Tweakers zegt: 8,5

Specificaties Small form factor, 6 interne + 2 externe bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Silencio 352 Review

Foritain 2 november 2013, laatste update op 28 januari 2016, 15.966 views

Cooler Master Silencio 352

Een compacte mATX case met geluidsdemping en een adequate stock koeling. Voldoende voor praktisch alle budget tot mid-end systemen, let wel op de cpu koeler hoogte en het kabelmanagement is wat krap. Al met al een uitstekende prijs-prestatieverhouding.

Pluspunten

• Strak design
  • Keurige afwerking
  • Kwaliteit dik in orde
  • Geluidsdemping
  • Klein formaat
  • Ruime inbouwopties
  • Prima frontpanel
  • Zowel glans als mat leverbaar

Minpunten

• Ruimte kabelmanagement niet heel luxe
  • Goed opletten dat je 3rd party cpu koeler past
  • Voor stilte zorg dat de ventilatoren niet op 100% draaien.

Review: Cooler Master Silencio 352 (Hoogglans versie)

pricewatch: Cooler Master Silencio 352

Beste (mede)tweakers, gezien de positieve reacties op de vorige reviews, besloten een nog een review te maken, deze keer over de Cooler Master Silencio 352. Met deze case ga ik een eenvoudige huis-kantoor-keuken pc maken, zonder game doeleinden. Dat hield in, warmteproductie is geen issue, maar uiteraard zijn stilte en een strak design zijn een grote plus. Daarnaast is het leuk om een review te doen van een vrij recente case, zonder reviews, die voor veel gebruikers een goede optie zou kunnen zijn.

Met een prijs van ca 50 euro lijkt deze case veelbelevond, geluidsdemping, een strak uiterlijk, Cooler Master kwaliteit, en vooral: een echte mATX case, in plaats van een ATX case. Voor eenvoudige systemen zijn ATX borden overbodig, echter de meeste cases zijn behoorlijk groot om deze wel kwijt te kunnen. Deze Silencio 352 is echter een keurig klein kastje, welke alsnog meer dan voldoende inbouwmogelijkheden heeft. Degelijke pure mATX cases zijn vrij zeldzaam en vaak prijzig (Bijv. de bloedmooie Corsair 350D, maar voor wat verder een budget pc zou worden leek mij dat wat te gek), en de Silencio 352 lijkt een mooie aanvulling in het mATX-case-voor-een-normaal-bedrag segment. Gezien mijn huidige home-server draait in een Silencio 550, en ik daar erg blij mee ben, lag het voor de hand om deze case eens te kopen.

Belangrijk punt: Zoals je in de specificaties ziet zijn er 2 SKU codes voor dit product, de SIL-352-KKN1, en de SIL-352M-KKN1. De meeste shops voeren op dit moment nog enkel de M versie, oftewel de MAT zwart afgewerkte voorkant. Ik kan het niet met 100% zekerheid zeggen, maar het lijkt er op dat de matte versie de hoogglans versie volledig vervangt, gezien hoogglans momenteel lastiger te krijgen is. Deze review betreft echter de hoogglans versie, als de case je bevalt, maar het glanzende je er van doet afzien, er is dus een matte variant eenvoudig en ruim verkrijgbaar.

Gezien ik in de avond met de case begon, en hem in de morgen had af gemaakt, zal je wat verschillen tussen de kleuren en belichting van de foto’s zien, echter vind ik de zichtbare verschillen eigenlijk ook wel leuk om te zien.

Het uitpakken

Zoals gebruikelijk pakt CM de case degelijk in, en bestaat er weinig risico op beschadigingen tijdens transport, weinig spannends dus. Direct bij het uit de verpakking halen valt echter op hoe licht deze case is. Ja, het is een mATX case, maar iemand die wel eens de Silencio 550 (Of bijvoorbeeld een force 500) case heeft gebruikt, zal het verschil direct opvallen. Het maakt het een eenvoudige pc om te verplaatsen, maar je krijgt wel het gevoel dat ze op de materiaalkosten hebben willen besparen. Het verschil in het gewicht in de deur is bijvoorbeeld ook goed te merken naast de 550, het voelt alsof het ca. 1/3e weegt, en dit voelt wellicht wat goedkoper aan.

Hij glanst inderdaad goed, maar ziet er echt super uit.

Zodra de case eenmaal staat is het echter een prachtige vertoning. De uitstraling is luxe, het formaat is perfect voor de meeste situaties, en er zitten een aantal, maar niet te veel, mooie details die hem net even afmaken. Het glanzende deur zal een persoonlijk punt zijn, maar je kan het niet vergelijken met het glanzende plastic van goedkope cases, het is echt een keurig product om te zien. Ik moest even wennen aan het lichte gewicht, en het lichte deurtje, maar als je daar eenmaal over heen bent voelt alles gewoon degelijk aan, en verwacht ik niet dat er op korte termijn een deur van de case af hangt.

Zoals altijd krijg je voldoende schroefjes (in ieder geval voor SSD, HDD en ODD) en tie-wraps, voldoende mobo risers, en een handig opzet stukje om deze goed vast te draaien. Daarnaast krijg je ook rubbere hdd dempers, met verlengde schroefjes, om HDD geluiden te dempen. Keurig dus. Verder krijg je een kapje voor het rooster boven op, wanneer je daar geen ventilator zet, om extra geluid te dempen, en voor een m.i. mooier aanzicht. De handleiding (leest iemand die?) is eigenlijk best prima, maar vrij overbodig gezien het direct duidelijk is hoe je alles in elkaar zet. Wellicht dat de 2 vertikaal geplaatste SSD plekken tegen het mobo tray aan minder direct opvallen.

