vanzelf hoe de voorkant vast zit. Volgens mij trek je hem dan zo los.
Klopt is met beleid los te trekken en weer vast te klikken!
Keurige review, met duidelijke foto's! +3 is wel op z'n plaats hier.
Een goede review. Leest lekker weg en voldoende foto's.
Jou bevindingen geef je prima weer.
Tevens ga ik de kast kopen na het lezen van je review..
Top! _/-\o_

[Reactie gewijzigd door peatron op 7 december 2013 23:50]

Dank je, dergelijke complimentjes zijn natuurlijk erg leuk! En daar doen we het natuurlijk voor. Verder geeft het voldoende voeding om lekker door te blijven gaan.. volgende kastje staat inmiddels op tafel ;)
Top review! Lekker uitgebreid met mooie en scherpe foto's. Bovendien prettig om te lezen, ga zo door!
Dank je! :D Zal ik zeker doen, heb weer wat dingetjes staan :D
Hey, het maakt dus niet uit dat de SSD de kast aanraakt?
Geweldige review +3 _/-\o_
Door deze review zou ik ook graag deze kast willen hebben.
Alleen ben ik opzoek naar een kast waar ik mijn waterkoeling voorin kan zetten en ik heb zoon vermoeden dat de waterkoeling niet tussen de HDD bays gaat passen.

Heb trouwens al meer revieuws van je gelezen en hoop er nog meer tegen te komen :D.

[Reactie gewijzigd door bistop1212 op 20 december 2014 01:17]

Beetje laat, maar dank je! :D

Om rads voorin te plaatsen.. tja, het zal wel op te lossen zijn met veel geduld en mogelijk een dremel, maar ik denk dat je dan toch beter wat luxere kasten op kan zoeken. Inmiddels al gekozen?
Ik heb de helft van het HDD rek uit de kast geknipt en had een H80i geplaatst op mijn videokaart maar dit leide tot een defect en ik heb nu geen waterkoeling meer.

De resultaten waren wel zodanig goed dat ik het weer wil proberen zodra deze nieuwe kaart weer wat ouder is (R290 GPU van 85 graden naar 60 graden en VRAM van 80 naar 85).
Ouch, altijd jammer als mooie dingen kapot gaan.

Overigens is 85 C niet eens zo onaardig voor een r290!
Srry gaat om een gigabyte r290 windforce daar zit standaard nogal een groote cooler op.
Ik heb die niet gereviewed, maar wel getest en in mn GPU-review lijstje staan.

productreview: MSI GeForce GTX 980 4GB GAMING 4G review door Foritain

Ik kwam op 84 C met best een leuke case (Silencio 652), dus jouw 85C in een N300 vind ik dan ook best keurig. Fris is anders natuurlijk, maar voor die kaart blijft het geen extreme temp.
Wat een prachtige review, ik zit alleen nog met één vraagje: de N300 of de Bitfenix Comrade? Aangezien je met beide hebt gewerkt, leek me dit een geschikte vraag voor jou!
Een review uit de oude doos (inmiddels) :D

De N300 voelt wat steviger, het staal is net even beter, je krijgt er ook 2 ventilatoren bij en het mesh biedt meer voordelen voor koeling. De Comrade heeft niet van dat belabberde HDD inbouwen, mindere koeling, maar is wel duidelijk iets stiller.

De verschillen zijn klein genoeg om te zeggen dat je kunt kiezen voor welke je het mooiste vindt, maar wellicht is het handig om te delen wat je in wil gaan bouwen. Blijft het eenvoudig en met een leuk setje HDDs dan is de stillere Comrade wel prettig, ga je voor wat meer prestaties (stevige GPU of zware CPUs) dan komt de koeling van de N300 weer tot zijn recht.
Zou een i5-4460 en een MSI Radeon R9 280x goed met deze case gaan?
Ik vroeg het me zomaar af, in DAA wordt namelijk in goedkope builds altijd de N300 aangeraden. De bitfenix is echter beter gereviewd bij de buren (HWI).
Ik meen dat bij 1 van de eerdere DAA's deze review ook aangehaald werd. Dat is het punt met CM en hun instapmodellen: het is praktisch altijd een veilige keus. En dat doet echt niets af aan het merk en hun producten, dat is de realiteit. Zeker bij een DAA waarbij iemand misschien toch kiest een wat zwaardere GPU te plaatsen is meer koeling het veilige advies, en de N300 is een betaalbare, degelijke, en prima koelende kast.

De serieuze concurrentie voor beide komt denk ik eerder uit het mITX segment, want 'eenvoudige' builds die zich op budget cases richten hebben vaak helemaal geen ATX-ruimte nodig, al zal je wanneer je hard op centjes let niet om een mATX bord heen kunnen, en daarbij praktisch altijd een ATX behuizing. Voor budget builds waarbij elke euro telt kom ik toch vaak nog bij de Silencio 352 uit, omdat deze een SD-kaartlezer heeft, nog stiller is, kleiner is, en degelijke filters heeft, en meestal lukt het mij dan wel mensen te overtuigen die 10-15 euro meer uit te geven (of <10 als je een SD kaart lezer sowieso wilt, die kosten anders ook geld)

[Reactie gewijzigd door Foritain op 17 oktober 2014 18:10]

Als je de case nu nog eens zou reviewen, zou je dan nog steeds zo positief zijn of ben je al dingen tegen gekomen die je eerder nog niet zag, maar waar je nu niet tevreden over bent?
Hoi,

Er is niets veranderd, maar gezien een case in de meeste gevallen (Zoals ook deze) gewoon neer zet en er weinig mee doet veranderd natuurlijk ook weinig aan de situatie. Enige wat ik zou kunnen bedenken is dat een case snel krast (niet het geval, tis tenslotte een stalen voorkant), of dat ventilatoren snel meer geluid gaan maken (schat ik voorlopig onwaarschijnlijk, dat zal je echt pas na jaren echt kunnen beoordelen, maar CM kan volgens mij wel ventilatoren maken :D).

Dus neu, geen veranderingen tov het moment van schrijven :)