Het kapje om de top ventilator af te sluiten, wel zo strak gezien die fan vaak niet nodig is. Corsair, let je op? Het lijkt op de foto overigens erg stoffig, echter in het 'echt' was dit nauwelijks zichtbaar.

Bij het open maken van de case krijg je direct een goed gevoel, het ziet er allemaal strak zwart uit, voldoende, maar geen overdreven, koelmogelijkheden, stoffilters bij de intake en bij de voeding, voldoende ruimte voor een dvd brandertje, 4 SSD’s of 2.5” HDDs (keurige en leuke plekken voor montage ook!), 3 HDD’s, of 2HDD’s en een externe 3.5” cardreader o.i.d. Echter de case heeft zelf al een SD kaart reader, dus deze lijkt mij in veel gevallen overbodig. Zelf heb ik gekozen voor een kleine SSD, en 1 HDD voor opslag, naast een DVD brander. Verder kan je eenvoudig praktisch elke video kaart (<355mm) kwijt vanwege de vrije ruimte. Al met al dus ruim voldoende voor veruit de meeste systemen. Let wel even op de maximale CPU koeler hoogte, met 155mm zijn er enkele gangbare koelers welke dus niet zullen passen.

Wat verder opvalt is het geluidsdempende materiaal, het is ruim aamwezig, maar het is aanmerkelijk dunner dan in de Silencio 450 en 550, nu zal CM echt wel hebben onderzocht hoe effectief deze demping is, maar het is een flinke verandering van het foam van de grotere broers. Dat dikke foam bracht ook wat nadelen mee, zoals bij het kabelmanagement, dus bij deze zal dat wel… wacht even... En toen kwam ik dus tot een onverwachte realisatie, waar zijn de kabel management gaten? Er zitten wat gaten naast het mobo, en wat uitsparingen voor tie-wraps, maar dat was het. Nadat ik even op de CM site had gekeken viel mij op dat in de plaatjes daar, de cpu power, Sata, frontpanel, e.d. kabels simpelweg niet te zien zijn. Oftewel dat beloofde niet veel goeds voor de interne afwerking, zeker gezien de Silencio cases voornamelijk over dat onderwerp wat kritiek kregen had ik extra aandacht verwacht, maar daarover straks meer.

Een vrij standaard layout, alles is direct en eenvoudig zichtbaar, het geluids dempende foam is ook goed te zien op de zijpanelen.

Inbouwen

Inbouwen van de Silencio 352 is een eitje. Het is een kleine case, maar de ruimte binnenin is zeker ruim te noemen. Frontpanel komt eenvoudig los en zit niet vast met kabeltjes o.i.d. Beide zijkanten moeten er even af om de HDD en ODD met schroeven vast te zetten, toolless wordt vaak gewaardeerd, maar die paar schroefjes trek ik mij weinig van aan. Voeding onderin is wel te verwachten bij 50e+ cases, en gaat ook eenvoudig. SSD’s gaan met 2 schroefjes keurig in de daarvoor bestemde plekken, 1 horizontaal onder de externe 3.5” bay, 1 horizontaal boven de 3.5” drivebay, en daar tussen 2 plekken voor verticale montage in de vrije ruimte op het mobo tray. Al met al weinig spannends om over inbouwen te schrijven. Het is zo eenvoudig als welk ander systeem dan ook.

In de close-up kan je bij het frontpanel de keurige afwerking goed zien.

2x USB 3.0 en 1x USB2.0 op het Frontpanel, naast een SD kaart lezer, samen aangesloten via 1 interne USB 3.0 aansluiting en 1 interne USB 2.0 aansluiting op het moederbord. Aan te sluiten via nette, zwarte kabels die meer dan lang genoeg zijn om de kabels te lopen zoals je wil.

Koeling

Standaard krijg je 2 120mm fans bij de case, 1 intake voor, 1 outtake bij de CPU. Beide op het mobo aan te sluiten met 3 pin connectors, echter indien nodig krijg je ook voor beide fans een molex adapter mee om het direct op je voeding te zetten, mocht je mobo deze fans niet kwijt kunnen.

Deze stock fans zullen normaliter ruim voldoen, ze zorgen voor een duidelijk aanwezige luchtstroom, en ze zijn ook nog eens redelijk stil. Eventueel kan je een 2e intake voor plaatsen, en een extra outtake boven in de kast (echter dan moet het nette kapje er af, en zie je dus een rooster boven in de case). Ik zou echter verwachten dat een systeem wat dermate warm wordt dat het extra fans nodig heeft, beter in een niet geisoleerde case zou moeten zitten. Al met al prima dus.

Kabelmanagement

Dit is een tricky punt bij de grotere broers van de 352. Zowel de 450 als 550 hebben redelijke kabelmanagement opties, echter staan ze bekend om de krappe ruimte achter de mobo tray. De 352 is wat dat betreft een kleine verbetering, maar echt ruim is het niet te noemen. Mijn eerste reactie over het kabelmanagement bleek gelukkig wat overdreven; Het is niet mogelijk de CPU Power kabel achterlangs te laten lopen, deze moet boven in de case lopen gezien er simpelweg geen gaten boven het mobo zitten, maar verder valt het mee. Het is wel zaak om de kabels aan de achterzijde van de pc niet te veel over elkaar te laten lopen, anders krijg je moeite met het dichtdoen van de case.

Gezien ik het systeem in deze case vlot zal veranderen, heb ik het kabelmanagement even achterwege gelaten. Dit plaatje komt van Overclock3D.net , en laat goed zien hoe je eenvoudig en snel een mooi resultaat kunt krijgen. Credit aan hen.

De foto’s op de cooler master site leken dus meer bewijs van luiheid dan aan gebrek aan mogelijkheden voor kabelmanagement. Helaas ga ik deze computer binnenkort aanpassen dus heb ik niet gek veel tijd besteed aan het wegwerken, maar met een klein beetje aandacht is het zeker mogelijk het netjes te doen, zelfs voor een beginner. Het is wel zo dat de ruimte die vrij is gehouden voor lange grafische kaarten in een relatief groot gat aan de voorkant van de case resulteerd, waardoor er altijd wel wat kabels te zien zijn, voor en achter de mobo tray. Maar het voornaamste is uiteraard de koeling niet in de weg te zitten, en een beetje een verzorgde uitstraling opleveren, en dit is geen probleem.

Ook in de deur is de foam goed zichtbaar, het is ook zeker effectief.

Geluidsproductie

Dit is uiteraard een belangrijk punt voor een product wat Silencio heet. Ik heb geen decibel meter, echter wel een bloedhekel aan luidruchtige computers. Gevoelsmatig test ik een machine op het bureau, als het geluid dan goed genoeg is komt het bij plaatsing onder het bureau dus zeker goed. Gelukkig stelt de Silencio niet teleur.

De twee voornaamste boosdoeners (nou ja, 3 als je een optical drive mee telt, maar hoe vaak gebruik je die nou), zijn normaliter CPU fans en HDDs. Sommige cases hebben luide stock fans, maar de Silencio’s casefans zijn onhoorbaar op de standaard settings, en dus geen issue hier. In de huidige setup bevat mijn Silencio 352 een Pentium G3220 Stock fan, en 1 Western Digital 7200rpm HDD als mogelijke “boosdoeners”.

De Intel stock fan is natuurlijk geen bijzonder stille fan. In een budget case, of met deze case open, is de CPU fan redelijk hoorbaar, en zou het mij storen, echter met de zijkant dicht veranderd het geluid in een rustig en zeer acceptabel geluid van luchtverplaatsing. Zonder bijgeluiden kan je op een meter of 2 horen wel dat hij aan staat, maar hinderlijk is het niet. Als slaapkamer pc zou ik echter wel een stillere koeler plaatsen dan een stock intel fan. Echter gezien de CPU fan naast de outtake zit, welke je natuurlijk niet kan of mag dempen is dit resultaat niet geheel onverwacht.

Wat betreft de HDD ben ik echter zeer over de case te spreken. Standaard krijg je dempers meegeleverd, en het resultaat met demper is dermate goed, dat ik er echt aandachtig moet luisteren of ik de HDD geluiden kan horen. Zelfs zonder demper, met de HDD in de externe 3.5” bay geschroeft, is het geluid duidelijk flink gedempt en zeker niet hinderlijk. Een stillere 5400rpm HDD zal vermoedelijk nauwelijks hoorbaar zijn.

Het verschil met dezelfde hardware in een andere case in zijn klasse (t/m 50 euro) is hoorbaar, en dat is natuurlijk wat je wilt. Als je geen HDDs gebruikt zou je kunnen zeggen dat een goedkope case met een goede CPU koeler een stiller algeheel resultaat kan halen, maar een dergelijke oplossing doet niets aan HDD “geratel”, en deze case doet dat wel. Voor een slaapkamer pc zou ik een 3rd party koeler op de CPU zetten om een nagenoeg onhoorbaar systeem te maken, iets wat met deze case zeker een mogelijkheid is.

De stoffilters zijn eenvoudig te benaderen.

Stoffilters

Kan ik kort over zijn. Gewoon zoals het hoort. Stoffilter voor de voeding, grote stoffilter voor de intake voor. Ik kan de kwaliteit van het filter nog niet beoordelen, echter lijken ze sprekend op de filters van de Silencio 550 en deze doen hun werk uitstekend. Beide filters zijn eenvoudig te benaderen en schoon te maken, oftewel dit frequent doen is geen moeite. Kortom: Stoffilters zoals het hoort.

Modbaarheid

Deze case wordt niet gemod. Het is een vrij standaard formaat case met de gebruikelijke materialen, het is niet meer of minder modbaar dan een andere mid-tower case, wellicht gezien de case een deurtje heeft dat het een iets minder geschikte kandidaat is voor modders. Ik vermoed dat kopers van deze case hem kopen om de no-nonsense uitstraling, en daar niet te veel aan zullen veranderen.

Nog wat aanzichten:

Prijs/Kwaliteit

Ik heb net iets meer dan 50 euro betaald. En ik vind het product wat ik daar voor krijg in orde. Het materiaal voelt wat dunner dan de Silencio 550, of de Corsair 200R, of zelfs de goedkopere Cooler Master Force 500. Maar in de praktijk merk je er niets van, voelt de case verder prima in orde, en krijg je verder een case met vooral veel pluspunten, die in alternatieve cases ontbreken, zoals je bij de conclusie zult lezen.

De Silencio 352 naast de Silencio 550. Een stukje korter, en een stuk lager. Ook de aanpassingen aan het design zijn goed zichtbaar.

Alternatieven

pricewatch: Corsair Carbide 200R Closed
Als je het hebt over een 50 euro case is het eerste wat in mij op komt de Corsair 200R. Een super degelijke case, met een goede uitstraling, en veel inbouwmogelijkheden. De Corsair is echter aanmerkelijk groter, zowel in hoogte als breedte, terwijl deze ruimte vaak niet nodig is. Geluidsproductie ligt ietsje hoger vanwege de hoeveelheid ventilatoropeningen. Als formaat en stilte je lief zijn is de Silencio een betere keus. Algehele kwaliteit vind ik vergelijkbaar, beide zijn degelijk, echter met een geheel andere doelstelling ontworpen. Als een pure game-pc zal de 200R zonder twijfel populairder blijven, echter voor de ‘serieuzere’ consument is de 352 een sterkte kandidaat.

pricewatch: Cooler Master Silencio 450
Deze Silencio kost ongeveer hetzelfde als de 352, maar heeft een ander design. Ik noem hem omdat het een vergelijkbare case is (geluidsdemping, ~50 euro), echter vind ik de 352 een aanzienlijke verbetering in het 50e segment, voornamelijk wat uitstraling betreft, en zou mijn voorkeur zeker naar de 352 gaan.

pricewatch: Cooler Master Silencio 550 (zonder voeding)
De ‘echte’ grote broer van de 352. Op het plaatje lijken ze vergelijkbaar, echter voelt de 550 in zijn geheel toch steviger aan, daarnaast is de demping aanzienlijk dikker. Daarnaast voelt de zwaardere deur van de 550 net even ‘duurder’ aan. De extra inbouwmogelijkheden zijn dan wellicht vaak niet nodig, maar al met al is het toch het overwegen waard om die ca 15 euro extra uit te geven, zeker als je gebruik wilt maken van de standaard aanwezige HDD hotswap bay van de 550 (iets wat normaliter al 15 euro zou kosten), en uiteraard enkel als het iets grotere formaat geen punt is. Anderzijds is het zo dat als je de pc onder een bureau zet, en er verder weinig mee of extra in doet, de 352 een prima besparingspunt t.o.v. de 550 is.

In het kort is de Silencio 352 een succes. Het is een zeer mooie case, die in de meeste huis of kantoor situaties zeker niet zal misstaan. Je krijgt voldoende mogelijkheden, 2 keurige ventilatoren, een keurige afwerking, fijne extras als kabelmanagement, stoffilters en 3 front USB’s en een front SD kaart lezer in een kleine maar nette kast, die iedereen zonder ervaring moet kunnen bouwen. En dat allemaal voor een leuke prijs.

Natuurlijk is zelden iets perfect voor elke situatie; CF of SLI gebruikers, of gebruikers van extreem zware GPU’s zullen elders moeten zoeken, echter zullen zij vermoedelijk toch al niet bij deze case uit komen, en het mag duidelijk zijn dat de Silencio ook niet voor dergelijk gebruik is ontworpen. maar zelfs een mid-range game systeem mag geen enkel probleem zijn voor de Silencio. Kabel management is soms wat krap, echter meer ruimte zou een bredere case vereisen en is ze dan ook vergeven. Verder blijft een case met een deur niet altijd populair. Echter gezien het deurtje enkel open hoeft om de optische drive of externe 3.5” aansluitingen te benaderen (Het gehele frontpanel is met de deur dicht toegankelijk), vind ik het geen bezwaar, en zal het de meeste mensen niet storen. Gebruikers die dag en nacht dvd’s branden of wisselen zou ik wellicht aanraden om een alternatief te overwegen, of om een kleine update van het home-theatre setupje te doen ;)

Het gebrek aan alternatieven is iets wat de Silencio extra interessant maakt. Uiteraard kan je goedkoper, met bijvoorbeeld de N200 of N300, maar dan verlies je een stukje design en minstens even belangrijk; geluidsdemping. Uiteraard kan je ook naar grotere cases uitwijken, echter voegt dat werkelijk iets toe, anders dan dat je meer ruimte in neemt en vermoedelijk geen geluidsdemping krijgt? En de laatste optie is duurdere alternatieven te overwegen. Mocht het budget geen punt zijn is dat uiteraard een overweging. Vooral Cooler Master’s eigen Silencio 550 vind ik persoonlijk de extra 15 euro eigenlijk wel waard gezien ik een beetje zware cases wel waardeer. Anderzijds moet ik ook reeel zijn, voor 9 van de 10 systemen is dat gewoon 15 euro wat je aan iets anders had kunnen uitgeven, zonder echt iets te verliezen.

Een case beoordeel je echter in op zijn eigen sterktes en zwaktes, en straf je niet af op zaken welke je enkel terug kan vinden in duurdere cases. En het totaalplaatje is gewoon helemaal in orde. Voor ca 50 euro krijg je gewoon een hele mooie, strakke, zeer degelijke, en complete case. Een case met een luxe uitstraling die je netjes kan inrichten en eenvoudig schoon houdt en maakt. En wat wil je nog meer? Al met al zou ik de Cooler Master Silencio een verdiende 9/10 geven. Deze case bereikt zijn doel, met veel pluspunten, en een enkel eenvoudig te vergeven minpuntje.

Ik zal zeker proberen een mat-zwarte versie te bemachtigen, ik heb het vermoeden dat dit ook een zeer mooie case zal zijn. Anderzijds is de hoogglans versie m.i. prachtig, en zeker iets om op af te knappen.

Edit 4-11-13 08:40
Toevoeging met betrekking tot CPU koelers, 155mm is vaak voldoende, maar je kan zeker niet klakkeloos een koeler bij deze case aanschaffen. Je kan eenvoudig in de Pricewatch een filter instellen op maximale koeler hoogte, en dan een koeler naar wens uitzoeken. Enkele geschikte voorbeelden voor de luie mens:
pricewatch: Cooler Master Hyper TX3 Evo
Goede prijs/kwaliteit, goede prijs, voldoende voor niet zware overclockers. Zie de reviews daar
pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2
pricewatch: Cooler Master Hyper T4
Goede allrounders, geschikt voor wat overclockwerk, goede prijs/kwaliteit
pricewatch: Scythe Big Shuriken 2 Rev. B
Geheel onhoorbaar systeem maken zolang de cpu niet zwaar belast is. Niet geschikt voor high load cpu gebruik.

Update 17-11-13 16:40
Inmiddels ook de Silencio 352 Matte besteld, wederom even naar de levertijden bij verschillende shops gekeken, en het lijkt inderdaad op wat ik eerder aan gaf, dat de Matte variant de Hoogglans variant geheel zal vervangen, gezien de laatste steeds slechter leverbaar lijkt. Gezien ik verder geen verschillen kon vinden tussen de twee varianten is de hele bovenstaande review op beide varianten van toepassing, echter moet ik wel zeggen dat het mat-zwarte erg goed met vingerafdrukken om gaat, ze vallen amper of niet op, en dat is toch wel fijn.
Bij deze een aantal foto's van de 352 Matte:

Uiteraard komt deze variant ook met het afdekplaatje voor de top koeler.
Waar de bovenstaande foto's wat overbelicht zijn, geeft deze denk ik een beter beeld van hoe de case er uit ziet. Hij blijft m.i. heel mooi.
De 352 Matte met de 652 in de achtergrond, deze review volgt zsm ;) Maar ik kan vast verklappen dat het echt een topper is.

Heb jij ook een Cooler Master Silencio 352?

Supergoede review!
Dit is toch gewoon een CM N200 met een ander frontje en geluiddempend foam?
Misschien is het nogal laat, maar kan je misschien een review maken over de CM N200?
Het chassis is inderdaad gelijk. Je kriht inderdaad een andere voorkant met o.a. SD kaartlezer, zoals je al opmerkt dempend foam, maar ook een tweede ventilator erbij.

N300 heb ik wel gereviewd, maar dat is weer een heel andere kast. N200 heb ik vooralsnog niet in de planning staan, als ik al aan dat soort systemen toe kom gaat de voorkeur voor mij normaliter uit naar de 352 omdat je voor een beperkte meerprijs toch iets flink strakkers krijgt. Maar wie weet, zal eens kijken of ik iets kan bedenken.
Ok, erg bedankt voor je reactie!
Je hebt gelijk, voor ~20 meer, krijg je heel wat meer luxe!
(Je zegt dat deze een extra fan meegeleverd krijgt, maar de N200 krijgt er ook gewoon 2 meegeleverd. Deze fans zijn toch CM SI1?) (zijn deze fans ook stil onder 12 volt?)

Ik heb nog een vraag: hoe doe je het '7/5 volt modje'? Ik weet dat je het kan doen door je kabels uit de connector te halen en direct in molex te doen. Ik zoek een andere manier, zonder de connector te mollen...

[Reactie gewijzigd door ItsWillem op 23 oktober 2015 11:11]

Ah, ik dacht dat de N200 n fan had. Dan is die best interessant, echter de uitstraling (zeker met optische drive).. tja... subjectief natuurlijk.

De fans wil je m.i. op 7V zetten, anders hoor je ze. Die 'mod' doe je inderdaad door de stekkers in de (bij CM meegeleverde) molex adapter even om te draaien. maar daar 'mol' je helemaal niets mee? Met een klein mesje of schroevendraaiertje druk je die pinnetjes zo uit de molex adapter, en je prikt ze even zo eenvoudig terug?
Ooo zo! Ik snapte die afbeeldingen niet helemaal...
Naar je hebt gelijk, als er een optische drive in de N200 zit ziet t er echt niet uit... Maar wie gebruikt die dingen nou nog?
Als je ze niet gebruikt is de vraag of je dan beter niet nog kleiner kan gaan misschien?Elite 110 is ook best schattig. Betaal je wel wat meer voor je moederbord vermoedelijk.
Inderdaad, is ook mooi. Maar het enige moederbord wat ik heb kunnen vinden is 60 (mijn budget) en die heeft maar 2 sata aansluitingen en geen USB 3.0 header...
Yep, moet je al vaak 10-15 euro bijtellen (plus vaak wat specifiekere andere hardware). mATX is vooralsnog het meest voordelige format.

[Reactie gewijzigd door Foritain op 23 oktober 2015 11:46]

Erg bedankt voor deze uitgebreide review, je hebt me overtuigd om toch maar voor deze kast te gaan.
Enkel de beperking voor cpu koeler (155mm) is voor mij een klein minpuntje aangezien je niet erg veel cpu tower koelers vindt die lager zijn.
Punt. Ik had het al even genoemd, maar ik zal er wat aan toe voegen voor de duidelijkheid. Niet dat het een echt nadeel is, gezien er voldoende degelijke koelers beschikbaar zijn die passen en goed presteren (in verschillende prijsklasses), maar je moet er inderdaad wel even op letten.

Pricewatch gesorteerd op <154mm

pricewatch: Cooler Master Hyper TX3 Evo
pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2
pricewatch: Scythe Big Shuriken 2 Rev. B
pricewatch: Cooler Master Hyper T4

4 degelijke koelers met een redelijke prijs. Waarbij ik de big shuriken enkel zou aanraden voor een systeem wat zelden aan full load komt, maar op idle en bij wat eenvoudigere taken zal je je nooit meer horen. Persoonlijk denk ik, dat als je 50 euro aan een case uit geeft, dat ~30 euro voor cpu koeling wellicht wat veel is, en dat de TX3 dus een passende oplossing zou zijn. Eventueel een TX4/Tranquilo voor wat overclockwerk?

Hoe dan ook bedankt voor de reactie, ik zal het even extra in de review verwerken. En natuurlijk leuk te zien dat iemand aan de hand van de review een case wil kopen, nu maar hopen dat je het met mijn conclusie eens bent ;)

[Reactie gewijzigd door Foritain op 4 november 2013 09:09]

Ik heb in deze kast zonder problemen een Mugen 4 gebouwd. Ik heb maar 1 fan op de CPU sink gemonteerd, en de overgebleven fan heb ik op de plek van de Cooler Master fan aan de voorkant gezet. Deze fan is net iets stiller, en ik ben nu aardig tevreden over de geluidsproductie. Ter indicatie, in idle is de CPU zo rond de 25 graden en de systeem temperatuur rond de 31 graden.
Ik las ergens anders ook al dat een Mugen 4 er gewoon goed in past, ook al heb je 1,5 mm te weinig volgens de specificaties Bedankt plbicker, nu ga ik er ook voor.

[Reactie gewijzigd door jannn9 op 11 september 2014 00:17]

Enig idee of de sycthe mugen 2 erin past ? Deze is 158mm hoog ipv 156.45 ?
Ik heb deze case gekocht en ik kan bevestigen dat de scythe mugen 2 hier goed in past.
Met interesse je review gelezen. Uitgebreid en goed verzorgt met o.a. de fotos. Geeft goed inzicht in het funktioneren van de kast met adviezen. Zo kom ik ze niet vaak tegen. Je enthousiasme is duidelijk merkbaar. Een tevreden gebruiker. Complimenten.
Dank je! Gewoon uit interesse gelezen, of is het een kast die je overweegt?
Same here. Wil deze kast gaan leveren aan klanten en dit is een prachtige indruk, met eventuele alternatieven. Alleen zonde van de koeler die ik hier heb liggen (160,3 mm) maar die raak ik nog wel kwijt in een andere built. Voor mensen die graag van een stil systeem houden is dit ideaal.

Heb alleen een vraagje: Is het mogelijk om fatsoenlijk een fancontroller in te bouwen met draaiknoppen van ongeveer 1CM lang? Dit is voor mij belangrijker dan cablemanagement (alle kabels worden individueel of per twee gesleeved dus ziet er toch al netjes uit).
Super-review, hulde!!! +3 in het kwadraat imo :)

Nu nog kiezen tussen mat of glans, beiden zijn erg mooi!
Ook goed nagedacht over de usb3.0, SD-card reader, normale usb2.0 erbij- eindelijk praktisch werken.

Wat bedoelde je met 'dun' materiaal- is het staal zo dun? Ik ben de Antec Sonata III gewend, is deze vergelijkbaar qua staaldikte, of is de Silencio veel dunner?
Dank je :) Altijd leuk om positieve reacties te horen.

Ze zijn inderdaad beide mooi, maar de glans variant lijkt langzaam te verdwijnen, zal misschien nog lastig te vinden zijn. Hij oogt wel wat zwarter, en de matte oogt wat meer donker-grijs, maar het eindresultaat ontloop elkaar amper.

De afwerking is top, maar het staal is inderdaad vrij licht t.o.v. mijn andere cases, nu is het lastig vergelijken gezien de mATX-size panelen ook kleiner zijn dan die van bijv. de ATX Sonata (die ik hier ook nog heb staan ;) ik denk dat ze mbt panelen elkaar niet veel ontlopen, wellicht iets in het voordeel van de Sonata). Ik zou toch zeggen dat de 352 een mooie vervanger is voor de Sonata, zelfs met iets lichte panelen sluit hij goed af, en is de geluidsdemping gewoon beter dan de ondertussen bejaarde (maar nog altijd prima) Sonata. Het eenvoudige inbouwen / betere layout, en het verwerken van de kabels, en airflow zijn toch punten waar de 352 het een praktischere case maakt. Ondanks dat was de Sonata eigenlijk altijd een prima case, heb er nog steeds plezier van 1tje, had er ooit twee, maar 1 deurtje heeft het moeten begeven.

Ondanks dat de 352 gewoon uitstekend is, zeker voor de prijs, zit er toch wel verschil met z'n grotere broer, de 652 bijv. Waar ik ook een reviewtje van had gemaakt. Als je met een dikke game-pc aan de slag gaat is dat toch een niveautje (of 2) hogere case, met flink zwaarder staal, en tal van andere opties. Maar als het een beetje gangbaar systeem is, heb je hier gewoon een prima case aan, en zou ik mij geen zorgen maken over de paneeldikte, je voelt het als je hem op pakt, maar in de praktijk is het gewoon een non-issue.

Laat natuurlijk wel even weten wanneer je je kleur kiest, is ook leuk te horen en zien :)
Heel fijne review! Met plezier gelezen. Deze review biedt eigenlijk alles wat je nodig hebt om een goede afweging te kunnen maken.

Vraagje: denk je dat deze kast aankomende winter nog goed verkrijgbaar is? Dat is wanneer ik een nieuwe computer in elkaar wil zetten, maar deze behuizing lijkt me zo prettig dat ik hem eventueel eerder bestel als hij uit de magazijnen gaat verdwijnen.
Dank je :)

Ik heb geen inzicht in wat CM doet, maar het lijkt mij heel stug dat deze kast op korte termijn verdwijnt. Kan niet anders voorstellen dan dat deze kast het goed doet momenteel. Als je zeker wil zijn kan je cm even mailen?
Gelijk heb je. :) Hartelijk dank!
Ik heb dezelfde kast met een MSi R9 290X videokaart erin. De kast blijft prima koel en ervaar geen problemen. Heb wel alle overige case-fan slots aangevuld met fans (low-rpm, stille fans)

Ook ik ben erg tevreden met de kast. Ik had hiervoor zo'n Prodigy kast, maar ik vond de kwaliteit daarvan ver onder de maat, en hij was nog duurder ook. Deze kast is kleiner, lager en voelt veel steviger aan.

Kabelmanagement heb ik geen gebruik van gemaakt; ik zie het toch niet als de kast dicht is.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 13 augustus 2014 11:20]

Ik heb inmiddels de cable management gebruikt voor een iets verbeterde airflow. Ook een fan omgedraaid: De 2 fans aan de voorkant, blazen naar binnen. De fan aan de boven- en achterkant, blazen naar buiten.

Ik zet het deurtje open tijdens gamen voor eventuele extra airflow.

Ik heb de HDD bay uit de 550 gehaald en in deze kast geplaatst. Verder de interne HDDs verwijderd. Ik gebruik nu exclusief de HDD bay in de 5" slot, geen DVD ROM lezer/brander (ja, een externe, als ik het echt nodig heb) en enkel een SSD in de kast.

Je kan in deze kast de HDD bays volledig verwijderen, zodat je enkel nog ruimte heb voor een enkele SSD.

Eerder had ik ook geen warmte issues, maar na mijn aanpassingen, blijven de fans nog net wat rustiger, omdat de airflow minder verhinderd wordt. Nu nog steeds, 2 weken later, vind ik het een uitstekende kast. Zeker voor het geld, de 5 sterren waard.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 28 augustus 2014 21:14]

Ik zie dat ik je vorige reactie heb gemist, excuses daarvoor. Erg leuk om te zien dat zelfs een 290X daar prima tot zijn recht komt, toch zo'n beetje de zwaarste kaarten die je normaliter koopt, enkel de exoten als de 295X zullen nog meer warmte met zich meebrengen.

Ook een erg leuke update en interessante oplossingen, en natuurlijk leuk te horen dat een kastje waar ik zo positief over ben ook elders in de smaak valt! Maakt het in jouw ervaring nog veel uit of het deurtje open staat of niet?
Ik heb een stresstest (CPU + GPU) gedaan met deurtje dicht en daarna met deurtje open. Er is een zeer klein verschil meetbaar in mijn geval, maar niet de moeite waard. Na 12 minuten stressen was de GPU met deurtje open 55 graden en met deurtje dicht 57. De CPU was respectievelijk 40 en 42.

GPU Fanspeed, enige fan waarvan ik de RPM ook in de gaten hield, was respectievelijk 1343 en 1397 na de 12 minuten. Met het deurtje open ging de temperatuur ook al niet meer verder omhoog na 6 minuten, terwijl met het gesloten deurtje de piek temperatuur na 8 minuten was bereikt.

Er is dus een klein verschil, maar niets interessants. Je hebt in mijn geval wel te maken met 4 casefans: Ik heb 2 voor, 1 boven en 1 achter. Zodra je de fan boven of achter weghaalt, gok ik dat het verschil groter wordt.

Het deurtje open doen voor extra lucht is een "left-over" van de 550 die ik hiervoor had: In die kast leek het naar mijn verbeelding meer verschil te maken, maar ik heb dit nooit gemeten. Ik had in die kast ook andere hardware, waaronder een oude high-end videokaart met een stock-design koeler (dus relatief veel herrie en slecht koelvermogen).

Ook de fan in de bovenkant van de kast is voor mijn gevoel een grote meerwaarde. De kast lijkt veel koeler te blijven sinds ik die "goed" gezet heb; Eerder liet ik deze naar binnen (beneden) blazen, maar dit leek in praktijk niet goed te werken. De kast werd na tijdje gamen erg heet. Na het omdraaien van de fan, HDDs verwijderen (van 2 naar 0), HDD bay verwijderen en cable management toepassen heb ik totaal geen temperatuur issues meer.

Ik heb trouwens de matte versie, zie ik nu. Ik wist niet dat er ook een glimmende was!

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 28 augustus 2014 22:22]

Hartelijk dank voor de review! Ben een goedkoop kastje aan het bouwen voor huis/tuin/keuken gebruik. Jouw review heeft me overgehaald om iets meer uit te geven voor deze mooie case.
Pak het 7V modje er bij, wel zo prettig. Maar zeker een mooi kastje dus volgens mij komt het helemaal goed :D
Mede dankzij jouw goede review heb ik deze case gekocht en ben er heel tevreden mee, alleen heb wel een vraagje. Je zegt: "[...] de Silencio’s casefans zijn onhoorbaar op de standaard settings".

Ik vind ze persoonlijk nogal luidruchtig. Ze draaien allebei op 1200 rpm en zijn duidelijk hoorbaar. Zo erg zelfs dat ik overweeg om ze te vervangen.

In de Bios kan ik ze echter niet op een lager toerental laten draaien, volgens mij omdat het 3 pins connectoren zijn en er dus geen PWM is. In een van je reacties hierboven stel je echter dat dit wel mogelijk zou moeten zijn. Kun je uitleggen hoe precies?
Hoi hoi,

Ik heb eenvoudigweg de ventilatoren op het mobo geprikt (Bordje onderin de review gelinked), en in deze build eigenlijk nooit gekeken naar de precieze settings met de veronderstelling dat het allemaal op standaard settings staat. Meestal zet ik alle fan settings bij installatie van het systeem direct op stille settings in de bios, en als het systeem dan stil isdan hou ik het daarbij en ben ik de details een minuut later alweer vergeten. Ik hoorde later ook al van iemand dat ze niet heel gelukkig waren en dat de ventilatoren via de molex te horen waren, maar gezien ik verder weinig te horen kreeg dat het niet correct zou zijn heb ik er zelf niet meer naar gekeken, en die 352 is zonder fancontroller toch echt gewoon stil.

Wanneer ik komende dagen in de buurt van die 352 ben zal ik hem even open halen en de fans op 12V zetten, en kom dan nog even bij je terug. Sinds deze review (1 van mn eerste) ben ik er overigens wel beter op gaan letten, bijvoorbeeld door ze eerst op 12V te testen en vervolgens kijk of ze via een moederbord trager te stellen zijn of niet. De 452 was bijvoorbeeld op molexen ook echt onhoorbaar, maar het kunnen natuurlijk andere fans zijn. Nogmaals, ik ga deze 352 fans de komende dagen even specifiek op 12 en 7V zetten, en uiteraard de bios even checken, en laat je dan weten wat mn resultaten zijn, en wat ik eventueel over het hoofd heb gezien.

[Reactie gewijzigd door Foritain op 23 april 2014 09:10]

Bedankt voor je reactie! Ik zal nog even uitleggen hoe het bij mij aangesloten is:

Beide casefans zijn met op het moederbord aangesloten met een 3 pins connector (Sys1 en Sys2 geloof ik). De aansluitingen op het moederbord zijn 4 pins (PWM). Ik maak dus geen gebruik van de molex connector, maar omdat het een 3 pins aansluiting is maken ze geen gebruik van PWM en draaien ze op volle toeren (12V en 1200 rpm).

Hoe 'zet' je de fans op 7V? Ik heb al in de Bios gekeken (MSI H87M-G43), maar daar kan ik nergens iets vinden. Wel kan ik daar de instellingen van de fans regelen, maar dat haalt niets uit, ze blijven op 1200 rpm draaien.
7V doe je eigenlijk heel eenvoudig. TechPowerUp heeft een mooie uitleg daar voor:

Duurt 2 minuten, heb je niets voor nodig, en is een heel handig truukje. Je kan het ook aanpassen om ze op 5V te zetten, maar sommige ventilatoren hebben dan moeite om op te starten. Fancontrollers die bijvoorbeeld een range hebben die tot of zelfs onder de 5V kan geven daarom bij het opstarten een korte tijd 12V om te zorgen dat alle ventilatoren in elk geval opspinnen. (Net als moederborden vaak bij het opstarten 12V geven zelfs met een silent setting, die kickt dan pas na een paar seconden in)
Late reactie maar misschien helpt het nog, in de bios staat vaak een setting om de fanheader van pwm control naar voltage control om te wisselen waardoor ie dus niet meer op 12volt draait! Hoop dat dat nog helpt!
Was meteen verkocht na het lezen van je review maar moet hem toch links laten liggen omdat de CM 412 cooler er niet in past :( Heb ook n witte Bitfenix Prodigy M op t oog maar die oogt erg lomp voor n matx case. Alsde CM 352 in t wit verkrijgbaar zou zijn zou t nog moeilijker worden. Heb nu n CM Cosmos 1000 en wil ervan af omdat ik het te groot vind. Hd's zitten tegenwoordig in een NAS dus heb die ruimte niet meer nodig voor hdd's.
Dat is jammer :( Maar ik moet natuurlijk ook zeggen dat er welliswaar geen tientallen, maar wel een paar degelijke alternatieven zijn. Weet niet of de CM 550 wel past? Wel iets groter, maar ook een lekker stille en degelijke case, echter wil je vermoedelijk een heel stuk kleiner. Overigens heb ik de Prodigy zelf ook eens gebruikt, lomp zou ik hem niet noemen, maar het is wel een heel ander beestje. Als het budget geen probleem is zou je ook de Corsair 350D kunnen bekijken, en verder is er nog de Fractal Arc?

Alternatief is natuurlijk dat je naar mITX gaat kijken, maar ik weet niet of je toevallig al mATX spullen hebt?
Helaas allebei niet in wit verkrijgbaar maar ga zeker even reviews checken van de cases. Ik heb nog geen spullen maar mATX spreekt me het meest aan vanwege de vaak beperkte features op mITX.

edit: beide cases zijn toch een heel stuk groter dan ik wil. Ik vind de "NCase" heel mooi maar die is erg duur, niet zomaar te koop. Dat zou de enige reden zijn voor mij om mITX te gaan.

[Reactie gewijzigd door Cartman! op 6 november 2013 11:17]

Oh right, wit :) Tja dan naast de Prodigy zie ik eigenlijk ook niet veel. Misschien de binnenkort beschikbare Aerocool Dead Silence? Komt in kleurtjes, zal misschien wit tussen zitten. Anders kom je inderdaad weer bij mITX uit, de node 304 had ik een reviewtje van gedaan en is er in het wit. Weet niet welke features je echt gaat missen met een degelijke mITX bordje, maar het lijkt een beetje een situatie waar je hoe dan ook iets zal moeten inleveren?
Dat zijn 2 hele mooie cases, helemaal over het hoofd gezien. Ik ga ze checken, bedankt voor je moeite! :)
De pricewatch: Silverstone Precision PS07 niet wat voor jou? Is wel wat duurder, maar ik vind de layout vanbinnen wel leuk, en wel in het wit te krijgen! Is ook n van de kleinste kasten in mATX formaat.
Ik ben inmiddels voorzien, ik ben voor een Prodigy gegaan, de grootte valt me erg mee en alles is van hoge kwaliteit :) Ieder geval bedankt voor je tip!